Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test obiektywu

Tokina AT-X 535 PRO DX AF 50-135 mm f/2.8 - test obiektywu

5 stycznia 2007

8. Winietowanie

Tokina 50-135 f/2.8 jest światłosilnym teleobiektywem zmiennoogniskowym przeznaczonym do współpracy z małą matrycą. Byliśmy więc bardzo ciekawi jak poradzi sobie z korygowaniem winietowania.

Tokina AT-X 535 PRO DX AF 50-135 mm f/2.8 - Winietowanie

Zadowalająca nas sytuacja na pewno panuje dla ogniskowej 50 mm. Tam, przy f/2.8 spadek jasności w rogach kadru sięga 18% (-0.57 wartości przysłony), a po przymknięciu otworu do f/4.0 spada do niezauważalnego poziomu 5%.

- - - - - - - - - - - - - - - - - - R E K L A M A - - - - - - - - - - - - - - - - - -

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Wraz ze wzrostem ogniskowej sytuacja się pogarsza, choć nigdzie nie osiąga poziomu dającego mocne powody do poważnych narzekań. Przy 90 mm i f/2.8 notujemy winietowanie wynoszące 23% (-0.75 wartości przysłony). I ponownie przymknięcie do f/4.0 likwiduje problem prawie całkowicie (10%).

Dla 135 mm spadek jasności w rogach kadru dla maksymalnego otworu względnego wynosi 27% (-0.91 wartości przysłony). Tutaj przymknięcie do f/4.0 nie załatwia sprawy, bo mamy wtedy do czynienia z winietowaniem na poziomie 12% i dopiero użycie przysłony f/5.6 powoduje, że problem marginalizuje się do wartości 6%.

W tej kategorii Tokina znów góruje nad Sigmą, która przy maksymalnym otworze względnym notowała winietowanie od 24 do 33%.

Tokina AT-X 535 PRO DX AF 50-135 mm f/2.8 - Winietowanie

Tokina AT-X 535 PRO DX AF 50-135 mm f/2.8 - Winietowanie