Canon EOS R5 w zastosowaniach fotograficznych
2. Rozdział 2
W zakresie wyboru trybu obszaru pracy AF mamy następujące opcje:
- automatyczny: wykrywanie twarzy i oka + śledzenie,
- wybór ręczny: AF punktowy (obszar ustawiania ostrości jest mniejszy niż w przypadku tradycyjnego 1-punktowego AF),
- wybór ręczny:
- 1-punktowy AF,
- rozszerzenie punktowego AF o 4 punkty (góra, dół, lewo, prawo),
- rozszerzenie punktowego AF o 8 punktów dookoła,
- strefowy AF,
- wielkostrefowy AF:
- pionowy,
- poziomy.
W menu wybieramy również typ obiektu do wykrywania (ludzie, zwierzęta, bez priorytetu) oraz detekcję oczu. Zaimplementowanie tych funkcji było możliwe dzięki zastosowaniu technologii głębokiego uczenia (ang. deep learning).
Opcje związane z systemem Servo AF zostały zebrane głównie w trzeciej zakładce. Znajdziemy tam cztery zdefiniowane tryby działania autofokusu ciągłego, plus jeden automatyczny:
- Case 1 – nastawa uniwersalna do wielu zastosowań,
- Case 2 – stałe śledzenie obiektów z ignorowaniem przeszkód,
- Case 3 – natychmiastowe ostrzenie obiektów w obrębie punktów AF,
- Case 4 – obiekty szybko przyspieszające i zwalniające,
- Case Auto – śledzenie dostosowuje się automatycznie do ruchu obiektu.
Dodatkowo, w każdym przypadku można zmieniać domyślne ustawienia trzech parametrów:
- czułość śledzenia – ustawienie czułości śledzenia obiektu (blokada −2 / blokada −1 / 0 / szybka zmiana +1 / szybka zmiana +2),
- śledzenie przyspieszenia/zwalniania – ustawienie czułości śledzenia ruchomych obiektów, których prędkość zmienia się gwałtownie (−2, −1, 0, +1, +2).
- Autoprzełączenia punktu AF – ustawienia czułości przełączania punktów AF podczas śledzenia gwałtownych ruchów obiektu (0, 1, 2),
- Szukanie ostrości po utracie AF (dalsze szukanie ostrości lub zaprzestanie szukania),
- Wybierz tryb wyboru pola AF – możliwość ograniczenia wyboru w zakresie trybów pola AF (domyślnie 1-punktowy jest zawsze dostępny),
- Punkt AF powiązany z orientacją (ten sam dla kadrów pionowych i poziomych, wybór różnych punktów w zależności od orientacji aparatu),
- Wstępny punkt AF przy AI Servo AF.
Generalnie praca z autofokusem R5-tki to po prostu przyjemność. Jak już zauważyliśmy przy okazji testu tego aparatu, reaguje on praktycznie bezzwłocznie na wciśnięcie do połowy przycisku migawki (bądź użycie guzika AF-ON), zapewniając bardzo wysoki odsetek ostrych zdjęć. Widać też, że Canonowi opłaciło się implementować rozwiązania oparte na głębokim uczeniu, bowiem algorytmy rozpoznawania twarzy i oczu fotografowanych osób charakteryzują się świetną skutecznością. Przy ujęciach typowo portretowych detekcja jest praktycznie bezbłędna i działa w naprawdę szerokim zakresie kątów położenia głowy w kadrze.
Oprócz tego, EOS R5 ma funkcję wykrywania zwierząt. Ona także znakomicie ułatwia wykonywanie zdjęć np. psom, które nie zawszą chcą cierpliwie pozować. Detekcja zaznacza oczy zwierzęcia zieloną ramką, a autofokus ustawia na nich ostrość. Poniżej zamieszczam kilka przykładowych zdjęć, które miałem okazję wykonać EOS-em R5.
Canon EOS R5 + EF 100 mm f/2.8 L Macro IS USM |
Canon EOS R5 + RF 85 mm f/1.2 L USM |
Canon EOS R5 + EF 100 mm f/2.8 L Macro IS USM |
Canon EOS R5 + RF 85 mm f/1.2 L USM |
Canon EOS R5 + RF 50 mm f/1.2 L USM |
Canon EOS R5 + EF 100 mm f/2.8 L Macro IS USM |
Canon EOS R5 + EF 100 mm f/2.8 L Macro IS USM |
Dochodzimy do trzeciego elementu istotnego dla tej tematyki, czyli odpowiednio szybkiego transferu danych z bufora na kartę pamięci. W R5 jedno z gniazd kart pamięci obsługuje standard CFexpress, czyli aktualnie najszybsze nośniki na rynku. Najnowsze karty tego typu oferują szybkość zapisu przekraczającą nawet 1.4 GB/s.
Nie omieszkałem także przekonać się, jak śledzący autofokus sprawdza się w praktyce, na przykładzie wykonania serii zdjęć przy 12 kl/s rowerzysty jadącego zygzakiem. Do aparatu podpięty był obiektyw RF 70–200 mm f/2.8 L IS USM ustawiony na ogniskowej 135 mm.
W pierwszych dwóch animacjach wykorzystany był Case 3 (natychmiastowe ostrzenie obiektów w obrębie punktów AF) natomiast w trzeciej – Case Auto (śledzenie dostosowuje się automatycznie do ruchu obiektu).
Podsumowując, moim zdaniem EOS R5 to zdecydowanie dopracowany i wyjątkowo wszechstronny bezlusterkowiec. Jego wysoką klasę potwierdzają świetne osiągi i funkcjonalność w praktycznie każdym aspekcie. Nie mam wątpliwości, że R5 stanowi świetne i wydajne narzędzie kreatywne zarówno dla fotografa, jak i filmowca.
Polecam również lekturę artykułu, w którym Amadeusz omawia bohatera niniejszego artykułu w zastosowaniach filmowych.
Artykuł powstał na zlecenie firmy Canon.