Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Poradniki

Zarządzanie kolorami

Zarządzanie kolorami
25 listopada 2010

1. Wstęp

Jeśli chodzi o zarządzanie kolorami, zdaje się, że są tylko dwa typy fotografów: ci, których zarządzanie kosztuje mnóstwo nerwów, i tacy, którzy je kompletnie ignorują, a jednak wydają się zadowoleni z efektów. Kłopot w tym, że jak dotąd spotkałem tylko jednego fotografa z tej drugiej kategorii, więc większość z nas zarządzanie kolorami kosztuje sporo nerwów (a czasami doprowadza do szału). Jak sobie z tym poradzić (to znaczy z kolorami)?

Zarządzanie kolorami to zestaw narzędzi i technik, które umożliwiają (oby) uzyskanie przewidywalnych i, do pewnego stopnia, poprawnych kolorów na fotografiach. Większość fotografów uważa omawiany proces za sposób zagwarantowania, że obraz, który wydrukują, będzie odpowiadało temu, co widzą na monitorze, ale tak naprawdę jest to o wiele więcej.

Ogromną większość denerwujących aspektów tego zagadnienia można zniwelować. Od chwili wysłania pierwszego e-maila z odpowiedziami na pytania czytelników w newsletterze DDQ z 2001 roku jestem regularnie zasypywany pytaniami na temat zarządzania kolorami. Oto te odpowiedzi.


- - - - - - - - - - - - - - - - - - R E K L A M A - - - - - - - - - - - - - - - - - -

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Gorące tematy

  • Kalibracja monitora
  • Używanie własnych profili
  • Warunki oświetleniowe
  • Ustawienia i polecenia zarządzania kolorami w Photoshopie

Rozstrzygnijmy tę sprawę od razu

    Czy zarządzanie kolorami musi być trudne?
Nie! Zarządzanie kolorami naprawdę nie musi być trudne, mimo opinii, jaka panuje na jego temat. Nie zrozum mnie źle, zarządzanie kolorami ma swoje zawiłości, które trudno jest uchwycić i pojąć. Kurczę, nie rozumiemy nawet do końca działania ludzkiego wzroku, więc jak moglibyśmy stworzyć idealny system zarządzania kolorami?

Ale to naprawdę nie musi być trudne. Przyrzekam.

Dla typowego fotografa jest tylko kilka kluczowych spraw, które musi zrozumieć. Pierwszym krokiem jest skalibrowanie monitora za pomocą sprzętu zawierającego kolorymetr (urządzenie mierzące wartości kolorów wyświetlane przez Twój monitor). Kalibracja monitora zagwarantuje poprawne wyświetlanie kolorów, a jest to konieczne, ponieważ na podstawie tego wyświetlania będziesz oceniał, jakie dopasowania zastosować na obrazie.

Istnieje garść rzeczy, które możesz zrobić w trakcie pracy, aby uzyskać najlepsze rezultaty, ale większości fotografów dobre efekty zapewnią ustawienia domyślne, dlatego nie musisz za bardzo się tym martwić.

Ostatnim (i prawdopodobnie najważniejszym) krokiem jest sprawdzenie, czy masz poprawnie ustawione profile druku dla każdej używanej kombinacji drukarki, tuszu i papieru (co zazwyczaj oznacza oddzielny profil dla każdego rodzaju papieru, ponieważ prawdopodobnie będziesz używał jednej drukarki do drukowania większości zdjęć). Idealnie byłoby tworzyć własne profile, ale często fabryczne profile drukarki lub udostępniane przez producentów papieru dadzą dobre rezultaty. Upewnij się później, że stosujesz właściwe ustawienia wydruku, a będziesz mógł oczekiwać wyrównanych i poprawnych rezultatów.

Najlepsze jest to, że gdy już nabierzesz wprawy w wykonywaniu tych podstawowych operacji, staną się one Twoim nawykiem i będziesz mógł liczyć na dobre efekty. Naucz się kilku rzeczy, a wyeliminujesz ogromną większość denerwujących problemów, związanych z zarządzaniem kolorami.

Niniejszy artykuł stanowi fragment książki pt. „Mistrzowskie ujęcia. Tim Grey o perfekcyjnej obróbce zdjęć” autorstwa Tima Grey i wydanej przez wydawnictwo Helion S.A. – red.


Inne książki wydawnictwa Helion S.A.:




Poprzedni rozdział