Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test obiektywu

Samyang AF 50 mm f/1.4 FE - test obiektywu

4 listopada 2016

5. Aberracja chromatyczna i sferyczna

Aberracja chromatyczna

Poniższe zdjęcia wyraźnie pokazują, że konstruktorzy optyki Samyanga polegli w walce z podłużną aberracją chromatyczną. Jest ona wyraźna na maksymalnym otworze względnym i nie znika nawet po przymknięciu przysłony do f/2.0. Wynik ten dziwi tym bardziej, że lustrzankowy Samyang 50 mm f/1.4 AS UMC nie pokazywał tutaj poważnych problemów.

Samyang AF 50 mm f/1.4 FE - Aberracja chromatyczna i sferyczna

- - - - - - - - - - - - - - - - - - R E K L A M A - - - - - - - - - - - - - - - - - -

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -


Na szczęście, wyraźnie lepsza sytuacja panuje w przypadku poprzecznej aberracji chromatycznej. Dobrze pokazuje to poniższy wykres, gdzie mamy przedstawiony przebieg tej wady w zależności od wartości przysłony i użytego detektora.

Samyang AF 50 mm f/1.4 FE - Aberracja chromatyczna i sferyczna


Wada wszędzie trzyma się praktycznie niezauważalnego poziomu 0.04%, przez co zachowanie w tej kategorii oceniamy bardzo wysoko. W tej kategorii, dla odmiany, bezlusterkowy obiektyw osiąga rezultaty lepsze niż jego lustrzankowy brat.

A7R II, RAW, f/1.4 A7R II, RAW, f/8.0
Samyang AF 50 mm f/1.4 FE - Aberracja chromatyczna i sferyczna Samyang AF 50 mm f/1.4 FE - Aberracja chromatyczna i sferyczna


Aberracja sferyczna

Jasne obiektywy standardowe często musiały borykać się z wyraźną aberracją sferyczną. Dopiero nowsze konstrukcje klasy 1.4/50 zaczęły lepiej radzić sobie z tą wadą. Samyang nie zachowuje się jednak tutaj jak najlepsze modele. Pierwsze zdjęcie z niniejszego rozdziału pokazuje lekkie pływanie ogniska, bo głębia ostrości przesuwa się ku większym odległościom. Także rozogniskowane krążki światła pokazują klasyczny wpływ tej wady – krążek przed ogniskiem ma miękkie krawędzie, a ten uzyskany za ogniskiem jasną obwódkę.

A7R II, f/1.4, przed A7R II, f/1.4, za
Samyang AF 50 mm f/1.4 FE - Aberracja chromatyczna i sferyczna Samyang AF 50 mm f/1.4 FE - Aberracja chromatyczna i sferyczna