O tym się mówi, czyli plotki i ploteczki z ostatniego tygodnia
Za nami kolejny tydzień praktycznie bez nowości. Jedyne co udało nam się wyszperać, to cicha premiera kompaktu Sony Cyber-shot DSC-H100. Nie pozostaje nam więc nic innego, jak mieć nadzieję, że plotki były nieco bardziej owocne. Posłuchajcie…
Uwaga! Poniższe informacje w większości nie są oficjalnymi informacjami producentów i pochodzą często z nieznanych i niepotwierdzonych źródeł.
![]() |
Canon
Canon EOS 7D Mark II
Pojawiły się nieoficjalne informacje na temat lustrzanki Canon EOS 7D Mark II. Nowy model ma nie tylko zastąpić EOS-a 7D, ale także EOS-a 60D, gdyż już wcześniej pojawiały się głosy, że Canon zamierza zrezygnować z dwucyfrowej serii lustrzanek. Podobno premiera nowego aparatu ma odbyć się w styczniu przyszłego roku i prawdopodobnie znajdziemy w nim matrycę o rozdzielczości powyżej 20 Mpix, która będzie w stanie rejestrować do 10 kl/s w trybie zdjęć seryjnych.
Canon EOS-1D S
Canon EOS-1D S to lustrzanka, która ma zostać wyposażona w pełnoklatkową matrycę o rozdzielczości 46.1 Mpix i ma się pojawić… No właśnie, kiedy ma się ona właściwie pojawić? Na początku mówiło się, że jeszcze w tym roku, jednak ostatnio pojawiają się głosy, że nastąpi do dopiero w 2013 roku.
Nikon
NIkon 1 V2
Od pewnego czasu można znaleźć liczne plotki na temat bezlusterkowca Nikon 1 V2, który ma zastąpić model V1. Prawdopodobnie jego premiera odbędzie się już 24 października. Możliwe, że wraz z aparatem światło dzienne ujrzy także bezprzewodowy pilot Nikon WR-T10, o którym pisaliśmy dwa tygodnie temu.
Olympus
Coś dla miłośników patentów
Wśród wniosków patentowych złożonych przez firmę Olympus znalazł się dokument opisujący obiektyw o zakresie ogniskowych 8–20 mm i świetle f/2.8–4.0 przeznaczony dla systemu Mikro Cztery Trzecie. Ma on składać się z 14 elementów ułożonych w 11 grupach, a we wniosku znajdziemy też dwie inne wersje tego modelu o parametrach: 8–35 mm f/2.2–4.0 oraz 8–74 mm f/2.8–4.0.
Panasonic
Panasonic Lumix GX2
Podobno następca bezlusterkowca Panasonic Lumix GX1 ma pojawić się już w listopadzie br. W specyfikacji aparatu ma znaleźć się kilka większych zmian w stosunku do starszego modelu, a jedną z nich ma być nowa matryca, która znana jest już z modelu GH3.
Pentax
Pełna klatka
Jeden z przedstawicieli firmy Pentax Ricoh Imaging potwierdził, iż producent pracuje nad aparatem pełnoklatkowym i z pewnością taki produkt znajdzie się w ofercie japońskiego producenta. Ma to jednak nastąpić dopiero po 2013 roku.
Tamron
Coś dla miłośników patentów
Wygląda na to, że firma Tamron zamierza iść w ślady swojego konkurenta i podobnie jak Sigma planuje poszerzyć swoją ofertę o obiektywy dla systemów bezlusterkowych. Jednak japoński producent zainteresował się raczej systemem Nikon 1, gdyż złożył wniosek patentowy, w którym opisano obiektywy 35 mm f/2, 40 mm f/2, 28 mm f/2 oraz 38 mm f/2 przeznaczone do aparatów z matrycą wielkości 1". Bardzo możliwe, że któryś z produktów trafi do seryjnej produkcji.
Sony
Jeszcze jedna pełna klatka
Wygląda na to, że wraz z premierą lustrzanki A99 oraz kompaktu RX1 firma Sony nie powiedziała jeszcze ostatniego słowa w kwestii pełnoklatkowych aparatów. Mówi się bowiem, że na początku przyszłego roku ma pojawić się kolejny produkt z pomarańczowym pierścieniem wokół mocowania obiektywów. W spekulacjach pojawiają się dwa typy. Pierwszym z nich jest aparat z 36-megapikselową matrycą znaną z Nikona D800. W drugiej wersji pojawia się zupełnie nowy sensor o rozdzielczości 50 Mpix, który swoją jakością ma dorównywać produktom średnioformatowym.Komentarz można dodać po zalogowaniu.
Zaloguj się. Jeżeli nie posiadasz jeszcze konta zarejestruj się.
nowosci nowosci, zawsze drozsze o 50%
A kiedy FF 100MPix? I ważniejsze pytanie: na co to komu? I jeszcze ważniejsze: dokąd to zmierza? I najważniejsze: czy to właśnie jest postęp?
Pozdrawiam czytelników i redaktorów Optyczne.pl
Nie chcecie to końca zgłupieć, to wyłączcie TV i zmierzcie się z Absolutem. Dobrze robi w niedzielę...
link
ilDottore, po co powtarzasz bzdury?
ilDottore, sądziłem, że chodzi o wódkę...
A Suity Francuskie wolę w wyk. G. Goulda
@ilDottore
Ja juz zmienilem hobby - wzmacniacze, kable, pliki .flac :]
...ale moze kupie D600...
To będzie podwójna pełna klatka :))))
Autor chyba nie "zamknął" bold'a po "Canon EOS-1D S". Od tego momentu wszystko mam pogrubione.
Zamiast opowiadać bajki o APSie Sony rozumie, że dekada zastępczych, małych matryc dobiega końca. Czyli Sony wchodzi ponadto w te... nieopłacalne matryce FF... zamiast czesać kasę na 4/3 jak to robi wielce zyskowny... Olypmus.
@ilDottore
a po co komu 52 calowy telewizor? przecież na 21 też dobrze widać...
Canon też brnie w te swoje wynalazki ( ASP-H)
Nie wiem czy w przyszłym roku ktoś jeszcze wyda na nie ponad 1200-1300 $ - coraz więcej wskazuje na to że już nie.
50 MPix to obecnei nie wydaje się już crazy - skoro Nokia pokazał całkiem niezły senosr 1/3'' i 41mpix to FF ma zorwój "zagwarantowany co najmniej do 300-400 Mpix - już sobie wyobrażam te RAW ;)
dlaczego nie maniupulować w inny sposób: a po co mi buty nr 45 skoro w 43 czuję się całkiem dobrze?
Sony udaje, że robi FF a teraz jeszcze zacznie udawać, że robi MF. Fascynująca firma!
Spotyka emeryt emeryta ( rzecz dzieje sie w USA ) ....
Ile masz megapikseli ? Sto ..ale już nie używam ....
@dlaczegonie | 2012-10-14 22:38:54
@ilDottore
a po co komu 52 calowy telewizor? przecież na 21 też dobrze widać...
hehehehe, ale 52 cale prędzej zauważy sąsiad jak wejdzie. W Wielkopolsce to nawet tak wieszają TV aby koniecznie było od ulicy widać, pomimo tego że gorzej się ogląda jak słonko w okno daje. Ale cóż taka jest nieodparta chęć posiadania nawet bez szczególnej potrzeby wykorzystania.
Chętnie zmieniłbym moje 7d na wersja II :D
FuzBal* w cenie 60D . oczywiscie. Inaczej- nie popieram ;]
Skąd macie informacje o wypuszczeniu FF Pentaxa po 2013r? W ogóle nie wiadomo nawet czy podjęte zostaną jakiekolwiek działania celem wypuszczenia go.... Pentax czeka na sytuację na rynku.....
@focjusz
Nie wiem gdzie widzisz, żeby Canon dalej brnął w APS-H. Ostatnim aparatem z taką matrycą był Eos-1D MkIV z 2009 roku.
focjusz, nie pamietam dokładnie jaki sensor posiada wspomniana Nokia, ale wydaje mi się, że jest on naprawdę spory. Tam jest chyba coś wielkościowo zbliżonego do sensorów wykorzystywanych w aparatach Nikon 1.
@filorp "Skąd macie informacje o wypuszczeniu FF Pentaxa po 2013r?"
Z wywiadu z Toshiyuki Kitazawą.
@focjusz - APS, nie ASP (tym razem H). Ileż razy można? Naprawdę nie kłuje Cię to w oczy? BTW, Canon już nie ma takich matryc (APS-H) w aktualnej ofercie.
@noworries - 1/1.2":
link
jaad - wszyscy czytali ten wywiad - z którego dowiadujemy sie o zamiarach i planach - żadnych konkretnych zapowiedzi - jeśli to wszystko na czym opierał sie news na optycznych to niestety ciągle nic nie wiemy.....
@jaad75 - nie nie kłuje :) sorki już kiedyś tłumaczyłem dysleksia czy jakoś tak
ASP-H - to mała prowokacja jak widać obrońcy C zawsze na miejscu. A on nawet porządnego ( tj normalnej wielkości ) sensora APS-C nie chce ( pewnie potrafił by ale skoro fani kupują to i taki to po co ;)
Miałem na mysli tylko to że "odświeżanie" 7D z małą matrycą to tylko kolejna próba wydojenia muszek które łapią się na czerwony pasek ( lep) .
No chyba że będzie on tańszy niż obecny 7D - wtedy na nastepny zlocie odszczekam pod stołem :)
Hmm, jeśli Pentax wypuścił w tym roku: nowe Q, 3 APS-C: bezlusterkowe K-01, lustrzankę K-30 i K-5II, a FF palnuje na "po 2013" to albo się już wypstrykali albo będą 645 odnawiać....
Petnax FF - super jak wypali, ale mogli by się też za AF (Autofocus) zabrać (używam petnax'a od k100d - potem: k10d/k200d/g20/k-x a obecnie k5) bo ten na chwilę obecną to poprostu jest. :)
A ja kibicuję Sony i ich nowym małoobrazkowym aparatom.
Nikon i Canon przesadzają z cenami (choć D600 szybko tanieje, więc może zejdzie do ceny D300, co dla mnie jest maksymalną wartością tego aparatu).
Już widzę ten produkt Sony z FF 50Mpix, który dorównuje jakością średniemu formatowi.
A może niech Sony zajmie się tym, żeby jego produkty APS-C po prostu dorównywały produktom APS-C konkurencji, FF z logo Sony dorównywało FF konkurencji...
@filorp - nie znam japońskiego, a dyskutowanie, co Toshiyuki Kitazawa powiedział, a czego nie, na podstawie tłumaczenia z auto translatora uważam za bezcelowe. Z tego co wiem jednak, druga połowa 2013, to realny termin, choć wcale się nie zdziwię jak będzie obsuwa.
@focjusz, jak dla mnie, to zwykłe lenistwo, a nie "dysleksia" - wystarczy, żebyś przeczytał sobie na głos, to co piszesz. Akurat uważam, że 7DII z nową, poprawioną matrycą APS-C jak najbardziej ma sens i znajdzie wielu nabywców (sam bym chętnie kupił, gdybym używał Canona). Temu aparatowi potrzebna jest lepsza, ale to wcale nie znaczy, że większa matryca.
@kivirovi - ponoć będą.
@oXyDiuS, za AF już się zabrali - K-5II ma SAFOX-a X, który ponoć spisuje znacznie lepiej niż SAFOX IX+.
BTW, jeśli używasz K-5 i twierdzisz, że ma kiepski AF, to może zwyczajnie Twój egzemplarz nadaje się do serwisu?
@kivirovi, 645 będą odnawiać. Też to zapowiedzieli.
@oXyDiuS, być może masz podpięte manuale pod K5? Sprawdź za nim wyślesz do serwisu.
@idottore - ta muzyka nie ma nic wspolnego z absolutem, poniewaz nie jestes w stanie sluchac tego na okraglo, a absolut z samej definicji sie nie nudzi - jest wszechatrakcyjny.
Bardzo fajne zakresy ogniskowych od Olka.
Szczerze kibicuję u4/3, ale niestety ceny powalają (mnie!).
Kiedy wypuścili pierwszy sensowny aparat OM-D5 silnie się obśliniłem, ale jego cena szybko sprowadziła mnie na właściwy poziom.
Obawiam się, że jeśli powstaną obiektywy z tych patentów, to będę sobie o nich jedynie mógł poczytać...
@jaad75 - nie napisałem że update 7D nie ma sensu ( choć faktycznie mogło tak zabrzmieć ). Chodziło mi o to że
a) update taki jest - co najmniej - o rok za późno
b) nie wiem czy ( oby nie ) uda się ponownie upchnąć taki niby profesionalny aparat ( i takąż cenę ) w roku 2013 któy wygląd na rok wielkiego powrotu FF ( a raczej małego obrazka ) do wszelkich w tym amatorskich zastosowań.
Chodzi mi o to że musiała by być to naprawdę bardzo dobra matryca ( których Canon ostatnio nie umie robić - mówię o porównaniu z konkurencją a nie z Canonem AD 2007) aby miało sens wydawanie prawie 2000$ skoro w tej ( a nawet sporo niższej cenie ) będą dostępne aparaty FF (nowe)
Więc pytanie - jeśli matryca będzie tak samo "dobra" jak 5d MK II(I) tylko o połowę mniejsza to ile za niego wysupłałbyś ?
PS. Co do lenistwa - to zapewne po części jest tak. Ale tego skrótu ( ASP) nie podkreśla mi spell checker bo jest używany również w innych miejscach
Czyli C chce pokazać że jest 1.5x lepszy od d800 a S się zastanawia czy użyć sprawdzonej matrycy czy przebić C i wpakować 50mpx. Ciekawe ile kl/s te wynalazki będą wyciągać... ;-)
Jest trzecia alternatywa: informacja całkowicie wyssana z palca.
Szabla - wcześniej czy później i tak pewnie dojdą do takich wyników megapikseli, pytanie tylko jak szybko ;)
mav, Canon już w 2010 roku stworzył prototypowe APS-H o rozdzielczości 120MPix...:)
To, że kiedyś będą takie matryce, to pewne jak amen w pacierzu, ale... :)
Na moje oko 40mpx i dobry do tego soft jest optymalny do FF. Ale fot. komercyjna na pewno niedługo będzie używać 60-80mpx FF. Kiedy będą pracować aparaty z 80mpx wszyscy teoretycy powinni wrócić do swoich tez o pixelach i ograniczeniach sprzętowych. Ale i aparat 8-10mpx może strzelać doskonałe foty w 90% przypadkach, szczególnie amatorskich, o czym również warto będzie pamiętać.
I już nikt nie będzie wykpiwał moich skromnych komentarzy nt. 40mpx. Rozwijać się równo z rynkiem jest fajnie ale rozwijać się niezależnie i szybciej jest lepiej. W ogóle bycie lepszym od reszty zawsze się opłaca.
jaad75 | 2012-10-15 08:01:48..... Akurat uważam, że 7DII z nową, poprawioną matrycą APS-C jak najbardziej ma sens i znajdzie wielu nabywców
ja mysle ze czas na "tani" APS-H w wersji 7Dmk2.
Przyciete lustro zeby wchodzily obiektywy APSC ale "troche wiecej" pola jesli wpiete sa obiektywy takie jak 70-200 czy 85mm. To jedyna szansa zeby jeszcze ktos sie decydowal na 7dmk2. Inna alternatywa jest chyba tylko walka cena z okolic 60D ++.
Canon ze swoimi modelami lezy i kwiczy ostatnio. APSH jest chyba jedynym zaawansowanym ratunkiem dla calej "grupy" zaawansowanych "cropow" i uzytkownikow cropa wraz z bagazem obiektywow.
@ilDottore: "pytanie: na co to komu? I jeszcze ważniejsze: dokąd to zmierza? I najważniejsze: czy to właśnie jest postęp?"
Na te pytania rozstrzygającej i ostatecznej odpowiedzi może udzielić wyłącznie tzw "rynek", czyli po prostu klient, pod warunkiem, ze nowe matryce nie będą sprzedawane razem z udziwnianymi korpusami, tylko w formie wymiennych modułów. Wtedy klient kupujac odpowiedni korpus i wymieniając od-czasu-do-czasu matrycę na nową, odpowiedziałby na te pytania. Tylko że z oczywistych względów producenci nie są tym zainteresowani, a ludzie mediów (w tym także redaktorzy "Optycznych") dali sobie wmówić, że TO NIEMOŻLIWE, GŁUPIE, ZBYT KOSZTOWNE ITP, więc nawet nie próbują producentów dopytywać o wymienne sensory podczas wywiadów.
Fani marki na S zawsze mnie bawią do łez... jeden chce piłować lustro, żeby używać słoików EF-S na FF, drugi futurysta chciałby samemu sztukować matrycę do korpusu. Taka "pomarańczowa alternatywa". A może by tak wziąć pierwszy z brzegu aparat i zrobić jakieś zdjęcia, zamiast szukać udziwnień?? :-)))
No popatrz. A mnie bawią hejterzy Sony. :D
taaa, jeszcze mnie wyzwij od antysonitów i zawiadom odpowiednie organa... ;-)))
nie ma to jak Canon 1Dx
ten aparat przechodzi moje najśmielsze oczekiwania :)
@kivirovi
dlaczego nie chce mój sąsiad lanosa 1,5? ponieważ w tico 0,8 czuje się całkiem dobrze!
"pod warunkiem, ze nowe matryce nie będą sprzedawane razem z udziwnianymi korpusami, tylko w formie wymiennych modułów."
Tak już było z filmami i aparatami analogowymi. Producentom się to nie opłacało. Dzisiejsza gospodarka nie produkuje aby zaspakajać potrzeby, tylko aby produkować. Cały produkt ma się szybko starzeć a starego ma nikt nie chcieć. Nawet biedak. A jakby przez przypadek biedak chciał taki produkt to ma się on popsuć :-)
@Euzebiusz
no cóż, pewnie masz rację tyle że, powyżej znajdziesz wypowiedzi takich, którym się wydaje, że jak np. za dwa lata zepsuje się im ich ulubiony lampowy telewizor 21 calowy to sobie go naprawią lub kupią taki sam - bo po co nabywać niepotrzebnie wielkie i przesadnie gadzetami wypasione?
@dlaczegonie: ja mam 37 cali i naprawdę mi styka. :) Kupię większy dopiero gdy ten aktualny wyzionie ducha, ale to jeszcze dobrych kilka latek... :) Panasy tak łatwo się nie poddają. :) Naprawdę nie odczuwam potrzeby posiadania FullHD, 3D, 2000Hz i czego tam jeszcze... Najpiękniejszy obraz jaki widziałem w życiu, to był wieeeeele lat temu kineskopowy jeszcze Panas, choć plazmy Panasa (i dawniej Pioneera) też spokojnie dają radę. Nie rozumiem za to ludzi wydających chore pieniądze na oczojebne LCD czy LED. Tak się męczyć za własną kasę - tego nie pojmuję.
@boogi58: Gould gra(ł) French Suites fenomenalnie, ale odkąd usłyszałem Andrasa Schiffa, to wolę jego wykonanie. Bardziej jakby romantyczne, mniej techniczne, mniej wyliczone, mniej perfekcyjne, za to zwiewne i śpiewne. G.Gould był pianistą totalnym zaś Schiff zdaje się grać bardziej "od serca". Bardzo mi się jego podejście do Suit Francuskich podoba. To nieprawda, że jak Bach to już zaraz tylko G.Gould. A nasza przedwojenna Landowska? A Wariacje Goldbergowskie w wykonaniu Stefanii Kawalli? To są cudowne momenty i nie warto się ograniczać tylko do jednego wykonawcy. Choć każdy oczywiście ma prawo do własnego gustu i własnych wyborów. Ja w ogóle lubię Bacha, nawet gdy gra go Keith Jarret czy trio Jacquesa Louissiera...
@orbs - podaj zatem swoje propozycje! :)
Zaczeło się od makro a skończło na Bachu - nieżle..
PS. Euzebiusz masz rację niestety ( tj produkcja urządzeń psujących się zwykle zaraz po upływie gwarancji )
@ilDottore ; Zazdroszczę znajomości wykonawców i ucha. Goulda poznaję chyba tylko po tym, że śpiewał. Jeśli chodzi o HI-FI to miałem taki okres w życiu i po nim zostało kilka gigantycznych kolumn. Bo wedle moich obliczeń, do odtwarzania 32 Hz potrzeba ok 1 m sześciennego pojemności. Uwzględniając rozsądny stosunek harmonicznych do częstotliwości podstawowej. ogłuchłem zwłaszcza od wysokich tonów i słucham na słuchawkach, bo moja żona chodziła na fortepian i bach jest dla niej przeżyciem czysto dydaktycznym, gdy chodzi o twórczość dydaktyczną. Poza tym słucham Mikrokosmosu Bartoka i to w zgodnej opinii speców (kilku docentów z Akademii Muzycznej) ma prawo doprowadzić dowolną osobę do stanu w którym będzie ona strzelała do wszystkiego, co się rusza.
Zaczęło się od makro i na makro stanęło - baron13 wspomniał wszak o mikrokosmosie ...Bartoka.
ilDottore,
zgoda... (de gustibus)
ja wolę Bacha "technicznego", suchego - "czysta forma" (jak mawiał Vitkacy)
polecam też Anderszewskiego - facet ma na prawdę coś do powiedzenia (nie tylko poprzez Bacha)
a prawdziwy odjazd (jazz) znalazłem u Uri`ego Caine`a (Wariacje Golbergowskie)
Bartok na fortepian solo?
Może Allegro Barbaro (Keith Emerson "miło" to opracował), wolę orkiestrowe kawałki (też z fortepianem)
kurcze, nigdy się nie wypowiadałem o muzyce w internecie, a tu proszę...
dlaczegonie | 2012-10-14 22:38:54
"@ilDottore
a po co komu 52 calowy telewizor? przecież na 21 też dobrze widać..."
Niesamowite porównanie godne zaawansowanego użytkownika kompaktu! A ja odpowiem tak : na co komu kolejne mpix skoro największa bolączka - czyli rozpiętość tonalna - nie poprawia się a wręcz jest gorzej? Co z kolejnych mpix skoro obiektywy zaczynają sobie poprostu nie radzić, szczególnie w amatorskim i semi-pro segmencie?
@Kyniek
kolejne mitologiczne pierdzielenie-powtarzanie bredni o rzekomym wąskim gardle możliwości obiektywów których emtefefy jakiś głąb kiedyś przeliczył na piksele w stosunku i wyszło mu, np. że obiektyw o rozdzielczości 32 MTF50 nie ma prawa przenieść więcej pikseli niż z matrycy 12,3 Mps...?!
Ciekaw jestem jakim to fizycznym prawem obiektywy wielkoformatowych kamer, których, eMTeFy ledwie zbliżają się do wartości 30MTF50 przepuszczają po 120Mps?!
@Kyniek Zobacz sobie jaka rozpiętość tonalną oferuje np D800 w porównaniu do D700 . Gorzej jest ? ;-)
@dlaczegonie: ludzie mnie zabiją za ciągłe linkowanie tego zdjęcia, ale zaryzykuję:
link
Widać, jak popatrzeć i podumać, co się robi z fantastyczną zdolnością do rejestracji szczegółów. Kliknąć w aniołka. Mamy też odpowiedź czemu to w studio aparacik studyjny stoi na statywie. Niestudyjny nie musi. Bo się człek kiwa, a jak się kiwnie, to trafi szlag cały cymes ze szczegółowością. Dlaczego z wielkiego formatu wychodzi więcej linii na szerokość i wysokość? Bo duży film i pole obrazowe.
Ja bym z chęcią nabył FF nawet 12MP (i tak publikuję 0.8-1.3MP w necie), ale, żeby dawało lepsza jakość obrazu niż s5pro. A to się udało dopiero w przypadku d800. Teraz czekam, aż będą kosztowały stosownie do mojej siły nabywczej. Czyli jeszcze poczekam.
Co się tyczy muzyki, to klasyczna działa mi na nerwy bardziej, niż moja kobieta. Wolę "nieco" Bardziej nowoczesne brzmienie: power noise, harsh industrial, dark ambient, czy neofolk.
Na szczęście audio to niewielki ułamek cen sprzętu foto (nie mówię o przypadkach martwicy mózgu i wydawania 1000pln na Kawałek kabelka).
ov_Darkness z tego co wiem to żaden aparat nie pokonał jeszcze s5pro jesli chodzi o dynamikę w zakresie do iso800.... kosztuje 1500pln nic tylko brać....
@baron13
czyli: jeśli również postawić na statywie aparat APS-C lub FF to też szczegóły (hura) będą?!
@Kyniek: może pora nauczyć się fotografować i zacząć stosować metalowy ciężki statyw aby wykorzystać możliwości sensora i obiektywu (zamiast powtarzać błędne i nieaktualne mity o "nieradzących sobie" w obliczu przyrostu megapikseli obiektywach)...?
@dlaczegonie: Polska język, trudna język... To, co napisałem to nie jest o statywach, tylko o tym, dlaczego nie widać różnicy i dlaczego nie warto przepłacać. Lecz jeśli chce sobie ktoś ponosić wisiorek z aparatu, dlaczego nie? Wybacz złośliwości, ale komunikacja wymaga świadomości kontekstu, czyli chęci zrozumienia. Mam sprzęt z którego da się wydusić ~ 60 Mpiksli i sprawdziłem, że nic z tego nie wynika. Nie z powodów artystycznych, z powodu geometrii.
@baron13
Sztuka pisania/mówienia w sposób prosty i zrozumiały o rzeczach skomplikowanych i trudnych jest dużo trudniejsza niż "Polska język". Więc dopowiadając nie złośliwie na wybaczoną złośliwość twą, tak jak w piekarniczej reklamie pewnej margaryny: jeśli chodzi o komunikację i w/w sztukę to jeszcze musisz sporo poćwiczyć :-)