Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test obiektywu

Tokina AT-X 165 PRO DX AF 16-50 mm f/2.8 - test obiektywu

20 czerwca 2007

5. Aberracja chromatyczna


Nikon D200

W tej kategorii dochodzimy do poważnej pięty achillesowej testowanego obiektywu. Tokina 16-50 mm ma największą aberrację ze wszystkich testowanych przez nas obiektywów o podobnym zakresie ogniskowych. Dla ogniskowej 16 mm poziom tej wady jest wręcz monstrualny...

Tokina AT-X 165 PRO DX AF 16-50 mm f/2.8  - Aberracja chromatyczna

----- R E K L A M A -----


Poniższe wycinki pokazują jak sytuacja wyglądała na naszych tablicach testowych. W przypadku najtrudniejszej kombinacji maksymalnie otwartej przysłony i ogniskowej 16 mm, komentarz jest chyba zbędny. Ogromny poziom tej wady, jak i słaba jakość obrazu na brzegu kadru, są oczywiste. Zastosowanie dłuższych ogniskowych i przymykanie obiektywu, pozwala, na szczęście, sprowadzić aberrację chromatyczną do poziomu średniego.

Tokina AT-X 165 PRO DX AF 16-50 mm f/2.8  - Aberracja chromatyczna


Aby pokazać, że problem nie występuje tylko na naszych tablicach, ale można go także spotkać na zwykłych zdjęciach, poniżej znajduje się mały przykład "z życia wzięty".

Tokina AT-X 165 PRO DX AF 16-50 mm f/2.8  - Aberracja chromatyczna

Dodatkowo, polecam także zerknięcie na przykładowe zdjęcie nr 2. Tam, ogrom aberracji chromatycznej jest pokazany w najtrudniejszych dla niej warunkach, fotografowania ciemnych obiektów na jasnym tle.


Canon 20D

W przypadku przejścia od Nikona do Canona, choćby ze względu na mniejszą matrycę, można spodziewać się polepszenia sytuacji z poziomem aberracji chromatycznej. Uzyskany przez nas wykres pokazuje, że polepszenie jest ale naprawdę minimalne. W żadnym wypadku nie zmienia to naszych wniosków, że aberracja w tym obiektywie jest po prostu ogromna.

Tokina AT-X 165 PRO DX AF 16-50 mm f/2.8  - Aberracja chromatyczna