Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test obiektywu

Sigma C 56 mm f/1.4 DC DN - test obiektywu

21 grudnia 2018

4. Rozdzielczość obrazu

Ponieważ Sigma C 56 mm f/1.4 DC DN jest obiektywem przeznaczonym do pokrycia matrycy APS-C, zdecydowaliśmy się sprawdzić jej rozdzielczość w oparciu o aparat Sony A7R II używany w trybie APS-C. Jeśli wyniki wyrażamy w lpmm (czyli dokładnie tak, jak robimy to w naszych testach), osiągi na matrycy APS-C mogą być tutaj bezpośrednio porównywane do rezultatów obiektywów pełnoklatkowych testowanych w oparciu o ten aparat. Tak więc, w przypadku tego bezlusterkowca za poziom przyzwoitości uznajemy wyniki na poziomie 39–41 lpmm, a najlepsze obiektywy stałoogniskowe notują rezultaty sięgające 70 lpmm. Jak dotychczas, najlepsze wyniki odnotowała Tokina Fírin 20 mm f/2 FE MF (72.6 lpmm) i Voigtlander Apo-Lanthar 65 mm f/2 Aspherical 1:2 Macro ex equo z Sigmą C 16 mm f/1.4 DC DN (78.5 lpmm).

Sprawdźmy więc, jak na tym tle wypada Sigma C 56 mm f/1.4 DC DN wyposażona w bagnet Sony E.

Sigma C 56 mm f/1.4 DC DN - Rozdzielczość obrazu

- - - - - - - - - - - - - - - - - - R E K L A M A - - - - - - - - - - - - - - - - - -

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -


Jeśli chodzi o centrum kadru, pierwsze pytanie, jakie mi się nasuwa, to: „jak oni to robią?”. Zaczynam testować obiektywy na nowym mocowaniu. Biorę modele najróżniejszych producentów, w tym tak renomowanych i znanych z doskonałej jakości optyki jak choćby Zeiss. Zaczynam sprawdzać, jakie maksymalne osiągi jest w stanie wygenerować optyka na tej matrycy. Gdy wydaje mi się, że te maksymalne osiągi są już dobrze określone, przychodzi tania Sigma C 16 mm f/1.4 DC DN i bez problemów je wyrównuje. Następnie biorę się za test równie taniej Sigmy C 56 mm f/1.4 DC DN i okazuje się, że wypada ona jeszcze lepiej, bijąc poprzedni rekord o kilka lpmm i ustanawiając nowy na wysokości aż 82.4 lpmm, a jednocześnie pokazując świetną jakość obrazu już od maksymalnego otworu względnego.

Trzeba jednak uczciwie powiedzieć o cenie, jaka została za to zapłacona. Seria „Contemporary” ma swoje ograniczenia zarówno gabarytowe jak i cenowe, przez co konstruktorzy optyki mieli naprawdę trudne zadanie. Musieli pójść tutaj na kompromis i zdecydowali się, by było nim zachowanie na brzegu kadru, które jest bardzo nietypowe.

Ów brzeg kadru nie daje nam złych obrazów, bo nawet na maksymalnym otworze względnym jesteśmy powyżej poziomu przyzwoitości. Brzydko i nietypowo wygląda zależność od wartości przysłony, która pokazuje wyraźny dołek dla f/2.8. Nie jest to błąd pomiarowy, bo efekt ten widzieliśmy na wszystkich tablicach testowych o różnych rozmiarach użytych w tym teście, a jednocześnie jego istnienie potwierdza fakt lokalnego maksimum niektórych aberracji, które występuje dokładnie dla f/2.8. Rozsądnie jest więc założyć, że to jeden z kosztów, jakie przyszło nam zapłacić za rekordy w centrum kadru. Tym bardziej, że podobne zawahanie w okolicach f/2.8 widzieliśmy także u Sigmy C 1.4/16.

Na końcu tego rozdziału tradycyjnie przedstawiamy wycinki zdjęć naszej tablicy do pomiarów rozdzielczości pobrane z plików JPEG, zapisywanych równolegle z RAW-ami użytymi do powyższej analizy.

Sony A7R II, JPEG, f/1.4
Sigma C 56 mm f/1.4 DC DN - Rozdzielczość obrazu
Sony A7R II, JPEG, f/2.8
Sigma C 56 mm f/1.4 DC DN - Rozdzielczość obrazu