Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test obiektywu

Sony FE 14 mm f/1.8 GM - test obiektywu

20 kwietnia 2021

8. Winietowanie

Najpierw sprawdzimy, jak winietowanie wygląda na mniejszej matrycy APS-C. Odpowiednie miniaturki znajdują się poniżej.

A7R III, APS-C, f/1.8 A7R III, APS-C, f/2.0
Sony FE 14 mm f/1.8 GM - Winietowanie Sony FE 14 mm f/1.8 GM - Winietowanie


Tutaj jeszcze nie mamy powodów do niepokoju. Na maksymalnym otworze względnym winietowanie daje się zauważyć, bo wynosi ono 30% (−1.03 EV), ale nie jest to jeszcze poziom duży. Na f/2.0 spada ono do 25% (−0.82 EV), by na f/2.8 zmniejszyć się do wartości 16% (−0.50 EV). Dalsze przymykanie przysłony nie ma już mierzalnego wpływu na omawianą wadę.

----- R E K L A M A -----

Biorąc pod uwagę stosunkowo niewielkie rozmiary Sony FE 14 mm f/1.8 GM – jak na parametry jakie on oferuje – byliśmy bardzo ciekawi, jak poradzi on sobie z winietowaniem na pełnej klatce. Zaprezentowane poniżej miniaturki dają nam jednoznaczną odpowiedź.

A7R III, FF, f/1.8 A7R III, FF, f/2.0
Sony FE 14 mm f/1.8 GM - Winietowanie Sony FE 14 mm f/1.8 GM - Winietowanie
A7R III, FF, f/2.8 A7R III, FF, f/4.0
Sony FE 14 mm f/1.8 GM - Winietowanie Sony FE 14 mm f/1.8 GM - Winietowanie


Widać, że łatwo nie było, bo na maksymalnym otworze względnym spadek jasności w rogach kadru jest naprawdę duży i wynosi 64% (−2.96 EV). Szczerze powiedziawszy spodziewałem się wyników wyraźnie większych od 3 EV, a więc i tak jestem mile zaskoczony. Przecież ciemniejsze modele 2.8/14 Canona i Samyanga pokazywały jeszcze większe winietowanie i tylko ogromna Sigma A 1.8/14 wypadała tutaj lepiej.

Przymknięcie przysłony do f/2.0 zmniejsza winietowanie do 60% (−2.65 EV), a zastosowanie przysłony f/2.8 sprowadza je do poziomu 45% (−1.71 EV). Dalsze zmniejszanie otworu względnego ma już mały wpływ na omawianą wadę, bo na f/4.0 wynosi ona 43% (−1.63 EV) i pozostaje na podobnym poziomie po mocniejszym przymknięciu przysłony.

Sony A7R III, JPEG, f/1.8
Sony FE 14 mm f/1.8 GM - Winietowanie