Canon EOS M3 - test aparatu
1. Wstęp
![]()  | 
Canon zaprezentował swojego pierwszego bezlusterkowca dość późno, bowiem dopiero w połowie 2012 roku. W tym czasie większość firm fotograficznych miała w swojej ofercie już całkiem dobrze rozwinięte systemy aparatów tego typu. Premiera EOS-a M mogła sugerować, że firma, decydując się w końcu na wejście w ten segment rynku, będzie chciała poważnie o niego powalczyć. Co prawda w sytuacji, gdy przegapiło się moment startu, a peleton znika gdzieś na horyzoncie, pogoń za konkurencją z pewnością nie jest łatwa. Gdy inne firmy mają już szeroką ofertę w tym zakresie, przebicie się wymaga zarówno czasu, ale również dynamicznych działań. Nie ulega wątpliwości, że Canon jest popularną marką i w dziedzinie lustrzanek czy kompaktów ma dobrą pozycję. Efektywne wykorzystanie tej popularności mogło sprawić, że również w segmencie bezlusterkowców firma zdołałaby wyrobić sobie całkiem dobrą pozycję. 
![]()  | 
Po trzech latach można stwierdzić, że przypuszczenia iż Canon poważnie powalczy o pozycję w tej dziedzinie sprzętu fotograficznego, nie sprawdziły się. Niecałe półtora roku po premierze EOS-a M pojawił się model M2, charakteryzujący się w zasadzie kosmetycznymi zmianami, i co więcej, w założeniu przeznaczony wyłącznie na rynek japoński. Model M3 natomiast miał premierę dopiero na początku tego roku. Również w zakresie poszerzania oferty obiektywów systemowych rozwój odbywa się raczej w ślimaczym tempie. Po trzech latach do wyboru mamy zaledwie cztery szkła, z czego tylko jedno to obiektyw stałoogniskowy.
Odłóżmy jednak na razie ogólne rozważania dotyczące systemu EOS M na bok (powrócimy do nich w podsumowaniu), a skupmy się na bohaterze niniejszego materiału, czyli EOS-ie M3. Jeżeli chodzi o rozwój, niewątpliwie jest to krok w dobrym kierunku. Na podstawie wyglądu aparatu i jego specyfikacji widać, że mamy do czynienia z nieco bardziej zaawansowanym sprzętem niż w przypadku poprzednich dwóch modeli. W M3 znalazła się między innymi nowa 24-megapikselowa matryca i nowy hybrydowy system autofokusa. Aparat został wyposażony w odchylany wyświetlacz, wbudowaną lampę błyskową i całkiem wyraźnie zaznaczoną rękojeść. Udoskonalenia wprowadzono także w zakresie elementów sterujących (dodając między innymi drugie pokrętło sterujące) i zastosowano wbudowany moduł Wi-Fi. Choć aparat nie ma wizjera, w przeciwieństwie do poprzednich modeli pojawiła się możliwość zastosowania opcjonalnego wizjera elektronicznego EVF-DC1.
![]()  | 
Jak wprowadzone zmiany i udoskonalenia sprawdzają się w praktyce? Jak spisuje się nowa matryca w kategorii jakości generowanego obrazu? Co jeszcze ciekawego ma do zaoferowania potencjalnemu użytkownikowi EOS M3? Odpowiedzi na te i inne pytania należy szukać w kolejnych rozdziałach niniejszego testu, do lektury których serdecznie zapraszamy.
Aparat do testu wypożyczyła firma Canon Polska, za co serdecznie dziękujemy.
Opis naszej procedury testowej można znaleźć w artykule „Jak testujemy lustrzanki cyfrowe?”. Jeśli pojawią się dodatkowe wątpliwości z tym związane, zachęcamy do lektury artykułu „Często zadawane pytania”.
Porównanie specyfikacji EOS-a M3 z modelem M i przykładowymi bezlusterkowcami konkurencji można obejrzeć tutaj.
| Producent | Canon | 
|---|---|
| Model | EOS M3 | 
| Data premiery | 2015-02-06 | 
| Liczba pikseli | 24.2 Mpix | 
| Dostępne rozdzielczości | RAW: 
 • 6000 × 4000 • 5328 × 4000 • 6000 × 3376 • 4000 × 4000 JPEG 3:2: • 6000 × 4000 • 4320 × 2880 • 2880 × 1920 • 2304 × 1536 • 720 × 480 • Dostępne są także tryby 4:3, 16:9 i 1:1  | 
    
| Matryca | 22.3 × 14.9 mm (APS-C) CMOS, 3:2, Całkowita liczba pikseli: 24.7 Mpix, 
 mechanizm samooczyszczania matrycy  | 
    
| Procesor obrazu | DIGIC 6 | 
| Format zapisu | • Zdjęcia: JPEG (EXIF 2.3, DPOF 1.1, DCF 2.0), 
 RAW (14bit, pliki .CR2), JPEG+RAW Rodzaje JPEG: Fine/Normal • Filmy: MOV MPEG-4 (AVC/H.264) • Dźwięk MPEG-4 AAC-LC (stereo)  | 
    
| Zakres ISO | Auto (100–12800), 100–12800 z przyrostem co 1/3 stopnia EV
 Tryb rozszerzony H: 25600 Filmowanie: Auto (100–6400), 100–6400 (z przyrostem co 1/3 stopnia EV)  | 
    
| Migawka | Migawka z elektroniczną pierwszą kurtyną i mechaniczną drugą kurtyną
 30s - 1/4000s w krokach co 1/2 lub 1/3 EV, Bulb  | 
    
| Konstrukcja obiektywu | Z bagnetem Canon EF-M, 
 poprzez adapter EF-EOS M z bagnetem Canon EF i EF-S powiększenie w stosunku do klatki 35mm: x1.6  | 
    
| Ogniskowa obiektywu | n/a | 
| Światłosiła | n/a | 
| Zoom optyczny | 0x | 
| Zoom cyfrowy | 0x | 
| Stabilizacja obrazu | Nie | 
| Zapis wideo | • Full HD - 1920 × 1080 (29,97, 25, 23,976 kl./s)
 • HD - 1280 × 720 (59,94, 50 kl./s) • VGA - 640 × 480 (29,97, 25 kl./s) • Efekt miniatury - HD; VGA – (6, 3, 1,5 kl./s) • Hybrydowa automatyka HD - (30 kl./s) Maks. czas trwania 29 min 59 s; maks. rozmiar pliku 4 GB  | 
    
| Ogniskowanie | Hybrydowy system AF wykorzystujący zarówno detekcję fazową jak i detekcję kontrastu. Hybrid CMOS AF II.
 • Możliwość automatycznego lub ręcznego wyboru punktów AF z 49 dostępnych punktów AF, • Wybór automatyczny (twarz+śledzenie), wybór ręczny (1-punktowy AF) • Tryby AF: One-Shot AF i Servo AF • Zakres detekcji: 2-18 EV (przy 23°C, ISO 100, obiektyw EF-M22mm f/2 STM) • Asysta AF: dioda LED  | 
    
| Pomiar światła | Tryby pomiaru:
 • wielosegmentowy (384 strefy) • skupiony na środku (około 10%) • punktowy (około 2%) • centralnie ważony uśredniony Zakres pomiaru: 1-20 EV (przy 23°C, ISO 100)  | 
    
| Ostrość od | w zależności od obiektywu | 
| Balans bieli | Automatyczny balans bieli, światło dzienne, miejsca ocienione, pochmurny dzień, światło żarówek, białe światło fluorescencyjne, lampa błyskowa, nastawa własna
 • Korekcja balansu bieli: 1. niebieski/bursztynowy +/-9, 2. purpurowy/zielony +/-9 • Balans bieli wg wzorca: zapis 1 ustawienia  | 
    
| Kompensacja ekspozycji | • +/-3 EV z przyrostem co 1/3 stopnia (możliwość połączenia z sekwencją naświetlania).
 • Bracketing: +/- 2EV w skoku co 1/2EV lub 1/3EV, 3 klatki • Tryb priorytetu jasnych partii obrazu • Automatyczny optymalizator jasności (4 ustawienia)  | 
    
| Programy | • Programowa AE, preselekcja czasu, preselekcja przysłony, ręczny, niestandardowy
 • Tryb Inteligentna scena auto (zdjęcia i film) • Twórcze wspomaganie (zdjęcia i film) • Hybrydowa automatyka • SCN: portrety, krajobrazy, makro, sport, zdjęcia nocne z ręki, żywność • Filtry twórcze: HDR, efekt rybiego oka, efekt pogrubienia artystycznego, efekt akwareli, efekt miniatury (zdjęcia i film), efekt aparatu zabawki, miękka ostrość, czarno-biały ziarnisty • Tryby filmowania: automatyczna ekspozycja filmu, ręczna ekspozycja filmu  | 
    
| Zdjęcia seryjne | około 4,2 kl./s dla około 1000 obrazów JPEG, 5 obrazów RAW | 
| Lampa błyskowa | Wbudowana lampa: GN 5 (ISO 100, metry)
 • Synchronizacja X-sync 1/200s • Zgodność z zewnętrznymi lampami błyskowymi: E-TTL II z lampami błyskowymi Speedlite z serii EX. • Korekcja siły błysku +/- 2 EV w krokach co 1/3 lub 1/2 EV  | 
    
| Złącze hot-shoe | Tak | 
| Wyjście statywowe | Tak | 
| Samowyzwalacz | 2 s,10 s + zdalne | 
| Karta pamięci | SD, SDHC, SDXC (zgodność z UHS-I) | 
| LCD | Odchylany ekran dotykowy LCD (TFT) sRGB ClearView II o przekątnej 7.5 cm (3 cale). Format obrazu 3:2. Około 1.040.000 punktów. Pojemnościowy, panelowy | 
| Wizjer | brak
 opcjonalny wizjer elektroniczny EVF-DC1 (0,48 cala), format obrazu 4:3, około 2 360 000 punktów, pokrycie 100%  | 
    
| Komunikacja i złącza | • Hi-Speed USB (zgodność z Mini-B)
 • Wi-Fi (IEEE802.11b/g/n; tylko 2,4 GHz), z obsługą dynamicznego NFC • Wyjście HDMI (typ C/zgodność z Mini) • Mikrofon zewnętrzny (gniazdo stereo mini jack 3,5 mm)  | 
    
| Zasilanie | Akumulator litowo-jonowy LP-E17, wydajność około 250 zdjęć (temp. 23°C, AE 50%, FE 50%)
 • opcjonalnie zasilacz prądu stałego: ACK-E17  | 
    
| Akcesoria | Akumulator, ładowarka, , pasek na ramie, kabel USB, instrukcja, oprogramowanie: Digital Photo Professional, Picture Style Editor, EOS Utility, Image Transfer Utility | 
| Waga | 366 g (z akumulatorem i kartą pamięci) | 
| Wymiary | 110.9 × 68.0 × 44.4 mm | 
| Dodatkowe informacje | • Konstrukcja korpusu: stal nierdzewna, stop magnezu, żywica poliwęglanowa
 • Środowisko pracy: 0–40°C, wilgotność do 85%  | 
	
| Oceny użytkowników | 



                        





                        
                        
                        







                        
                        
                        
                        
                        
                           
 Optyczne.pl jest serwisem utrzymującym się dzięki wyświetlaniu reklam. Przychody z reklam pozwalają nam na pokrycie kosztów związanych z utrzymaniem serwerów, opłaceniem osób pracujących w redakcji, a także na zakup sprzętu komputerowego i wyposażenie studio, w którym prowadzimy testy.