Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test obiektywu

Nikon Nikkor AF-P DX 70-300 mm f/4.5-6.3G ED VR - test obiektywu

10 sierpnia 2018

5. Aberracja chromatyczna i sferyczna

Aberracja chromatyczna

Tylko jedna soczewka wykonana ze szkła o niskiej dyspersji, która znajduje się w konstrukcji optycznej testowanego Nikkora, to chyba zbyt mało. Poniższe zdjęcia wyraźnie pokazują zauważalne problemy z podłużną aberracją chromatyczną, która występuje zarówno dla 135, jak i dla 300 mm oraz nawet po przymknięciu przysłony o 1 EV.

Nikon Nikkor AF-P DX 70-300 mm f/4.5-6.3G ED VR - Aberracja chromatyczna i sferyczna


- - - - - - - - - - - - - - - - - - R E K L A M A - - - - - - - - - - - - - - - - - -

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Nikon Nikkor AF-P DX 70-300 mm f/4.5-6.3G ED VR - Aberracja chromatyczna i sferyczna


Jeśli chodzi o poprzeczną aberrację chromatyczną, jej zależność od ogniskowej i przysłony jest przedstawiona na poniższym wykresie.

Nikon Nikkor AF-P DX 70-300 mm f/4.5-6.3G ED VR - Aberracja chromatyczna i sferyczna


Powodów do narzekań nie mamy tylko dla ogniskowej 70 mm, choć i tam wada ta zaczyna podchodzić do wartości średnich. Ów średni poziom widzimy bez problemów dla ogniskowej 135 mm, natomiast dla większych ogniskowych jest jeszcze gorzej. Na 200 mm mamy wartości duże, a na 300 mm nawet bardzo duże. Tutaj testowany obiektyw zdecydowanie się nie popisał.

Nikon D500, RAW, 70 mm, f/16.0 Nikon D500, RAW, 300 mm, f/6.3
Nikon Nikkor AF-P DX 70-300 mm f/4.5-6.3G ED VR - Aberracja chromatyczna i sferyczna Nikon Nikkor AF-P DX 70-300 mm f/4.5-6.3G ED VR - Aberracja chromatyczna i sferyczna


Aberracja sferyczna

Patrząc na pierwsze zdjęcia w niniejszym rozdziale widzimy, że Nikkor AF-P DX 70–300 mm VR nie pokazuje efektu „pływania” ogniska.

Krążki światła zaprezentowane poniżej nie wyglądają może idealnie, ale nie widać zauważalnych różnic pomiędzy obrazami uzyskanymi przed i za ogniskiem. Oba te zjawiska pozwalają nam sądzić, że testowany Nikkor nie ma większych problemów z aberracją sferyczną.

Nikon D500, 135 mm, f/4.8, przed Nikon D500, 135 mm, f/4.8, za
Nikon Nikkor AF-P DX 70-300 mm f/4.5-6.3G ED VR - Aberracja chromatyczna i sferyczna Nikon Nikkor AF-P DX 70-300 mm f/4.5-6.3G ED VR - Aberracja chromatyczna i sferyczna

Nikon D500, 300 mm, f/6.3, przed Nikon D500, 300 mm, f/6.3, za
Nikon Nikkor AF-P DX 70-300 mm f/4.5-6.3G ED VR - Aberracja chromatyczna i sferyczna Nikon Nikkor AF-P DX 70-300 mm f/4.5-6.3G ED VR - Aberracja chromatyczna i sferyczna