Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test obiektywu

Sony DT 18-70 mm f/3.5-5.6 - test obiektywu

31 sierpnia 2006

5. Aberracja chromatyczna

To tajemnicze "coś", które pojawiło się na końcu ostatniego rozdziału to oczywiście aberracja chromatyczna. Jeśli mamy być szczerzy to w zakresie 18-30 mm jest ona monstrualna. Pamiętam jak bardzo narzekaliśmy na Sigmę 18-50 f/2.8, u której aberracja ta biła rekordy i sięgała poziomu 0.18%. Gdzie tam jej do Sony... Kiepskie wyniki w rozdzielczości na brzegu kadru są więc jasne. Nie ma dobrej rozdzielczości wszędzie tam, gdzie nie ogniskuje się całego zakresu widzialnego w rozsądnie małym obszarze. A Sony, na szerokim kącie, tego nie potrafi.

Sony DT 18-70 mm f/3.5-5.6 - Aberracja chromatyczna


Jak to wygląda na brzegu naszej tablicy testowej pokazuje poniższy wycinek.

----- R E K L A M A -----

Sony DT 18-70 mm f/3.5-5.6 - Aberracja chromatyczna


Interesujące jest też jak przebiega rzeczywisty profil na granicy czerni i bieli w rozbiciu na podstawowe składowe barwne. To dla odmiany pokazuje kolejny obrazek wyprodukowany przez program Imatest.

Sony DT 18-70 mm f/3.5-5.6 - Aberracja chromatyczna


Patrząc na to wszystko, tym bardziej zadziwiająca jest metamorfoza jaką obiektyw przechodzi dla zakresu 50-70 mm. Tam aberracja jest nie tylko znośna, lecz w niektórych przypadkach można nawet nazwać ją małą. Intrygujące!

Sony DT 18-70 mm f/3.5-5.6 - Aberracja chromatyczna


Choć chcąc być złośliwym trzeba przyznać, że Sony jest bardzo uczciwą firmą. W opisie testowanego obiektywu, na stronie producenta, możemy przeczytać: "ED (Extra-low Dispersion) Glass: To reduce chromatic aberration at telephoto extension, correcting certain wavelengths of light for sharp, clear images with well defined colors." Jasno jest napisane, że producent obiecał nam redukcję aberracji chromatycznej tylko w zakresie 50-70 mm. Słowa dotrzymał...