Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test aparatu

Olympus E-P5 - test aparatu

Olympus E-P5
8 sierpnia 2013
Maciej Latałło Komentarze: 43

1. Wstęp


Olympus E-P5 - Wstęp

Olympus E-P5 to już trzeci PEN wyposażony w ten sam sensor co OM-D E-M5. Obecnie cała seria najnowszych bezlusterkowców Olympusa ma w swoich korpusach tę udaną matrycę. Warto jednak w tym miejscu przypomnieć, że w modelu E-PM2 zaobserwowaliśmy nieco wyższe szumy, a także niższy zakres tonalny niż w E-M5. Oczywiście, w niniejszym teście przekonamy się, jak sprawa wygląda z E-P5.

Olympus E-P5 - Wstęp



- - - - - - - - - - - - - - - - - - R E K L A M A - - - - - - - - - - - - - - - - - -

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

E-P5 niewątpliwie wyróżnia się swoim wyglądem. Stylistyka nowego PEN-a bezpośrednio nawiązuje do dawnych, analogowych odpowiedników tej serii. Wygląd to jednak nie wszystko. E-P5 wykonano z wysokiej jakości tworzyw, z dużą dbałością o detale. Naszym zdaniem, ten aparat naprawdę może się podobać, co bywa zachętą dla niejednego kupującego.

Olympus E-P5 - Wstęp

Patrząc na specyfikację E-P5, aparat ten prezentuje się naprawdę interesująco. Stabilizacja obrazu w korpusie, szybki tryb zdjęć seryjnych czy wspomniana już matryca z OM-D E-M5 (oferująca naprawdę dobrą jakość obrazu) to tylko kilka cech na które warto zwrócić uwagę. W niniejszym artykule postaramy się również odpowiedzieć na pytanie, który z aparatów (E-P5 czy E-M5) jest naszym zdaniem lepszym wyborem na chwilę obecną.

Zapraszamy zatem do lektury następnych rozdziałów testu Olympusa E-P5.

Aparat do testu wypożyczyła firma Olympus Polska, za co serdecznie dziękujemy.

Opis naszej procedury testowej można znaleźć w artykule „Jak testujemy lustrzanki cyfrowe”. Jeśli pojawią się dodatkowe wątpliwości z tym związane, zachęcamy do lektury artykułu „Często zadawane pytania”.

Porównanie specyfikacji Olympusa E-P5, modelu OM-D E-M5 oraz przykładowych bezlusterkowców konkurencji można obejrzeć tutaj.

Zdjęcia aparatu
Specyfikacja aparatu
Producent Olympus
Model E-P5
Data premiery 2013-05-10
Liczba pikseli 16 Mpix
Dostępne rozdzielczości • 4608 x 3456 (RAW, JPEG)
• 2560 x 1920 (JPEG)
• 1024 x 768 (JPEG)
• Tryby: 4:3, 3:2, 16:9, 6:6, 3:4
(w trybie RAW zapisywane w EXIF)
Matryca 17.3 x 13 mm (4/3) Live-MOS, 4:3, całkowita liczba pikseli: 17.2 MPix
Procesor obrazu TruePic VI
Format zapisu • Zdjęcia: JPEG (EXIF 2.2, DPOF, DCF),
RAW (12-bit, pliki .ORF, bezstratna kompresja), JPEG+RAW
Rodzaje JPEG: Fine/Normal
• Zdjęcia 3D: MPO
• Filmy: MOV (MPEG-4AVC/H.264), AVI (Motion JPEG)
• Dźwięk: Stereo PCM/16bit, 48kHz, WAVE
Zakres ISO Auto: 200 - 1600 ISO
Ręcznie: Niskie ISO* – 25600 ISO w krokach co 1/3 lub 1 EV
*) Niskie ISO - tryb rozszerzony odpowiadający czułości ISO 100
Bracketing ISO: 3 klatki z krokiem co 1/3, 1/2 lub 1 EV
Migawka Mechaniczna, sterowana elektronicznie
60 s–1/8000 s w krokach co 1/3, 1/2 lub 1 EV, Bulb (max 30 min.)
Funkcja wyzwalania migawki dotykiem
Konstrukcja obiektywu Obiektywy systemu micro 4/3,
poprzez adapter także obiektywy systemu 4/3 lub OM
powiększenie w stosunku do klatki 35mm: x2.0
Ogniskowa obiektywu n/a
Światłosiła n/a
Zoom optyczny 0x
Zoom cyfrowy 0x
Stabilizacja obrazu Tak
Zapis wideo MOV:
• 1920 x 1080 pix (Full HD 16:9, zapis 30p) 20 lub 17 Mbit/s
• 1280 x 720 pix (HD 16:9, zapis 30p) 13 lub 10 Mbit/s
Motion-JPEG:
• 1280 x 720 pix (HD 16:9) z szybkością 30 kl./s
• 640 x 480 pix (VGA) z szybkością 30 kl./s
• 1280 x 720 pix (Film poklatkowy HD 16:9) z szybkością 10 kl./s
maks. rozmiar pliku 4 GB (MOV) lub 2 GB (Motion-JPEG),
Wbudowany mikrofon stereo.
Ogniskowanie Zaawansowany FAST AF oparty o detekcję kontrastu, MF
• Strefy AF: 35 strefowy, automatyczny lub ręczny wybór strefy, automatyczny wybór z funkcją wykrywania twarzy 800 punktowy, ręczny wybór strefy w trybie powiększenia,
• Tryby AF: Pojedyncze zdjęcie (S-AF), Ciągły (C-AF), Ręczny (MF), S-AF + MF, Śledzenie AF , Super punktowy AF
• Powiększenie w LV: x5, x7, x10, x14
• Wspomaganie AF: wbudowana dioda
Pomiar światła 324-strefowy TTL,
Tryby pomiaru:
• Digital ESP (matrycowy 324-strefowy),
• centralnie ważony uśredniony,
• punktowy,
• punktowy z jasnym tłem,
• punktowy z ciemnym tłem,
Zakres pomiaru: od 0 do 20 EV (dla 17 mm, F2.8, ISO 100)
Ostrość od zależne od obiektywu
Balans bieli Auto, Światło słoneczne, Cień, Chmury, Światło żarówki, Światło jarzeniowe, Lampa błyskowa, Pod wodą
• automatyczny balans bieli zachowujący ciepłe kolory wł./wył.
• ustawienia własne wg wzorca (2 ustawienia),
• ustawienia wg skali Kelvina (w zakresie 2000–14 000 K),
• Bracketing balansu bieli (3 zdjęcia ze zmianą co 2, 4, 6 kroki ustawianą w osi A-B/G-M).
Kompensacja ekspozycji Kompensacja: +/- 3.0 EV w skoku co 1/3, 1/2 lub 1 EV
Bracketing: 2, 3 lub 5 klatek, w skoku co +/- 1/3, 1/2, 2/3 lub 1 EV, 7 zdjęć ze zmianą eksp. co +/- 1/3, 1/2 lub 2/3 EV
Bracketing HDR: 3 lub 5 klatek, w skoku co +/- 2 lub 3 EV, 7 zdjęć ze zmianą eksp. co +/- 2 EV
Programy iAuto, Program AE (P), Priorytet przysłony (A), Priorytet migawki (S), Manualny (M), Filtry artystyczne (ART), Photo Story, My Mode (pamiętane 4 ustawienia własne użytkownika)
• Programy tematyczne (SCN): Portret, e-Portret, Krajobraz, Krajobraz + Portret, Makro, Sport, Sceny nocne, Sceny nocne + Portret, Dzieci, Jasna tonacja, Ciemna tonacja, tryb DIS, Makrofotografia przyrody, Przy świecach, Zachód słońca, Dokumenty, Panorama, Sztuczne ognie, Plaża i śnieg, Konwerter rybie oko, Konwerter szerokokątny, Konwerter makro, 3D, Podwodne makro, Podwodne szerokokątne
• Filtry artystyczne: Pop Art, Zmiękczona ostrość, Jasny i lekki kolor, Tonowanie światła, Ziarnisty film, Fotografia otworkowa, Diorama, Przetwarzanie Crossowe, Delikatna sepia, Dramatyczna tonacja, Grafika "Key Line", Akwarela.
Zdjęcia seryjne • Tryb H: z szybkością do 9 kl./s
• Tryb L: z szybkością do 5 (z wyłączoną stabilizacją) lub 4.5 kl./s (z włączoną stabilizacją)
w serii do 18 zdjęć RAW lub do zapełnienia karty pamięci dla formatu JPEG
• Zdjęcia z interwałem czasowym od 1 do 24 s, maksymalnie 99 zdjęć
Lampa błyskowa Wbudowana lampa błyskowa o liczbie przewodniej 10 (ISO 200)
• Tryb działania: Auto, Manualny (Pełna siła błysku, 1/4, 1/16, 1/64), Redukcja efektu czerwonych oczu, Redukcja efektu czerwonych oczu przy długich czasach naświetlania, Synchronizacja na pierwszą i drugą kurtynę migawki, Błysk dopełniający, Wyłączenie błysku.
• Synchronizacja wbudowanej lampy do 1/320 s, 1/4000 s (Super FP Mode),
• Kompensacja błysku: +/- 3 EV w krokach co 1/3, 1/2, 1 EV,
• Tryby sterowania dla zewnętrznej lampy błyskowej: TTL Auto, Auto, Manualny, FP-TTL-AUTO, FP-MANUAL,
• Bezprzewodowa kontrola błysku: Dostępne (4 kanały, 4 grupy),
• Synchronizacja zewnętrznej lampy do 1/250 s, 1/4000 s (Super FP Mode),
Złącze hot-shoe Tak
Wyjście statywowe Tak
Samowyzwalacz 2 s lub 12 s, użytkownika (opóźnienie w zakresie 1-30 s, z interwałem 0.5, 1, 2, lub 3 s, od 1-10 zdjęć)
Karta pamięci Secure Digital (SD/SDHC/SDXC)
Kompatybilność z UHS-I,
Do filmowania zalecane karty Class 6
LCD Odchylany, 3 calowy, dotykowy, kolorowy LCD, 1.037.000 punktów,
Jasność regulowana w 7 poziomach
Temp. barwowa regulowana w 7 poziomach,
Kolorystyka obrazu: żywe barwy (domyślnie) / naturalna
Live View - cyfrowy podgląd obrazu na żywo, 100% pokrycie pola kadru
Wizjer Opcjonalnie zewnętrzne:
• VF-4, elektroniczny, 2.360.000 punktów, pokrycie 100% pola kadru, powiększenie 1.48x, odchylany o 90 stopni, montowany w złączu hot-shoe.
Komunikacja i złącza Uniwersalne złącze: USB 2.0 Hi Speed / wyjście wideo (NTSC/PAL), wyjście Mikro HDMI typu-D, złącze akcesoriów AP2
• wbudowana karta sieci bezprzewodowej Wi-Fi
• obsługa informacji GPS poprzez smartphone
Zasilanie Akumulator litowo-jonowy BLN-1 (wydajność ok 400 zdjęć).
Akcesoria Akumulator BLN-1, ładowarka BCN-1,
Waga 378 g (bez akumulatora)
ok. 420 g (z akumulatorem i kartą pamięci)
Wymiary 122.3 x 68.9 x 37.2mm
Dodatkowe informacje Obsługiwane przestrzenie kolorów: sRGB, AdobeRGB.
5-osiowa stabilizacja obrazu (przechylanie na boki/ kołysanie przód /tył /przesuniecie w pionie/przesunięcie w poziomie/obracanie) o wydajności wg producenta 5 EV.
Polskie menu.
Tryb wielokrotnej ekspozycji (2 klatki w trybie fotografowania, 3 klatki w trybie edycji).
Funkcja poziomicy (w poziomie i w pionie).
Zdjęcie z dźwiękiem: 30 s.
Dostępny w kolorze czarnym, srebrno-czarnym i biało-beżowym.