Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test obiektywu

Nikon Nikkor AF 50 mm f/1.4D - test obiektywu

20 listopada 2007

4. Rozdzielczość obrazu

Standardowo już rozdzielczość przetestowaliśmy wykorzystując lustrzankę Nikon D200, w oparciu o pliki RAW konwertowane przy pomocy programu dcraw. Poniższy wykres pokazuje uzyskane wyniki.

Nikon Nikkor AF 50 mm f/1.4D - Rozdzielczość obrazu


Rozdzielczość w centrum kadru jest świetna od przysłony f/2.0, a po dalszym domknięciu wręcz wybitna. Pewien niedosyt pozostawia maksymalny otwór względny, ale to typowa przypadłość tego typu sprzętu. Wykres ten wygląda w zasadzie identycznie jak w przypadku Sony i Pentaxa. W pewnym sensie to nas nie dziwi, bo konstrukcje wszystkich tych obiektywów jeśli chodzi o ilość grup i elementów są takie same.

----- R E K L A M A -----

Widać też, że tym co zyskujemy kupując model ze światłem f/1.4 to zachowanie dla f/2.0. Nikkor 1.4/50 na tej wartości przysłony osiąga poziom ponad 36 lpmm, Nikkor 1.8/50 sięgał tylko 28 lpmm. Różnica jest więc znacząca.

Jeśli chodzi o brzeg kadru, to zachowanie znów jest typowe dla tej klasy sprzętu. Zarówno Pentax jak i Sony, a nawet Nikkor 1.8/50, prezentowały się tak samo w zakresie przysłon f/2.0-f/5.6 wyraźnie odstając od ostrości w centrum i zbliżając się do niej, a tym samym osiągając poziom bardzo wysoki, dopiero dla f/8.0.

Ciekawe jest to, że na inną taktykę zdecydował się Canon 1.4/50 USM. Tam maksymalne osiągi w centrum kadru uzyskiwane na matrycy 8 MPix, nawet po przeliczeniu na 10 MPix, choć bardzo wysokie, nie są rekordowe i ustępują konkurencji. Z drugiej strony znacznie lepsze jest zachowanie na brzegu, które w stopniu bardzo niewielkim ustępuje temu w centrum.

Standardowo już na zakończenie tego rozdziału prezentujemy wycinki tablicy testowej uzyskane na plikach JPG przy standardowym wyostrzaniu oferowanym przez aparat.

Nikon Nikkor AF 50 mm f/1.4D - Rozdzielczość obrazu

----- R E K L A M A -----

OFERTA NA BEZLUSTERKOWCE CANON

Canon R6 Mark II

8998 zł 8098 zł

Canon R5 Mark II

20498 zł 18298 zł

Canon EOS RP

3498 zł 3068 zł
SPRAWDŹ PEŁNĄ OFERTĘ SKLEPU!