Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test obiektywu

Nikon Nikkor Z 24 mm f/1.8 S - test obiektywu

14 kwietnia 2020

5. Aberracja chromatyczna i sferyczna

Aberracja chromatyczna

W konstrukcji optycznej testowanego Nikkora położono spory akcent na elementy asferyczne, a jednocześnie zastosowano tylko jedną soczewkę wykonaną ze szkła niskodyspersyjnego. Być może ten właśnie fakt jest przyczyną tego, że Nikkor Z 1.8/24 nie do końca potrafi korygować podłużną aberrację chromatyczną. W dalekich nieostrościach, szczególnie na maksymalnym otworze względnym, widać lekkie zabarwienia obrazu. Pewien ślad tej wady daje się zauważyć także po przymknięciu przysłony o 1 EV.

Nikon Nikkor Z 24 mm f/1.8 S - Aberracja chromatyczna i sferyczna


Znacznie mniej zastrzeżeń mamy do korygowania poprzecznej aberracji chromatycznej. Wykres przedstawiający zachowanie tej wady w zależności od użytego detektora i wartości przysłony jest zaprezentowany poniżej.
----- R E K L A M A -----

Nikon Nikkor Z 24 mm f/1.8 S - Aberracja chromatyczna i sferyczna


Widać, że niezależnie od wszystkich czynników aberracja trzyma się tutaj mniej więcej stałego poziomu 0.03%. Warto przy tym zaznaczyć, że wszystkie wyniki poniżej 0.04% uznajemy za bardzo małe i w rzeczywistych sytuacjach są one zupełnie niezauważalne na zdjęciach.

Nikon Z7, RAW, f/1.8 Nikon Z7, RAW, f/11.0
Nikon Nikkor Z 24 mm f/1.8 S - Aberracja chromatyczna i sferyczna Nikon Nikkor Z 24 mm f/1.8 S - Aberracja chromatyczna i sferyczna


Aberracja sferyczna

Gdy spojrzymy na pierwsze zdjęcie z niniejszego rozdziału, zobaczymy, że przy przejściu od przysłony f/1.8 do f/2.5 głębia ostrości przesunęła się nieznacznie w kierunku większych odległości. To pierwszy objaw nie do końca prawidłowego skorygowania aberracji sferycznej.

Drugim testem, jaki tutaj przeprowadzamy, jest ocena wyglądu krążków światła uzyskanych przed i za ogniskiem. W tym przypadku nie widzimy dużych różnic. Obwódka, która nie jest zjawiskiem mile widzianym, występuje jednak w podobnym natężeniu w obu krążkach.

Nikon Z7, f/1.8, przed Nikon Z7, f/1.8, za
Nikon Nikkor Z 24 mm f/1.8 S - Aberracja chromatyczna i sferyczna Nikon Nikkor Z 24 mm f/1.8 S - Aberracja chromatyczna i sferyczna

----- R E K L A M A -----

OFERTA NA BEZLUSTERKOWCE CANON

Canon R5 Mark II

20498 zł 18298 zł

Canon R6 Mark II

8998 zł 8098 zł

Canon EOS RP

3498 zł 3068 zł
SPRAWDŹ PEŁNĄ OFERTĘ SKLEPU!