Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.
Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.
Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.
Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.
I teraz już wiadomo, że to nie mogą być udane obiektywy - usiedli, pomyśleli i już po chwili zaczęli produkować. Wzorem powinien być Meyer-Optik-Gorlitz - zapowiedzieli prymitywnego 75/0.95 , dziś zbierają klientów, puścili pierwsze sample a dostawa za rok - tak się prdukuje dopracowane obiektywy :). A poważnie - po rewizji cenowej niektóre szkła Irix zaczęły wyglądać atrakcyjnie .
Zebranie pracownikow Irixa. Na srodek wychodzi szef i mowi: - Mam zla wiadomosc, nasz obiektyw 15mm nie bedzie w ogole mial winiety! W grupie szok i konsternacja. Ktos sie odzywa : - Ale jak... jak to nie bedzie mial winiety ?! Przeciez bez winiety to sie nie liczy... - Ano tak to - odpowiada smutnym glosem Szef - musielismy cos poswiecic zeby dystorsja byla mniejsza.
Z okazji ukazania sie "irixowego" wywiadu na niezwykle prestizowym portalu Optyczne.pl Szef Irixa urzadzil na swoj koszt przyjecie dla wszystkich pracownikow. Alkohol sie leje, juz prawie pol butelki oproznione, wiec jeden z uczestnikow zebral sie na odwage : - Szefie, jesli moge, ja mam takie malenkie pytanie....? - Wal, smialo! - mowi szef w doskonalym humorze. - No bo...bo mowi Pan tam o pracownikach z Polski, Korei, Szwajcarii, Hiszpanii, Szwecji i Holandii... A przeciez nas jest tylko czterech... - Tak - odpowiada Szef - ale ja i Fernando mamy podwojne obywatelstwo.
"Complicating matters is that not all corners of this lens show the same performance. This lens' strongest corner, the upper right, is shown in the site's image quality tool. The bottom-left is the worst with the other two falling in between." link
Wywiad bardzo ciekawy i wart przeczytania bo daje pojęcie jak wyglada projektowanie obiektywu, szczegolnie w kontekscie polskiego udzialu. Fajnie ze tego typu artykuły pojawiają się na optyczne tylko szkoda ze nie wszyscy czytelnicy do nich dorosli. To kolejny ciekawy wywiad i artykul pod ktorym zamiast sensownej dyskusji robi się zbiorowisko trolli. Widac administratorom to nie przeszkadza bo wazniejsze jest nabijanie odslon i rownanie poziomem do onetu:/
Zebranie pracowników, Szef w kiepskim humorze: - Spieprzyliście sprawę ! Będą cięcia w nagrodach żeby pokryć koszty ! Fernandez i Kim nie dostaniecie samochodów za to dostaniecie rowery ! Ericsson - ty nie dostaniesz roweru, ale będziesz miał nowy samochód ! - Ale jak to ?! - wściekają się Hiszpan i Koreańczyk - Przecież Ericsson spieprzył tak samo jak my, dlaczego on dostanie samochód a my rowery ?!!!!!! - To proste - wyjaśnia Szef - wy projektowaliście soczewki a on przedni dekielek.
"Finally a shout out to B&H. My first copy was slightly decentered. B&H exchanged it without hastle for a new copy, which is my initial tests show to be excellent." link
"well I got one for my Nikon man it was an absolutely horrible copy, decentering and weird sharpness here and there could not get a useable image from f5.6 all the way up to f16 on my Df going to roll the dice again and send it back for an exchange." link
"The 'bad' sample image is here. Do give it a closer examination. This kind of quality is simply unacceptable. Have a look at the upper right corner, and follow the rapid decline into mushiness along the lower edge of the frame, in particular the lower right corner is way out of focus. Then, contrast this with the upper left corner that is acceptable sharp. All are signs of bad decentering." link
Chętnie kupiłbym szerokokątny obiektyw Irix, raz z powodu jakości, dwa z racji wspierania Naszych! Tym bardziej, że ceny przystępne. Już sam fakt, że zaczęli od szerokiego kąta świadczy, że nastawieni są na fotografów. Bo kąt widzenia, to 80% wartości szkła. Dwie rzeczy jednak stoją na przeszkodzie: brak w ofercie obiektywu kompaktowego, a do tego z mocowaniem Sigma SA. Uważam lustrzanki Sigmy za oferujące najlepszą jakość obrazu. Niestety, producent ten uparł się robić optykę dużą i ciężką. Gdyby tak Irix wszedł w niszę i zaprojektował coś na kształt Pentaxowej piętnastki f/4 Limited z mocowaniem SA... Pomarzyć czasem dobra rzecz.
Kilka rzeczy mi się spodobało podług tego wywiadu: - punktem wyjścia są realne potrzeby i oczekiwania fotografów i ich udział w projektowaniu (a nie księgowych :) ) - niepodążanie "utartą drogą" aka po co budować 158 wersję 50-tki czy kit'a 18-50 - nie powielenia typowo "chińskiego" schematu klonowania istniejących rozwiązań Ergo dodatkowa opcja i konkurencja na rynku przekładająca się na lepszy wybór dla klienta - kto będzie chciał będzie miał wybór.
A komentującemu pierdzistołkowi proponuję zbudować coś lub wdrożyć jakikolwiek produkt czy innowację, bo pierdzistołkowo komentować to każdy potrafi. Ale zrobić coś, to zazwyczaj wykracza poza możliwości pierdzistołka.
@mate myślę ze chodziło o to, ze od początku wystartowali ambitnie od 15tki i 11tki których wciąż mało na rynku, nie zaś od prostszych konstrukcji typu 35 i 50mm.
Nie ma co wyjaśniać po prostu gdyby kąt widzenia nie był wartosćią nadrzędną to do tej pory nie zobaczylibyśmy obiektywu typu zoom ; Rynek w latach 70 wymusił jednak by producenci takie obiektywy produkowali ; Przykład limitedów wskazuje ze pewne katy widzenia są dość ciekawe np 77 odpowiada powszechnie stosowanym 150 mm w średnim formacie 6x7; 31 - to 65 tka ; 43 to 90 tka ; oczywiście pi razy drzwi
@Arek - zanim cos opublikujecie , sprawdzcie znaczenie slow w slowniku bo to jest tak zalosne, ze juz tylko smiac sie mozna . "Poswiec" czas na edukacje - jest Ci potrzebna.
No i w sumie nie wiem jaki będzie następny obiektyw tego producenta, czy klocowaty link 45/1.4 po przeprojektowywaniu trafi do produkcji.
Ciężko też wskazać jakąś niszę którą producent mógłby zapełnić. Może skrajnie szerokokątny Tilt-Shift (pewnie trudno ze względu na pole krycia byłoby zrobić szerszy od 17mm) ...a może Tilt -krótkie tele z "makro" choćby 1:2 -do portretów z pokłonami i zbliżeń w fotografii produktowej (lub kulinarnej -talerze z żarciem) z zastosowaniem reguły Scheimpfluga?
Trzeba życzyć przede wszystkim bogatego inwestora na opracowanie nowych konstrukcji bo konkurencja będąca podobny czas na rynku działa z dużo większym rozmachem link
Widze ze poswiecili duzo czasu na konstruktorow, finanse i marketing. Zabraklo moim zdaniem najwazniejszego. Przemyslenia co moze pojsc zle. Co moze sie nie udac, bo przeciez nikt juz obecny na rynku nie chce dodatkowej konkurencji. Prawdopodobnie problemem jest zapewnienie i urzymanie jakosci. Brak dostepnosci do wyrafinowanej aparatury kontrolnej i pomiarowej. Na co Irix nie moze sobie pozwolic. Daje to konkurencji mozliwosc wykrwawic finansowo Irixa i wybic mu z glowy kolejne proby powrotu na rynek.
Co mogloby pojsc zle w powyzej napisanym wywiadzie? Najgorsza wpadka tutaj byloby bledne napisanie imienia i nazwiska osoby z ktora wywiad sie przeprowadza. I coz tutaj tez realizuje sie prawo Marfiego (czy jak mu sie tam nazwisko pisze.
Robert: popraw imie Przepraszam za brak polskich znakow (klawiatura nie obsluguje)
Ja neidawno kupiłem 11/4, bo akurat taka robota się trafiła, a nie miałem nic szerszego niż sigma 20mm. Bardzo dobrze pracowało mi się z tym obiektywem. Focus lock to super sprawa, aż dziw bierze, że nie ma tego we wszystkich manualach szerokokątnych.
Zaskoczył mnie jednak w dwóch kwestiach. Pierwsza to dziwna konstrukcja bagnetu... nie wiem o co chodzi, ale nie da się tego podłączyć do korpusu Sony ani przez Sigma mc11, ani przez metabonesa. Musiałem specjalnie kupić nowy adapter (Commlite), żeby weszło. Użytkownikom Canona to różnicy nie robi, ale patrząc na fora internetowe nie ja jeden chciałem go używać z Sony i nie tylko ja miałem z tym problem.
Druga sprawa to spadek jakości obrazu poniżej f/5.6. Różnica między f/8 a f/5.6 jest wyraźna. Jakoś naturalne dla tak szerokiego kata wydaje mi się używanie przysłon w okolicach f/8...
ciekawa sprawa z tym niedopasowaniem do przejściówek na sony, ja to samo gdzieś czytałem o 15 2.4 przed jego kupnem ale jednak z mc11 wszystko pasuje idealnie :) super szkło
11/4 Firefly mam, używam, jest ok. Na f/4 można się pobawić z GO, a na 6.3-8.0 jest dobrze z ostrością. Na minus odblaski i aberracje, ale czego więcej chcieć za 2200 zł.
@matzll "Druga sprawa to spadek jakości obrazu poniżej f/5.6. Różnica między f/8 a f/5.6 jest wyraźna. Jakoś naturalne dla tak szerokiego kata wydaje mi się używanie przysłon w okolicach f/8"
Ale po co go przymykać aż do f/8? Przecież głębia ostrości jest ogromna. Chyba tylko dla obiektów umieszczonych bardzo blisko. Poza takimi przypadkami nie przymykałbym bardziej niż do f/6.3 - szkoda rozdzielczości!
@wzrokowiec ja też tak oczywiście robię, trzymam na f/5.6. Ale f/8 i dalej tez mają przecież swoje zastosowania. Nie mówię o jakiś ekstremach typu f/16, choć i takie ludzie wykorzystują. Po prostu ten spadek jest na tyle duży, że nei ma sensu korzystać z tych przysłon. Przyznam, że na wykresie nei wyglądało to tak źle.
@+tof, imię poprawione, przepuściłem czytając przed publikacją. Dzięki. @matzll, możesz doprecyzować, czy spadek jakości jest poniżej czy powyżej f/5.6, bo z Twoich dwóch ostatnich komentów to nie wynika?
Ciekawy wywiad. Fajnie poczytać trochę o kulisach takiego biznesu.
Co prawda sam Irixami nie jestem zainteresowany z racji systemu, który używam, ale zdecydowanie im kibicuję. Od początku było widać, że z głową podchodzą do sprawy. A czas i doświadczenie mogą co najwyżej sprawić, że ich przyszłe produkty będą coraz lepsze i lepsze.
@wzrokowiec "... co wynika ze zjawiska dyfrakcji - dlatego lepiej aż tak nie przymykać, jeżeli nie trzeba." Thank you Capt. Obvious...
Dyfrakcja "zjadająca" rozdzielczość od f/5.6 to może być na m4/3... Nawet jeśli ma sobie ten sweet spot na f/5.6, to można by oczekiwać że na f/8 nadal pokaże zbliżone wyniki, a nie wyraźnie słabsze... zresztą, nie ważne, EOT, bez odbioru. Chwila przerwy i człowiek zapomina z czym wiąże się pisanie na tym forum...
@wzrokowiec ".. co wynika ze zjawiska dyfrakcji..."
Taa, na matrycy 36x24 (nawet biorąc te obecnie najgęściej upakowane) przy przysłonach f/5.6-f/8.
11 maja 2018, 18:42
Trzymamy kciuki za naszych. To bardzo dobrze wróżący projekt, bo szczegóły w ergonomii mają znaczenie. Oprócz tego, że firma wydaje komunikaty na portalach społecznościowych, czy prowadzi dialog z użytkownikami?
Wygląda na to, że korzystasz z oprogramowania blokującego wyświetlanie reklam.
Optyczne.pl jest serwisem utrzymującym się dzięki wyświetlaniu reklam. Przychody z reklam pozwalają nam na pokrycie kosztów związanych z utrzymaniem serwerów, opłaceniem osób pracujących w redakcji, a także na zakup sprzętu komputerowego i wyposażenie studio, w którym prowadzimy testy.
Będziemy wdzięczni, jeśli dodasz stronę Optyczne.pl do wyjątków w filtrze blokującym reklamy.
I teraz już wiadomo, że to nie mogą być udane obiektywy - usiedli, pomyśleli i już po chwili zaczęli produkować. Wzorem powinien być Meyer-Optik-Gorlitz - zapowiedzieli prymitywnego 75/0.95 , dziś zbierają klientów, puścili pierwsze sample a dostawa za rok - tak się prdukuje dopracowane obiektywy :).
A poważnie - po rewizji cenowej niektóre szkła Irix zaczęły wyglądać atrakcyjnie .
Ciekawe rzeczy.
Irix 15mm ma za mały kąt obrotu pierścienia ostrości. Mogli podejrzeć Samyangi 14mm.
Myslalem ze kupie sobie ich zestaw filtrow a tu lipa - the release date for the 100mm system has been delayed. The exact date is currently not known.
@PDamian
Mi kat obrotu pierścienia nie przeszkadza.
Zebranie pracownikow Irixa. Na srodek wychodzi szef i mowi:
- Mam zla wiadomosc, nasz obiektyw 15mm nie bedzie w ogole mial winiety!
W grupie szok i konsternacja. Ktos sie odzywa :
- Ale jak... jak to nie bedzie mial winiety ?! Przeciez bez winiety to sie nie liczy...
- Ano tak to - odpowiada smutnym glosem Szef - musielismy cos poswiecic zeby dystorsja byla mniejsza.
Z okazji ukazania sie "irixowego" wywiadu na niezwykle prestizowym portalu Optyczne.pl Szef Irixa urzadzil na swoj koszt przyjecie dla wszystkich pracownikow. Alkohol sie leje, juz prawie pol butelki oproznione, wiec jeden z uczestnikow zebral sie na odwage :
- Szefie, jesli moge, ja mam takie malenkie pytanie....?
- Wal, smialo! - mowi szef w doskonalym humorze.
- No bo...bo mowi Pan tam o pracownikach z Polski, Korei, Szwajcarii, Hiszpanii, Szwecji i Holandii... A przeciez nas jest tylko czterech...
- Tak - odpowiada Szef - ale ja i Fernando mamy podwojne obywatelstwo.
"Complicating matters is that not all corners of this lens show the same performance. This lens' strongest corner, the upper right, is shown in the site's image quality tool. The bottom-left is the worst with the other two falling in between." link
Rotpil, dawaj jeszcze.
Wywiad bardzo ciekawy i wart przeczytania bo daje pojęcie jak wyglada projektowanie obiektywu, szczegolnie w kontekscie polskiego udzialu. Fajnie ze tego typu artykuły pojawiają się na optyczne tylko szkoda ze nie wszyscy czytelnicy do nich dorosli. To kolejny ciekawy wywiad i artykul pod ktorym zamiast sensownej dyskusji robi się zbiorowisko trolli. Widac administratorom to nie przeszkadza bo wazniejsze jest nabijanie odslon i rownanie poziomem do onetu:/
@PDamian, i co, wszystkie sztuki tego obiektywu mają słabszy lewy-dolny, czy jak?
"When Irix USA offered to send me a sample, I of course couldn't help myself and said "Yes!""
"Kontrola jakości przeprowadzana jest na kilku etapach..."
A jak myślisz?
Uważasz, że tylko ta jedna sztuka przekazana do testu przez Irix USA dla The-Digital-Picture.com?
@zembaty
Zebranie pracowników, Szef w kiepskim humorze:
- Spieprzyliście sprawę ! Będą cięcia w nagrodach żeby pokryć koszty ! Fernandez i Kim nie dostaniecie samochodów za to dostaniecie rowery ! Ericsson - ty nie dostaniesz roweru, ale będziesz miał nowy samochód !
- Ale jak to ?! - wściekają się Hiszpan i Koreańczyk - Przecież Ericsson spieprzył tak samo jak my, dlaczego on dostanie samochód a my rowery ?!!!!!!
- To proste - wyjaśnia Szef - wy projektowaliście soczewki a on przedni dekielek.
Tak na szybko
link
link
link
link
...
link
Great for architectural photography
By Michael
"Finally a shout out to B&H. My first copy was slightly decentered. B&H exchanged it without hastle for a new copy, which is my initial tests show to be excellent." link
"well I got one for my Nikon man it was an absolutely horrible copy, decentering and weird sharpness here and there could not get a useable image from f5.6 all the way up to f16 on my Df going to roll the dice again and send it back for an exchange." link
"The 'bad' sample image is here. Do give it a closer examination. This kind of quality is simply unacceptable. Have a look at the upper right corner, and follow the rapid decline into mushiness along the lower edge of the frame, in particular the lower right corner is way out of focus. Then, contrast this with the upper left corner that is acceptable sharp. All are signs of bad decentering." link
Chętnie kupiłbym szerokokątny obiektyw Irix, raz z powodu jakości, dwa z racji wspierania Naszych! Tym bardziej, że ceny przystępne. Już sam fakt, że zaczęli od szerokiego kąta świadczy, że nastawieni są na fotografów. Bo kąt widzenia, to 80% wartości szkła. Dwie rzeczy jednak stoją na przeszkodzie: brak w ofercie obiektywu kompaktowego, a do tego z mocowaniem Sigma SA. Uważam lustrzanki Sigmy za oferujące najlepszą jakość obrazu. Niestety, producent ten uparł się robić optykę dużą i ciężką. Gdyby tak Irix wszedł w niszę i zaprojektował coś na kształt Pentaxowej piętnastki f/4 Limited z mocowaniem SA... Pomarzyć czasem dobra rzecz.
Kilka rzeczy mi się spodobało podług tego wywiadu:
- punktem wyjścia są realne potrzeby i oczekiwania fotografów i ich udział w projektowaniu (a nie księgowych :) )
- niepodążanie "utartą drogą" aka po co budować 158 wersję 50-tki czy kit'a 18-50
- nie powielenia typowo "chińskiego" schematu klonowania istniejących rozwiązań
Ergo dodatkowa opcja i konkurencja na rynku przekładająca się na lepszy wybór dla klienta - kto będzie chciał będzie miał wybór.
A komentującemu pierdzistołkowi proponuję zbudować coś lub wdrożyć jakikolwiek produkt czy innowację, bo pierdzistołkowo komentować to każdy potrafi. Ale zrobić coś, to zazwyczaj wykracza poza możliwości pierdzistołka.
@Andrzej19
"Już sam fakt, że zaczęli od szerokiego kąta świadczy, że nastawieni są na fotografów. Bo kąt widzenia, to 80% wartości szkła."
Objaśnisz nieco tę, jakże "błyskotliwą", tezę? Czyli obiektywy standardowe i tele nie są dla fotografów?
@mate
myślę ze chodziło o to, ze od początku wystartowali ambitnie od 15tki i 11tki których wciąż mało na rynku, nie zaś od prostszych konstrukcji typu 35 i 50mm.
Rotpil - wystarczy.
Brawo!!! Na taki wywiad czekałem. Przy okazji zostało puszczone trochę farby. Brawo Optyczni!
Nie ma co wyjaśniać po prostu gdyby kąt widzenia nie był wartosćią nadrzędną to do tej pory nie zobaczylibyśmy obiektywu typu zoom ; Rynek w latach 70 wymusił jednak by producenci takie obiektywy produkowali ;
Przykład limitedów wskazuje ze pewne katy widzenia są dość ciekawe np 77 odpowiada powszechnie stosowanym 150 mm w średnim formacie 6x7;
31 - to 65 tka ; 43 to 90 tka ; oczywiście pi razy drzwi
ps . KIbicuje mocno Irixowi , mysle ze znaleźli złoty srodek pomiędzy innością a udziwnianiem
@Arek - zanim cos opublikujecie , sprawdzcie znaczenie slow w slowniku bo to jest tak zalosne, ze juz tylko smiac sie mozna . "Poswiec" czas na edukacje - jest Ci potrzebna.
No dokładnie ..znaczenie " znaczenia" ? Arek tworzy portal - znaczy kapitan ..?
No i w sumie nie wiem jaki będzie następny obiektyw tego producenta, czy klocowaty link 45/1.4 po przeprojektowywaniu trafi do produkcji.
Ciężko też wskazać jakąś niszę którą producent mógłby zapełnić.
Może skrajnie szerokokątny Tilt-Shift (pewnie trudno ze względu na pole krycia byłoby zrobić szerszy od 17mm)
...a może Tilt -krótkie tele z "makro" choćby 1:2 -do portretów z pokłonami i zbliżeń w fotografii produktowej (lub kulinarnej -talerze z żarciem) z zastosowaniem reguły Scheimpfluga?
Trzeba życzyć przede wszystkim bogatego inwestora na opracowanie nowych konstrukcji
bo konkurencja będąca podobny czas na rynku działa z dużo większym rozmachem link
Widze ze poswiecili duzo czasu na konstruktorow, finanse i marketing. Zabraklo moim zdaniem najwazniejszego. Przemyslenia co moze pojsc zle. Co moze sie nie udac, bo przeciez nikt juz obecny na rynku nie chce dodatkowej konkurencji.
Prawdopodobnie problemem jest zapewnienie i urzymanie jakosci.
Brak dostepnosci do wyrafinowanej aparatury kontrolnej i pomiarowej.
Na co Irix nie moze sobie pozwolic.
Daje to konkurencji mozliwosc wykrwawic finansowo Irixa i wybic mu z glowy kolejne proby powrotu na rynek.
Co mogloby pojsc zle w powyzej napisanym wywiadzie? Najgorsza wpadka tutaj byloby bledne napisanie imienia i nazwiska osoby z ktora wywiad sie przeprowadza. I coz tutaj tez realizuje sie prawo Marfiego (czy jak mu sie tam nazwisko pisze.
Robert: popraw imie
Przepraszam za brak polskich znakow (klawiatura nie obsluguje)
@Optyczne.pl dzięki za ten wywiad, oby więcej!
Ja neidawno kupiłem 11/4, bo akurat taka robota się trafiła, a nie miałem nic szerszego niż sigma 20mm.
Bardzo dobrze pracowało mi się z tym obiektywem. Focus lock to super sprawa, aż dziw bierze, że nie ma tego we wszystkich manualach szerokokątnych.
Zaskoczył mnie jednak w dwóch kwestiach. Pierwsza to dziwna konstrukcja bagnetu... nie wiem o co chodzi, ale nie da się tego podłączyć do korpusu Sony ani przez Sigma mc11, ani przez metabonesa. Musiałem specjalnie kupić nowy adapter (Commlite), żeby weszło. Użytkownikom Canona to różnicy nie robi, ale patrząc na fora internetowe nie ja jeden chciałem go używać z Sony i nie tylko ja miałem z tym problem.
Druga sprawa to spadek jakości obrazu poniżej f/5.6. Różnica między f/8 a f/5.6 jest wyraźna. Jakoś naturalne dla tak szerokiego kata wydaje mi się używanie przysłon w okolicach f/8...
@matzll
ciekawa sprawa z tym niedopasowaniem do przejściówek na sony, ja to samo gdzieś czytałem o 15 2.4 przed jego kupnem ale jednak z mc11 wszystko pasuje idealnie :) super szkło
11/4 Firefly mam, używam, jest ok. Na f/4 można się pobawić z GO, a na 6.3-8.0 jest dobrze z ostrością. Na minus odblaski i aberracje, ale czego więcej chcieć za 2200 zł.
@matzll
"Druga sprawa to spadek jakości obrazu poniżej f/5.6. Różnica między f/8 a f/5.6 jest wyraźna. Jakoś naturalne dla tak szerokiego kata wydaje mi się używanie przysłon w okolicach f/8"
Ale po co go przymykać aż do f/8? Przecież głębia ostrości jest ogromna. Chyba tylko dla obiektów umieszczonych bardzo blisko. Poza takimi przypadkami nie przymykałbym bardziej niż do f/6.3 - szkoda rozdzielczości!
@wzrokowiec
ja też tak oczywiście robię, trzymam na f/5.6. Ale f/8 i dalej tez mają przecież swoje zastosowania. Nie mówię o jakiś ekstremach typu f/16, choć i takie ludzie wykorzystują. Po prostu ten spadek jest na tyle duży, że nei ma sensu korzystać z tych przysłon. Przyznam, że na wykresie nei wyglądało to tak źle.
@+tof, imię poprawione, przepuściłem czytając przed publikacją. Dzięki.
@matzll, możesz doprecyzować, czy spadek jakości jest poniżej czy powyżej f/5.6, bo z Twoich dwóch ostatnich komentów to nie wynika?
@komor
Spadek następuje wraz z przymykaniem otworu
... co wynika ze zjawiska dyfrakcji - dlatego lepiej aż tak nie przymykać, jeżeli nie trzeba.
Ciekawy wywiad. Fajnie poczytać trochę o kulisach takiego biznesu.
Co prawda sam Irixami nie jestem zainteresowany z racji systemu, który używam, ale zdecydowanie im kibicuję. Od początku było widać, że z głową podchodzą do sprawy. A czas i doświadczenie mogą co najwyżej sprawić, że ich przyszłe produkty będą coraz lepsze i lepsze.
Tego życzę im i ich użytkownikom. :-)
@wzrokowiec
"... co wynika ze zjawiska dyfrakcji - dlatego lepiej aż tak nie przymykać, jeżeli nie trzeba."
Thank you Capt. Obvious...
Dyfrakcja "zjadająca" rozdzielczość od f/5.6 to może być na m4/3... Nawet jeśli ma sobie ten sweet spot na f/5.6, to można by oczekiwać że na f/8 nadal pokaże zbliżone wyniki, a nie wyraźnie słabsze... zresztą, nie ważne, EOT, bez odbioru. Chwila przerwy i człowiek zapomina z czym wiąże się pisanie na tym forum...
@wzrokowiec
".. co wynika ze zjawiska dyfrakcji..."
Taa, na matrycy 36x24 (nawet biorąc te obecnie najgęściej upakowane) przy przysłonach f/5.6-f/8.
Trzymamy kciuki za naszych.
To bardzo dobrze wróżący projekt, bo szczegóły w ergonomii mają znaczenie.
Oprócz tego, że firma wydaje komunikaty na portalach społecznościowych, czy prowadzi dialog z użytkownikami?
Obiektywy z mocowaniem E miałby większe szanse zdobycia popularności.
@matzll
@mate
Ech... więc żyjcie dalej w błogim przeświadczeniu, że dyfrakcja nie istnieje...