Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Partnerzy








Test obiektywu

Nikon Nikkor Z 40 mm f/2.0 - test obiektywu

25 listopada 2021

5. Aberracja chromatyczna i sferyczna

Aberracja chromatyczna

W przypadku testowanego obiektywu mamy do czynienia z kątem widzenia trochę większym niż u typowego instrumentu standardowego i jednocześnie z dość rozsądnym światłem f/2.0. Nie jest to konfiguracja łatwa do skorygowania pod względem podłużnej aberracji chromatycznej, ale pomimo prostego układu optycznego i braku elementów niskodyspersyjnych Nikon poradził sobie tutaj znakomicie. Nawet na maksymalnym otworze względnym obrazy poza głębią ostrości nie pokazują prawie żadnych istotnych zabarwień. Brawo!

Nikon Nikkor Z 40 mm f/2.0 - Aberracja chromatyczna i sferyczna

Czy równie dobre zachowanie zobaczymy w przypadku poprzecznej aberracji chromatycznej? Na to pytanie pomoże nam odpowiedzieć poniższy wykres.

Nikon Nikkor Z 40 mm f/2.0 - Aberracja chromatyczna i sferyczna

----- R E K L A M A -----


Omawiana wada słabo zależy od wartości przysłony, ale troszkę wyraźniej od położenia w kadrze. Na brzegu detektora pełnoklatkowego mamy do czynienia z wartościami leżącymi w przedziale od 0.06% do 0.08%, a więc na poziomie, który wciąż uznajemy za mały. Na brzegu matrycy APS-C/DX sytuacja jest trochę gorsza, bo tam aberracja wzrasta do granicy wartości małych i średnich. W ogólności zachowanie w tej kategorii oceniamy dobrze, a aberracja chromatyczna nie powinna być problemem, który będzie zaprzątał naszą głowę.

Nikon Z7, RAW, f/2.0 Nikon Z7, RAW, f/16.0
Nikon Nikkor Z 40 mm f/2.0 - Aberracja chromatyczna i sferyczna Nikon Nikkor Z 40 mm f/2.0 - Aberracja chromatyczna i sferyczna

Aberracja sferyczna

Pierwsze zdjęcia w niniejszym rozdziale pokazują lekki efekt „pływania” ogniska, bo głębia ostrości po przymknięciu przysłony od f/2.0 do f/2.8 przesunęła się nieznacznie w kierunku większych odległości. Poważniejszych problemów z korygowaniem aberracji sferycznej nie widać jednak w krążkach światła uzyskanych przed i za ogniskiem. Nie są one co prawda identyczne, ale różnice, jakie widzimy, trudno nazwać istotnymi.

Nikon Z7, f/2.0, przed Nikon Z7, f/2.0, za
Nikon Nikkor Z 40 mm f/2.0 - Aberracja chromatyczna i sferyczna Nikon Nikkor Z 40 mm f/2.0 - Aberracja chromatyczna i sferyczna