Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Inne testy

OM System OM-5 - test trybu filmowego

9 grudnia 2022
Amadeusz Andrzejewski Komentarze: 46

5. Podsumowanie i filmy przykładowe

Podsumowanie

O ile zabierając się do testu OM-5 mieliśmy jeszcze nadzieje, że w praktyce aparat ten czymś nas zaskoczy i będzie czymś więcej niż wynikałoby z suchej specyfikacji, o tyle to podsumowanie możemy już napisać bez tego rodzaju złudzeń. Filmowo OM-5 to w zasadzie Olympus OM-D EM-1 Mark III wypuszczony jeszcze raz dwa i pół roku później z inną etykietą. Niestety EM-1 Mark III nie oferował zbyt powalającej specyfikacji filmowej, więc tym bardziej nie powala ona pod koniec 2022 roku. Zwłaszcza, że do nowego modelu przeniesiono też wiele bolączek E-M1 Mark III, takich jak fatalna jakość obrazu z cyfrowym telekonwerterem czy stare menu.

OM System OM-5 - test trybu filmowego - Podsumowanie i filmy przykładowe



----- R E K L A M A -----

Wszystko to powoduje, że dla osób filmujących OM-5 naprawdę ma niewiele do zaoferowania, zwłaszcza przy swojej obecnej cenie, którą poniżej zestawiliśmy z wybranymi urządzeniami konkurencji oraz z topowym OM-1 (ceny wg serwisu Ceneo.pl na dzień 09.12.2022):

  • Canon EOS R7 – ok. 7000 zł,
  • Canon EOS R10 – ok. 4000 zł,
  • Fujifilm X-S10 – ok. 4300 zł,
  • Fujifilm X-T4 – ok. 7700 zł,
  • OM System OM-1 – ok. 9000 zł,
  • OM System OM-5 – ok. 6000 zł,
  • Panasonic Lumix G9 – ok. 4800 zł,
  • Panasonic Lumix GH5 II – ok. 6900 zł,
  • Panasonic Lumix GH6 – ok. 9000 zł,
  • Sony A6600 – ok. 6300 zł.

Zbierzmy teraz wady i zalety testowanego aparatu w jednym miejscu:

Zalety:

  • uszczelniona obudowa,
  • w pełni rozkładany ruchomy ekran,
  • możliwość programowania funkcji wybranych elementów sterujących,
  • wejście na zewnętrzny mikrofon,
  • wyjście HDMI,
  • możliwość wygenerowania w aparacie kodu czasowego,
  • programowalne „banki”, do których można przypisać dowolny tryb nagrywania, żeby mieć go pod ręką,
  • brak limitów czasu nagrywania,
  • profil logarytmiczny OM-Log 400,
  • rozsądny zakres tonalny w profilu OM-Log 400,
  • autofokus z wykrywaniem twarzy i oka,
  • stabilizacja cyfrowa będąca rozsądnym kompromisem, jeśli chodzi o spadek jakości obrazu,
  • dobrze działająca stabilizacja matrycy,
  • bardzo dobra szczegółowość obrazu przy filmowaniu w 4K,
  • identyczna jakość obrazu w 25 i 50 kl/s w Full HD,
  • dobra jakość obrazu do ISO 3200,
  • szybki odczyt matrycy (mały rolling shutter) we wszystkich trybach.

Wady:

  • za mały grip,
  • pojedyncze gniazdo na karty pamięci,
  • archaiczne złącze USB 2.0,
  • brak wyjścia słuchawkowego,
  • menu w trybie filmowym mogłoby być bardziej uporządkowane,
  • inne menu niż w obecnym topowym modelu,
  • brak funkcji zebra,
  • aparat długo „myśli” po zakończeniu nagrywania,
  • profil obrazu OM-Log 400 ukryty w menu za nic niemówiącym zbitkiem słów „tryb obrazu”,
  • brak Hybrid Log Gamma lub podobnego rozwiązania kompatybilnego z technologią HDR,
  • brak klatkaży innych niż 24 kl/s w 4K DCI,
  • ograniczony wybór przepływności strumienia danych w 4K,
  • niskie maksymalne klatkaże w 4K i Full HD w porównaniu z konkurencją,
  • brak możliwości zapisania 10-bitowego materiału,
  • przeciętna jakość obrazu Full HD z całej szerokości matrycy,
  • tragiczna jakość obrazu przy użyciu cyfrowego telekonwertera,
  • zbyt słabo działające odszumianie.

Filmy przykładowe

Na zakończenie testu zamieszczamy kilka przykładowych plików do pobrania. Zostały one nagrane z użyciem obiektywów M.Zuiko Digital ED 12–45 mm f/4.0 PRO oraz M.Zuiko Digital 20 mm f/1.4 PRO. Zapraszamy do oglądania i pobierania:

  • film 1 – 89 MB, H.264, 4:2:0, 8-bit, 1920×1080, 25 kl/s, profil naturalny, ujęcie w slow motion nagrane w 120 kl/s i spowolnione w aparacie,
  • film 2 – 119 MB, H.264, 4:2:0, 8-bit, 4096×2160, 24 kl/s, profil naturalny,
  • film 3 – 40 MB, H.264, 4:2:0, 8-bit, 1920×1080, 50 kl/s, profil OM-Log400,
  • film 4 – 65 MB, H.264, 4:2:0, 8-bit, 3840×2160, 25 kl/s, profil naturalny, cyfrowy telekonwerter 2.0x,
  • film 5 – 134 MB, H.264, 4:2:0, 8-bit, 3840×2160, 25 kl/s, profil OM-Log400, ISO 1600,
  • film 6 – 41 MB, H.264, 4:2:0, 8-bit, 1920×1080, 25 kl/s, profil naturalny, ISO 3200,
  • film 7 – 44 MB, H.264, 4:2:0, 8-bit, 1920×1080, 50 kl/s, profil naturalny, ISO 1600, cyfrowy telekonwerter 2.0x,
  • film 8 – 173 MB, H.264, 4:2:0, 8-bit, 4096×2160, 24 kl/s, profil naturalny, ISO 6400,
  • film 9 – 80 MB, H.264, 4:2:0, 8-bit, 1920×1080, 25 kl/s, profil naturalny, ISO 1600, cyfrowy telekonwerter 2.0x.

Aparat do testów wypożyczyła firma:

OM System OM-5 - test trybu filmowego - Podsumowanie i filmy przykładowe

W testach wykorzystujemy studyjne lampy błyskowe i światła stałego firmy dostarczone przez sklep Foto-Tip.pl
OM System OM-5 - test trybu filmowego - Podsumowanie i filmy przykładowe OM System OM-5 - test trybu filmowego - Podsumowanie i filmy przykładowe