Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test aparatu

Olympus E-PL2 - test aparatu

Olympus E-PL2
11 kwietnia 2011
Szymon Starczewski Komentarze: 55

1. Wstęp

Olympus E-PL2 - Wstęp

Seria bezlusterkowców Olympusa, czyli tak zwane PEN-y są dobrze znane wielu miłośnikom fotografii. Na łamach naszego serwisu pojawiły się już testy modeli E-P1 oraz E-PL1. Dodatkowo podczas III Zlotu Czytelników Optyczne.pl, przedstawiciele Olympus Polska zaprezentowali model E-PL1, udostępniając go przy tym każdemu uczestnikowi w celu swobodnego zapoznania się z nim i przeznaczonymi do niego akcesoriami. Początek bieżącego roku przyniósł nam natomiast kolejny model PEN-a. Szóstego stycznia swoją premierę miał bowiem Olympus E-PL2.

W stosunku do modelu E-PL1, w nowym PEN-ie wprowadzono nieco zmian i udoskonaleń. Porównując oba aparaty łatwo zauważyć pewne różnice w wyglądzie. Olympus E-PL2 posiada trochę większy uchwyt i wzmocniono też jego obudowę, która częściowo jest metalowa. Powiększono także wyświetlacz LCD, którego przekątna w nowym modelu ma 3 cale oraz wprowadzono wyraźne zmiany w przyciskach, powracając częściowo do rozwiązań znanych z pierwszych PEN-ów. Nie uległa natomiast zmianie rozdzielczość matrycy, która tak jak w poprzednich bezlusterkowcach Olympusa posiada 12.2 miliona pikseli. W stosunku do E-PL1 zmieniono jednak zakres dostępnych czułości. W nowym PEN-ie nie ma niestety ISO 100, natomiast podobnie jak w starszych modelach, pojawiło się ISO 6400.


----- R E K L A M A -----

Olympus E-PL2 - Wstęp

Przetestowane przez nas do tej pory dwa modele PEN-ów charakteryzowały się całkiem dobrą jakością obrazu. Czy E-PL2 zaoferuje nam coś więcej w tej kwestii? Czy konstruktorom nowego modelu udało się wyciągnąć jeszcze więcej z 12-megapikselowej matrycy? Czy brak ISO 100 nie odbije się negatywnie na dynamice tonalnej? To tylko niektóre pytania, jakie nasuwają się przed testem E-PL2. Odpowiedzi na te właśnie pytania, a także inne, które z pewnością przychodzą do głowy naszym Czytelnikom, postaramy się udzielić w kolejnych rozdziałach. Zapraszamy serdecznie do lektury.

Naszą procedurę testową można znaleźć w artykule „Jak testujemy lustrzanki cyfrowe”. Jeśli pojawią się dodatkowe wątpliwości z tym związane, zachęcamy do lektury artykułu „Często zadawane pytania”. Serdecznie dziękujemy sklepowi Fotozakupy.pl oraz firmie Olympus Polska za wypożyczenie aparatów do testu.

Porównanie danych technicznych aparatu Olympus E-PL2 z jego poprzednikiem oraz konkurencyjnymi modelami dostępne jest tutaj.

Zdjęcia aparatu
Specyfikacja aparatu
Producent Olympus
Model E-PL2
Data premiery 2011-01-06
Liczba pikseli 12.3 Mpix
Dostępne rozdzielczości • 4032 x 3042 (RAW, JPEG)
• 2560 x 1920 (JPEG)
• 1024 x 768 (JPEG)
• Tryby: 4:3, 3:2, 16:9, 6:6
(w trybie RAW zapisywane w EXIF)
Matryca 17.3 x 13 mm (4/3) Hi Speed Live-MOS, 4:3, całkowita liczba pikseli: 13.1 MPix
mechanizm samoczyszczenia matrycy za pomocą ultradźwięków (SSWF)
Procesor obrazu brak danych
Format zapisu • Zdjęcia: JPEG (EXIF, DPOF, DCF),
RAW (12-bit, pliki .ORF), JPEG+RAW
Rodzaje JPEG: Fine/Normal
• Filmy: AVI (Motion JPG)
• Dźwięk: Stereo PCM/16bit, 44.1kHz, WAVE
Zakres ISO Auto (200-6400), 200–6400 ISO z krokiem co 1/3 lub 1 EV
• ISO Bracketing: 3 klatki w krokach co 1/3, 2/3 i 1 EV
Migawka Skomputeryzowana migawka szczelinowa
60 s – 1/4000 s, Bulb do 30 min.
Konstrukcja obiektywu Obiektywy systemu micro 4/3,
poprzez adapter także obiektywy systemu 4/3 lub OM
powiększenie w stosunku do klatki 35mm: x2.0
Ogniskowa obiektywu n/a
Światłosiła n/a
Zoom optyczny 0x
Zoom cyfrowy 0x
Stabilizacja obrazu Tak
Zapis wideo • 1280 x 720 pix (HD 16:9),
• 640 x 480 pix (VGA),
z szybkością 30 kl./s,
maks. czas nagrania: 7 min. (HD), 14 min. (VGA), maks. wielkość pliku 2 GB,
• Wbudowany mikrofon mono, opcjonalnie zewnętrzny mikrofon stereo SEMA-1
Ogniskowanie AF oparty o detekcję kontrastu, MF
(w przypadku użycia obiektywów nie wspierających funkcji AF w trybie detekcji kontrastu aparat pracuje w trybie MF z asystą)
• Strefy AF: 11 punktów, możliwość automatycznego lub ręcznego wyboru punktów AF
• Tryby AF: Pojedyncze zdjęcie (S-AF), Ciągły (C-AF), Ręczny (MF), S-AF + MF, Śledzenie AF (C-AF + TR)
• Funkcja wykrywania twarzy (do 8 twarzy)
Pomiar światła 324-strefowy TTL,
Tryby pomiaru:
• Digital ESP (matrycowy 324-strefowy),
• centralnie ważony,
• punktowy,
• punktowy z jasnym tłem,
• punktowy z ciemnym tłem,
Zakres pomiaru: od 0 do 18 EV (dla 50mm, F2.0, ISO 100)
Technologia Kompensacji Cienia
Ostrość od zależne od obiektywu
Balans bieli Auto, Światło dzienne, Cień, Chmury, Światło żarówki, Światło jarzeniowe (3 rodzaje), Lampa błyskowa,
• ustawienia własne wg wzorca,
• ustawienia wg skali Kelvina (w zakresie 2000–14 000 K),
• Korekcja (w dwóch osiach A-B, G-M, w +/- 7 krokach) i bracketing balansu bieli
Kompensacja ekspozycji Kompensacja: +/- 3.0 EV w skoku co 1/3, 1/2 lub 1 EV
Bracketing: 2, 3, 5 kadrów z krokiem co 1/3, 2/3 lub 1 EV, 7 kadrów z krokiem co 1/3, 1/2 lub 2/3 EV
Programy iAuto, Program AE (P), Priorytet przysłony (A), Priorytet migawki (S), Manualny (M), Filtry artystyczne (ART), Film
• Programy tematyczne (SCN): Portret, e-Portret, Krajobraz, Krajobraz + Portret, Makro, Zdjęcia sportowe, Sceny nocne, Sceny nocne + Portret, Dzieci, Jasna tonacja, Ciemna tonacja, Tryb DIS, Makrofotografia przyrody, Przy świecach, Zachód Słońca, Dokument, Panorama, Sztuczne ognie, Plaża i śnieg, Konwerter "Rybie oko", Konwerter szerokokątny, Konwerter makro
• Tryby ekspozycji podczas filmowania: Program AE (P), Priorytet przysłony (A), Manualny (M), Filtry artystyczne (ART)
Zdjęcia seryjne Szybkość 3 kl./s, maksymalnie 10 zdjęć w formacie RAW, w formacie JPEG w zależności od poziomu kompresji i typu karty pamięci (12 klatek dla zdjęć JPEG Large Normal i karty Toshiba Super High Speed type "Class 6" 4GB).
Lampa błyskowa WBUDOWANA lampa błyskowa,
• Liczba przewodnia 7 dla ISO100, 10 dla ISO200
• Obsługa typów błysku: TTL-Auto, Ręczny (Pełny błysk, 1/4, 1/16, 1/64)
• Synchronizacja: 1-30 - 1/180 s,
ZEWNĘTRZNE lampy błyskowe:
• Obsługa typów błysku: TTL Auto, Auto, Ręczny, FP-TTL-Auto, FP-Ręczny
• Synchronizacja w trybie Super FP Mode: 1/125 s - 1/4000 s,
• Tryby pracy: Auto, Redukcja efektu czerwonych oczu, Redukcja efektu czerwonych oczu przy długich czasach naświetlania, Synchronizacja na pierwszą i drugą kurtynę migawki, Błysk dopełniający, Wyłączenie błysku.
• Kompensacja błysku: +/- 3.0 EV w skoku co 1/3, 1/2 lub 1 EV
• Bezprzewodowego sterowania błyskiem (3 grupy, 4 kanały)
Złącze hot-shoe Tak
Wyjście statywowe Tak
Samowyzwalacz 2 s lub 12 s
Karta pamięci Secure Digital (SD/SDHC/SDXC)
LCD Stały, 3.0 calowy, kolorowy HyperCrystal LCD z powłoką przeciwodblaskową AR, 460.000 punktów
Jasność i balans kolorów regulowane w 15 poziomach.
Live View - cyfrowy podgląd obrazu na żywo, 100% pokrycie pola kadru
Wizjer Opcjonalnie zewnętrzne:
• VF-1, optyczny (powiększenie x0.47) montowany w złączu hot-shoe, dedykowany dla obiektywu M.ZUIKO DIGITAL 17mm 1:2.8 Pancake
• VF-2, elektroniczny, 1.440.000 punktów, pokrycie 100% pola kadru, odchylany o 90 stopni, montowany w złączu hot-shoe.
Komunikacja i złącza Uniwersalne złącze: USB 2.0 Hi Speed / wyjście wideo (NTSC/PAL) / wejście na wężyk, wyjście Mini HDMI typu-C, złącze akcesoriów AP2 (wizjera elektronicznego, mikrofonu, modułu komunikacyjnego lub zestawu oświetleniowego dla makrofotografii MAL-1),
• opcjonalnie zdalne sterowanie za pomocą wężyka RM-UC1
• opcjonalnie moduł komunikacyjny Bluetooth Olympus PENPAL
• obsługa wydruku bezpośredniego (PictBridge), PIM III
Zasilanie Akumulator litowo-jonowy BLS-5 (7.2V, pojemności 1150 mAh, wydajność ok 270 zdjęć).
Akcesoria Bateria litowo-jonowa BLS-5, Ładowarka BCS-5, Wielofunkcyjny kabel USB/wideo, Pasek na ramię, CD-ROM z oprogramowaniem [ib], Instrukcja obsługi.
• Opcjonalnie obudowa do fotografii podwodnej PT-EP03
Waga 317 g (bez akumulatora)
ok. 362 g (z akumulatorem i kartą pamięci)
Wymiary 115.4 x 72.7 x 42.0mm (bez elementów wystających)
Dodatkowe informacje Obsługiwane przestrzenie kolorów: sRGB, AdobeRGB.
Skuteczność stabilizacji wg producenta: 3 EV.
Polskie menu.
Filtry artystyczne (6).
Funkcja i-Enhance.
Tryb wielokrotnej ekspozycji.
Zdjęcie z dźwiękiem: 30 s.
Wersje kolorystyczne: czarna, biało-srebrna, wiśniowo-czarna


Poprzedni rozdział