Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test aparatu

Pentax K-50 - test aparatu

29 lipca 2013
Szymon Starczewski Komentarze: 117

8. Zakres tonalny

Testy zakresu tonalnego przeprowadzamy w oparciu o zdjęcia tablicy Stouffer T4110, zapisane w formacie RAW i przekonwertowane do 48-bitowych TIFF-ów za pomocą programu dcraw. Wyniki otrzymane dla K-50 prezentujemy na poniższym wykresie. Wartości zakresu tonalnego wyznaczyliśmy dla wysokiej, dobrej, średniej i niskiej jakości obrazu. Odpowiada to stosunkom sygnału do szumu na poziomie 10, 4, 2 i 1.

Pentax K-50 - Zakres tonalny

Również w tej kategorii wyniki Pentaksa K-50 nie zaskakują. Przy czułości ISO 100, dla najlepszej jakości obrazu notuje zakres tonalny na poziomie 7.5 EV, a zatem praktycznie identyczny, jak w przypadku poprzedniego modelu. Jest to niewątpliwie bardzo dobry wynik jak na amatorską lustrzankę i nie daje najmniejszych powodów do narzekań. W tej kategorii K-50 wypada porównywalnie w stosunku do Nikona D7100 i ma przewagę ponad 1 EV nad Canonem 100D czy Sony A58.


----- R E K L A M A -----

Dla pozostałych kryteriów jakości obrazu maksymalne osiągi testowanego Pentaksa są również porównywalne do wyników poprzedniego modelu. W tym przypadku przegrywa jednak z D7100, który w każdym z kryteriów osiąga wartości o około 1 EV lepsze. Mimo to K-50 wyprzedza o 1 EV Canona 100D, i ma nieznaczną przewagę (sięgającą 0.5 EV dla SNR=1) nad lustrzanką Sony A58.

Zakres tonalny na plikach zapisanych w formacie JPEG możemy ocenić wizualnie na wycinkach zdjęć tablicy Stouffer T4110. Odległość pomiędzy sąsiednimi polami szarości wynosi 0.3 EV.

ISO Granica bieli
100 Pentax K-50 - Zakres tonalny
200 Pentax K-50 - Zakres tonalny
400 Pentax K-50 - Zakres tonalny
800 Pentax K-50 - Zakres tonalny
1600 Pentax K-50 - Zakres tonalny
3200 Pentax K-50 - Zakres tonalny
6400 Pentax K-50 - Zakres tonalny
12800 Pentax K-50 - Zakres tonalny
25600 Pentax K-50 - Zakres tonalny
51200 Pentax K-50 - Zakres tonalny
ISO Granica czerni
100 Pentax K-50 - Zakres tonalny
200 Pentax K-50 - Zakres tonalny
400 Pentax K-50 - Zakres tonalny
800 Pentax K-50 - Zakres tonalny
1600 Pentax K-50 - Zakres tonalny
3200 Pentax K-50 - Zakres tonalny
6400 Pentax K-50 - Zakres tonalny
12800 Pentax K-50 - Zakres tonalny
25600 Pentax K-50 - Zakres tonalny
51200 Pentax K-50 - Zakres tonalny

Przy omawianiu zakresu tonalnego pokazujemy tradycyjnie, jak zachowują się zdjęcia przy obróbce komputerowej, kiedy rozjaśniamy je lub przyciemniamy. Zdjęcia wykonujemy przy czułości ISO 100 i 1600, przysłonie f/16 i czasach odpowiednio 30 i 2 s. Następnie wywołujemy je jako 48-bitowe TIFF-y dcrawem i w Lightroomie rozjaśniamy o +4 EV oraz przyciemniamy o −4 EV, po czym zapisujemy jako zdjęcia 24-bitowe.

Pentax K-50 - Zakres tonalny

100 ISO
0 EV
+4 EV
K-50
Pentax K-50 - Zakres tonalny Pentax K-50 - Zakres tonalny
700D
Pentax K-50 - Zakres tonalny Pentax K-50 - Zakres tonalny
1600 ISO
K-50
Pentax K-50 - Zakres tonalny Pentax K-50 - Zakres tonalny
700D
Pentax K-50 - Zakres tonalny Pentax K-50 - Zakres tonalny

Przy rozjaśnianiu obrazu sytuacja jest oczywista. Przy ISO 100 Pentaks K-50 sprawdza się wyraźnie lepiej przy odzyskiwaniu szczegółów z ciemnych partii obrazu. Po wykonaniu tego zabiegu szum w K-50 jest wciąż stosunkowo niski podczas gdy w 700D mocno się uwydatnił i znacznie utrudnił wydobywanie szczegółów. Dla ISO 1600 rozjaśnianie ciemnych partii obrazu daje podobny efekt, bowiem szum niemal zupełnie uniemożliwia odzyskanie jakichkolwiek elementów obrazu. Można jednak zauważyć, że w K-50 jego poziom jest jednak niższy.

Warto jednak dodać, że K-50 miał na starcie nieco ułatwione zadanie, bowiem w jego przypadku oryginalne zdjęcia są nieznacznie jaśniejsze, mimo że oba aparaty przeszły ten test w tym samym czasie i przy tym samym oświetleniu.

Przyciemnianie jasnych partii obrazu daje porównywalny efekt w obu aparatach. Widoczne bowiem różnice są najprawdopodobniej wynikiem jedynie różnego naświetlenia oryginalnych zdjęć. Można jednak zauważyć, że poziom saturacji w Canonie 700D przy ISO 100 jest niższy niż przy ISO 1600.

100 ISO
0 EV
−4 EV
K-50
Pentax K-50 - Zakres tonalny Pentax K-50 - Zakres tonalny
700D
Pentax K-50 - Zakres tonalny Pentax K-50 - Zakres tonalny
1600 ISO
K-50
Pentax K-50 - Zakres tonalny Pentax K-50 - Zakres tonalny
700D
Pentax K-50 - Zakres tonalny Pentax K-50 - Zakres tonalny