Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Artykuły

Sony A6300 w naszych rękach

11 lutego 2016
Maciej Latałło Komentarze: 55

2. Rozdział 2

Ekran LCD i wizjer EVF

Sony A6300 w naszych rękach - Rozdział 2

Podobieństwa dostrzeżemy także w kwestii ekranu LCD, który ma tę samą rozdzielczość i długość przekątnej co wyświetlacz w A6000 (921 600 punktów i 3 cale). LCD zamontowano na przegubie, umożliwiającym zmianę położenia w jednej płaszczyźnie. Jakość wyświetlanego obrazu nie budzi zastrzeżeń - ekran pozwala na wygodne kadrowanie.

Podczas fotografowania w trybie live-view możemy wyświetlić histogram, cyfrową poziomicę i szereg ikon odnoszących się do menu funkcyjnego w domyślnym układzie. Cały czas widoczne są także podstawowe parametry ekspozycji.


----- R E K L A M A -----

MAJÓWKOWE SZALEŃSTWO - RABATY DO 3500zł

Eizo CG319X - NOWY

19998 zł 18498 zł
Raty 20x0%. Zostaw swój sprzęt w rozliczeniu.

Sony A6300 w naszych rękach - Rozdział 2

Istotniejszej modyfikacji poddano wizjer, bowiem zdecydowanie zwiększono jego rozdzielczość. Zamiast 1.44 miliona punktów dysponujemy obecnie 2.36 milionami oraz bardzo dobrym odświeżaniem - do wyboru 50 lub 100 kl/s. Podczas relatywnie krótkiego czasu, jaki spędziliśmy z aparatem, ciężko w praktyce zauważyć różnicę pomiędzy tymi wartościami. Przyjrzymy się tej kwestii podczas pełnego testu aparatu.
Powiększenie EVF nadal wynosi ok. 0.7x. Jakość wyświetlanego obrazu sprawia bardzo dobre wrażenie - szczegółowość jest satysfakcjonująca, a niewielkie smużenie daje się zaobserwować jedynie w ciemnym otoczeniu. Nie zapomniano także o czujniku zbliżeniowym, który może przełączać kadrowany obraz pomiędzy ekranem a EVF. Operacja ta zajmuje niecałą sekundę - naszym zdaniem warto by skrócić ten czas.

Autofocus

Sony A6300 w naszych rękach - Rozdział 2

Przejdźmy teraz do najciekawszej nowości w A6300, mianowicie układu AF. System Fast Hybrid AF wykorzystuje technologię 4D Focus i oferuje użytkownikowi aż 425 punktów AF detekcji fazy, rozmieszczonych niemalże w całym kadrze. Co więcej, większą część tego obszaru pokrywa kolejnych 169 punktów działających na zasadzie detekcji kontrastu.

Sony A6300 w naszych rękach - Rozdział 2

Trzeba przyznać, że autofokus działa bardzo dobrze. W typowych warunkach oświetleniowych i trybie pojedynczym nie miał żadnych problemów z ustawianiem ostrości. W słabym świetle czas ogniskowania wydłużał się, choć na celność nie mogliśmy narzekać. Bardzo pozytywne odczucia mamy także po próbach trybu seryjnego (11 i 8 kl/s) z aktywnym śledzeniem ostrości. System AF wykazywał się dużą skutecznością i to w nie najlepszym oświetleniu sali konferencyjnej.

AF pozwala na śledzenie fotografowanego obiektu w najszybszym trybie seryjnym 11 kl/s. Na szczególną uwagę zasługuje jednak tryb 8 kl/s, bowiem oferuje podgląd live-view z bardzo niewielkim opóźnieniem. To bardzo pomaga w skutecznej obserwacji i śledzenia aparatem fotografowanego motywu.

Warto również dodać, że A6300, podobnie jak pełnoklatkowa Alfa A7R II pozwala cieszyć się fazowym autofokusem z obiektywami systemu A (z napędem SSM lub SAM), podpiętymi przez adapter LA-EA1 lub LA-EA3.

Sony A6300 w naszych rękach - Rozdział 2

Filmowanie

Także w dziedzinie filmowania dokonano istotnych ulepszeń. W nowym modelu mamy możliwość rejestracji wideo w rozdzielczości 4K w formacie XAVC S na karcie pamięci (standardu SDXC U3). W trybie Super 35 mm (25 lub 30 kl/s), podczas rejestracji odczytywane są wszystkie piksele matrycy, bez łączenia ich w grupy (brak tzw. pixel binning). Decydując się z kolei na rozdzielczość Full HD, dysponujemy zapisem nawet do 120 (100) kl/s (przy 100 Mb/s), co pozwala na cztero- lub pięciokrotne spowolnienie odtwarzanego materiału. W tym trybie mamy jednak ograniczone pole widzenia.

Aparat oferuje także dodatkowe zaawansowane funkcje filmowe, np. profile obrazu z zastosowaniem krzywej gamma S-Log oraz rozszerzonej przestrzeni barw S-Gamut. Krzywe gamma S-Log pozwalają na precyzyjną obróbkę obrazu, dlatego są szczególnie użyteczne dla osób zaawansowanych w tej dziedzinie.

Poprawiono również funkcję „zebry” (poszerzono zakres pracy wskaźnika), czyli podglądu jasnych, lub przepalonych obszarów w kadrze. Warto także pamiętać o obsłudze kodów czasowych i bitów użytkownika. W A6300 pojawiła się także znana z A7S II funkcja Gamma Display Assist. Jej działanie polega na tym, że podczas rejestracji z użyciem krzywej gamma S-Log, możemy włączyć podgląd obrazu symulujący ustawienie o większym kontraście.

Podsumowanie

Sony A6300 w naszych rękach - Rozdział 2

Podsumowując, niezależnie od tego czy A6300 traktujemy jako następcę A6000, czy NEX-a 7, naszym zdaniem Sony zaprezentowało bardzo ciekawy produkt. Szczególnie dobre wrażenie sprawia gęste pokrycie kadru punktami AF oraz skuteczność ciągłego autofokusa. Widać, że w tej dziedzinie Sony mocno stawia na ulepszenia. Tryb wideo to kolejny wyraźnie poprawiony element. Nie chodzi tylko o umożliwienie nagrywania w 4K, ale także obecność funkcji znanych z bardziej zaawansowanej Alfy A7S II (krzywe gamma, rozszerzone przestrzenie barw, gamma display assist, zebra). Nie sposób jednak nie zauważyć, że brakuje jednego elementu - wewnętrznej stabilizacji obrazu, którą znajdziemy w pełnoklatkowych Alfach drugiej generacji. Można spekulować, że skoro zaimplementowano ją w A7 (R/S) II, to być może pojawi się ona w kolejnym modelu po A6300. Pozostaje jednak faktem, że pomimo wysokiej funkcjonalności opisywanej Alfy, funkcji tej po prostu nam brakuje.

Tak czy inaczej, nasze ogólne wrażenia odnośnie nowego aparatu są bardzo pozytywne. Obawiamy się jednak, że zapał chętnych na zakup A6300 może studzić jego cena. Zestaw z obiektywem Sony E PZ 16-50 mm f/3.5-5.6 OSS wyceniono wstępnie na 1400 euro, a z Zeissem 16-70 mm f/4 OSS na 2250 euro.

Podczas pokazu zaprezentowano nam jedynie przedprodukcyjne egzemplarze aparatu, dlatego nie możemy niestety pokazać zdjęć nim wykonanych. Firma udostępniła kilkanaście sampli własnego autorstwa, które udostępniamy poniżej.

Sony A6300 w naszych rękach - Rozdział 2
Aparat: Sony A6300
Parametry: 300 mm, f/4.0, exp. 1/640 sek., ISO 100
Plik: JPEG, 6000 x 4000 pix, 7.35 MB
Sony A6300 w naszych rękach - Rozdział 2
Aparat: Sony A6300
Parametry: 500 mm, f/6.3, exp. 1/2000 sek., ISO 200
Plik: JPEG, 6000 x 4000 pix, 7.25 MB
Sony A6300 w naszych rękach - Rozdział 2
Aparat: Sony A6300
Parametry: 400 mm, f/8.0, exp. 1/1250 sek., ISO 100
Plik: JPEG, 6000 x 4000 pix, 7.81 MB
Sony A6300 w naszych rękach - Rozdział 2
Aparat: Sony A6300
Parametry: 29 mm, f/8.0, exp. 1/1 sek., ISO 800
Plik: JPEG, 6000 x 4000 pix, 6.59 MB
Sony A6300 w naszych rękach - Rozdział 2
Aparat: Sony A6300
Parametry: 200 mm, f/8.0, exp. 1/320 sek., ISO 200
Plik: JPEG, 6000 x 4000 pix, 10.78 MB
Sony A6300 w naszych rękach - Rozdział 2
Aparat: Sony A6300
Parametry: 200 mm, f/4.5, exp. 1/1600 sek., ISO 200
Plik: JPEG, 6000 x 4000 pix, 3.75 MB
Sony A6300 w naszych rękach - Rozdział 2
Aparat: Sony A6300
Parametry: 70 mm, f/5.6, exp. 1/500 sek., ISO 100
Plik: JPEG, 6000 x 4000 pix, 5.28 MB
Sony A6300 w naszych rękach - Rozdział 2
Aparat: Sony A6300
Parametry: 111 mm, f/8.0, exp. 1/400 sek., ISO 200
Plik: JPEG, 6000 x 4000 pix, 10.03 MB
Sony A6300 w naszych rękach - Rozdział 2
Aparat: Sony A6300
Parametry: 200 mm, f/4.0, exp. 1/640 sek., ISO 800
Plik: JPEG, 6000 x 4000 pix, 5.16 MB
Sony A6300 w naszych rękach - Rozdział 2
Aparat: Sony A6300
Parametry: 107 mm, f/6.3, exp. 1/1000 sek., ISO 200
Plik: JPEG, 6000 x 4000 pix, 7.28 MB
Sony A6300 w naszych rękach - Rozdział 2
Aparat: Sony A6300
Parametry: 200 mm, f/5.0, exp. 1/2500 sek., ISO 200
Plik: JPEG, 6000 x 4000 pix, 4.97 MB
Sony A6300 w naszych rękach - Rozdział 2
Aparat: Sony A6300
Parametry: 200 mm, f/4.0, exp. 1/1000 sek., ISO 125
Plik: JPEG, 6000 x 4000 pix, 6.19 MB
Sony A6300 w naszych rękach - Rozdział 2
Aparat: Sony A6300
Parametry: 200 mm, f/4.0, exp. 1/1000 sek., ISO 400
Plik: JPEG, 6000 x 4000 pix, 6.69 MB
Sony A6300 w naszych rękach - Rozdział 2
Aparat: Sony A6300
Parametry: 200 mm, f/4.0, exp. 1/1000 sek., ISO 400
Plik: JPEG, 6000 x 4000 pix, 6.47 MB
Sony A6300 w naszych rękach - Rozdział 2
Aparat: Sony A6300
Parametry: 198 mm, f/4.0, exp. 1/320 sek., ISO 250
Plik: JPEG, 6000 x 4000 pix, 5.44 MB
Sony A6300 w naszych rękach - Rozdział 2
Aparat: Sony A6300
Parametry: 0 mm, f/4.0, exp. 1/1831 sek., ISO 100
Plik: JPEG, 6000 x 4000 pix, 6.44 MB
Sony A6300 w naszych rękach - Rozdział 2
Aparat: Sony A6300
Parametry: 106 mm, f/5.6, exp. 1/4000 sek., ISO 200
Plik: JPEG, 6000 x 4000 pix, 7.6 MB
Sony A6300 w naszych rękach - Rozdział 2
Aparat: Sony A6300
Parametry: 200 mm, f/4.0, exp. 1/1250 sek., ISO 3200
Plik: JPEG, 6000 x 4000 pix, 10.41 MB