Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Partnerzy






Poradniki

Techniki portretowania

1 lutego 2013

9. Wybór odpowiedniego obiektywu

Fotografia portretowa to domena obiektywów o ogniskowych od 50 do 150 mm — innymi słowy, od obiektywu standardowego do umiarkowanego teleobiektywu. To akurat dobrze, gdyż zrobienie dobrego portretu — w odróżnieniu od wielu innych rodzajów fotografii — nie wymaga wyrafinowanych gadżetów i bardzo drogich, niestandardowych instrumentów optycznych. Do zwykłych portretów powinien wystarczyć nawet prosty obiektyw, który kupiłeś w zestawie z lustrzanką (tzw. kitowy) lub wbudowany obiektyw dowolnego kompaktu. Stosowanie obiektywów o ogniskowych znacznie krótszych od standardowej jest niewskazane. Wykonane nimi portrety wyglądają nieatrakcyjnie ze względu na naturalne dla tego typu szkieł zniekształcenia perspektywy. Dla odmiany zjawisko kompresji perspektywy charakterystyczne dla obiektywów o dłuższych ogniskowych sprawia, że portret wykonany umiarkowanym teleobiektywem wygląda bardzo atrakcyjnie, głównie ze względu na specyficzne odwzorowanie kości policzkowych i twarzy. To dlatego obiektywy o ogniskowych rzędu 85 i 100 mm są przez wielu fotografów uważane za idealne do ciasno wykadrowanych portretów. Dodatkową zaletą jest bardzo duży maksymalny otwór względny przysłony, spotykany w niektórych szkłach tego typu. Szerokie otwarcie przysłony umożliwia bowiem eleganckie rozmycie tła za modelem. Większość zdjęć portretowych, szczególnie w warunkach studyjnych, robię zmiennoogniskowym obiektywem uniwersalnym 18 – 200 mm. Każde urządzenie optyczne jest skazane na jakieś kompromisy — nie inaczej jest w przypadku tego obiektywu, który pod pewnymi względami trudno nazwać idealnym. Niemniej jest on bardzo wygodny: w jednej kompaktowej obudowie mam do dyspozycji cały zakres ogniskowych, którego mogę potrzebować podczas sesji.

W niektórych sytuacjach warto sięgnąć po obiektyw o innej ogniskowej niż wymienione klasyki, by zrobić interesujący portret. Oto kilka przykładów.

  • Jeśli chciałbyś powiększyć czyjąś sylwetkę, a stoisz w dość znacznej odległości, to możesz użyć teleobiektywu o nieco dłuższej ogniskowej niż podana wcześniej — na przykład 200 mm. Raczej odradzam stosowanie do fotografii portretowej teleobiektywów o ogniskowych większych od 300 mm. Nawet jeśli zamontujesz aparat z takim obiektywem na statywie — gdyż zrobienie nim ostrego zdjęcia z ręki jest raczej z góry skazane na niepowodzenie — to Twój model nie będzie potrafił zachować idealnego bezruchu, co oznacza, że zrobione zdjęcia będą odrobinę nieostre.
  • Istnieją specjalne obiektywy o wybiórczych strefach ostrości, choćby takie jak popularny Lensbaby, które umożliwiają robienie ciekawych, nietypowych, romantycznych zdjęć o bardzo miękkich, rozmytych konturach.
  • Portrety zrobione obiektywem szerokokątnym niemal nigdy nie przedstawiają tematu w korzystny sposób, lecz z pewnością nie można im odmówić oryginalności, która przyciąga uwagę. Zauważyłem, że dzieci lubią oglądać swoje zdjęcia zrobione obiektywem typu rybie oko, toteż wiele sesji z małymi modelami zaczynam od wykonania właśnie takiej fotografii. Akcent humorystyczny sprawia, że kolejne, bardziej konwencjonalne zdjęcia są robione w znacznie przyjemniejszej atmosferze.

Techniki portretowania - Wybór odpowiedniego obiektywu
Teleobiektyw o ogniskowej 200 mm przybliżył postać tego rolnika pracującego na plantacji tytoniu i wizualnie oddzielił jego kontury od rozmytego tła. Uwagę zwracają świetnie oddane zmarszczki na szyi i twarzy mężczyzny.
200 mm, 1/250 s przy przysłonie f/8 i czułości 100 ISO, z ręki


----- R E K L A M A -----

Techniki portretowania - Wybór odpowiedniego obiektywu
Tę fotografię zrobiłem nietypowym obiektywem Creator z serii Lensbaby. Jest to bardzo specyficzny instrument do zadań specjalnych, wyposażony w optykę z tworzywa sztucznego, który umożliwia tworzenie zdjęć o wybiórczej głębi ostrości. Jedynym względnie ostrym elementem tego zdjęcia są oczy. Przednią część obiektywu Lensbaby można ustawić pod dowolnym kątem względem podstawy, co pozwala ustawić ognisko ostrości w dowolnym miejscu. W większości portretów robionych obiektywami Lensbaby ostrość ustawia się na oczach fotografowanej osoby.
Obiektyw Lensbaby Composer z plastikową optyką, 1/60 s, przy użyciu wkładki z otworem względnym f/4 i czułości 320 ISO, z ręki

Techniki portretowania - Wybór odpowiedniego obiektywu
To śmieszne, nietypowe zdjęcie zostało zrobione obiektywem typu rybie oko trzymanym kilkanaście centymetrów przed nosem mojego syna, Nicky’ego.
Obiektyw typu rybie oko 10,5 mm, 1/200 s przy przysłonie f/7,1 i czułości 400 ISO, z ręki

Inne książki wydawnictwa Helion S.A.: