Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test obiektywu

Pentax smc DA* 50-135 mm f/2.8 ED IF SDM - test obiektywu

17 października 2007

8. Winietowanie

Czy zachowanie gabarytów w stosunku do Tokiny i dołożenie mechanizmu SDM będzie miało wpływ na winietowanie Pentaxa? Na to pytanie będzie nam odpowiedzieć trudno, bo Tokina była testowana na troszkę mniejszej matrycy Canona 20D, więc miała małe fory.

Pentax smc DA* 50-135 mm f/2.8 ED IF SDM - Winietowanie


Dla ogniskowej 50 mm i maksymalnego otworu względnego spadek jasności w rogach kadru u testowanego Pentaxa wyniósł 20% (-0.65 EV). To 2% więcej niż u Tokiny, ale tą niewielką różnicę można spokojnie wytłumaczyć różnymi matrycami. Dla f/4.0 winietowanie spada do 11% i staje się niezauważalne dla f/5.6 (5%).

----- R E K L A M A -----

Gorzej jest dla ogniskowej 90 mm, gdzie dla f/2.8 notujemy spadek jasności wynoszący 26% (-0.87 EV), czyli 3% więcej niż u Tokiny. Zastosowanie f/4.0 zmniejsza problem do 17%, przy f/5.6 winietowanie wynosi 12%, czyli wciąż nie spada poniżej 10%, co dzieje się dopiero dla f/8.0.

Najgorzej jest dla 135 mm, gdzie przy maksymalnym otworze spadek jasności w rogach sięga aż 30% (-1.03 EV) czyli znów o 3% więcej niż u Tokiny. Przy f/4.0 winietowanie zmniejsza się do 18%, przy f/5.6 do 12% i przy f/8.0 spada do 6%.

W tej kategorii Pentax wypada więc w zasadzie tak samo jak Tokina, a zauważalnie lepiej od Sigmy 50-150 mm.

Pentax smc DA* 50-135 mm f/2.8 ED IF SDM - Winietowanie

Pentax smc DA* 50-135 mm f/2.8 ED IF SDM - Winietowanie

Pentax smc DA* 50-135 mm f/2.8 ED IF SDM - Winietowanie