Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test obiektywu

Olympus Zuiko Digital 14-54 mm f/2.8-3.5 - test obiektywu

31 marca 2008
Arkadiusz Olech Komentarze: 7

8. Winietowanie

W przypadku systemu 4/3, który chwali się brakiem problemów z winietowaniem, sprawdzanie tych zapewnień zawsze jest ciekawe. U ZD 14-54 mm nie jest zbyt różowo w tej kategorii, choć gdy spojrzymy na to, co oferują nam obiektywy przeznaczone na matryce APS-C/DX, wyniki Olympusa zaczynają wyglądać lepiej.

Olympus Zuiko Digital 14-54 mm f/2.8-3.5 - Winietowanie


Dla najtrudniejszej kombinacji szerokiego kąta i maksymalnego otworu względnego notujemy spadek jasności w rogach kadru wynoszący 30% (-1.03 EV). Po przymknięciu do f/4.0 winietowanie spada do 14% i dla f/5.6 znika praktycznie całkowicie (9%).

----- R E K L A M A -----

Zauważalnie lepsza sytuacja panuje w środku zakresu ogniskowych. Tutaj, na maksymalnym otworze względnym spadek jasności wynosi 23% (-0.75 EV). Po zastosowaniu przysłony f/4.0 problem zmniejsza się do 15% i przy f/5.6 znika zupełnie (8%).

Pośrednie osiągi notujemy dla ogniskowej 54 mm. Dla f/3.5 winietowanie wyniosło 27% (-0.91 EV). Po przymknięciu przysłony do f/4.0 spadek jasności zmniejsza się do 22%, a po przymknięciu do f/5.6 do 15%. Dopiero otwór względny f/8 likwiduje tą wadę całkowicie (9%).

Zgodnie z obietnicą warto spojrzeć jak Olympus wygląda na tle konkurentów przeznaczonych na matryce APS-C/DX, które dają podobne największe kąty widzenia oraz ta samo dobre światło f/2.8. Popularna Sigma 17-70 mm notuje maksymalne winietowanie sięgające aż 40%, tak samo słaby wynik daje Canon 17-55 mm IS USM. Tylko odrobinę lepiej spisuje się Tamron 17-50 f/2.8, który osiąga rezultat 38%. Daje się jednak znaleźć obiektyw, który wypada tutaj lepiej od Olympusa - to Sigma 18-50 f/2.8 Macro, która na najszerszym kącie osiągnęła bardzo dobry wynik 23%.


Olympus Zuiko Digital 14-54 mm f/2.8-3.5 - Winietowanie


Olympus Zuiko Digital 14-54 mm f/2.8-3.5 - Winietowanie


Olympus Zuiko Digital 14-54 mm f/2.8-3.5 - Winietowanie