Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test obiektywu

Sigma A 14 mm f/1.8 DG HSM - test obiektywu

13 lipca 2017

5. Aberracja chromatyczna i sferyczna

Aberracja chromatyczna

Aż siedem elementów niskodyspersyjnych w układzie optycznym testowanej Sigmy sugeruje, że producent zadbał o korygowanie podłużnej aberracji chromatycznej. Poniższe zdjęcia pokazują, że faktycznie nie uświadczymy tutaj dużych problemów. Lekkie zabarwienie obrazów pozaogniskowych daje się jednak zauważyć, więc wada ta nie jest korygowana idealnie.

Sigma A 14 mm f/1.8 DG HSM - Aberracja chromatyczna i sferyczna

Połączenie kąta widzenia wyraźnie ponad 100 stopni oraz światła f/1.8 było nie lada wyzwaniem w kwestii poprzecznej aberracji chromatycznej. Byliśmy więc bardzo ciekawi, jak Sigma poradzi sobie w tej kwestii. Sprawdźmy.

----- R E K L A M A -----

Sigma A 14 mm f/1.8 DG HSM - Aberracja chromatyczna i sferyczna


Powyższy wykres pokazuje, że producentowi znów należą się pochwały. Aberracja rośnie nieznacznie od około 0.04% dla maksymalnego otworu względnego do 0.06% po mocniejszym przymknięciu przysłony. Obie wartości pozwalają nam jednak mówić o małym poziomie tej wady. Podobnie wypadał tutaj Irix 2.4/15, choć miał on trochę łatwiejsze zadanie ze względu na mniej ekstremalne parametry. Trochę gorzej prezentował się Samyang 2.8/14, u którego maksymalne rezultaty dochodziły do 0.13%. Ponownie najgorzej wypadał Canon EF 14 mm f/2.8L USM II, który w okolicach maksymalnego otworu względnego dawał wyniki dochodzące do ponad 0.17%.

Canon 5D III, f/1.8 Canon 5D III, f/11.0
Sigma A 14 mm f/1.8 DG HSM - Aberracja chromatyczna i sferyczna Sigma A 14 mm f/1.8 DG HSM - Aberracja chromatyczna i sferyczna



Aberracja sferyczna

Pierwsze zdjęcia w niniejszym rozdziale nie pokazują żadnego efektu „pływania” ogniska. Nie oznacza to jednak, że aberracja sferyczna jest korygowana idealnie. Wygląd rozogniskowanych krążków światła uzyskanych przed i za ogniskiem wskazuje na to, że wada ta jest obecna, choć niekoniecznie w dużym natężeniu. Środek krążka umieszczonego przed ogniskiem jest wyraźnie ciemniejszy niż środek krążka uzyskanego za ogniskiem, a to oznacza, że aberracja sferyczna nie została skorygowana do końca.

Canon 5D III, f/1.8, przed Canon 5D III, f/1.8, za
Sigma A 14 mm f/1.8 DG HSM - Aberracja chromatyczna i sferyczna Sigma A 14 mm f/1.8 DG HSM - Aberracja chromatyczna i sferyczna