Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test aparatu

Panasonic Lumix DMC-GX7 - test aparatu

25 października 2013
Szymon Starczewski Komentarze: 92

8. Zakres tonalny

Testy zakresu tonalnego przeprowadzamy w oparciu o zdjęcia tablicy Stouffer T4110, zapisane w formacie RAW i przekonwertowane do 48-bitowych TIFF-ów za pomocą programu dcraw. Wartości zakresu tonalnego wyznaczyliśmy dla wysokiej, dobrej, średniej i niskiej jakości obrazu. Odpowiada to stosunkom sygnału do szumu na poziomie 10, 4, 2 i 1. Wyniki, które otrzymaliśmy dla GX7, prezentujemy na poniższym wykresie.

Panasonic Lumix DMC-GX7 - Zakres tonalny

Maksymalna wartość zakresu tonalnego, jaką zanotował GX7 dla najlepszej jakości obrazu to niemal 6.6 EV. Jest to całkiem dobry wynik, szczególnie kiedy porównamy go z tym, co pokazał model G6, czyli 5 EV. Testowany aparat wypada podobnie w tej kategorii do Olympusa E-P5, Fujifilm X-E1 oraz Sony NEX-6. Trzeba jednak nadmienić, że ISO 125 jest w GX7 czułością programową, zatem wynik ten nie do końca oddaje prawdziwe możliwości matrycy. Dla najniższej natywnej czułości, czyli ISO 200 maksymalny wynik GX7 to już tylko 5.9 EV. Jeśli zatem porównamy wartości dla tej czułości, to bezlusterkowiec Panasonika przegrywa zauważalnie zarówno z E-P5, jak i X-E1 oraz minimalnie z NEX-6. Wciąż ma jednak przewagę 1 EV nad modelem G6.


----- R E K L A M A -----

Dla tego kryterium przewaga GX7 nad G6 utrzymuje się również na wyższych czułościach i sięga momentami nawet ponad 1.5 EV. Wciąż jednak pozostaje nieco w tyle za E-P5 i X-E1.

Dla pozostałych kryteriów testowany Lumix również zachowuje się lepiej niż model G6. Wypada dość podobnie jak Olympus E-P5, aczkolwiek w zależności od wybranego SNR, można zauważyć pewne różnice, zazwyczaj na korzyść PEN-a. Podobnie sytuacja wygląda przy porównaniu z bezlusterkowcem Fujifilm, choć na wyższych ISO X-E1 wysuwa się jednak na prowadzenie, niezależnie od tego, które kryterium weźmiemy pod uwagę.

Zakres tonalny na plikach zapisanych w formacie JPEG możemy ocenić wizualnie na wycinkach zdjęć tablicy Stouffer T4110. Odległość pomiędzy sąsiednimi polami szarości wynosi 0.3 EV.

ISO Granica bieli
125 Panasonic Lumix DMC-GX7 - Zakres tonalny
200 Panasonic Lumix DMC-GX7 - Zakres tonalny
400 Panasonic Lumix DMC-GX7 - Zakres tonalny
800 Panasonic Lumix DMC-GX7 - Zakres tonalny
1600 Panasonic Lumix DMC-GX7 - Zakres tonalny
3200 Panasonic Lumix DMC-GX7 - Zakres tonalny
6400 Panasonic Lumix DMC-GX7 - Zakres tonalny
12800 Panasonic Lumix DMC-GX7 - Zakres tonalny
25600 Panasonic Lumix DMC-GX7 - Zakres tonalny
ISO Granica czerni
125 Panasonic Lumix DMC-GX7 - Zakres tonalny
200 Panasonic Lumix DMC-GX7 - Zakres tonalny
400 Panasonic Lumix DMC-GX7 - Zakres tonalny
800 Panasonic Lumix DMC-GX7 - Zakres tonalny
1600 Panasonic Lumix DMC-GX7 - Zakres tonalny
3200 Panasonic Lumix DMC-GX7 - Zakres tonalny
6400 Panasonic Lumix DMC-GX7 - Zakres tonalny
12800 Panasonic Lumix DMC-GX7 - Zakres tonalny
25600 Panasonic Lumix DMC-GX7 - Zakres tonalny

Przy omawianiu zakresu tonalnego pokazujemy, jak zachowują się zdjęcia przy obróbce komputerowej, kiedy rozjaśniamy je lub przyciemniamy. Testowanym aparatem zdjęcia wykonaliśmy przy czułościach ISO 125, 200 oraz 1600 i przysłonach f/13, f/16 oraz f/11 odpowiednio. Dodatkowo, scenkę sfotografowaliśmy aparatem Fujifilm X-E1 przy ISO 200 i 1600 stosując przysłony f/16 i f/11 odpowiednio. W obu aparatach czasy otwarcia migawki wynosiły odpowiednio 30 s dla niskich i 2 s dla wysokiej czułości. Następnie zdjęcia wywołaliśmy jako 48-bitowe TIFF-y dcrawem i w Lightroomie rozjaśniliśmy o +4 EV oraz przyciemniliśmy o −4 EV, po czym zapisaliśmy jako zdjęcia 24-bitowe.

Panasonic Lumix DMC-GX7 - Zakres tonalny

125 ISO
0 EV
+4 EV
GX7
Panasonic Lumix DMC-GX7 - Zakres tonalny Panasonic Lumix DMC-GX7 - Zakres tonalny
200 ISO
GX7
Panasonic Lumix DMC-GX7 - Zakres tonalny Panasonic Lumix DMC-GX7 - Zakres tonalny
X-E1
Panasonic Lumix DMC-GX7 - Zakres tonalny Panasonic Lumix DMC-GX7 - Zakres tonalny
1600 ISO
GX7
Panasonic Lumix DMC-GX7 - Zakres tonalny Panasonic Lumix DMC-GX7 - Zakres tonalny
X-E1
Panasonic Lumix DMC-GX7 - Zakres tonalny Panasonic Lumix DMC-GX7 - Zakres tonalny

Patrząc na powyższe rezultaty pojedynku na rozjaśnianie ciemnych partii obrazu, można by tę sytuację dość dosadnie skwitować w następujący sposób: X-E1 znokautował GX7 i to już w pierwszej rundzie. O ile przy ISO 200 na zdjęciu z bezlusterkowca Fujifilm udało się z powodzeniem odzyskać szczegóły obrazu w cieniach, o tyle w testowanym Lumiksie zupełnie się to nie powiodło, i to zarówno przy programowym ISO 125, jak i natywnym ISO 200. Jedynie co się uwidoczniło to niestety szum. Dla czułości ISO 1600 rozjaśnianie daje słabe wyniki w obu aparatach. Wciąż jednak X-E1 zachowuje się lepiej, widoczne są bowiem chociaż zarysy szczegółów, a szum jest niższy niż w GX7.

W kategorii przyciemniania jasnych partii obrazu nie widać już tak wyraźnych różnic. Oba aparaty wypadają podobnie, chociaż przyglądając się bardziej dokładnie, można zauważyć, że nieco lepiej wypada X-E1.

125 ISO
0 EV
−4 EV
GX7
Panasonic Lumix DMC-GX7 - Zakres tonalny Panasonic Lumix DMC-GX7 - Zakres tonalny
200 ISO
GX7
Panasonic Lumix DMC-GX7 - Zakres tonalny Panasonic Lumix DMC-GX7 - Zakres tonalny
X-E1
Panasonic Lumix DMC-GX7 - Zakres tonalny Panasonic Lumix DMC-GX7 - Zakres tonalny
1600 ISO
GX7
Panasonic Lumix DMC-GX7 - Zakres tonalny Panasonic Lumix DMC-GX7 - Zakres tonalny
X-E1
Panasonic Lumix DMC-GX7 - Zakres tonalny Panasonic Lumix DMC-GX7 - Zakres tonalny