Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test obiektywu

Leica D Summilux 25 mm f/1.4 - test obiektywu

2 marca 2008

4. Rozdzielczość obrazu

Testy rozdzielczości wykonane zostały w oparciu o pliki RAW (ORF) z aparatu Olympus E-3. Pliki te zostały przekonwertowane bez wyostrzania do formatu TIFF przy pomocy programu dcraw. Wyniki, w postaci wykresu wartości funkcji MTF50 od przysłony, prezentujemy na rysunku poniżej.

Leica D Summilux 25 mm f/1.4 - Rozdzielczość obrazu


Zanim przejdziemy do konkretów, dodamy tylko, że osiągi Leiki porównamy do dwóch obiektywów: Canona 1.4/35, który na 20D daje podobny kąt widzenia oraz do Olympusa 3.5/35, który dla posiadaczy lustrzanek systemu 4/3 jest tańszym odpowiednikiem stałoogniskowego obiektywu standardowego.

----- R E K L A M A -----

W przypadku Canona 1.4/35, bardzo poważnym argumentem przemawiającym za jego zakupem był w pełni użyteczny maksymalny otwór względny, na którym obiektyw notował MTF-y podobne do f/16. Leica poczyna sobie jeszcze lepiej, dla f/1.4 osiągając poziom 40 lpmm, czyli dokładnie tyle samo co dla f/11. To naprawdę imponujące osiągnięcie, które przekłada się dodatkowo na rekordowe osiągi dla pośrednich wartości przysłony. Dla f/2.0 dochodzimy do poziomu 48 lpmm czyli prawie 10% więcej niż u świetnego Olympusa 2.0/50. Maksymalne wartości MTF50, które Leica osiąga dla f/4.0, są minimalnie lepsze od tego co pokazuje 2.0/50 oraz o 6% lepsze od maksymalnych osiągów Olympusa 3.5/35. Wiemy już więc, że w przypadku Leiki spore pieniądze płacimy właśnie za wybitną jakość obrazu w centrum kadru w całym zakresie przysłon.

Z tym większym niedosytem patrzymy na zachowanie na brzegu kadru, które już takie wybitne nie jest. Obiektyw nie dochodzi nigdzie do poziomu 40 lpmm, podczas gdy Olympusy 2.0/50 i 3.5/35 przekraczały go wyraźnie dla wielu wartości przysłony. Podsumowując, zachowanie na brzegu kadru testowanego obiektywu można określić jako średnie i czuć lekki zawód tym bardziej, że mamy do czynienia z drogim obiektywem oraz z systemem 4/3, który obiecywał nam świetne ostrości zarówno w centrum jak i na brzegu kadru.

Na koniec tego rozdziału, tradycyjnie już, pokazujemy wycinki z centrum naszej tablicy testowej uzyskane na plikach JPG, przy zastosowaniu standardowych ustawień aparatu.

Leica D Summilux 25 mm f/1.4 - Rozdzielczość obrazu

----- R E K L A M A -----

OFERTA NA BEZLUSTERKOWCE CANON

Canon EOS RP

3498 zł 3068 zł

Canon R6 Mark II

8998 zł 8098 zł

Canon R5 Mark II

20498 zł 18298 zł
SPRAWDŹ PEŁNĄ OFERTĘ SKLEPU!