Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test aparatu

Canon EOS 2000D - test aparatu

14 sierpnia 2018

7. Szumy i jakość obrazu w RAW

Tradycyjnie, na początku tego rozdziału, prezentujemy wyniki pomiaru poziomu szumu na zdjęciach tablicy Kodaka Q-14, zapisanych w formacie JPEG.
Canon EOS 2000D - Szumy i jakość obrazu w RAW

Odszumianie na pewno jest obecne, bowiem świadczą o tym niewielkie wartości procentowego udziału szumu, a dodatkowo różnice pomiędzy składowymi nie zwiększają się proporcjonalnie wraz ze wzrostem czułości.

Przejdźmy teraz do omówienia opcji związanych z odszumianiem JPEG-ów. Do dyspozycji mamy czterostopniową skalę redukcji szumu na wysokich czułościach: wyłączona, poziom słaby, standardowy i mocny. Efekt działania każdego z tych stopni przedstawiamy na przykładzie czułości ISO 6400 oraz 12800.


----- R E K L A M A -----

ISO 6400
Odszumianie wyłączone
Canon EOS 2000D - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS 2000D - Szumy i jakość obrazu w RAW
Odszumianie słabe
Canon EOS 2000D - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS 2000D - Szumy i jakość obrazu w RAW
Odszumianie standardowe
Canon EOS 2000D - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS 2000D - Szumy i jakość obrazu w RAW
Odszumianie mocne
Canon EOS 2000D - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS 2000D - Szumy i jakość obrazu w RAW
ISO 12800
Odszumianie wyłączone
Canon EOS 2000D - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS 2000D - Szumy i jakość obrazu w RAW
Odszumianie słabe
Canon EOS 2000D - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS 2000D - Szumy i jakość obrazu w RAW
Odszumianie standardowe
Canon EOS 2000D - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS 2000D - Szumy i jakość obrazu w RAW
Odszumianie mocne
Canon EOS 2000D - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS 2000D - Szumy i jakość obrazu w RAW
Najlepszy efekt zdecydowanie daje odszumianie ustawione na „słabe”. Przy zachowanych szczegółach pozbywamy się kolorowego szumu. Wraz ze zwiększaniem mocy odszumiania tracimy detale.

Przyjrzyjmy się teraz zdjęciom zapisanym w surowym formacie. Surowe pliki z 2000D wywołaliśmy programem dcraw i zapisaliśmy jako 24-bitowe TIFF-y. Podobnie jak w poprzednim rozdziale, porównania dokonujemy z Fujifilm X-A5 oraz Nikon D3400.

Pod względem szczegółowości obrazu, najlepsze wrażenie robi aparat Fujifilm X-A5. Wydaje się, że na zdjęciach wykonanych Canonem oraz Nikonem wyróżnić można podobna ilość szczegółów. Jeżeli spojrzymy na zaszumienie to okaże się, że wizualnie najgorzej prezentuje się 2000D, różnica pomiędzy nim a aparatami konkurencji jest jednak nieznaczna. Śmiało fotografować możemy testowanym EOS-em do ISO 1600, powyżej tej wartości musimy jednak stosować odszumianie, a więc i pogodzić się z utratą detali.

Przyjrzyjmy się teraz konkretnym liczbom. Wyniki naszych pomiarów poziomu szumu na surowych zdjęciach tablicy Kodaka Q-14, przekonwertowanych wcześniej do 24-bitowych TIFF‑ów, prezentujemy na poniższym wykresie.

Canon EOS 2000D - Szumy i jakość obrazu w RAW

W miarę zwiększania czułości szum wzrasta wykładniczo i trudno dopatrzyć się jakichś załamań. Spójrzmy zatem na kolejny wykres, który prezentuje porównanie składowej luminancji dla EOS-a 2000D, jego poprzednika i dwóch aparatów konkurencji.

Canon EOS 2000D - Szumy i jakość obrazu w RAW

Na plus należy zaliczyć fakt, że 2000D szumi mniej od swojego mniej przecież upakowanego poprzednika. Testowany aparat wygrywa również z Fujifilm X-A5, a różnica sięga 0.5 EV. Najlepiej wypada jednak Nikon D3400, który wygrywa z Canonem o 1/3 EV. W ogólności, wszystkie aparaty dadzą podobną jakość obrazu.

Tradycyjnie, prezentujemy również poziom szumu na 48-bitowych plikach tiff.

Canon EOS 2000D - Szumy i jakość obrazu w RAW

Darki

Canon 2000D zapisuje RAW-y w postaci 14-bitowej. Taka wartość odpowiada maksymalnemu poziomowi zliczeń równemu 16384. Podobnie jak u poprzednika średni poziom sygnału oscyluje w okolicach 2048. Z tego też powodu w poniższych przykładach ograniczyliśmy sygnał do przedziału 1535–2559, czyli o szerokości 1024. Pliki zostały wcześniej wywołane programem dcraw (bez interpolacji), zapisane jako 48-bitowe TIFF-y i dopiero ograniczone do wyżej wymienionego przedziału, aby lepiej zobrazować strukturę szumu matrycy. Oś pozioma histogramów odpowiada temu samemu przedziałowi (1535:2559) a pionowa, pokazująca ilość zliczeń w pikselu, ma zakres od 0 do 100 tysięcy.

RAW
ISO Dark Frame Crop Histogram
100 Canon EOS 2000D - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS 2000D - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS 2000D - Szumy i jakość obrazu w RAW
200 Canon EOS 2000D - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS 2000D - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS 2000D - Szumy i jakość obrazu w RAW
400 Canon EOS 2000D - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS 2000D - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS 2000D - Szumy i jakość obrazu w RAW
800 Canon EOS 2000D - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS 2000D - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS 2000D - Szumy i jakość obrazu w RAW
1600 Canon EOS 2000D - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS 2000D - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS 2000D - Szumy i jakość obrazu w RAW
3200 Canon EOS 2000D - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS 2000D - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS 2000D - Szumy i jakość obrazu w RAW
6400 Canon EOS 2000D - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS 2000D - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS 2000D - Szumy i jakość obrazu w RAW
12800 Canon EOS 2000D - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS 2000D - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS 2000D - Szumy i jakość obrazu w RAW
Zachowanie EOS-a 2000D przy długich ekspozycjach jest bliskie wzorcowemu. Mamy do czynienia z niewielkim odchyleniem standardowym, a darki pozbawione są bandingu czy nierównomiernego zaszumienia. Histogramy do ISO 3200 włącznie przypominają rozkład Poissona, od 6400 mamy do czynienia z niewielkim zaburzeniem w okolicy maksimum. Warto zauważyć, że podobnie jak w starych matrycach Canona, wszystkie czułości mają bias około 2048.

DARK
ISO średni poziom sygnału odchylenie standardowe
100 2046.518 7.629
200 2046.583 10.682
400 2048.329 14.466
800 2048.286 18.374
1600 2047.900 24.684
3200 2048.524 43.332
6400 2055.222 88.380
12800 2060.780 164.938

Dla porządku prezentujemy darki w formacie JPEG.

jpg
JPEG
ISO Dark Frame Crop
100 Canon EOS 2000D - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS 2000D - Szumy i jakość obrazu w RAW
200 Canon EOS 2000D - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS 2000D - Szumy i jakość obrazu w RAW
400 Canon EOS 2000D - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS 2000D - Szumy i jakość obrazu w RAW
800 Canon EOS 2000D - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS 2000D - Szumy i jakość obrazu w RAW
1600 Canon EOS 2000D - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS 2000D - Szumy i jakość obrazu w RAW
3200 Canon EOS 2000D - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS 2000D - Szumy i jakość obrazu w RAW
6400 Canon EOS 2000D - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS 2000D - Szumy i jakość obrazu w RAW
12800 Canon EOS 2000D - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS 2000D - Szumy i jakość obrazu w RAW