Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test obiektywu

Tokina AT-X 165 PRO DX AF 16-50 mm f/2.8 - test obiektywu

20 czerwca 2007

6. Dystorsja

W znaczniej większości obiektywów kitowych i ich zamienników, dystorsja stwarza problemy tylko na najszerszym kącie. Wraz ze zwiększaniem ogniskowej bardzo szybko maleje, zeruje się w okolicach 24-30 mm, i przechodzi w mało uciążliwą dystorsję poduszkową. Oczywiście im większy zakres ogniskowych i im szerszy kąt widzenia, tym większe wyzwanie stoi przed konstruktorami. W przypadku Tokiny 16-50 mm zadanie nie było proste, bo ma ona jeden z najszerszych kątów widzenia w klasie omawianych obiektywów. Zmierzone przez nas wartości dystorsji dla ogniskowych 16, 30 i 50 mm wyniosły odpowiednio -4.1%, -0.22% i 0.69% (z błędem w okolicach 0.1%). Jak to wygląda w porównaniu z konkurencją, pokazuje poniższa tabela.


Canon
17-55 IS
Nikkor
18-70
Sigma
18-50 Macro
Tamron
17-50
Tokina
16-50
Początek
-2.47%
-4.50%
-3.90%
-3.70%
-4.10%
Środek
1.06%
0.20%
-0.77%
0.24%
-0.22%
Koniec
1.38%
0.90%
0.11%
0.97%
0.69%


Najdroższy Canon 17-55 mm wyraźnie odstaje na plus od konkurentów. W dół odstaje za to Nikkor 18-70 mm, ale jego usprawiedliwia większy zakres ogniskowych. Sigma i Tamron wydają się być na podobnym poziomie. Tokina wypada od nich odrobinę gorzej, ale ma za to ogniskową 16 mm a nie 17 lub 18, jak konkurenci. Można więc powiedzieć, że tutaj trzy obiektywy producentów niezależnych pokazują podobny poziom.

----- R E K L A M A -----

W stosunku do Nikona, na Canonie 20D, nie zmienił się też poziom dystorsji. Dla najszerszego kąta wynosi ona -4.03%, spada do 0.2% dla środka zakresu, by na końcu wynieść 0.73%. W granicach błędów są to więc wyniki takie same jak na D200.

Tokina AT-X 165 PRO DX AF 16-50 mm f/2.8  - Dystorsja

Tokina AT-X 165 PRO DX AF 16-50 mm f/2.8  - Dystorsja

Tokina AT-X 165 PRO DX AF 16-50 mm f/2.8  - Dystorsja