Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test obiektywu

Nikon Nikkor Z 24 mm f/1.8 S - test obiektywu

14 kwietnia 2020

5. Aberracja chromatyczna i sferyczna

Aberracja chromatyczna

W konstrukcji optycznej testowanego Nikkora położono spory akcent na elementy asferyczne, a jednocześnie zastosowano tylko jedną soczewkę wykonaną ze szkła niskodyspersyjnego. Być może ten właśnie fakt jest przyczyną tego, że Nikkor Z 1.8/24 nie do końca potrafi korygować podłużną aberrację chromatyczną. W dalekich nieostrościach, szczególnie na maksymalnym otworze względnym, widać lekkie zabarwienia obrazu. Pewien ślad tej wady daje się zauważyć także po przymknięciu przysłony o 1 EV.

Nikon Nikkor Z 24 mm f/1.8 S - Aberracja chromatyczna i sferyczna


Znacznie mniej zastrzeżeń mamy do korygowania poprzecznej aberracji chromatycznej. Wykres przedstawiający zachowanie tej wady w zależności od użytego detektora i wartości przysłony jest zaprezentowany poniżej.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - R E K L A M A - - - - - - - - - - - - - - - - - -

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Nikon Nikkor Z 24 mm f/1.8 S - Aberracja chromatyczna i sferyczna


Widać, że niezależnie od wszystkich czynników aberracja trzyma się tutaj mniej więcej stałego poziomu 0.03%. Warto przy tym zaznaczyć, że wszystkie wyniki poniżej 0.04% uznajemy za bardzo małe i w rzeczywistych sytuacjach są one zupełnie niezauważalne na zdjęciach.

Nikon Z7, RAW, f/1.8 Nikon Z7, RAW, f/11.0
Nikon Nikkor Z 24 mm f/1.8 S - Aberracja chromatyczna i sferyczna Nikon Nikkor Z 24 mm f/1.8 S - Aberracja chromatyczna i sferyczna


Aberracja sferyczna

Gdy spojrzymy na pierwsze zdjęcie z niniejszego rozdziału, zobaczymy, że przy przejściu od przysłony f/1.8 do f/2.5 głębia ostrości przesunęła się nieznacznie w kierunku większych odległości. To pierwszy objaw nie do końca prawidłowego skorygowania aberracji sferycznej.

Drugim testem, jaki tutaj przeprowadzamy, jest ocena wyglądu krążków światła uzyskanych przed i za ogniskiem. W tym przypadku nie widzimy dużych różnic. Obwódka, która nie jest zjawiskiem mile widzianym, występuje jednak w podobnym natężeniu w obu krążkach.

Nikon Z7, f/1.8, przed Nikon Z7, f/1.8, za
Nikon Nikkor Z 24 mm f/1.8 S - Aberracja chromatyczna i sferyczna Nikon Nikkor Z 24 mm f/1.8 S - Aberracja chromatyczna i sferyczna