Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Artykuły

Aparaty średnioformatowe Fujifilm GFX

Aparaty średnioformatowe Fujifilm GFX
29 listopada 2024
Maciej Latałło Komentarze: 103

1. Aparaty średnioformatowe Fujifilm GFX

Na początku 2017 roku firma Fujifilm rozpoczęła zupełnie nowy rozdział w dziedzinie cyfrowych aparatów systemowych, prezentując linię średnioformatowych bezlusterkowców GFX. Do tej pory aparaty tej klasy zarezerwowane były w dużej mierze dla profesjonalistów, fotografujących głównie w warunkach studyjnych. O pewnej elitarności średniego formatu decydowała w niemałym stopniu również wysoka cena urządzeń, którą firmie Fujifilm udało się zoptymalizować na tle produktów konkurencji.

Inżynierowie Fujifilm nieustannie pracują nad rozwojem systemu GFX, czego efektem jest 7 aparatów i 18 obiektywów (plus tele-konwerter 1.4x). Unowocześnienia dotyczą zarówno strony sprzętowej (nowe matryce, procesory i układy elektroniczne), jak i oprogramowania (algorytmy rozpoznawania twarzy, oczu i wielu innych obiektów).

Pierwszy przedstawiciel omawianej linii – model GFX 50S – wyposażono w sensor o rozdzielczości 51 megapikseli. Najnowsze modele mają już układy 102-megapikselowe. Warto dodać, że matryca pełnoklatkowa (36x24 mm) jest wyraźnie mniejsza od sensora GFX-a (43.8x32.9 mm) i zajmuje ok. 59% jego powierzchni. Duży obszar czujnika pozwala stosować większe fotodiody (elementy światłoczułe), a to z kolei ma przełożenie na zapewnienie korzystnej separacji użytecznego sygnału od szumu, czyli wysokiej jakości zdjęć.


----- R E K L A M A -----

BLACK WEEK W E-OKO.PL do 06.12.24!

Leica Q3 43

29899 zł 28703 zł

W niniejszym materiale przybliżymy dwa najnowsze średnioformatowe modele Fujifilm, mianowicie GFX 100 II oraz GFX 100S II zaczynając od cech wspólnych obu bezlusterkowców.

Wysokorozdzielcze sensory

Zarówno GFX 100 II, jak i 100S II wyposażono w 102-megapikselowe sensory światłoczułe (typu CMOS). Tak wysokorozdzielcze układy zapewniają znakomitą jakość obrazowania i wysoką szczegółowość. Oferują ponadto 16-bitowe RAW-y, co umożliwia rejestrację subtelnych odcieni barw, a przez to rozszerzoną głębię kolorów. Takie rozwiązanie ułatwia także zaawansowaną obróbkę zdjęć w programach graficznych.

Warto zaznaczyć, że sensor wykorzystany w GFX 100 II oraz GFX 100S II to przeprojektowany względem poprzednika układ, o zwiększonej pojemności studni potencjałów, ulepszonych konwerterach analogowo-cyfrowych oraz układzie mikrosoczewek na brzegach matrycy. Jedną z zalet tych unowocześnień jest obecność natywnej czułości ISO 80, która oferuje najniższy poziom szumów i najwyższą jakość obrazu.

Aparaty średnioformatowe Fujifilm GFX - Aparaty średnioformatowe Fujifilm GFX

Matryce w obu aparatach są stabilizowane, co ułatwia fotografowanie w nieco trudniejszych warunkach oświetleniowych, a także przy dłuższych ogniskowych. Skuteczność systemu dochodzi do 8 EV, jest zatem zdecydowanie przydatnym udogodnieniem. Co więcej, moduł stabilizacji pozwolił także na zaimplementowanie trybu wysokiej rozdzielczości, czyli Pixel Shift Multi-Shot. Funkcja ta działa poprzez wykonanie 16 ekspozycji (20 w GFX 100 II), przesuniętych o pół sensela każda względem kolejnej. Wynikowe, kompozytowe zdjęcie o rozdzielczości aż 400 megapikseli składamy następnie w programie Fujifilm Pixel Shift Combiner. Uproszczoną odmianą tej funkcji jest tryb Real Color, w którym wykonywane są 4 ekspozycje (z przesunięciem o 1 sensel), w wyniku czego każdy piksel zawiera pełne informacje o kolorze – pomija się w tej sposób proces interpolacji, konieczny przy pojedynczej ekspozycji.

Zaawansowany autofocus

W obu opisywanych GFX-ach mamy do czynienia z autofokusem działającym w oparciu o detekcję fazy, szybkim i precyzyjnym. Wspomniane wyżej przeprojektowanie mikrosoczewek przy krawędziach matrycy zaowocowało poprawą skuteczności pracy automatyki ostrości w tych obszarach, ułatwiając np. śledzenie obiektów. Ten aspekt także mocno rozbudowano względem wcześniejszych modeli. Korzystając z dobrodziejstw uczenia maszynowego (sztucznej inteligencji), zaimplementowano funkcję wykrywania nie tylko ludzi (twarzy i oczu), ale także zwierząt, ptaków i owadów. Na tym nie koniec, bowiem system rozpoznaje również samochody, samoloty i pociągi, motocykle i rowery, a także drony.

Nienaganna jakość wykonania i ergonomia

Wszystkie średnioformatowe bezlusterkowce Fujifilm charakteryzują się dopracowaną ergonomią i wysoką jakością wykonania, nie inaczej jest w przypadku modeli GFX 100S II i 100 II. Mamy zatem korpusy wykonane z lekkich, a jednocześnie wytrzymałych stopów magnezu, na dodatek uszczelnione.

Aparaty średnioformatowe Fujifilm GFX - Aparaty średnioformatowe Fujifilm GFX

Zarówno w pracy fotografa, jak i filmowca ważnym aspektem jest ergonomia używanych urządzeń. Bezlusterkowce Fujifilm GFX mają obszerne uchwyty, pokryte przyczepnym, gumowym tworzywem. Co więcej, w obu opisywanych modelach zastosowano powłokę Bishamon-Tex, o fakturze inspirowanej trójramienną gwiazdą z tradycyjnego wzornictwa japońskiego. Można powiedzieć, że nie tylko spełnia ona swoją rolę, ale także prezentuje się atrakcyjnie.

Aparaty średnioformatowe Fujifilm GFX - Aparaty średnioformatowe Fujifilm GFX

Do innych aspektów ergonomii, które naszym zdaniem warto docenić należy duża liczba elementów sterujących, obejmująca m.in. pokrętła nastawcze (wciskane), dżojstik do sterowania obszarem AF, czy mapowalne przyciski. Personalizację sposobu działania aparatu do potrzeb użytkowników ułatwiają także tryby własne C oraz w pełni programowalne menu podręczne i zakładki Mojego Menu.

Obsługa tetheringu

Aparaty średnioformatowe Fujifilm GFX - Aparaty średnioformatowe Fujifilm GFX

Fotografowie pracujący w studio z pewnością docenią obsługę tetheringu w obu GFX-ach. Funkcja ta pozwala, po podłączeniu aparatu do komputera, na pogląd kadru na skalibrowanym monitorze, zmianę parametrów ekspozycji oraz błyskawiczny transfer wykonanych zdjęć na dysk twardy.

Aparaty średnioformatowe Fujifilm GFX - Aparaty średnioformatowe Fujifilm GFX

Tethering okazuje się szczególnie przydatny w fotografii portretowej, a także produktowej (np. reprodukcji dzieł sztuki), gdzie podgląd na bieżąco bardzo ułatwia pracę. Do podłączenia możemy użyć zarówno programu FUJIFILM Tether App, jak i „wtyczki” (FUJIFILM Tether Shooting Plug-in PRO) do Adobe Photoshop Lightroom Classic, kompatybilnych z systemami Windows i macOS.

GFX 100S II

Aparaty średnioformatowe Fujifilm GFX - Aparaty średnioformatowe Fujifilm GFX

GFX 100S II to aktualnie podstawowy model średnioformatowego bezlusterkowca Fujifilm ze 102-megapikselową matrycą. Wyróżnia go fakt, iż jest on najlżejszy spośród aktualnie dostępnych aparatów GFX. Nie ucierpiała na tym rzecz jasna jakość wykonania korpusu, który pozostaje solidny i uszczelniony. Dzięki obszernej rękojeści dobrze leży w ręce, a okleina Bishamon-Tex zapewnia bardzo dobrą przyczepność.

Aparaty średnioformatowe Fujifilm GFX - Aparaty średnioformatowe Fujifilm GFX

Najważniejszy element aparatu, czyli 102-megapikselowy sensor średnioformatowy wraz z najnowszym procesorem przetwarzania obrazu X-Processor 5, zapewnia odwzorowanie drobnych szczegółów oraz wiernej kolorystyki. W aparacie znajdziemy aż 20 trybów symulacji filmów analogowych Fujifilm, pozwalających zróżnicować tonalność oraz odwzorowanie kolorów. Na uwagę zasługuje tu wariant REALA ACE, charakteryzujący się miękkimi cieniami, podkreślonymi światłami oraz lekko zmniejszoną saturacją.

Provia/Standard Reala Ace
Aparaty średnioformatowe Fujifilm GFX - Aparaty średnioformatowe Fujifilm GFX Aparaty średnioformatowe Fujifilm GFX - Aparaty średnioformatowe Fujifilm GFX
Jak przystało na aparat wysokiej klasy, inżynierowie Fujifilm zapewnili odpowiedniej jakości podgląd kadrowania. 3.2-calowy ekran LCD oferuje nie tylko świetną szczegółowość, ale także możliwość zmiany położenia, i to w dwóch płaszczyznach. Na uwagę zasługuje bez wątpienia elektroniczny wizjer o wysokiej rozdzielczości (5.76 miliona punktów) oraz dużym powiększeniu (0.84x). Celownik ten znakomicie ułatwia ocenę kompozycji w kadrze i kreatywne podejście do fotografowanych tematów.

Aparaty średnioformatowe Fujifilm GFX - Aparaty średnioformatowe Fujifilm GFX

Warto też wspomnieć o obecności podwójnego gniazda kart pamięci SD/SDHC/SDXC (z obsługą standardu UHS-II). Możliwość zapisywania zdjęć na dwie karty jednocześnie (np. RAW na jedną i JPEG na drugą) zapewnia większe bezpieczeństwo danych. Ewentualna awaria nośnika nie będzie oznaczać utraty efektów naszej pracy. Nie ma rzecz jasna przeszkód, by ustawić zapis najpierw na jedną kartę, by w razie jej przepełnienia automatycznie zostanie aktywowana druga.

Aparaty średnioformatowe Fujifilm GFX - Aparaty średnioformatowe Fujifilm GFX

GFX100S II to także rozbudowane narzędzie do filmowania w wysokiej jakości. Dysponuje on nagrywaniem w rozdzielczości 4K (DCI 4096×2160 pix oraz UHD 3840×2160 pix) 30 kl/s 4:2:2 10-bit na wewnętrznej karcie pamięci SD. Po podłączeniu do portu USB-C opcjonalnego dysku SSD można także skorzystać z kodeków Apple ProRes.

Zaimplementowanie autofokusa działającego w oparciu o detekcję fazy, umożliwiło wydajne korzystanie z tego udogodnienia podczas filmowania. Możemy śledzić ostrością dany obiekt po uprzednim wskazaniu go na wyświetlaczu, za pomocą interfejsu dotykowego. Dla osób potrzebujących elastyczności w postprodukcji, przygotowano płaski profil obrazu F-Log2, oferujący zakres dynamiczny na poziomie ponad 13 EV. Oczywiście, nic nie stoi na przeszkodzie, by wyprowadzić sygnał przez złącze HDMI na zewnętrzny rekorder.

GFX 100 II

Aparaty średnioformatowe Fujifilm GFX - Aparaty średnioformatowe Fujifilm GFX

Dla najbardziej wymagających użytkowników, Fujifilm opracowało model GFX 100 II. To flagowy aparat w rodzinie średnioformatowych GFX-ów, wyposażony w najnowocześniejsze rozwiązania technologiczne. Pierwszym z nich jest wykorzystanie zmodyfikowanej wersji 102-megapikselowego sensora o zwiększonej pojemności studni potencjału fotodiod, zastosowano też ulepszone konwertery A/D o zoptymalizowanym zasilaniu. Efektem tego, czas odczytu danych z matrycy został skrócony, co pozwoliło zredukować efekt rolling shutter. Warto odnotować także przyspieszenie trybu zdjęć seryjnych w porównaniu z poprzednikiem, z 5 do 8 kl/s, także ze śledzeniem AF. Wraz z powiększonym buforem pamięci, pozwoli to wykorzystać ten model w fotografii sportowej.

GFX 100 II oferuje również wiele w dziedzinie ergonomii. „Pancerna”, magnezowa obudowa charakteryzuje się dobrą wytrzymałością mechaniczną i jest odporna na niekorzystne warunki atmosferyczne. W aparacie zastosowano unikalny design górnej ścianki, podzielonej na dwie płaszczyzny. Dzięki temu mamy lepszy dostęp do zgromadzonych tam elementów sterujących oraz poprawioną widoczność górnego, dodatkowego ekranu LCD.

Aparaty średnioformatowe Fujifilm GFX - Aparaty średnioformatowe Fujifilm GFX

Do opisywanego GFX-a możemy podłączyć dodatkowy uchwyt do zdjęć pionowych (VG-GFX II). Oferuje on nie tylko większy komfort użytkowania i zdublowanie elementy sterujące (np. spust migawki, pokrętła nastawcze, dżojstik itd), ale również możliwość korzystania z dwóch akumulatorów jednocześnie. Akcesorium to, podobnie jak aparat, zostało uszczelnione, co daje odporność na pył i niekorzystne warunki atmosferyczne.

Aparaty średnioformatowe Fujifilm GFX - Aparaty średnioformatowe Fujifilm GFX

Jeśli chodzi o wizjer, w przypadku GFX 100 II mamy do czynienia z najbardziej zaawansowanym układem, jaki można znaleźć w korpusie Fujifilm. Zastosowano bowiem celownik o bardzo wysokiej rozdzielczości 9.44 miliona punktów i powiększeniu 1x. Takie parametry zapewniają wyjątkowo komfortowe kadrowanie i możliwość dogodnej oceny ujęcia. Co więcej, producent ma w swojej ofercie adapter kątowy EVF-TL1, który po zainstalowaniu, czyli umieszczeniu pomiędzy wizjerem i aparatem, pozwala odchylić i obrócić celownik. Zyskujemy w tej sposób możliwość kadrowania z mniej typowej perspektywy.

Aparaty średnioformatowe Fujifilm GFX - Aparaty średnioformatowe Fujifilm GFX

W GFX 100 II, podobnie jak w GFX 100S II, również mamy do czynienia z podwójnym slotem kart pamięci. Tu jednak zdecydowano się na zestaw CFexpress typu B + SD/SDHC/SDXC (z obsługą standardu UHS-II). Karty CFexpress charakteryzują się nie tylko wyższą niezawodnością, ale oferują znacznie lepsze transfery danych. Fakt ten pozostaje szczególnie istotny podczas wykonywania zdjęć seryjnych oraz rejestrowania filmów o wysokiej przepływności strumienia danych.

W tej ostatniej kategorii flagowy GFX zaskakuje pozytywnie, bowiem tryb wideo przeszedł znaczną ewolucję. Przede wszystkim, zaimplementowano rejestrację w 8K (DCI 8192 × 4320, UHD 7680 × 4320 i 2.76:1 8192 × 2968 pix). Oprócz tego dostępna jest dość długa lista trybów pośrednich pomiędzy 8K, a 4K, różniących się proporcjami obrazu. W 4K natomiast, aparat oferuje klatkaż 50 i 60 kl/s, natomiast w Full HD i 2K DCI – 120 kl/s. Oprócz tego, w GFX 100 II znajdziemy tryb anamorficzny i pełnowymiarowe złącze HDMI typu A.

Aparaty średnioformatowe Fujifilm GFX - Aparaty średnioformatowe Fujifilm GFX

Także w dziedzinie kodeków, użytkownicy mają spory wybór. Oprócz H.264, mamy także 10-bitowe H.265 oraz kilka wariantów Apple ProRes. Zaawansowaną obróbkę obrazu filmowego ułatwi płaski profil F-Log 2, a od niedawna także F-Log 2 C, o jeszcze szerszym gamucie kolorystycznym. Producent udostępnia także odpowiednie LUT-y do pobrania.

Z zaawansowanych narzędzi, które docenią filmowcy warto wymienić także funkcje wektoroskopu, monitora kształtu fali (waveform monitor), mapy ostrości, czy możliwości bezprzewodowego wprowadzenia kodu czasowego. Podczas dłuższego filmowania, bądź pracy w ciepłym otoczeniu, przydatny może się okazać moduł wymuszonego chłodzenia z wbudowanym wentylatorem (FAN-001), zasilany z aparatu.

Podsumowując, jak pokazaliśmy wyżej, firma Fujifilm ma w swojej ofercie dwa interesujące korpusy średnioformatowe, o nieco odmiennym charakterze, jak również cenie, ale oba o wysokiej jakości i funkcjonalności. Naszym zdaniem, większość fotografów znajdzie w tym systemie odpowiednie dla siebie narzędzie – zarówno profesjonalista, jak i zaawansowany, ambitny fotoamator. Warto też zauważyć, że nowy sensor CMOS II HS zastosowany w GFX 100 II pozwolił znacząco rozszerzyć możliwości wideo, przez co również filmowcy mogą sięgnąć po plastykę obrazu oferowaną przez sensor większy (1.7 razy) od pełnoklatkowego.

Artykuł powstał na zlecenie firmy Fujifilm



Poprzedni rozdział