Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test aparatu

Fujifilm X100V - test aparatu

20 maja 2020
Amadeusz Andrzejewski Komentarze: 61

5. Jakość obrazu JPEG

Fujifilm X100V pozwala na zapis plików w następujących proporcjach i rozmiarach obrazu:

  • 3:2
    • Duży (L) – 6240×4160 pikseli,
    • Średni (M) – 4416×2944 pikseli,
    • Mały (S) – 3120×2080 pikseli,
  • 16:9
    • Duży (L) – 6240×3512 pikseli,
    • Średni (M) – 4416×2488 pikseli,
    • Mały (S) – 3120×1760 pikseli,
  • 1:1
    • Duży (L) – 4160×4160 pikseli,
    • Średni (M) – 2944×2944 pikseli,
    • Mały (S) – 2080×2080 pikseli
oraz w następujących formatach:
  • JPEG Fine,
  • JPEG Normal,
  • RAW,
  • RAW+JPEG Fine,
  • RAW+JPEG Normal,
Oprócz tego mamy możliwość wyboru, czy pliki RAW mają być nieskompresowane, czy też skompresowane bezstratnie.

Fujifilm X100V oferuje szereg symulacji negatywu, pełniących w tym przypadku funkcję podobną jak profile obrazu w aparatach innych producentów. Dostępne symulacje to: Provia (profil standardowy), Velvia, Astia, Classic Chrome, PRO Neg. Hi, PRO Neg. Std, Klasyczny negatyw, Eterna (profil zalecany do filmowania), Across (dostępna z symulacją filtra żółtego, czerwonego lub zielonego), Jednokolorowa (dostępna z symulacją filtra żółtego, czerwonego lub zielonego) oraz sepia. Oprócz tego do zdjęcia możemy dodać efekt ziarnistości, efekt koloru chromatycznego oraz efekt color chrome fx niebieski. Przykłady działania wszystkich tych symulacji i efektów zebraliśmy poniżej.

PROVIA VELVIA
Fujifilm X100V - Jakość obrazu JPEG Fujifilm X100V - Jakość obrazu JPEG
ASTIA CLASSIC CHROME
Fujifilm X100V - Jakość obrazu JPEG Fujifilm X100V - Jakość obrazu JPEG
PRO NEGATIVE HI RPO NEGATIVE STD
Fujifilm X100V - Jakość obrazu JPEG Fujifilm X100V - Jakość obrazu JPEG
KLASYCZNY NEGATYW ETERNA
Fujifilm X100V - Jakość obrazu JPEG Fujifilm X100V - Jakość obrazu JPEG
ACROSS JEDNOKOLOROWE
Fujifilm X100V - Jakość obrazu JPEG Fujifilm X100V - Jakość obrazu JPEG
SEPIA EFEKT ZIARNISTOŚCI – SŁABY
Fujifilm X100V - Jakość obrazu JPEG Fujifilm X100V - Jakość obrazu JPEG
EFEKT ZIARNISTOŚCI – SILNY EFEKT KOLORU CHROMATYCZNEGO – SŁABY
Fujifilm X100V - Jakość obrazu JPEG Fujifilm X100V - Jakość obrazu JPEG
EFEKT KOLORU CHROMATYCZNEGO – SILNY COLOR CHROME FX NIEBIESKI – SŁABY
Fujifilm X100V - Jakość obrazu JPEG Fujifilm X100V - Jakość obrazu JPEG
COLOR CHROME FX NIEBIESKI – SILNY
Fujifilm X100V - Jakość obrazu JPEG


- - - - - - - - - - - - - - - - - - R E K L A M A - - - - - - - - - - - - - - - - - -

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Poza symulacjami i efektami, użytkownik ma też wpływ na stopień wyostrzania i odszumiania zdjęć. Zaczniemy od prezentacji przykładów odszumiania. Aparat pozwala na wybór jednego z aż 9 stopni intensywności jego działania – od −4 do +4. W tabeli poniżej prezentujemy wycinki w skali 1:1 zdjęć scenki w formacie JPEG, zrobionych w pełnej rozdzielczości i zapisywanych przy zastosowaniu różnych wartości odszumiania dla czułości ISO 12800.

ISO 12800
Odszumianie: −4
Fujifilm X100V - Jakość obrazu JPEG Fujifilm X100V - Jakość obrazu JPEG
Odszumianie: −2
Fujifilm X100V - Jakość obrazu JPEG Fujifilm X100V - Jakość obrazu JPEG
Odszumianie: 0
Fujifilm X100V - Jakość obrazu JPEG Fujifilm X100V - Jakość obrazu JPEG
Odszumianie: +2
Fujifilm X100V - Jakość obrazu JPEG Fujifilm X100V - Jakość obrazu JPEG
Odszumianie: +4
Fujifilm X100V - Jakość obrazu JPEG Fujifilm X100V - Jakość obrazu JPEG

Wartość odszumiania w okolicach −2 nie powoduje jeszcze znaczącej utraty szczegółów w obrazie. Wyższe wartości niestety coraz bardziej „wygładzają” nie tylko zakłócenia, ale także detale.

Wyostrzanie ma identyczną skalę, jak redukcja szumu – od −4 do +4. Podobnie jak powyżej, zamieszczamy do wglądu wycinki prezentujące efekty działania różnych wartości tego parametru.

Wyostrzanie: −4
Fujifilm X100V - Jakość obrazu JPEG Fujifilm X100V - Jakość obrazu JPEG
Wyostrzanie: −2
Fujifilm X100V - Jakość obrazu JPEG Fujifilm X100V - Jakość obrazu JPEG
Wyostrzanie: 0
Fujifilm X100V - Jakość obrazu JPEG Fujifilm X100V - Jakość obrazu JPEG
Wyostrzanie: +2
Fujifilm X100V - Jakość obrazu JPEG Fujifilm X100V - Jakość obrazu JPEG
Wyostrzanie: +4
Fujifilm X100V - Jakość obrazu JPEG Fujifilm X100V - Jakość obrazu JPEG

W tym przypadku rozsądną wartością wydają się okolice nastawy „0”. Mocniejsze wyostrzanie powoduje, że obraz staje się nieprzyjemnie przeostrzony.

Balans bieli

Fujifilm X100V umożliwia ustawianie balansu bieli przy użyciu następujących trybów:

  • Auto,
  • Światło dzienne,
  • Pochmurnie,
  • Świetlówka (3 nastawy),
  • Światło żarowe,
  • Pod wodą,
  • Niestandardowe (3 nastawy),
  • Temperatura koloru (od 2500 K do 10000 K).
W każdym z wyżej wymienionych trybów mamy możliwość dokładnego dostrojenia balansu w kierunkach A-B (pomarańcz-niebieski) oraz G-M (zieleń-fiolet) w 9-stopniowej skali.

Pomiary skuteczności balansu bieli wykonujemy na 24-polowej tablicy kolorów X-Rite. Następnie wyliczamy parametry dC (średnie odchylenie od właściwej barwy w przestrzeni L*a*b*, czyli wartość błędu, z jakim aparat ocenił barwę) oraz S (nasycenie barwy wyrażone w procentach). Poniżej w tabeli przedstawiamy wyniki dla wszystkich przetestowanych ustawień balansu bieli.

Światło Balans bieli dC S [%]
Słoneczny dzień Auto 3.74 105.6
Słoneczny dzień Słoneczny dzień 4.07 103.7
Zachmurzenie Auto 8.79 117.8
Zachmurzenie Zachmurzenie 5.64 113.8
Żarówki 3000K 8.58 108.7
Żarówki Auto 21.8 133.6
Żarówki Żarówki 9.16 108.1
5500K 5500K 10.2 126.4
5500K Auto 7.45 124.9
Błysk Auto 3.67 109.4

Balans bieli wypada rozsądnie. Najniższe błędy obserwujemy dla światła słonecznego i błyskowego, największe gdy w świetle żarowym zdecydujemy się skorzystać z nastaw automatycznych. W pozostałych sytuacjach mamy do czynienia przesyceniem kolorów i błędami koloru dochodzącymi do okolic 10%. Średni błąd dla wszystkich wyników wynosi 8.31%. Jeśli pominąć wysoki wynik automatyki w świetle żarowym, wartość ta spada do 6.81%.

Szczegółowe wyniki naszych pomiarów prezentujemy poniżej.

Światło
Balans bieli
Tablica kolorów Przestrzeń kolorów Lab
Światło: słoneczny dzień
Balans bieli: auto
Fujifilm X100V - Jakość obrazu JPEG Fujifilm X100V - Jakość obrazu JPEG
Światło: słoneczny dzień
Balans bieli: słoneczny dzień
Fujifilm X100V - Jakość obrazu JPEG Fujifilm X100V - Jakość obrazu JPEG
Światło: pochmurny dzień
Balans bieli: Auto
Fujifilm X100V - Jakość obrazu JPEG Fujifilm X100V - Jakość obrazu JPEG
Światło: pochmurny dzień
Balans bieli: chmury
Fujifilm X100V - Jakość obrazu JPEG Fujifilm X100V - Jakość obrazu JPEG
Światło: żarówki (3000K)
Balans bieli: Auto
Fujifilm X100V - Jakość obrazu JPEG Fujifilm X100V - Jakość obrazu JPEG
Światło: żarówki (3000K)
Balans bieli: żarówka
Fujifilm X100V - Jakość obrazu JPEG Fujifilm X100V - Jakość obrazu JPEG
Światło: żarówki (3000K)
Balans bieli: Temp. 3000K
Fujifilm X100V - Jakość obrazu JPEG Fujifilm X100V - Jakość obrazu JPEG
Światło: 5500K
Balans bieli: Auto
Fujifilm X100V - Jakość obrazu JPEG Fujifilm X100V - Jakość obrazu JPEG
Światło: 5500K
Balans bieli: Temp. 5500K
Fujifilm X100V - Jakość obrazu JPEG Fujifilm X100V - Jakość obrazu JPEG
Światło: Lampa
Balans bieli: Auto
Fujifilm X100V - Jakość obrazu JPEG Fujifilm X100V - Jakość obrazu JPEG

Szum

Pomiar szumów wykonujemy na zdjęciach tablicy Kodak Q-14, korzystając z programu Imatest. Poniżej przedstawiamy wyniki dla plików JPEG:

Fujifilm X100V - Jakość obrazu JPEG

Poziom szumów narasta w prawidłowy sposób i jeśli chodzi o same ich wartości, to nie widać załamań wykresu sugerujących obecność radykalnego odszumiania. Przy ustawieniu tego parametru na wartość minimalną jest to pożądane i prawidłowe zachowanie.

Jedyne zastrzeżenie, jakie można mieć, dotyczy faktu, że przy przejściu z ISO 800 do ISO 1600 zachodzi jakaś zmiana w przetwarzaniu obrazu, powodująca że wartości szumu poszczególnych składowych przestają się od siebie różnić tak bardzo, jak ma to miejsce dla czułości od ISO 100 do 800. Czyli z jakąś formą odszumiania pojawiającego się od ISO 1600 wzwyż jednak mamy do czynienia.

Jeśli chodzi o same wartości, to do ISO 6400 poziom szumu utrzymuje się poniżej progu 2%, co jest dobrym wynikiem. Podobnie (choć minimalnie gorzej) prezentował się w tej kwestii poprzednik testowanego aparatu.

Poniżej przedstawiamy wycinki sceny testowej zarejestrowanej w formacie JPEG na najmniejszym możliwym do ustawienia wyostrzaniu.

Fujifilm X100V - Jakość obrazu JPEG

By porównać uzyskane próbki z innymi aparatami, należy wybrać z rozwijanych list odpowiednie modele oraz zaznaczyć czułość, dla której mają być podane wyniki. W efekcie poniższa tabelka zostanie zaktualizowana nowymi wycinkami scenki testowej.

Obraz z testowanego aparatu wydaje się nieco bardziej miękki niż z dwóch pozostałych użytych do porównania. Przyczyną tego stanu rzeczy może być silniejsze wyostrzanie plików JPEG w pozostałych dwóch urządzeniach przy ustawieniu wyostrzania w menu na wartość minimalną. W miarę jak czułości rosną, wyposażony w mniejszą matrycę Panasonic zostaje z tyłu za konstrukcjami Fujifilm i Ricoha.