Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test obiektywu

Sony FE 50 mm f/1.4 GM - test obiektywu

21 lutego 2023

7. Koma, astygmatyzm i bokeh

Sony FE 50 mm f/1.4 GM nie ma poważniejszych problemów z komą. Dopóki używamy detektora APS-C, wada ta będzie zupełnie niezauważalna. W rogu pełnej klatki obraz diody zaczyna się lekko wydłużać, ale nie jest to efekt duży. Jeśli mielibyśmy na coś narzekać, to głównie na fakt, że przymknięcie przysłony o 1 EV nie ma dużego wpływu na zmniejszenie komy.

Centrum, f/1.4 Róg APS-C, f/1.4 Róg FF, f/1.4
Sony FE 50 mm f/1.4 GM - Koma, astygmatyzm i bokeh Sony FE 50 mm f/1.4 GM - Koma, astygmatyzm i bokeh Sony FE 50 mm f/1.4 GM - Koma, astygmatyzm i bokeh
Centrum, f/2.0 Róg APS-C, f/2.0 Róg FF, f/2.0
Sony FE 50 mm f/1.4 GM - Koma, astygmatyzm i bokeh Sony FE 50 mm f/1.4 GM - Koma, astygmatyzm i bokeh Sony FE 50 mm f/1.4 GM - Koma, astygmatyzm i bokeh


Astygmatyzm, rozumiany jako średnia różnica pomiędzy poziomymi i pionowymi wartościami funkcji MTF50, wyniósł tylko 2.7%. To wartość bardzo mała, a więc nie dająca żadnych powodów do zaniepokojenia. W tej kategorii nowy model wypadł znacznie lepiej od jaśniejszego modelu FE 1.2/50 GM.

----- R E K L A M A -----

Wygląd obrazów pozaogniskowych jest ładny. Rozkład światła w krążkach jest równomierny, a cebulowy bokeh, pomimo zastosowania elementów asferycznych, jest widoczny tylko nieznacznie. Jaśniejsza obwódka, która pojawia się po mocniejszym przymknięciu przysłony, ma małą intensywność. Trochę większym problemem jest winietowanie mechaniczne, które daje się we znaki nawet po przymknięciu przysłony o 2 EV.

Centrum, f/1.4 Róg APS-C, f/1.4 Róg FF, f/1.4
Sony FE 50 mm f/1.4 GM - Koma, astygmatyzm i bokeh Sony FE 50 mm f/1.4 GM - Koma, astygmatyzm i bokeh Sony FE 50 mm f/1.4 GM - Koma, astygmatyzm i bokeh
Centrum, f/2.0 Róg APS-C, f/2.0 Róg FF, f/2.0
Sony FE 50 mm f/1.4 GM - Koma, astygmatyzm i bokeh Sony FE 50 mm f/1.4 GM - Koma, astygmatyzm i bokeh Sony FE 50 mm f/1.4 GM - Koma, astygmatyzm i bokeh
Centrum, f/2.8 Róg APS-C, f/2.8 Róg FF, f/2.8
Sony FE 50 mm f/1.4 GM - Koma, astygmatyzm i bokeh Sony FE 50 mm f/1.4 GM - Koma, astygmatyzm i bokeh Sony FE 50 mm f/1.4 GM - Koma, astygmatyzm i bokeh