Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test obiektywu

Sony FE 70-200 mm f/2.8 GM OSS II - test obiektywu

13 października 2021

5. Aberracja chromatyczna i sferyczna

Aberracja chromatyczna

Jeśli chodzi o podłużną aberrację chromatyczną, to w ogólności nie ma powodów do narzekań. Cała armada soczewek wykonanych ze szkła o niskiej dyspersji dobrze wykonuje swoją pracę. Co ciekawe, gdy przyjrzymy się poniższym obrazkom uważniej, zobaczymy że wada ta nie została jednak skorygowana idealnie i w tym przypadku widzimy dość oryginalny efekt. Nie mamy tutaj dużych zafarbów kolorystycznych, lecz stosunkowo szerokie obszary przed i za ogniskiem przybierają bardzo lekki odcień z jednej strony żółci, z drugiej strony niebieskiego. Jest to efekt subtelny i w przypadku zdjęć z życia wziętych, będzie trudny do zauważenia – jednak na naszych tablicach dał o sobie znać.

Sony FE 70-200 mm f/2.8 GM OSS II - Aberracja chromatyczna i sferyczna

Sony FE 70-200 mm f/2.8 GM OSS II - Aberracja chromatyczna i sferyczna

Sprawdźmy teraz, jak Sony FE 70–200 mm f/2.8 GM OSS II koryguje poprzeczną aberrację chromatyczną. Przebieg tej wady przedstawiamy na poniższych wykresach – odpowiednio dla brzegu matrycy APS-C i brzegu pełnej klatki.
----- R E K L A M A -----

Sony FE 70-200 mm f/2.8 GM OSS II - Aberracja chromatyczna i sferyczna

Sony FE 70-200 mm f/2.8 GM OSS II - Aberracja chromatyczna i sferyczna


Przyczyna wybitnego zachowania ogniskowej 135 mm na brzegu kadru staje się trochę bardziej zrozumiała, bo właśnie tutaj aberracja chromatyczna została sprowadzona do poziomu praktyczne zerowego.

Skrajne ogniskowe pokazują przeciwne do siebie zachowania – dla 70 mm aberracja maleje wraz z przymykaniem przysłony od 0.06% do 0.04%, natomiast dla 200 mm rośnie od okolic 0.03% do 0.05%. Wszystkie te wartości są jednak bardzo małe i z omawianą wadą nie będziemy mieli żadnych problemów. Tutaj znów testowany obiektyw zasłużył na solidne pochwały.

W tej kategorii konkurencyjny Nikkor Z 70–200 mm f/2.8 VR S też radził sobie bardzo dobrze i także najlepiej korygował aberrację chromatyczną dla środka zakresu ogniskowych.

A7R III, RAW, 70 mm, f/2.8 A7R III, RAW, 135 mm, f/2.8
Sony FE 70-200 mm f/2.8 GM OSS II - Aberracja chromatyczna i sferyczna Sony FE 70-200 mm f/2.8 GM OSS II - Aberracja chromatyczna i sferyczna


Aberracja sferyczna

Pierwsze ujęcia zaprezentowane w niniejszym rozdziale oraz zdjęcia rozogniskowanych krążków światła pokazują, że aberracja sferyczna nie jest problemem, którym powinniśmy zaprzątać sobie głowę. Krążki uzyskane przed i za ogniskiem, niezależnie od użytej ogniskowej, nie pokazują istotnych różnic. Także dojrzenie efektu „pływania” ogniska jest naprawdę trudne. Wniosek jest więc jeden – konstruktorzy optyki Sony 70–200 mm f/2.8 II zadbali należycie także o korygowanie aberracji sferycznej.

A7R III, 135 mm, f/2.8, przed A7R III, 135 mm, f/2.8, za
Sony FE 70-200 mm f/2.8 GM OSS II - Aberracja chromatyczna i sferyczna Sony FE 70-200 mm f/2.8 GM OSS II - Aberracja chromatyczna i sferyczna
A7R III, 200 mm, f/2.8, przed A7R III, 200 mm, f/2.8, za
Sony FE 70-200 mm f/2.8 GM OSS II - Aberracja chromatyczna i sferyczna Sony FE 70-200 mm f/2.8 GM OSS II - Aberracja chromatyczna i sferyczna