Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Partnerzy






Poradniki

Wyszukiwanie i komponowanie tematu zdjęcia

8 sierpnia 2012

8. Mieszanie, łączenie i ignorowanie

Przyjrzyj się z bliska przykładowym zdjęciom, które zamieściłem w tym rozdziale, a zauważysz, że wiele z nich zostało stworzonych według kilku zasad kompozycyjnych. Zauważ na przykład, że wagon kolejki liniowej został umieszczony według reguły trójpodziału.

Możesz z łatwością mieszać i łączyć różne zasady kompozycyjne, które przedstawiłem w tym rozdziale i, jak już wiesz, możesz je również zupełnie ignorować. Czasami będziesz świadomie podejmował decyzje, kierując się regułami, ale innym razem z kolei będziesz postępował intuicyjnie. Jednakże, jeżeli będziesz często stosował się do zasad, to z czasem zauważysz, że zdjęcia, które wykonałeś na wyczucie, mimo wszystko są zgodne z regułami kompozycyjnymi.

Zasady te mogą być szczególnie pomocne, gdy napotkasz scenę, którą chcesz sfotografować, ale nie wiesz, od czego zacząć. Najpierw zastanów się nad pozycją aparatu i doborem ogniskowej, a także sprawdź, jak zmienia się głębia obrazu i relacje przestrzenne, kiedy stosujesz różne pozycje i ogniskowe. Następnie zacznij myśleć o pierwszym i drugim planie, o geometrycznych formach, wzorach, powtórzeniach i zasadzie trójpodziału. Są one jak drogowskazy, które pomogą Ci w odkrywaniu fotografowanej sceny.


----- R E K L A M A -----

Z czasem przyswoisz te zasady i zaczniesz je stosować intuicyjnie. Innymi słowy, będziesz czuł, że dana kompozycja jest dobra, ponieważ panuje w niej równowaga. Zanim to jednak nastąpi, będziesz próbował stosować te zasady.

Ćwiczenie: kompozycja

Jedną z największych zalet kompozycji jest to, że możesz ją poprawić już po fakcie. Narzędzie kadrowania w edytorze zdjęć daje Ci możliwość zmiany kompozycji oraz równowagi zdjęcia. Oczywiście starasz się, aby kompozycja zdjęcia była tak dobra, jak to tylko możliwe, już podczas fotografowania, aby zaoszczędzić sobie czasu potrzebnego na czynności edycyjne, a zwiększyć użycie matrycy aparatu. Czasami może się jednak zdarzyć, że przycięcie zdjęcia jest jedynym sposobem na uzyskanie odpowiedniej kompozycji.

Narzędzia kadrowania dają Ci również wspaniałą możliwość poćwiczenia kompozycji. Znajdź plik Cropping Tutorial.pdf w folderze Cwiczenia/Rozdzial 09 na FTP Wydawnictwa Helion i wydrukuj go. Znajdziesz tam zdjęcia wykonane przez turystów podczas urlopu. Za pomocą długopisu zaznacz nowe ramy kadru. Jeżeli uważasz, że zdjęcie jest dobrze skomponowane, nic nie poprawiaj. Kiedy skończysz, obejrzyj Cropping Tutorial.mov, aby zobaczyć, w jaki sposób zmieniłem kompozycję tych zdjęć.