Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test obiektywu

Sony FE 50 mm f/1.4 GM - test obiektywu

21 lutego 2023

5. Aberracja chromatyczna i sferyczna

Aberracja chromatyczna

Poniższe zdjęcia wyraźnie pokazują, że Sony FE 50 mm f/1.4 GM nie ma praktycznie żadnych problemów z podłużną aberracją chromatyczną. Nawet na maksymalnym otworze względnym i w dalekich nieostrościach ich zabarwienia są śladowe i nie będą widoczne na zdjęciach z życia wziętych.

Sony FE 50 mm f/1.4 GM - Aberracja chromatyczna i sferyczna


----- R E K L A M A -----

Sony FE 50 mm f/1.4 GM - Aberracja chromatyczna i sferyczna


Równie dobrą opinię mamy o korygowaniu poprzecznej aberracji chromatycznej. Jej przebieg w zależności od użytej wartości przysłony i zastosowanego detektora jest przedstawiony na poniższym wykresie.

Sony FE 50 mm f/1.4 GM - Aberracja chromatyczna i sferyczna


Wada ta rośnie wraz z przymykaniem przysłony, przy czym największy skok występuje przy przejściu od maksymalnego otworu względnego do f/2.0, a potem wykres się wypłaszcza. W żadnym momencie uzyskane przez nas wartości nie przekraczają 0.04%, a to oznacza, że poprzeczna aberracja jest wszędzie bardzo mała. Brawo!

Co ciekawe, w tej kategorii testowany obiektyw też okazał się trochę lepszy od swojego jaśniejszego brata, który potrafił docierać do poziomu w okolicach 0.07%.

A7R III, RAW, f/1.4 A7R III, RAW, f/8.0
Sony FE 50 mm f/1.4 GM - Aberracja chromatyczna i sferyczna Sony FE 50 mm f/1.4 GM - Aberracja chromatyczna i sferyczna


Aberracja sferyczna

Na pierwszych zdjęciach z niniejszego rozdziału trudno, na pierwszy rzut oka, dojrzeć efekt pływania ogniska. Gdy zaczniemy wpatrywać się uważniej, można zauważyć minimalne przesunięcie głębi ostrości w kierunku obiektywu. Dodatkowo rozogniskowane krążki światła uzyskane przed i za ogniskiem trochę się od siebie różnią. Ten drugi krążek pokazuje lekko zaakcentowaną obwódkę.

Oba opisane efekty świadczą o tym, że Sony FE 50 mm f/1.4 GM nie koryguje aberracji sferycznej w stopniu wzorowym. Natężenie opisywanych zjawisk nie jest jednak duże, a dodatkowo na f/1.4 obiektyw popisuje się świetną ostrością i nie pokazuje charakterystycznego zamydlenia, które jest związane ze źle skorygowaną aberracją sferyczną. Można więc wyciągnąć wniosek, że omawiana wada jest tutaj co najwyżej średnia.

A7R III, f/1.4, przed A7R III, f/1.4, za
Sony FE 50 mm f/1.4 GM - Aberracja chromatyczna i sferyczna Sony FE 50 mm f/1.4 GM - Aberracja chromatyczna i sferyczna