Olympus M.Zuiko Digital 8 mm f/1.8 oraz 7-14 mm f/2.8
Firma Olympus informuje o dodaniu do oferty obiektywów z linii M.Zuiko Digital - modeli 8 mm f/1.8 ED PRO Fisheye oraz 7-14 mm f/2.8 ED PRO. Ten pierwszy będzie dostępny w cenie 3.999 zł, drugi ma kosztować 5.290 zł. Obydwa znajdą się w sprzedaży w czerwcu tego roku.
Informacja prasowa
Zestaw obiektywów Olympus klasy profesjonalnej znów rozszerzy się: o najjaśniejszy* na świecie obiektyw Fisheye i jasny ultra szerokokątny zoom plus nowe akcesorium podwodne.
![]() |
Warszawa, 12 maja 2015 - Olympus dodał dwa nowe profesjonalne obiektywy Mikro Cztery Trzecie do szybko powiększającej się, flagowej linii M.ZUIKO PRO: niezwykle jasny M.ZUIKO DIGITAL ED 8mm Fisheye 1:1.8 PRO oraz M.ZUIKO DIGITAL ED 7-14mm 1:2.8 PRO. Biorąc pod uwagę, że współczynnik crop w systemie Mikro Cztery Trzecie wynosi 2x, dwa nowe obiektywy sprawiły, że rodzina M.ZUIKO PRO oferuje teraz profesjonalistom i ambitnym fotoamatorom dedykowane obiektywy w pełnym zakresie ogniskowych - od super szerokiego kąta 14mm do supertelefoto 300 mm. (odpowiednik dla klatki 35mm). Najjaśniejszy* na świecie obiektyw rybie oko, M.ZUIKO DIGITAL ED 8mm Fisheye 1:1.8 PRO dostępny będzie w cenie 3999 zł, natomiast M.ZUIKO DIGITAL ED 7-14mm 1:2.8 PRO będzie kosztować 5290 zł. Obydwa znajdą się w sprzedaży od czerwca 2015 r.
Obiektywy M.ZUIKO PRO zostały zaprojektowane i zbudowane według najwyższych standardów i zapewniają najlepszą jakość obrazu, jaka tylko mogła zostać osiągnięta przez sprzęt optyczny Olympus. Zaprojektowane, aby zapewnić maksymalną mobilność fotografom, którzy chcą podróżować z lekkim bagażem i jednocześnie chcą być stale w gotowości do robienia zdjęć. Łączą w sobie najwyższą jakość optyczną z kompaktową i lekką konstrukcją charakterystyczną dla systemu Mikro Cztery Trzecie. Praktyczne funkcje takie jak pełna odporność na warunki pogodowe, zaawansowana architektura soczewek, zastosowane powłoki ZERO*** oraz naprawdę szybki autofocus, łączą się, dając serii M.ZUIKO PRO przewagę nad cięższymi obiektywami lustrzanek cyfrowych. Zarówno dla profesjonalistów, jak i zaawansowanych amatorów oczekujących najlepszych rezultatów, niska waga jest również atrakcyjną cechą serii PRO. Łącząc kilka obiektywów PRO z lekkimi, kompaktowymi korpusami Mikro Cztery Trzecie, można skompletować w pełni funkcjonalny system, który będzie ważył zaledwie połowę podobnego zestawu zbudowanego oparciu o cyfrową lustrzankę.
Wraz z dwoma nowymi obiektywami, Olympus wprowadza nowe akcesorium do zaawansowanej fotografii podwodnej z użyciem M.ZUIKO DIGITAL ED 8mm Fisheye 1:1.8 PRO. Jest nim kompaktowy port kopułowy PPO-EP 02, który jest idealnie dopasowany nowego obiektywu Fisheye, a jego konstrukcja optyczna pozwala na wydobycie z obiektywu maksimum możliwości w fotografii makro robionej pod wodą. Nowy port kopułowy pojawi się w sprzedaży detalicznej w lipcu 2015 w cenie 3699 zł.
Profesjonaliści wybierają PRO
Dwa nowe obiektywy, uzupełniające nagradzaną serię M.ZUIKO PRO, oznaczają dla fotografów możliwość wyboru doskonałych pod względem optycznym, kompaktowych i lekkich obiektywów w szerokim zakresie ogniskowych, od szerokiego kąta do superteleobiektywu. Obiektywy M.ZUIKO PRO nadające się idealnie do dynamicznych, spontanicznych sesji, szybko zdobywają uznanie zarówno wśród profesjonalistów, jak i ambitnych fotoamatorów korzystających z systemu Mikro Cztery Trzecie, którzy oczekują pełnego wyboru najwyższej jakości obiektywów. Dotyczy to także dotychczasowych użytkowników lustrzanek cyfrowych, którzy potrzebują bardziej praktycznej, mobilnej i nierzucającej się w oczy alternatywy dla nieporęcznych aparatów i ciężkich toreb na sprzęt. Oprócz pełnej odporności na warunki atmosferyczne, we wszystkich obiektywach M.ZUIKO PRO zastosowano najnowocześniejszą technologię powłok soczewek ZERO***, redukujących do minimum duszki i flary. Ponadto ich nadzwyczajna wytrzymałość chroni soczewki przed zarysowaniami i zachowuje niską refrakcję.
Pierwszy obiektyw w serii PRO - wydajny M.ZUIKO DIGITAL ED 12-40mm 1: 2.8 PRO - stał się dla rywali wzorem do naśladowania, kiedy został wybrany przez EISA w 2014 roku "Najlepszym obiektywem zoom kompaktowych aparatów systemowych". Jury EISA, podsumowując niektóre z jego kluczowych atutów, wskazało: "Ten jasny i odporny na warunki pogodowe standardowy zoom ma imponujące właściwości optyczne, solidną mechaniczną konstrukcję, oraz doskonałą kontrolę ostrości, która łączy ręczne ustawiane ostrości z cichym, szybkim AF. Jest to również bardzo kompaktowy obiektyw, mimo swojej dużej jasności 1:2.8".
Ten sukces miał swoją kontynuację w postaci pierwszego teleobiektywu zoom, M.ZUIKO DIGITAL ED 40-150mm 1:2.8 PRO, który również jest bardziej zwarty i lżejszy, niż typowy obiektyw APS-C lub pełnoklatkowy o porównywalnej charakterystyce i wydajności. Jego system nastawiania ostrości DUAL VCM uczynił z niego rekordzistę świata klasy PRO - to pierwszy system obsługujący dwa najwyższej klasy zespoły soczewek obiektywu za pomocą podwójnych silników liniowych, co czyni go niezwykle szybkim i cichym. Jest to niezwykle istotne przy fotografowaniu dzikiej przyrody, ludzi, których aparat może onieśmielać, oraz w przypadku szybko poruszających się obiektów.
Nowy jasny ultraszerokokątny zoom PRO
Nowy, odporny na zachlapania i pył M.ZUIKODIGITAL ED 7-14mm 1:2.8 PRO jest pierwszym obiektywem szerokokątnym w serii M.ZUIKO PRO. Dziedziczy on zarówno kompaktową i lekką konstrukcję obiektywów M.ZUIKO PRO, jak również ich optyczną doskonałość. Podobnie, jak nowy Fisheye PRO, szerokokątny obiektyw zoom 7-14 mm zapewnia doskonałą jakość na całej powierzchni obrazu, od centrum do krawędzi. Na przykład, fotografując nieboskłon, tworzy on obraz gwiazd w postaci kolistych punktów świetlnych nawet na skraju kadru. Posiada on także inne praktyczne funkcje PRO, takie jak sprzęgło ręcznego ustawiania ostrości, które umożliwia szybkie przełączanie z AF na MF poprzez przesunięcie pierścienia ostrości w stronę korpusu aparatu**. Przy podstawie obiektywu znajduje się przycisk L-Fn, który umożliwia natychmiastowe dokonanie zmiany na jedno z preferowanych ustawień, które wcześniej zostały do niego przypisane.
![]() |
![]() |
![]() |
Podobnie, jak reszta rodziny PRO, ten uniwersalny i szybko ustawiający ostrość obiektyw, dzięki 11 oddzielnym uszczelnieniom, jest w pełni odporny na warunki pogodowe, co może być niezwykle przydatne w okolicznościach, w których zoom szerokokątny może pokazać, co potrafi. Pozwala on na ustawianie ostrości w odległości zaledwie 7,5 cm (mierzoną od końca obiektywu), która jest o 20% krótsza, niż w porównywalnych, konkurencyjnych obiektywach. Możliwa do uzyskania głębia ostrości zapewnia uzyskanie na zdjęciach atrakcyjnego tła również w przypadku ujęć szerokokątnych. M.ZUIKO DIGITAL ED 7-14mm 1:2.8 PRO waży niewiele ponad połowę tego, co konkurencyjny obiektyw o jasności 1:2.8 i idealnie nadaje się do spontanicznych ujęć z ręki, zarówno w dzień lub w nocy. Połączenie z wydajną stabilizacją obrazu w korpusie OM-D daje pewność, że nawet szerokokątne ujęcia wyjdą ostro i wyraźnie.
Pierwszy w świecie obiektyw Fisheye 1:1.8
Czy to w morskiej głębi, czy na nocnym niebie, rekordowy, nowy M.ZUIKO DIGITAL ED 8mm Fisheye 1:1.8 PRO staje się bezprecedensową okazją, aby uzyskać kreatywne, dynamiczne i abstrakcyjne zdjęcia w ekstremalnie szerokokątnych ujęciach natury. Bezprecedensową, ponieważ Fisheye PRO to najjaśniejszy na świecie obiektyw typu rybie oko* w tej kategorii. Duży otwór względny zapewnia fotografom najwyższej klasy parametry optyczne w każdych warunkach, zwłaszcza w słabym oświetleniu. Minimalna odległość ustawienia ostrości 2,5 cm (mierzona od końca obiektywu) i maksymalne powiększenie x0.2 sprawiają, że jest to naturalny wybór dla fotografów przyrody, lubiących niecodzienne perspektywy i efektowne rozmycia tła. Fisheye PRO jest również idealny do szybkich akcji w fotografii sportowej; fotografowania krajobrazu, gwieździstego nieba i panoram, zdjęć dużych grup ludzi, wnętrz i architektury. Specjalistom od fotografii podwodnej otwiera nowe, ekscytujące możliwości dzięki kompatybilności z szeroką gamą akcesoriów poprzez nowy podwodny port obiektywu PPO-EP02.
![]() |
![]() |
![]() |
Podobnie jak w przypadku innych obiektywów z rodziny M.ZUIKO PRO, jest on lekki i kompaktowy, szczególnie w porównaniu z równorzędnymi konkurencyjnymi obiektywami do lustrzanek cyfrowych. Jakość wykonania jest na najwyższym poziomie. W testach, jeszcze przed debiutem obiektywu, profesjonalni fotografowie docenili brak rozmycia obrazu przez Fisheye PRO na skrajnych końcach skali przysłon. Znikome jest również winietowanie, podobnie jak aberracja chromatyczna i komatyczna, szczególnie w porównaniu ze swoimi równoważnymi rywalami.
Akcesoria
CBG-10 Torba na aparatu, do przenoszenia trzech obiektywów M.ZUIKO PRO plus korpusu aparatu przy minimalnej objętości, PPO-EP02 Kompaktowy wodoszczelny port kopułowy, pozwalający wykorzystać możliwości Fisheye PRO pod wodą (w połączeniu z odpowiednią obudową do fotografii podwodnej).
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Oferta gwarancyjna
Właściciele aparatów fotograficznych Olympus mogą uzyskać teraz bezpłatne sześciomiesięczne przedłużenie gwarancji poprzez rejestrację swojego aparatu lub obiektywu w serwisie MyOlympus. Przedłużenie to jest ważne od końca okresu gwarancji obowiązującej w kraju zakupu****. Zarejestruj się w MyOlympus na https://my.olympus-consumer.com.
Pełny wykaz serii M.ZUIKO DIGITAL PRO, cech obiektywów, oraz akcesoriów, znajduje się w sekcji Olympus ZUIKO na stronie internetowej Olympus.
Więcej informacji na temat podwodnych akcesoriów znajduje się dedykowanej sekcji podwodnej internetowej strony Olympus.
Specyfikacja produktu może ulec zmianie bez powiadomienia. Najnowsza specyfikacja znajduje się na stronie internetowej Olympus na: www.olympus-europa.com.
* Stan na maj 2015.
** M.ZUIKO Digital ED 8mm Fisheye 1:1.8 PRO nie posiada sprzęgła ręcznego ustawiania ostrości.
*** Powłoki ZERO: Zuiko Extra-low Reflection Optical coating.
**** Sześć miesięcy od końca okresu gwarancji ustawowej w kraju zakupu.
Komentarz można dodać po zalogowaniu.
Zaloguj się. Jeżeli nie posiadasz jeszcze konta zarejestruj się.
Mam trochę sprzętu Olympusa.
Ogólnie jest ok.
Ale ten ciągły marketing usiłujący wmówić ludziom,
że to jest sprzęt pro to spora przesada.
Ot nachalne kreowanie / pompowanie wizerunku marki. Większość firm jednak wykazuje marketingowe parcie na rzeczy nazywające się "ART", "LIMITED" i "PRO"...istotnie robi się męczące...
Nie zmienia to faktu że optykę ma świetną i do tego praktycznie trzymającą stały, wysoki poziom.
@tomek67: pro oznacza zazwyczaj możliwość zarobkowania za pomocą danego sprzętu lub topową linię danego producenta - a nie, że coś jest najlepsze we wszystkim. Do wielu zastosowań Olek jest najbardziej OK, IMO zawodowo też go można spokojnie używać. Do niektórych zastosowań lustrzanki będą słabe, bo np. mają zbyt głośno klapiące lustra. Tam, gdzie problemem bywa zbyt mała głębia ostrości (makro, krajobrazy, architektura), u4/3 też się sprawdzi. Na wyprawy gdzie potrzebujesz w pełni uszczelnionych puszek i obiektywów linia PRO też się nada - a przy okazji zachowuje sensowne gabaryty.
Oczywiście ISO powyżej 6400 nie jest rewelacyjne, AF-C do fazowych z wyższej półki dSLR nie podskoczy i w ciemności tak sprawny jak D4 też nie będzie. Tak małej głębi ostrości jak przy szkłach F/1.2 (czy nawet F/1.4) do FF też nie uzyskamy. Każdy sprzęt ma jakieś ograniczenia - trzeba tylko ich być świadomym i dobierać sobie narzędzia do własnych potrzeb.
Cena optyki niby dosyć wysoka, ale za jakość się płaci - a w testach z tego co pamiętam wszystkie obiektywy Olka z wyższej półki zawsze wypadały bardzo przyzwoicie. Czy podobnie będzie i tym razem - pewnie niedługo się przekonamy.
Kurcze, miałem cichą nadzieję, że fiszka będzie bliżej 3 niż 4 tys.
Pozostaje mi nadzieja, że pojawi się w ofercie wypożyczalni, ale patrząc na to, że nawet 40-150/2.8 się nie pojawił, to słabo to widzę.
"Tam, gdzie problemem bywa zbyt mała głębia ostrości (makro, krajobrazy, architektura), u4/3 też się sprawdzi."
@lcf
Głębię ostrości reguluje się przysłoną.
@dcs mówisz? ja słyszałem, że odległością od fotografowanego :P
... "profesjonalni fotografowie docenili brak rozmycia obrazu przez Fisheye PRO na skrajnych końcach skali przysłon"...
LOL
Aż się boje wyglądu rogów na f1.8 na f 2.8 jest to ciężko osiągnąć a co dopiero na 1.8. Ale pożyjemy zobaczymy aczkolwiek jestem stale w przekonaniu że nie dał bym tyle za taki sprzęt jest dużo więcej szkieł, body w cenie podobnej lub sporo niższej które parametrami są lepsze i tańsze.
@ciszy
Na dpr są sample z tego fisza, tylko trochę ciężko wyciągać jakieś daleko idące wnioski, bo większość fotek robiona z niewielkiej odległości. Tak na oko to wygląda to bardzo dobrze, nie widać ani abery, ani winiety, ani mydła w rogach. I ani śladu odblasków. Także wygląda to obiecująco, ale do ostatecznej oceny trzeba by poczekać na fotki robione w bardziej kontrolowanych warunkach.
Swoją drogą to tak pieruńsko skomplikowanego (17/15) fish'a jeszcze nie widziałem.
Mnie ciekawi jak wypadnie optycznie ten 7-14. Pozostałe zoomy f/2.8 Olka są optycznie podobne (jak nie lepsze) od stałek f/1.8. No i jak w porównaniu do Panasa oraz 9-18?
Pytanie też co dalej. Będzie 300/4 i pewnie wezmą się za stałki w okolicach f/1.2...
Nie rozumiem tylko skąd biorą się ceny tych obiektywów. Rozumiem że mają bardzo dobre właściwości optyczne no i cena musi być odpowiednio większa ale dlaczego są w cenie dobrych drogich obiektywów pełno klatkowych? Czym sugeruje się producent? Dzięki zawyżonej cenie sprzęt będzie bardziej PRO?
Mnie interesuje używalność tych obiektywów w ekstremalnych sytuacjach które wymagają uszczelnienia na wodę i piasek czy pył. W porządku objektywy dają to ale jakie zabezpieczenie mam dla przednich soczewek, które nie przyjmują filtrów. Mały przejazd po błocie czy burza piaskowa zostawi ślady nie do usuniecia na szkiełku. Logiczne byłaby oferta filtru jak ten wodoszczelny port do użytku na lądzie i bez potrzeby użycia obudowy podwodnej.
Na Imaging Resource pojawiły się RAWy z obu szkieł i niestety jestem zawiedziony fiszką. Aberracja chromatyczna na f/5.6 jest przeogromna, inaczej jej nie potrafię określić. Tym samym mój entuzjazm do tego szkła zdecydowanie został ostudzony.
Na Imaging Resource pojawiły się RAWy z obu szkieł i niestety jestem zawiedziony fiszką. Aberracja chromatyczna na f/5.6 jest przeogromna, inaczej jej nie potrafię określić. Tym samym mój entuzjazm do tego szkła zdecydowanie został ostudzony.
polityka cenowa Olympusa to najlepszy straszak na poszukujących "mobilnego systemu"
polityka cenowa Olympusa to najlepszy straszak na poszukujących "mobilnego systemu"
@dcs: w niektórych systemach można mieć użyteczną GO bez odcinania sobie światła ;).
@TS: no stałki F/1 - F/1.2 z AF w cenach w miarę ludzkich bardzo by się przydały - fajnie by było, jakby chociaż na roadmapę takie wrzucili. Najlepiej z 11 listkami przysłony i dobrymi powłokami - coś w stylu SLR Magic 35mm T0.95 II mi się marzy, tylko z AF żeby jeszcze był :).
Tak mała GO w połączeniu z AF do zdjęć większych płaskich rzeczy jest ok. Natomiast jeżeli chcesz robić zdjęcia modelką to jednak nie ma to jak MF. Przy AF nie zawsze trafisz tam gdzie byś chciał bo trafi albo na nos albo na brew a nie na oko i cały wysiłek idzie na marne...
Podobno bardzo dobrze działa eye detect w Olku... więc powinien trafiać :D
@lcf, dla mnie te stałki około f/1.8 są dobrym uzupełnieniem ciemnych zoomów i na razie nie są mi potrzebne żadne premiery w systemie :) Ale jak ktoś ma zoomy 1:2.8 to już te działkę jaśniejsze stałki wcale nie są taką gratką... tak mi się wydaje. No ale ciemne zoomy pojawiły się przed stałkami, więc z jasnymi może będzie podobnie.