Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test aparatu

Pentax K200D - test aparatu

12 maja 2008
Wojciech Pych,  Bohdan Szafrański Komentarze: 69

8. Zakres tonalny

Pomiary zakresu tonalnego wykonujemy w oparciu o zdjęcia tablicy Stouffer 4410 zapisane w formacie RAW i przekonwertowane do 48-bitowych TIFF-ów za pomocą programu dcraw.

Na poniższym wykresie czarnymi punktami oznaczyliśmy wartości całkowitego zakresu tonalnego. Zakres tonalny dla zadanego poziomu szumów SNR=0.25 (dobra jakość) oznaczyliśmy punktami niebieskimi, a czerwonymi punktami dla poziomu szumów SNR=0.1 (wysoka jakość).

Pentax K200D - Zakres tonalny



----- R E K L A M A -----

Jeżeli weźmiemy pod uwagę zakres tonalny dla wysokiej oraz dobrej jakości zdjęć, to różnic pomiędzy K200D i K10D nie zobaczymy. Całkowity zakres tonalny musimy rozpatrywać biorąc pod uwagę fakt, że nawet w formacie RAW zdjęcia są odszumiane. Nie wiemy więc do końca na ile uzyskany wynik zależy od jakości elektroniki aparatu, a na ile od wyników pracy programistów.

Przypominamy, że powyższe wartości otrzymaliśmy jako wynik obliczeń za pomocą programu Imatest. Dla osób, które wykonują i zapisują zdjęcia w formacie JPEG, pokazujemy wykres zakresu tonalnego zmierzonego na zdjęciach zapisanych w tym formacie oraz wycinki testowej tablicy szarości. Przypominamy, że sąsiednie pola w tablicy Stouffer 4410 różnią się o wartość 0.3 EV. Można wiec łatwo wyliczyć sobie zakres tonalny na zdjęciach 24-bitowych uzyskanych wprost z aparatu.

Pentax K200D - Zakres tonalny


ISO Granica bieli
100
Pentax K200D - Zakres tonalny
200
Pentax K200D - Zakres tonalny
400
Pentax K200D - Zakres tonalny
800
Pentax K200D - Zakres tonalny
1600
Pentax K200D - Zakres tonalny
ISO Granica czerni
100
Pentax K200D - Zakres tonalny
200
Pentax K200D - Zakres tonalny
400
Pentax K200D - Zakres tonalny
800
Pentax K200D - Zakres tonalny
1600
Pentax K200D - Zakres tonalny


Zobaczmy teraz jak zachowuje się dynamika tonalna przy wyciąganiu szczegółów ze zdjęcia prześwietlonego lub niedoświetlonego. Jak zawsze dwa nocne zdjęcia wykonaliśmy przy czułości ISO 100 i ISO 1600, przysłonie f/11 i czasach odpowiednio 30 sekund i 2 sekund. Pliki RAW zostały przekonwertowane do 48-bitowych TIFF-ów, a następnie w programie Adobe Lightroom zostały maksymalnie doświetlone o +4 EV i przyciemnione o -4 EV. Efekty takiej procedury można ocenić w dalszej części rozdziału.

Pentax K200D - Zakres tonalny


W tabelach poniżej zestawiliśmy ze sobą wycinki zdjęć z czterech aparatów: Pentax K200D, Pentax K10D, Pentax K20D i Sony A200.

ISO 100
0 EV +4 EV
K200D Pentax K200D - Zakres tonalny Pentax K200D - Zakres tonalny
K10D Pentax K200D - Zakres tonalny Pentax K200D - Zakres tonalny
K20D Pentax K200D - Zakres tonalny Pentax K200D - Zakres tonalny
A200 Pentax K200D - Zakres tonalny Pentax K200D - Zakres tonalny
ISO 1600
0 EV +4 EV
K200D Pentax K200D - Zakres tonalny Pentax K200D - Zakres tonalny
K10D Pentax K200D - Zakres tonalny Pentax K200D - Zakres tonalny
K20D Pentax K200D - Zakres tonalny Pentax K200D - Zakres tonalny
A200 Pentax K200D - Zakres tonalny Pentax K200D - Zakres tonalny

Rozjaśniane zdjęcia wykonane z czułością ISO 100 pokazują, podobną jakość obrazu dla K200D co dla K10D. W tej konkurencji wyraźnie słabszy jest K20D. Za to wyposażony w podobną matrycę CCD Sony A200 wyraźnie góruje nad Pentaxami.

Przy czułości ISO 1600 różnice pomiędzy K200D i K10D znowu są niewielkie. Obydwa aparaty wypadają bardzo słabo. K20D z matrycą CMOS zyskał przewagę, bo pokazuje więcej szczegółów. Również tym razem jednak Sony A200 dystansuje Pentaxy pokazując najwięcej szczegółów obrazu.

ISO 100
0 EV -4 EV
K200D Pentax K200D - Zakres tonalny Pentax K200D - Zakres tonalny
K10D Pentax K200D - Zakres tonalny Pentax K200D - Zakres tonalny
K20D Pentax K200D - Zakres tonalny Pentax K200D - Zakres tonalny
A200 Pentax K200D - Zakres tonalny Pentax K200D - Zakres tonalny
ISO 1600
0 EV -4 EV
K200D Pentax K200D - Zakres tonalny Pentax K200D - Zakres tonalny
K10D Pentax K200D - Zakres tonalny Pentax K200D - Zakres tonalny
K20D Pentax K200D - Zakres tonalny Pentax K200D - Zakres tonalny
A200 Pentax K200D - Zakres tonalny Pentax K200D - Zakres tonalny


Wyciąganie szczegółów z przepaleń jest często niemożliwe. Saturacja pikseli powoduje bezpowrotną utratę informacji i wygładzenie sygnału. Tutaj nie widać większych różnic pomiędzy porównywanymi aparatami.