Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test obiektywu

Venus Optics LAOWA 100 mm f/2.8 2X Ultra Macro APO - test obiektywu

6 września 2019

10. Ustawianie ostrości

W dobrym obiektywie manualnym, prawidłowo zaprojektowana skala głębi ostrości bardzo pomaga fotografującemu. W przypadku testowanej Laowy albo mamy do czynienia z nową ideą skali głębi ostrości, której zupełnie nie rozumiem, albo coś ewidentnie poszło nie tak. Do tego stopnia nie tak, że podejrzewam iż w ramach cięcia kosztów albo zastosowano skalę głębi ostrości z innego obiektywu, albo dano ją do zaprojektowania oficerowi politycznemu. No bo skoro już jest w fabryce i trzeba mu płacić pensję, to niech się do czegoś przyda…

Spójrzmy po prostu na poniższe zdjęcie.

Venus Optics LAOWA 100 mm f/2.8 2X Ultra Macro APO - Ustawianie ostrości

Wynika z niego, że na przysłonie f/22 ustawiając ostrość na około 0.6 metra będziemy mieli obraz ostry od 0.3 metra do nieskończoności. Zastosowanie jakiegokolwiek dostępnego w sieci kalkulatora głębi ostrości pokazuje, że dla ogniskowej 100 mm, światła f/22 i odległości 0.6 metra głębia ostrości ma około 4 centymetry! Jak więc obraz może być ostry od 0.3 metra do nieskończoności – nie rozumiem.

Przejdźmy teraz do skali makro. Ustawiamy ostrość na odległość 0.3 metra i skala głębi ostrości mówi nam, że na przysłonie f/11 uzyskamy obraz ostry w zakresie od około 26 do 45 centymetrów. Ponowne użycie kalkulatora pokazuje, że w tym przypadku głębia ma w rzeczywistości tylko 4 mm i rozciąga się od 29.8 do 30.2 cm.

- - - - - - - - - - - - - - - - - - R E K L A M A - - - - - - - - - - - - - - - - - -

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Zresztą żeby nie być gołosłownym i nie poprzestać tylko na obliczeniach zobaczmy, jakie zdjęcia możemy uzyskać bazując na wskazaniach skali. Poniżej mamy serię trzech ujęć wykonanych na przysłonie f/2.8: środkowe z właściwie ustawioną ostrością, a dwa boczne dla wskaźników głębi dla wartości f/2.8 umieszczonych na obudowie obiektywu.

Venus Optics LAOWA 100 mm f/2.8 2X Ultra Macro APO - Ustawianie ostrości