Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Artykuły

Monitor dla fotografa - część V : przyszłość, która nadeszła

2 maja 2016

2. Technologia 4K

Technologie upakowujące więcej pikseli na jednostce powierzchni stały się modne po rewolucji, jakiej dokonała firma Apple, prezentując smartfon iPhone 4. Chodzi tu dokładnie o technologię Retina (w języku angielskim słowo oznaczające siatkówkę oka). Steve Jobs podczas prezentacji tego modelu telefonu stwierdził, że dla urządzenia trzymanego w odległości 25–30 cm wymagana liczba pikseli dla braku percepcji rozdzielczości to około 300 ppi (punktów na cal). Rozdzielczość można wyrazić też kątowo, powyższe stwierdzenie zapisać możemy jako 57 ppd (punktów na stopień kątowy).

Monitor dla fotografa - część V : przyszłość, która nadeszła - Technologia 4K

Wyświetlacze o wysokiej gęstości pikseli, z początku używane tylko w smartfonach i tabletach, zaczęły być wykorzystywane także w monitorach dla komputerów PC. Od pewnego czasu dostępne są panele 4K, oferujące rozdzielczość 4-krotnie większą od standardu Full HD. Pojawiają się monitory komputerowe 5K, w testach są też panele 8K. Porównanie ich rozmiarów poziomych przedstawia grafika poniżej.


----- R E K L A M A -----

MAJÓWKOWE SZALEŃSTWO - RABATY DO 3500zł

Eizo CG319X - NOWY

19998 zł 18498 zł
Raty 20x0%. Zostaw swój sprzęt w rozliczeniu.

Monitor dla fotografa - część V : przyszłość, która nadeszła - Technologia 4K

Monitory 4K pojawiły się na sklepowych półkach w 2014 roku, co sprawiło, że gęstość pikseli stała się dla klienta cechą równie ważną, jak rozmiar ekranu czy jego rozdzielczość.

Rozdzielczość UHD 4K (nazywana także UHD-1, UHDTV, UltraHD lub 2160p) to standard 4K w telewizji, określony przez Międzynarodowy Związek Telekomunikacyjny (ITU, International Telecommunication Union). Szerokość wyświetlacza UHD 4K jest dwukrotnie większa niż rozdzielczość 1920×1080 Full HD (3840×2160, proporcje 16:9). Z kolei DCI 4K jest dwukrotnie większa niż rozdzielczość 2048×1080 używana w projektorach (4096×2160, proporcje ok. 17:9) i stanowi standard w przemyśle filmowym. Wspomniana rozdzielczość 8K (7680×4320), zaproponowana przez japońskie biuro badawcze telewizji NHK, została już zaakceptowana przez ITU.

Obecnie wyświetlacze 4K korzystają głównie ze standardu UHD 4K (np. telewizory 4K). Jest jednak grupa produktów, która przyjęła standard DCI 4K, np. monitor do zarządzania kolorem ColorEdge CG318–4K do postprodukcji wideo.

Monitor dla fotografa - część V : przyszłość, która nadeszła - Technologia 4K

Co daje tak duża rozdzielczość? Po pierwsze monitor 4K pokazuje dwa razy więcej pikseli w pionie i w poziomie niż monitor o rozdzielczości Full HD. Powyższe zdjęcie przedstawia model EIZO ColorEdge CG318–4K z wyświetlaczem 4096×2160 (proporcje ok. 17:9).

Jak powiązać rozdzielczość z rozmiarem monitora? Pomocna będzie regułka wspomniana powyżej. Typowa odległość oglądania obrazu monitora to 50–60 cm, czyli około 20 cali. Dla porównania tablet zazwyczaj trzymamy w odległości 40 cm, czyli około 15 cali, a smartfon 20–30 cm – 10 cali.

Odległość
od obserwatora
Smartfon
5 cali
Tablet
9.7 cala
Laptop
15 cali
Monitor
25 cali
Telewizor
47 cali
10"
25 cm
1401×797
1.1 Mpx
2612×1525
4 Mpx
3782×2301
8.7 Mpx
5410×3591
19.4 Mpx
7293×5591
40.8 Mpx
15"
30 cm
942×533
0.5 Mpx
1794×1027
1.8 Mpx
2684×1570
4.2 Mpx
4103×2533
10.4 Mpx
6131×4278
26.2 Mpx
20"
50cm
709×400
0.3 Mpx
1361×773
1.1 Mpx
2063×1188
2.5 Mpx
3258×1942
6.3 Mpx
5208×3414
17.8 Mpx
40"
1 m
355×200
0.1 Mpx
688×388
0.3 Mpx
1058×599
0.6 Mpx
1737×993
1.7 Mpx
3091×1832
5.7 Mpx

Z powyższej tabelki możemy odczytać kilka interesujących informacji. Po pierwsze i najważniejsze – powinniśmy rozsądnie wybierać monitor; wysoka rozdzielczość w 25-calowej obudowie nie zda się na wiele, bo i tak nie dostrzeżemy szczegółów bez przybliżania się do monitora. Z drugiej strony panele Full HD w monitorach większych od 22 cali będą dawać coraz bardziej nieprzyjemne odczucie dostrzegania pikseli. Wydaje się także, że smartfony z wyświetlaczami o większej rozdzielczości niż 1080p to tylko wyrzucanie pieniędzy w błoto, jeśli nie mamy tzw. sokolego wzroku. Podobnie jest z laptopami przy wyświetlaczach 15-calowych – rozdzielczość mniejsza od Full HD nie będzie komfortowa. Szukając modelu 17-calowego, wybierajmy z tych, które posiadają matrycę 2560×1440 (określaną popularnie jako WQHD).

Kolejne zestawienie pokazuje wielkość obrazu w Mpx.

HD
1280×720
Full HD
1920×1080
WQHD
2560×1440
UHD 4K
3840×2160
UHD 8K
7680×4320
0.9 Mpx 2 Mpx 4 Mpx 8 Mpx 33 Mpx

Gdy pracujemy na monitorze 4K, bez problemu w obszarze roboczym umieścimy zdjęcie z aparatu fotograficznego, niewiele je zmniejszając, a dopiero wyświetlacz 8K umożliwia reprezentację obrazu 1:1 (przy założeniu, że rozpatrujemy aparaty z matrycą 24 Mpx).

Monitor dla fotografa - część V : przyszłość, która nadeszła - Technologia 4K

Jednak rozdzielczość to też kwestia szybkości przesyłania danych do monitora. Transmisja obrazu 4K z częstotliwością 60 Hz wymaga 16 Gbps (3840×2160, 32-bitowy kolor, 60 Hz), czyli o wiele więcej niż przepustowość obsługiwana przez DisplayPort 1.1 (10.8 Gbps), HDMI 1.4a (10.2 Gbps) i DVI Dual Link (7.4 Gbps). Jedynym powszechnie dostępnym na rynku interfejsem obsługującym wyświetlacze 4K w częstotliwości 60 Hz jest DisplayPort 1.2, który ma przepustowość 21.6 Gbps. Mający niedługo pojawić się w powszechnym użyciu HDMI 2.0 oferuje przepustowość 18 Gbps. Musimy pamiętać, że podłączony przez DVI-D lub HDMI wyświetlacz 4K działać będzie z maksymalną częstotliwością 30 Hz.