Sony A1 II - test aparatu
2. Budowa, jakość wykonania i funkcjonalność
![]() |
Do aparatu producent oferuje dodatkowy uchwyt do zdjęć pionowych, oznaczony symbolem VG-C5, kompatybilny także z modelem A9 III. Można w nim umieścić dwa akumulatory, przy czym jego podpięcie do aparatu nie pozwala umieścić ogniwa w nim samym.
Zasilanie i gniazda
Aparat zasilany jest takim samym jak u poprzednika litowo-jonowym akumulatorem o oznaczeniu NP-FZ100, pojemności 2280 mAh i napięciu 7.2 V. Ogniwo to ma zapewniać możliwość wykonania 420 zdjęć przy korzystaniu z EVF i 520 zdjęć przy korzystaniu z LCD. Przy mieszanym używaniu wizjera i wyświetlacza uzyskaliśmy wynik ok. 500 zdjęć. Poziom naładowania ogniwa wyświetlany jest na żywo, z dokładnością do jednego procenta.
Komora na ogniwo znajduje się w dolnej części korpusu, po prawej stronie. Nie zachodzi więc konieczność odłączania aparatu od złączki statywowej, by wyjąć akumulator.
![]() |
Zestaw złącz pozostaje taki sam jak w A1 i obejmuje:
- lewa kolumna:
- złącze ethernet (LAN 1000 BASE-T/TX),
- złącze wielofunkcyjne (USB, gniazdo wężyka spustowego RM-VPR1),
- gniazdo przewodu synchronizacyjnego do lampy błyskowej,
- prawa kolumna:
- wejście mikrofonu zewnętrznego,
- wyjście słuchawkowe,
- złącze USB 3.2 typu C.
- wyjście HDMI (pełnowymiarowe typu A),
![]() |
![]() |
Przyciski
Układ elementów sterujących pozostał prawie taki sam, jak w A1. Dodano jeden guzik funkcyjny, możemy także przeprogramować funkcję pokrętła wcześniej przeznaczonego wyłącznie do regulacji kompensacji ekspozycji.Opis elementów rozpoczniemy jak zwykle od górnej ścianki.
![]() |
- zdjęcie pojedyncze,
- tryb seryjny H+ – najwyższa szybkość,
- tryb seryjny H – wysoka szybkość,
- tryb seryjny M – średnia szybkość,
- tryb seryjny L – niska szybkość,
- samowyzwalacz,
- BRK - bracketing,
- ✱ - fotografowanie w wybranym w menu funkcyjnym trybie pracy migawki spośród powyższych.
- AF-S – autofokus pojedynczy,
- AF-C – autofokus ciągły,
- DMF – autofokus pojedynczy z korekcją ręczną (pozwalający na ręczne doostrzenie po automatycznym ustawieniu ostrości),
- MF – manualne ustawianie ostrości.
- AUTO – tryb automatyczny,
- P – tryb półautomatyczny,
- A – tryb preselekcji przysłony,
- S – tryb preselekcji czasu naświetlania,
- M – tryb manualny,
- 1, 2, 3 – tryby użytkownika.
- fotografowanie,
- filmowanie,
- tryb S&Q (Slow and Quick motion) – filmowanie w trybie zwolnionym i przyspieszonym.
![]() |
![]() |
Na przodzie korpusu znajdziemy przycisk zwalniający blokadę obiektywu, leżący po lewej stronie bagnetu, a trochę powyżej - C5, domyślnie zwiększający klatkaż fotografowania seryjnego do 30 kl/s na czas przyciśnięcia.
![]() |
Model A1 II, tak jak inne aparaty Sony z tej linii, posiada szerokie możliwości konfiguracyjne. Zaprogramować możemy aż 13 przycisków w trybie fotografowania i filmowania oraz 6 guzików w trybie odtwarzania (C1 - C5 oraz Fn). W dwóch pierwszych są to: kółko sterujące, przyciski własne C1-C5, guzik dżojstika, przyciski wybieraka kierunkowego (wraz ze środkowym, ale bez górnego), guzik AEL, AF-ON oraz przycisk blokady ostrości. Lista funkcji, jakie możemy przypisać przyciskom, obejmuje dużą liczbę pozycji i można ją zobaczyć na poniższym filmie:
Menu
W A1 II i wszystkich bezlusterkowcach Sony z procesorem Bionz XR mamy odświeżony układ menu względem starszych aparatów Alpha z Bionz X. Poszczególne opcje zostały pogrupowane na nowo i dodano nowy poziom podzakładek. Naszym zdaniem zmiana jest zdecydowanie na plus, bowiem znacznie łatwiej odnaleźć szukane pozycje. Mamy sześć zakładek tematycznych (których poszczególne strony są dodatkowo pogrupowane) oraz tzw. Menu główne i programowalne Moje Menu.Menu główne:
Menu fotografowania:
Menu podręczne Fn daje nam do dyspozycji 12 slotów (dwa rzędy po 6 ikon). Jego istotną zaletą jest możliwość samodzielnego określenia jego zawartości. Osobno ustalamy jego zawartość dla trybu fotografowania i filmowania.
Wyświetlacz
![]() |
![]() |
- cały ekran,
- 1/2 po prawej lub lewej,
- 1/4 po prawej lub lewej,
- róg górny lewy / górny prawy / dolny lewy / dolny prawy.
![]() |
Zmianą wyświetlanych na monitorze parametrów i informacji steruje przycisk DISP. Dostępne są następujące warianty:
- Obraz z parametrami ekspozycji oraz informacjami, między innymi o karcie, na którą następuje zapis, proporcji boków, jakości zdjęć i filmów, procentowy wskaźnik naładowania baterii, ikonki informujące o tym, czy aktywna jest funkcja SteadyShot, sparowanie ze smartfonem, a także parametry ekspozycji przedstawione liczbowo oraz graficznie (przysłona i czas naświetlania). Do tego mamy jeszcze dwie pionowe kolumny po dwóch stronach kadru, zawierającymi informację o, między innymi, trybie wyzwalania migawki, nastawie ostrości, metodzie ostrości, trybie pomiaru światła, balansie bieli, stanie opcji rozszerzonej dynamiki, a także o strefie twórczej i profilu zdjęcia,
- Obraz czysty, na dolnym panelu wymienione są jedynie parametry ekspozycji, u góry pojawia się również ikonka statusu diody wspomagającej AF,
- j.w. plus histogram,
- j.w. a zamiast histogramu mamy elektroniczną poziomicę,
- brak podglądu fotografowanego obrazu, mamy dwie kolumny ikon odnoszących się do wybranych opcji zawartych w menu funkcyjnym, oprócz tego wyświetlane są parametry oraz drabinka ekspozycji, a także cyfrowa poziomica i histogram luminancji,
- ekran wyłączony.
Filmowanie
Tryb filmowania przetestowaliśmy już w tym artykule.
Wizjer
A1 II ma wizjer elektroniczny typu OLED o wysokiej rozdzielczości 9.44 miliona punktów i powiększeniu 0.9x, a zatem jest taki sam jak w A9 III, A7R V czy u poprzednika. Zapewnia on 100-procentowe pokrycie kadru, a jego punkt oczny znajduje się w odległości 25 mm. Korekcja dioptrii jest możliwa w zakresie od 4 do +3.Podobnie jak w przypadku wyświetlacza, jasność można regulować ręcznie (w 5-stopniowej skali), bądź zdać się na automatykę aparatu. Informacje i wskaźniki wyświetlane w wizjerze zmieniamy także za pomocą klawisza DISP z wyjątkiem ustawienia „wizjer”, widoki są takie same, jak na wyświetlaczu. Dodatkowo, możliwe jest aktywowanie (jednocześnie na ekranie i w wizjerze) linii pomocniczych – siatka kwadratowa, siatka 3×3 oraz siatka kwadratowa + linie poziomie.
Pod okienkiem wizjera umieszczony został czujnik zbliżeniowy, który po przyłożeniu oka do celownika może wygasić ekran LCD (w zależności od ustawienia w menu). Warto zaznaczyć, że przy korzystaniu z wizjera aktywna jest funkcja przybliżenia części kadru, a także focus peaking, co znacznie usprawnia ręczne ostrzenie.
Powiększenie obrazu w połączeniu z wysoką rozdzielczością sprawiają, że obraz w wizjerze prezentuje się po prostu rewelacyjne. Mamy wrażenie naprawdę naturalnego poglądu, przez co kadrowanie jest bardzo komfortowe. Warto natomiast pamiętać o ustawieniach odświeżania:
- standardowe (60 kl/s) – daje obraz o najlepszej szczegółowości, natomiast nietrudno dostrzec lekkie smużenie, szczególnie przy dynamicznym fotografowaniu,
- duże (120 kl/s) – zapewnia wyraźnie lepsze odświeżanie, niestety kosztem lekkiej utraty szczegółowości obrazu. Na ukośnych krawędziach łatwiej zauważyć aliasing, a na drobniejszych wzorach – morę,
- wysokie (240 kl/s) – najlepsze odświeżanie i płynność podglądu, ale przy zmniejszonym polu widzenia i pogorszonej szczegółowości.