Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Artykuły

Obudowywanie filmującego aparatu

Obudowywanie filmującego aparatu
2 czerwca 2021
Amadeusz Andrzejewski Komentarze: 7

1. Obudowywanie filmującego aparatu

Gdy kilkanaście lat temu aparaty fotograficzne rozpoczynały swoją przygodę z profesjonalnym filmowaniem, sięgający po nie filmowcy musieli zmierzyć się z ich odmienną od kamer ergonomią. Część z nich decydowała się obudować aparaty bardzo drogimi wówczas akcesoriami, jak follow focus czy rig naramienny, inni wybrali lekkość i ograniczyli liczbę akcesoriów do niezbędnego minimum (np. nakładki na ekran zmieniającej go w swego rodzaju wizjer elektroniczny).

Wraz z upływem lat aparaty stawały się coraz lepiej przystosowane do filmowania – pozbawione lustra konstrukcje zaczęły oferować własne, dobrej klasy wizjery elektroniczne, a obecność stabilizacji matrycy ograniczyła zapotrzebowanie na naramienne rigi. Pojawiły się za to inne akcesoria, na przykład zewnętrzne rejestratory obrazu, często nieodzowne jeśli chcemy, by nasz aparat filmował w formacie RAW. Co najważniejsze jednak, pojawiły się firmy, które były w stanie stworzyć wysokiej jakości akcesoria do obudowywania aparatu, których cena nie przewyższa wartości korpusu i jest adekwatna do reszty budżetu potencjalnego filmowca. Jedną z takich firm jest SmallRig i to w oparciu o akcesoria tego producenta omówimy jak i czym można obudować aparat oraz kiedy ma to sens.

Zaczniemy od przeglądu akcesoriów, następnie zaprezentujemy kilka przykładowych gotowych konfiguracji.

„Goły aparat” – wady i zalety



----- R E K L A M A -----

Obudowywanie filmującego aparatu - Obudowywanie filmującego aparatu

Pozbawiony zewnętrznych akcesoriów aparat ma jedną fundamentalną zaletę – lekkość. Jeśli liczy się dla nas każdy gram dźwiganego sprzętu, trudno się z takim argumentem spierać. Nieobudowane urządzenie jest też bardziej niepozorne, co dla jednych może być zaletą (mniej przyciąga niepożądany wzrok), a dla innych wadą (klient może mieć pretensje, że „płaci za dużą kamerę”).

Z drugiej strony aparaty zazwyczaj mają stosunkowo niewielkie baterie oraz niewiele punktów montażu akcesoriów (jeśli chcemy zamocować na stopce lampę nakamerową, to nie damy tam już mikrofonu itd.). Nie najlepiej znoszą też upadki czy uderzenia. Do tego standardowo obecne w aparatach około 3-calowe ekrany to często nieco zbyt mało, by komfortowo manualnie prowadzić ostrość. Jeśli doskwiera Wam którakolwiek z tych bolączek, to pora rozważyć rozbudowę swojego zestawu filmowego.

Klatka

Obudowywanie filmującego aparatu - Obudowywanie filmującego aparatu

Klatka jest najpopularniejszym punktem wyjścia do rozbudowy naszego zestawu filmowego. Spełnia dwie podstawowe funkcje – częściowo chroni aparat przed uszkodzeniem oraz oferuje dodatkowe punkty montażowe, najczęściej w formie gwintów 1/4" lub 3/8". Ta prezentowana powyżej ma dodatkowo dokręconą rączkę, która ułatwia przenoszenie sprzętu.

Klatka musi być idealnie dopasowana do modelu naszego aparatu czy kamery, inaczej możemy nie być w stanie włożyć urządzenia do środka lub stracimy dostęp do złącz czy klapki zakrywającej karty pamięci. Prezentowana tu klatka pasuje zarówno do redakcyjnego Sony A7R III, jak i bardzo popularnego wśród filmowców modelu A7 III.

Na koniec warto wspomnieć o miłym akcencie, jaki znajdziemy na jej spodzie. Jest nim mocowany magnetycznie śrubokręto-imbus, którym obsłużymy i zmontujemy zdecydowaną większość akcesoriów SmallRig. Warto mieć takie narzędzie zawsze pod ręką.

Obudowywanie filmującego aparatu - Obudowywanie filmującego aparatu

Boczna rączka

Obudowywanie filmującego aparatu - Obudowywanie filmującego aparatu

Dozbrojony w odpowiednią ilość akcesoriów aparat potrafi dość szybko przybrać na wadze, dlatego ważne jest, by móc go pewnie chwycić. Spłycone przez obecność klatki gripy bezlusterkowców nie zawsze sprawdzają się w takich zastosowaniach, stąd też obecność dokręcanych do klatek uchwytów bocznych. Do tego drewno, z którego prezentowany powyżej uchwyt jest wykonany, jest przyjaźniejsze w dotyku przy niskich temperaturach.

Base Plate

Obudowywanie filmującego aparatu - Obudowywanie filmującego aparatu

O ile klatka pozwala na rozbudowywanie naszego zestawu w górę, w dół oraz na boki, o tyle nie oferuje ona możliwości zamocowania czegoś z przodu (np. follow focus, kompendium) ani z tyłu aparatu (np. duża bateria zasilająca cały zestaw). Tu z pomocą przychodzi base plate, czyli płytka z mocowaniami na rurki podtrzymujące akcesoria. Demonstrowany tutaj wariant oferuje także bardzo ułatwiającą dopasowanie położenia akcesoriów regulację wysokości aparatu względem rurek.

Same rurki z kolei przedstawiają się następująco:

Obudowywanie filmującego aparatu - Obudowywanie filmującego aparatu

Średnica rurek jest ustandaryzowana – dla sprzętu „lekkiego” jest to 15 mm, a dla cięższego (RED, Arri itd) – 22 mm. W omawianym tu przypadku rurki mają 15 mm średnicy.

Podpórka pod obiektyw

Obudowywanie filmującego aparatu - Obudowywanie filmującego aparatu

Podpórka pod obiektyw to jedno z trzech najpopularniejszych akcesoriów mocowanych z przodu aparatu, na opisanych powyżej rurkach. Oczywiście w przypadku lekkich obiektywów fotograficznych jej znaczenie jest raczej symboliczne (choć może np. uchronić aparat przed wyłamaniem bagnetu przy upadku), ale gdy sięgniemy po kilkukilogramowe instrumenty filmowe, warto z niej skorzystać.

Dwa pozostałe mocowane z przodu akcesoria to kompendium (skrzyżowanie osłony przeciwsłonecznej z uniwersalnym systemem mocowania filtrów) oraz follow focus (urządzenie ułatwiające asystentowi ostrzenie). Omówimy je szerzej w innym materiale.

Mocowanie zasilania

Obudowywanie filmującego aparatu - Obudowywanie filmującego aparatu

O ile aparaty Sony mają dość pojemne baterie, o tyle na przykład używanie Sigmy fp czy kamer Blackmagic Pocket bez zewnętrznego zasilania to niezbyt rozsądny wybór. Gdy oprócz aparatu w naszym zestawie znajduje się też na przykład zewnętrzny ekran lub rejestrator obrazu, rejestrator dźwięku czy lampa, dobrze jest móc zasilić to wszystko z jednego, dużego akumulatora – na przykład baterii V-Lock, do której mocowania jest przystosowana prezentowana powyżej płytka.

Samą płytkę należy z kolei jakoś zamocować w odpowiedniej odległości od aparatu – na przykład z tyłu, gdzie wraz z baterią będzie stanowić przeciwwagę dla obiektywu i poprawi wyważenie całego zestawu.

Wspomniana płytka przedstawia się następująco:

Obudowywanie filmującego aparatu - Obudowywanie filmującego aparatu

Łatwo zauważyć, że ona również mocowana jest na opisanych powyżej rurkach 15 mm.

Mocowanie zewnętrznego monitora

Obudowywanie filmującego aparatu - Obudowywanie filmującego aparatu

Jak już wspomnieliśmy, przy pracy z manualnymi obiektywami ekrany w aparatach fotograficznych są czasem zbyt małe, by umożliwić naprawdę precyzyjne nastawy. Z kolei do wizjera nie zawsze jest wygodny dostęp, zwłaszcza gdy filmujemy z poziomu ziemi, z góry, albo po prostu gdy kamera jest w ruchu.

W takich chwilach z pomocą przychodzą większe, zewnętrzne ekrany o wysokiej rozdzielczości. Wiele tego rodzaju urządzeń działa także jako rejestratory obrazu, pozwalające filmować w formacie RAW.

Niezależnie od tego, czy nasz monitor jest tylko monitorem, czy też rejestratorem, należy go jakoś przytwierdzić do reszty zestawu i, w miarę możliwości, osłonić od słońca czy lamp. Tu z pomocą może przyjść jedna z licznych klatek na monitory SmallRig wraz ze świetnie dopasowaną osłoną słoneczną. By całość zachowała pewną dozę ruchomości, możemy do jej zamocowania użyć dedykowanego przegubu.

Obudowywanie filmującego aparatu - Obudowywanie filmującego aparatu

Złóżmy to wszystko razem

Dla laika powyższa lista akcesoriów może wydać się nieco przytłaczająca, ale w praktyce składanie ich razem przebiega szybko i łatwo. Sporą część da się wykonać bez narzędzi, a resztę bez problemu złożymy z użyciem mocowanego pod klatką magnetycznego klucza. Poniżej prezentujemy krótki film demonstrujący obudowywanie aparatu w praktyce.

Modułowość

Najważniejszym aspektem systemu SmallRig, poza oczywiście funkcjonalnością, jest modułowość. Powoduje to, że możemy dobrać i zamocować wokół aparatu tylko te elementy, które faktycznie są nam potrzebne. Na przykład osoby korzystające z autofokusa oraz rejestratora obrazu mogą zdecydować się na klatkę z uchwytem na to urządzenie i zrezygnować z dolnej płytki, rurek i innych akcesoriów. Scenariuszy i zastosowań jest tyle, ilu potencjalnych użytkowników. I, co najważniejsze, każdy znajdzie coś dla siebie.

Obudowywanie filmującego aparatu - Obudowywanie filmującego aparatu

Obudowywanie filmującego aparatu - Obudowywanie filmującego aparatu

Obudowywanie filmującego aparatu - Obudowywanie filmującego aparatu

Produkty SmallRig dostępne u autoryzowanych dealerów:

Artykuł powstał na zlecenie firmy Focus Nordic, polskiego dystrybutora akcesoriów marki SmallRig.



Poprzedni rozdział