Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test obiektywu

Samyang AF 14-24 mm f/2.8 FE - test obiektywu

4 sierpnia 2025
Komentarze czytelników (21)
  1. Amadi
    Amadi 4 sierpnia 2025, 16:38

    Dodam od siebie, że przy okazji robienia artykułu o tym obiektywie byłem w stanie flary samym kadrowaniem (pozycjonowaniem aparatu podczas wykonywania zdjęcia) wyprowadzić poza ramkę, a ewentualne bliki gdy słońce jest poza kadrem wyeliminowała osłona słoneczna.
    No i przy obróbce w Lightroomie miałem korekty dystorsji domyślnie aplikowane, więc sam bylem zaskoczony, jak tuż przed publikacją Arek mi dał znać o sytuacji z zapasem pola widzenia.

  2. qqrq
    qqrq 4 sierpnia 2025, 17:13

    Mamy pierwszy w historii obiektyw tunelowy na 14mm... nieźle!

  3. Arek
    Arek 4 sierpnia 2025, 17:15

    qqrq - w tym cały urok, że na 14 mm nie jest on tunelowy. Na 12.8 mm jest.

  4. qqrq
    qqrq 4 sierpnia 2025, 17:18

    Racja, racja :D

  5. JarekB
    JarekB 4 sierpnia 2025, 17:53

    Jest moc. Zły optycznie obiektyw staje się obiektywem dobrym, gdy jest tani i lekki. No i flary/bliki nie istnieją, bo można aparat przesunąć. Po co to mierzycie? Niech sobie użytkownik aparat przesunie...

    W takich oparach relatywizmu zaczynam dochodzić do wniosku, że FE 1.8/35 jest pod względem zupełnie OK - jest lekki i stary, ma prawo winietować, no i przy tym Samyangu rzeczywiście winieta jest znikoma.

    Trochę się boję o test Samyanga 35/1.4 w wersji P - on też jest lekki...

  6. Arek
    Arek 4 sierpnia 2025, 18:25

    JarekB - to nie jest zły optycznie obiektyw. I normalną rzeczą jest ocenianie ostatecznych osiągów pod kątem wagi, rozmiarów i ceny.

    A o test Samyanga 1.4/35 P nie musisz się martwić. On już jest:
    link

  7. JarekB
    JarekB 4 sierpnia 2025, 18:36

    @Arek
    'On już jest'

    Dzięki za wskazówkę :-) Wydawał mi się tak nowym, że nie 'zasłużył' na test. Czas na lekturę, bo obiektyw mnie kusi.

  8. molon_labe
    molon_labe 4 sierpnia 2025, 18:38

    Arek: "I normalną rzeczą jest ocenianie ostatecznych osiągów pod kątem wagi, rozmiarów i ceny. "


    No nie. Absolutnie nie!, to znaczy ..normalnie-nie., ale to Twój portal i ..możesz robić co chcesz.

    Użyję takiego porównania:
    W skoku wzwyż skacze zawodnik o wzroście 1,5m i przeskoczył 1,8m.= +20% wzrostu
    W konkursie skacze też zawodnik o wzroście 2m i przeskoczył 2,1m =+5% wzrostu

    W rzeczywistym świecie wygrawa zawodnik 2m z wynikiem 2,1m...bo takie są zasady. Bo chodzi o wynik, bezwzględny, a nie "... ocenianie ostatecznych osiągów pod kątem wagi, rozmiarów i ceny. "

  9. Arek
    Arek 4 sierpnia 2025, 18:55

    Fotografia to nie zawody.

    Albo mówiąc inaczej, gdybym ja w swoim wieku i przy swojej wadze przeskoczył 1.70 m czyli -6% mojego wzrostu, to byłbym zachwycony niezależnie od tego ile skaczą inni.

    Tak samo użytkownicy tego Samyanga 14-24 mm mogą być zadowoleni i nawet nie spojrzeć na kilogramowe kloce z wielką przednią soczewką.

  10. Arek
    Arek 4 sierpnia 2025, 18:59

    Albo jeszcze inaczej. Mamy kategorię obiektywów takich jak naleśniki. Czy będziesz wymagał od nich super rozdzielczości, braku winiety i dystorsji? Jeśli tak, to jesteś naiwny. One mają być małe, lekkie i jak będą ostre w centrum, bez dużego poziomu aberracji chromatycznej i sferycznej, to w zupełności wystarczy, żeby ocenić je dobrze.

  11. corckie
    corckie 4 sierpnia 2025, 19:24

    Ja w 100% zgadzam się z Arkiem. Za czasów Nikona miałem 14-24 2.8 i poza reportażem gdzie każde swiatlo było na wagę złota, przestałem go z czasem zabierać na jakiekolwiek wyjazdy. Za duży, za ciężki, brak filtra, po prostu męczyłem się. Po przejściu na Sony wziąłem mikruska 16-35 PZ i mimo wszystkich jego wad uwielbiam go za wagę i rozmiar. Ciemniejszy, duża dysotrsja, winietowanie jak na taką zabaweczkę w normie. Różnica jest taka, że tym gorszym optycznie obiektywem robię mnóstwo zdjęć na wyjazdach, a 14-24 kurzył się w torbie.

    Szkoda, że 16-35 nie doczekał się pełnego testu, ale na podstawie sampli się zdecydowałem i nie żałuję ani złotówki

  12. molon_labe
    molon_labe 4 sierpnia 2025, 19:30

    No to mamy odpowiedź..."Vox Populi, Vox Dei"
    :)

  13. molon_labe
    molon_labe 4 sierpnia 2025, 19:41

    ..czyli ....dobre jest to, co lubimy.

  14. Amadi
    Amadi 4 sierpnia 2025, 19:57

    Moje wrażenie jak skończyłem ogarniać artykuł było mniej więcej takie: „nie do końca mój zakres ogniskowych, ale to jest tak małe i poręczne, że w sumie mógłbym sobie zostawić”. Ostatecznie cena mnie powstrzymała, ale pozytywne wrażenia zostały.

  15. PDamian
    PDamian 4 sierpnia 2025, 20:05


    Przepraszam, że spytam
    -"wyprowadzając flary poza ramkę samym kadrowaniem"

    mamy pierwotnie zamierzony kadr,
    czy inny -ale to w sumie nie ważne
    [wszak żyjemy w erze post-lomography
    a "kadr" to prehistoryczna teoria ?

  16. Bahrd
    Bahrd 4 sierpnia 2025, 20:25

    Molon: "No nie. Absolutnie nie!, to znaczy ..normalnie-nie."

    Oczywiście, że tak. W czym inżynier od optyki jest gorszy od inżyniera od przetwarzania obrazów?

    Korekcja programowa to podstawa: od radiowej części telefonów [ link ] po silniki w samolotach [ link ].

    Mechaniczne cacuszka miały swoje pięć minut przez ostatnie dwa tysiące lat. Pamiętamy, doceniamy, dziękujemy, ale idziemy dalej! (I kto wie? Być może nawet do przodu!).

  17. PDamian
    PDamian 4 sierpnia 2025, 20:45

    JarekB 4 sierpnia 2025, 17:53:
    "Trochę się boję o test Samyanga 35/1.4 w wersji P - on też jest lekki..."

    Arek 4 sierpnia 2025, 18:25
    "JarekB -
    A o test Samyanga 1.4/35 P nie musisz się martwić. On już jest:
    link "

    JarekB 4 sierpnia 2025, 18:36

    "@Arek
    'On już jest'

    Dzięki za wskazówkę :-) Wydawał mi się tak nowym, że nie 'zasłużył' na test. Czas na lekturę, bo obiektyw mnie kusi."

    -JarekB,
    zabierałeś w komentarzach pod TYM testem głos:

    " JarekB 13 marca 2025, 19:16

    'Przez jaką dziurkę od klucza wolelibyście'
    'Wizjer w Leice nie jest dużo większy, x0,76 [...], w a7r V jest x0,9.' " link

    Kontaktujesz ?






  18. JarekB
    JarekB 4 sierpnia 2025, 20:57

    @PDamian
    Fajnie, że chciało się Tobie sprawdzić, doceniam to. I co tam napisałem?

  19. BlindClick
    BlindClick 4 sierpnia 2025, 20:58

    Uważam że najlepszym wyborem jest posiadanie wyboru.

    14-24 jest wąski, ciemny i ma średnia jakość ale waży 450gr.
    W żaden sposób nie będzie konkurowal z natywnym f2.8.

    Taki sam od nikkora to 1kg... pod F.

    Akurat programowa korekcja to jest coś czego bardzo nie lubie ale daje nowe możliwości, może nie jest to co oczekuje, ale alternatywa jest średnia.

    Nie zawsze jest sens gonić za większą jakością, kompromis też jest potrzebny.
    I tu średni obiektyw plus AI dają na pierwszy rzut oka wyniki jak PRO sprzęt.

  20. filemon112
    filemon112 4 sierpnia 2025, 21:05

    @JarekB
    ...dobre jest to, co lubimy.
    Co bierzesz?

  21. PDamian
    PDamian 4 sierpnia 2025, 21:06


    @JarekB

    Kwintesencją optyczne.pl są TESTY OBIEKTYWÓW,

    a kwintesencją ciebie jest TROLLOWANIE
    -nie ważne pod jakim tematem
    [nawet nie pamiętasz

    "Samyang AF 35 mm f/1.4 P FE - test obiektywu 11 marca 2025

    JarekB 13 marca 2025, 19:16 link "

Napisz komentarz

Komentarz można dodać po zalogowaniu.


Zaloguj się. Jeżeli nie posiadasz jeszcze konta zarejestruj się.


Następny rozdział