Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Inne testy

Panasonic Lumix S1R II - test trybu filmowego

15 lipca 2025
Amadeusz Andrzejewski Komentarze: 8

5. Podsumowanie i filmy przykładowe

Podsumowanie

Trudno oprzeć się wrażeniu, że przy opracowywaniu modelu Lumix S1R II firma Panasonic postanowiła pójść zupełnie swoją drogą, nie zważając na trendy. W klasie aparatów, gdzie dominują albo bardziej upakowane i wolniejsze sensory (np. 60 Mpix w Sony A7R IV i V czy Leice SL3) albo szybkie matryce warstwowe (Canon EOS R5 Mark II, Nikon Z8, Sony A1) zdecydowali się bowiem zaoferować aparat, którego matryca ani nie jest warstwowa, ani wybitnie upakowana i w dodatku ma mniej megapikseli, niż oferował poprzednik testowanego aparatu. Zaowocowało to urządzeniem, które poniekąd jest klasą samą w sobie, zawieszoną gdzieś między wymienionymi powyżej modelami konkurencji, a korpusami takimi jak choćby Sony A7 IV czy Fujifilm X-H2.

Abstrahując jednak od porównań, musimy stwierdzić, że Panasonic Lumix S1R II to w zdecydowanej większości aparat udany. Oferuje ogrom trybów nagrywania, fenomenalną stabilizację, dobry autofokus, wizjer i ekran oraz funkcje takie jak obsługa kodów czasowych z zewnętrznych źródeł czy zapis materiału także na dyski SSD. W połączeniu ze zoptymalizowaną w dużej mierze pod nagrywanie ergonomią daje to naprawdę udany korpus, którym po prostu przyjemnie się filmuje.

Są też oczywiście wady, do których należy choćby kiepsko (ze względu na zbyt wolny sensor) zaimplementowane filmowanie w 4K w 100/120 kl/s, nie najlepszy czas pracy na baterii czy nieco dziwnie zachowujący się zakres tonalny i relatywnie mały zapas dynamiki w światłach i cieniach. Swego rodzaju wadą jest też po prostu nie aż tak szybka matryca, powodująca spore problemy z rolling shutterem w niektórych trybach pracy.


----- R E K L A M A -----

Mimo tego Lumix S1R II to udane podejście do hybrydowego pełnoklatkowego aparatu o wyższej rozdzielczości, a pozytywne wrażenia wzmacnia jego rozsądna, jak na tę klasę aparatów, cena, którą poniżej zestawiamy z innymi urządzeniami o podobnych parametrach (stan na dzień 01.07.2025):

  • Canon EOS R5 – ok. 13000 zł,
  • Canon EOS R5 Mark II – ok. 20500 zł,
  • Fujifilm X-H2 – ok. 8300 zł,
  • Nikon Z8 – ok. 15600 zł,
  • Panasonic Lumix S1R II – ok. 14800 zł,
  • Sony A1 II – ok. 33000 zł,
  • Sony A7R V – ok. 17600 zł,
Jedyne modele tańsze od testowanego aparatu w powyższym zestawieniu to wiekowy i obarczony własnymi problemami (choćby z przegrzewaniem się) Canon EOS R5 oraz niepełnoklatkowy, więc poniekąd grający w innej lidze Fujifilm X-H2. Biorąc pod uwagę, że cena Lumiksa S1R II zapewne jeszcze nieco spadnie, jest on naprawdę atrakcyjną opcją dla osób szukających hybrydowego korpusu o wyższej rozdzielczości.

Panasonic Lumix S1R II - test trybu filmowego - Podsumowanie i filmy przykładowe

Zbierzmy teraz zalety i wady testowanego aparatu w jednym miejscu:

Zalety:

  • pancerna i uszczelniona obudowa,
  • aktywne chłodzenie,
  • podwójne gniazdo kart pamięci,
  • możliwość zapisu na dysk SSD podłączony przez USB-C,
  • pełnowymiarowe złącze HDMI,
  • dobrze działająca stabilizacja matrycy,
  • świetnie działająca stabilizacja cyfrowa,
  • możliwość jednoczesnego zapisu materiału na obie karty pamięci w części trybów nagrywania,
  • duża ilość elementów sterujących,
  • możliwość programowania funkcji elementów sterujących,
  • wejście na zewnętrzny mikrofon,
  • wyjście słuchawkowe,
  • możliwość wygenerowania w aparacie kodu czasowego,
  • obsługa kodu czasowego z zewnętrznych źródeł przez Bluetooth,
  • w pełni rozkładany oraz odchylany ruchomy ekran,
  • dotykowy ekran o wysokiej rozdzielczości,
  • bardzo dobrej jakości wizjer elektroniczny,
  • ogromny wybór rozdzielczości i klatkaży nagrywania,
  • brak ograniczeń czasu nagrywania,
  • zapis filmów z próbkowaniem koloru 4:2:2/10-bit,
  • obecność kodeków typu All-intra, w tym Apple ProRes,
  • możliwość filmowania w surowym formacie ProRes RAW,
  • nagrywanie w rozdzielczościach powyżej 4K, w tym w 8K,
  • tryb filmowy Open Gate pozwalający korzystać z całej powierzchni matrycy,
  • obsługa obiektywów anamorficznych, w tym tryb nagrywania w 3:2 i 4:3, rozciąganie podglądu i anamorficzna stabilizacja,
  • spory wybór kodeków i formatów zapisu,
  • profile obrazu V-Log oraz Hybrid Log Gamma,
  • funkcja Rozszerzenie Zakresu Dynamiki poprawiająca zakres tonalny,
  • możliwość wgrania do aparatu własnego pliku LUT i używania go w charakterze profilu obrazu,
  • dobry zakres tonalny dla kryterium wysokiej jakości obrazu,
  • szybki i celny autofokus o dużej kulturze pracy,
  • autofokus z wykrywaniem twarzy i oka,
  • narzędzia ułatwiające manualne ustawienie ostrości,
  • bardzo rozbudowane narzędzia ułatwiające kontrolę ekspozycji,
  • stabilizacja cyfrowa niewpływająca negatywnie na szczegółowość obrazu,
  • spory zakres użytecznych czułości w trybach nagrywania powyżej 4K,
  • rozsądnie zaimplementowane odszumianie,
  • rozsądnie zaimplementowane wyostrzanie,
  • bardzo dobra szczegółowość obrazu we wszystkich trybach nagrywania, w których nie przekraczamy 50/60 kl/s.

Wady:

  • karty pamięci różnych typów co w pewnym stopniu ogranicza możliwości jednoczesnego zapisu,
  • menu wymaga odświeżenia,
  • spory apetyt na prąd objawiający się krótszym czasem pracy na baterii (sama bateria ma też mniejszą pojemność niż u poprzednika),
  • gorszy ekran niż u poprzednika,
  • kiepski zakres tonalny dla kryterium niskiej jakości obrazu (mały zapas detali możliwych do odzyskania w światłach i cieniach),
  • przycięcie obrazu (crop) przy filmowaniu w 4K oraz w Full HD w 50/60 kl/s w trybie pełnoklatkowym,
  • przycięcie oraz kiepska jakość obrazu przy filmowaniu w 4K w 100 kl/s we wszystkich trybach,
  • kiepska jakość obrazu Full HD powyżej 60 kl/s,
  • matryca mogłaby być szybsza (zauważalny rolling shutter w części trybów nagrywania),
  • wyraźnie zwiększone problemy z rolling shutterem przy korzystaniu z funkcji Rozszerzenie Zakresu Tonalnego.

Filmy przykładowe

Na zakończenie testu zamieszczamy kilka przykładowych plików do pobrania. Zostały one nagrane z użyciem obiektywów Panasonic Lumix S 50 mm f/1.8 oraz Panasonic Lumix S 100 mm f/2.8 Macro. Zapraszamy do oglądania i pobierania:

  • film 1 – 48 MB, H.265, 4:2:0, 10-bit, 3840×2160, 25 kl/s, slow motion – ujęcie nagrane w 120 kl/s spowolnione w aparacie do 25 kl/s,
  • film 2 – 856 MB, RAW, 12-bit, 5760×3040, 25 kl/s, ProRes RAW (V-Log),
  • film 3 – 198 MB, H.265, 4:2:0, 10-bit, 7680×4320, 25 kl/s, profil obrazu naturalny,
  • film 4 – 289 MB, H.265, 4:2:0, 10-bit, 6432×4388, 25 kl/s, profil obrazu V-Log,
  • film 5 – 181 MB, H.265, 4:2:0, 10-bit, 4736×3552, 25 kl/s, profil obrazu Hybrid Log Gamma, tryb APS-C,
  • film 6 – 209 MB, H.265, 4:2:0, 10-bit, 3840×2160, 25 kl/s, profil obrazu Cinelike A2, tryb Pixel:Pixel,
  • film 7 – 245 MB, H.265, 4:2:0, 10-bit, 6432×4388, 25 kl/s, ISO 12800, profil obrazu naturalny,
  • film 8 – 251 MB, H.265, 4:2:0, 10-bit, 7680×4320, 25 kl/s, ISO 6400, profil obrazu V-Log,
  • film 9 – 1465 MB, RAW, 12-bit, 5760×3040, 25 kl/s, ProRes RAW (V-Log), ISO 3200,
  • film 10 – 171 MB, H.264, 4:2:0, 8-bit, 3840×2160, 50 kl/s, ISO 25600, profil obrazu Cinelike A2,
  • film 11 – 165 MB, H.265, 4:2:0, 10-bit, 3840×2160, 25 kl/s, ISO 6400, Hybrid Log Gamma, tryb APS-C,
  • film 12 – 123 MB, H.265, 4:2:0, 10-bit, 1920×1080, 25 kl/s, ISO 3200, profil obrazu naturalny, tryb Pixel:Pixel.


Aparat do testów wypożyczyła firma:

Panasonic Lumix S1R II - test trybu filmowego - Podsumowanie i filmy przykładowe

W testach wykorzystujemy studyjne lampy błyskowe i światła stałego firm Godox oraz Quadralite dostarczone przez sklep Foto-Tip.pl

Panasonic Lumix S1R II - test trybu filmowego - Podsumowanie i filmy przykładowe
Panasonic Lumix S1R II - test trybu filmowego - Podsumowanie i filmy przykładowe
Panasonic Lumix S1R II - test trybu filmowego - Podsumowanie i filmy przykładowe