Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test aparatu

Sony NEX-5N - test aparatu

Sony NEX-5N
8 listopada 2011
Szymon Starczewski Komentarze: 173

1. Wstęp

Sony NEX-5N - Wstęp

Sony NEX-5N jest następcą modelu NEX-5, który razem z modelem NEX-3 zapoczątkował rodzinę bezlusterkowców tego producenta. Porównując specyfikacje obu modeli łatwo zauważyć, że w nowym aparacie wprowadzono kilka istotnych zmian w stosunku do poprzednika. W Sony NEX-5N znalazł się nowy przetwornik obrazu Exmor APS HD CMOS o efektywnej rozdzielczości 16,1 megapiksela. Informacja prasowa w dniu premiery mówiła także o nowym procesorze BIONZ. NEX-5N oferuje szerszy zakres czułości w stosunku do swojego poprzednika, do dyspozycji mamy bowiem ISO 100 oraz 25600. Wyraźnie rozszerzono również możliwości w zakresie filmowania. Podczas gdy NEX-5 umożliwiał nagrywanie filmów jedynie z użyciem automatyki aparatu, w nowym modelu filmować możemy w trybach ręcznych z pełnym wykorzystaniem ich możliwości. W specyfikacji odnajdujemy także informację, że zwiększeniu uległa szybkość zdjęć seryjnych. W Sony NEX-5N mamy nowy system pomiaru światła, a producent twierdzi, że dzięki udoskonalonemu algorytmowi AF i wydajniejszemu przetwarzaniu obrazu, automatyka ostrości działa dwa razy szybciej niż w modelu NEX-5. Warto także wspomnieć, że testowany model jest jedynym NEX-em posiadającym dotykowy wyświetlacz.

Widać zatem, że w przypadku Sony NEX-5N, w niektórych kategoriach, mamy do czynienia z wyraźną poprawą w stosunku do poprzednika. Oczywiście na przysłowiowym papierze wszystko wygląda dobrze, ale teoria to jedno, a praktyka drugie. Jak zatem przełożą się teoretyczne możliwości oferowane przez testowanego NEX-a na praktyczne osiągi i przyjemność jego użytkowania? Czy nowa matryca zdoła nas zaskoczyć w kategorii jakości obrazu? Czy deklaracje dotyczące trybu seryjnego się potwierdzą? A czy jakość wykonania, na którą narzekaliśmy przy okazji testu modelu NEX-5 poprawiła się w nowej wersji? Przekonamy się o tym w kolejnych rozdziałach naszego testu, do lektury którego serdecznie zapraszamy.


- - - - - - - - - - - - - - - - - - R E K L A M A - - - - - - - - - - - - - - - - - -

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Opis naszej procedury testowej można znaleźć w artykule „Jak testujemy lustrzanki cyfrowe”. Jeśli pojawią się dodatkowe wątpliwości związane z procedurą testową, zachęcamy do lektury artykułu „Często zadawane pytania”. Aparat wypożyczyła firma Sony Europe Limited Oddział w Polsce, za co bardzo dziękujemy.

Porównanie danych technicznych aparatu Sony NEX-5N z jego poprzednikiem oraz konkurencyjnymi modelami dostępne jest tutaj.Sony NEX-5N - Wstęp

Zdjęcia aparatu
Specyfikacja aparatu
Producent Sony
Model NEX-5N
Data premiery 2011-08-25
Liczba pikseli 16 Mpix
Dostępne rozdzielczości • 4912x3264 (RAW, JPEG)
• 3568x2368 (JPEG)
• 2448x1624 (JPEG)
• 4912x2760 (JPEG, 16:9)
• 3568x2000 (JPEG, 16:9)
• 2448x1376 (JPEG, 16:9)
• Tryby panoramy
Matryca 23.4 x 15.6 mm (APS-C), Exmor APS HD CMOS, 3:2, całkowita liczba pikseli: 16.7 Mpix
• mechanizm samooczyszczania matrycy (ochronna powłoka antystatyczna i ultradźwiękowy mechanizm wibracyjny)
Procesor obrazu BIONZ
Format zapisu • Zdjęcia: JPEG (EXIF 2.2, DPOF, DCF 2.0, MPF Baseline), RAW (pliki .ARW 2.3), RAW+JPEG
Rodzaje JPEG: Fine/Standard
Zdjęcia 3D: MPO
• Filmy: MP4 / AVCHD 2.0 (MPEG4 AVC / H.264)
• Dźwięk: Dolby Digital (AC-3) / MPEG-4 AAC-LC
Zakres ISO Auto (100-3200 ISO)
Ręcznie 100-25.600 ISO z krokiem co 1 EV
Migawka Szczelinowa sterowana elektronicznie, o przebiegu pionowym
30 s – 1/4000 s, z krokiem co 1/3 EV, Bulb
Konstrukcja obiektywu Z bagnetem Sony E, powiększenie w stosunku do klatki 35mm: x1.5
Opcjonalnie adapter LA-EA2 - nastawianie ostrości z wykrywaniem fazy przy użyciu obiektywu z mocowaniem Sony A, zarówno podczas fotografowania, jak i filmowania.
Ogniskowa obiektywu n/a
Światłosiła n/a
Zoom optyczny 0x
Zoom cyfrowy 10x
Stabilizacja obrazu Nie
Zapis wideo W trybie PAL:
• 1920 x 1080 pix (Full HD, 50p, AVCHD, 28 Mbit/s, PS)
• 1920 x 1080 pix (Full HD, 50i, AVCHD, 24 Mbit/s, FX)
• 1920 x 1080 pix (Full HD, 50i, AVCHD, 17 Mbit/s, FH)
• 1920 x 1080 pix (Full HD, 25p, AVCHD, 24 Mbit/s, FX)
• 1920 x 1080 pix (Full HD, 25p, AVCHD, 17 Mbit/s, FH)
• 1440 x 1080 pix (HD, MP4, 12 Mbit/s, 25 kl./s)
• 640 x 480 pix (VGA), MP4, 3 Mbit/s, 25 kl./s)
Długość zapisu do 29 minut, w formacie MP4 do 2 GB
Wbudowany mikrofon stereo
Opcjonalnie dostępny zewnętrzny mikrofon stereo ECM-SST1podłączany do stopki akcesoriów.
Ogniskowanie AF z wykrywaniem kontrastu
• Obszary AF: Wielopolowy (25 pól) / Centralnie ważony / Punktowy z wyborem czujnika
• Tryby AF: Pojedynczy AF-S, Ciągły AF-C , DMF (bezpośrednia ręczna regulacja ostrości), MF.
• Zakres detekcji od 0 do 20 EV (ISO 100 i obiektyw f/2.8).
• Nastawianie ostrości w momencie zbliżenia oka (wł./wył.) z adapterem LA-EA2
• Funkcja śledzenia ostrości.
• Funkcja wykrywania twarzy i uśmiechu.
• Wspomaganie AF: wbudowana dioda LED (zasięg do 4 m dla obiektywu E16 mm).
Pomiar światła Pomiar 1200 strefowy,
Tryby pomiaru:
• wielosegmentowy,
• punktowy,
• centralnie ważony
Zakres detekcji od 0 do 20 EV (ISO 100, obiektyw f/2.8).
Ostrość od w zależności od obiektywu
Balans bieli Auto, Światło dzienne, Cień, Chmury, Światło żarówki, Światło jarzeniowe, Lampa błyskowa,
• ustawienia własne wg wzorca,
• ustawienia wg skali Kelvina (w zakresie 2500–9900 K),
• korekcja balansu bieli (15-stopniowa purpura / zieleń)
Kompensacja ekspozycji Kompensacja: +/- 3.0 EV w skoku co 1/3 EV
Bracketing: 3 klatki, w skoku co 1/3 lub 2/3 EV
• Tryb Auto HDR (High Dynamic Range)
Programy iAUTO, zaprogramowana automatyka ekspozycji (P), preselekcja przysłony (A), preselekcja czasu ekspozycji (S), ręczny (M), panorama, panorama 3D, tryb wyraźnego ruchu,
• Programy tematyczne: Portret, krajobraz, makrofotografia, akcja w sporcie, zachód słońca, portret nocą, widok nocny, zdjęcia z ręki o zmierzchu.
• Efekty cyfrowe: 11 rodzajów (15 odmian): posteryzacja (kolor, cz.-b.), kolor pop, zdjęcie retro, częściowy kolor (R,G,B,Y), obraz czarno-biały o dużym kontraście, aparat-zabawka, miękki obraz high-key, miękka ostrość, obraz HDR, obraz czarno-biały z bogatymi przejściami tonalnymi, miniatura
Zdjęcia seryjne • Z szybkością do 3 kl./s,
• Z szybkością do 10 kl.s w trybie z priorytetem szybkości
do 10 zdjęć JPEG (Fine / Standard), do 6 zdjęć RAW lub do 4 zdjęć RAW+JPEG
Lampa błyskowa Zewnętrzna lampa błyskowa HVL-F7S TTL (w zestawie) podłączana do stopki akcesoriów Smart Accessory Terminal 2,
• Liczba przewodnia 7 (ISO 100).
• Synchronizacja do 1/160s
• Kąt pokrycia błyskiem: dla ogniskowej 16 mm
• Korekcja siły błysku +/- 2 EV w krokach co 1/3 EV
• Czas ładowania: ok 4 s
• Tryby pracy: Lampa automatyczna, Błysk wypełniający, Synchronizacja z długimi czasami ekspozycji, Synchronizacja z drugim przebiegiem kurtyny, Osłabianie efektu czerwonych oczu.
Złącze hot-shoe Nie
Wyjście statywowe Tak
Samowyzwalacz 2 s lub 10 s, samowyzwalacz (seria) (opóźnienie 10 s, do wyboru 3 / 5 klatek),
Karta pamięci Secure Digital (SD/SDHC/SDXC)
Memory Stick (PRO Duo, PRO-HG Duo)
LCD odchylany (regulacja kąta 80° w górę / 45° w dół), dotykowy,
3-calowy, kolorowy Xtra Fine TruBlack LCD, rozdzielczość 921.600 punktów, panoramiczny, pokrycie kadru: ok. 100%
regulowana jasność (Auto / Ręcznie (5 stopni) / Słońce)
Wizjer • Opcjonalny zewnętrzny wizjer optyczny FDA-SV1, podłączany do stopki akcesoriów, konstrukcja optyczna: 5 elementów w 4 grupach.
• Opcjonalny zewnętrzny wizjer elektroniczny FDA-EV1S,
XGA OLED Tru-Finder, 0.5 cala, 2.359.296 punktów,
powiększenie: x1.09, pokrycie: ok. 100%, korekcja dioptrii: od -4.0 do +1.0, punkt oczny: 23 mm (od soczewki wizjera)
Komunikacja i złącza Złącze USB 2.0 Hi-Speed (MTP), złącze HDMI (typu C), złącze akcesoriów Smart Accessory Terminal 2
• Obsługa PIM III, BRAVIA Sync, PhotoTV HD
• Opcjonalnie zdalne sterowanie bezprzewodowe pilotem RMT-DSLR1
Zasilanie Akumulator litowo jonowy NP-FW50 (7.2V, pojemność 1080 mAh, wydajność ok 430 zdjęć).
• Opcjonalny zasilacz sieciowy AC-PW20
Akcesoria Akumulator litowo jonowy NP-FW50, ładowarka BC-VW1 z kablem zasilającym, pasek na ramię, przewód USB, CD‑ROM, lampa błyskowa, futerał lampy błyskowej, przedłużacz do lampy błyskowej, futerał przedłużacza, zaślepka bagnetu obiektywu, instrukcja.
Waga 210 g (sam aparat)
269 g (z akumulatorem i kartą pamięci)
Wymiary 110.8 × 58.8 × 38.2 mm
Dodatkowe informacje Magnezowy korpus.
Obsługiwane przestrzenie kolorów: sRGB, AdobeRGB.
Funkcja D-Range Optimizer (DRO)
Polskie menu
Redukcja szumów przy dużych czułościach ISO i przy długich czasach ekspozycji
Automatyka ostrości działa dwa razy szybciej niż w modelu NEX-5 (wg. danych producenta).
Dostępny w kolorach: czarnym i srebrnym.