Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Artykuły

Obudowywanie profesjonalnej kamery filmowej

Obudowywanie profesjonalnej kamery filmowej
28 czerwca 2021
Amadeusz Andrzejewski Komentarze: 10

1. Obudowywanie profesjonalnej kamery filmowej

Jakiś czas temu na naszych łamach pojawił się tekst o akcesoriach, w jakie można doposażyć filmujący aparat. Tym razem, dzięki uprzejmości wypożyczalni sprzętu filmowego funkcjonującej w ramach Zakładu Postprodukcji Wytwórni Filmów Dokumentalnych i Fabularnych w Warszawie, mamy możliwość przyjrzeć się, jak wygląda to w przypadku profesjonalnej kamery filmowej.

Obudowywanie profesjonalnej kamery filmowej - Obudowywanie profesjonalnej kamery filmowej

Kamerą, którą wybraliśmy do demonstracji, jest Arri Alexa Mini. Jest to urządzenie niewielkie jak na filmowe standardy, ale jednocześnie wymagające pewnej ilości akcesoriów, by w ogóle dało się go używać. Do tego oczywiście dochodzą akcesoria opcjonalne, zależne od konkretnego zastosowania i scenariusza – inaczej będzie to wyglądać w przypadku pracy na statywie, a inaczej, gdy kamera ma np. znaleźć się na dronie lub stedicamie. W poniższym filmie prezentujemy dość ogólny wariant „ubierania kamery”.


----- R E K L A M A -----


Preludium do obudowywania kamery jest złożenie statywu. Najcięższe filmowe konstrukcje potrafią mieć udźwig kilkudziesięciu kilogramów i ważyć tyle, że nawet po rozłożeniu na części, każdą z nich lepiej przewozić w skrzyni na kółkach. W tym przypadku wystarczył sprzęt „wagi średniej”, który po złożeniu można jeszcze samodzielnie podnieść i przenieść.

W przypadku profesjonalnych głowic filmowych ważny jest duży zakres regulacji zarówno oporu w pionie i w poziomie, jak i siły działania „sprężyny” pomagającej głowicy wrócić do poziomu. Ta ostatnia, poza odciążaniem rąk szwenkiera, zabezpiecza też kamerę przed uszkodzeniem, gdyby ta „poleciała do przodu” (lub od tyłu) na niezablokowanej głowicy.

Obudowywanie profesjonalnej kamery filmowej - Obudowywanie profesjonalnej kamery filmowej

Kamera jest już wyposażona w górną i dolną płytę stanowiące coś w rodzaju klatki w częściach. W jej przypadku pełnią one głównie funkcje dodatkowych punktów montażowych, kamery Arri są bowiem znane z solidności i ochrona przed niewielkimi stłuczkami nie jest im bardzo potrzebna. Do kamery zamocowany jest także base plate, czyli podstawka, do której dołączamy rurki podtrzymujące akcesoria.

Same rurki występują w dwóch standardach. W sprzęcie „lekkim”, czyli na przykład takim przeznaczonym dla aparatów, stosuje się rurki o średnicy 15 mm. Z kolei akcesoria profesjonalne korzystają z większego standardu 19 mm i z takim właśnie mamy tu do czynienia.

Gdy rurki są na miejscu, można rozpocząć mocowanie na nich akcesoriów. Na początek – moduł zasilający.

Obudowywanie profesjonalnej kamery filmowej - Obudowywanie profesjonalnej kamery filmowej

Ten zastosowany w omawianym przypadku nie tylko pozwala na zamocowanie dużych baterii V-Mount, ale posiada też liczne wyjścia o różnych napięciach, do których, zależnie od potrzeb, możemy podpinać poszczególne akcesoria. Część akcesoriów można też zasilić z kamery.

Następnym elementem, który trafił na kamerę, jest obiektyw. W tym przypadku zdecydowaliśmy się na zmiennoogniskowy model Angénieux Optimo DP 30–80 mm T2.8 wyposażony w standardowe filmowe mocowanie, czyli bagnet Arri PL. Pod obiektyw od razu trafiła też podpórka. O ile w przypadku lekkich instrumentów fotograficznych możemy sobie to akcesorium darować, o tyle w przypadku zazwyczaj większych i cięższych obiektywów filmowych warto o niej pamiętać.

Kolejny element to silniki do zdalnego sterowania obiektywem stanowiące część systemu Arri WCU (Wireless Control Unit). Tak prezentuje się on w całości:

Obudowywanie profesjonalnej kamery filmowej - Obudowywanie profesjonalnej kamery filmowej

Każdy z silników steruje jednym pierścieniem, odpowiednio: przysłony, ogniskowej i ostrości. Z pomocą systemu WCU asystent (lub nawet kilku asystentów) operator może pilnować ostrości i ekspozycji bez zbliżania się do kamery, co bywa przydatne w niektórych sytuacjach. Podgląd dla asystenta realizowany jest wówczas bezprzewodowo lub z wykorzystaniem kabla SDI, stanowiącego profesjonalną alternatywę dla znanego z aparatów HDMI.

Silniki możemy instalować z obu stron obiektywu, tak jak nam wygodnie. Kierunek ich działania można zmienić programowo. W analizowanym przypadku najwygodniej było dwa z nich umieścić po jednej stronie obiektywu, a trzeci po drugiej.

Obudowywanie profesjonalnej kamery filmowej - Obudowywanie profesjonalnej kamery filmowej

Obudowywanie profesjonalnej kamery filmowej - Obudowywanie profesjonalnej kamery filmowej

Kolejny element to kompendium, czyli połączenie uniwersalnej, regulowanej osłony przeciwsłonecznej z uchwytem na prostokątne filtry. Dzięki jego odchylanej konstrukcji, możemy szybko i łatwo zmienić obiektyw bez konieczności, na przykład, każdorazowego odkręcania z niego filtrów czy dodawania pierścieni redukcyjnych.

Poniżej uchwyciliśmy sytuację w połowie wkładania do kompendium filtra szarego.

Obudowywanie profesjonalnej kamery filmowej - Obudowywanie profesjonalnej kamery filmowej

Obudowywanie profesjonalnej kamery filmowej - Obudowywanie profesjonalnej kamery filmowej

Na koniec pozostały akcesoria instalowane w górnej części kamery. Na początek rączka, chyba najmniej różniąca się od tych znanych z klatek na aparaty fotograficzne.

Obudowywanie profesjonalnej kamery filmowej - Obudowywanie profesjonalnej kamery filmowej

Do rączki z kolei, już z użyciem lżejszej, 15-milimetrowej rurki, przymocowany został OLED-owy wizjer elektroniczny z rozkładanym ekranem. Ekran ma przekątną 3.2 cala, parametry wizjera natomiast nie zostały szczegółowo podane. Możemy uznać, że to trochę jak w przypadku silników w starszych Rolls Royce’ach, gdzie przez lata w rubryce „moc” widniało jedynie słowo „wystarczająca”.

Obudowywanie profesjonalnej kamery filmowej - Obudowywanie profesjonalnej kamery filmowej

Obudowywanie profesjonalnej kamery filmowej - Obudowywanie profesjonalnej kamery filmowej

Na koniec bateria i kamera jest gotowa do pracy.

Obudowywanie profesjonalnej kamery filmowej - Obudowywanie profesjonalnej kamery filmowej

W przypadku sprzętu tego rodzaju, rzadko zdarza się, by operator posiadał kamerę na własność. Główny powód to oczywiście cena, ale do tego dochodzi także pewien aspekt tak modułowej konstrukcji, jak ta, którą widzimy poniżej. Zwyczajnie nie da się prywatnie posiadać akcesoriów, które zabezpieczyłyby każdy możliwy scenariusz pracy. A już tym bardziej nie ma sensu kupować osprzętu za kilkanaście czy kilkadziesiąt tysięcy złotych, którego potem użyjemy raptem kilka razy. Stąd właśnie rosnąca popularność wypożyczalni sprzętu filmowego, gdzie możemy skompletować sobie zestaw idealnie dopasowany do realizowanego przez nas scenariusza. Jest to też szansa na popracowanie na sprzęcie, którego prywatnie raczej byśmy nie kupili oraz, oczywiście, zrobienia sobie z nim nowego zdjęcia profilowego na media społecznościowe. ;)

Obudowywanie profesjonalnej kamery filmowej - Obudowywanie profesjonalnej kamery filmowej

Obudowywanie profesjonalnej kamery filmowej - Obudowywanie profesjonalnej kamery filmowej

Artykuł powstał we współpracy z wypożyczalnią sprzętu filmowego działającą w ramach Zakładu Postprodukcji WFDiF.



Poprzedni rozdział