Nikon D7500
Firma Nikon dołączyła do swojej oferty nową lustrzankę. To model D7500, wyposażony m.in. w matrycę CMOS formatu DX o rozdzielczości 20.9 Mpix, z obsługą ISO do wartości 1640000. Aparat może także nagrywać filmy w 4K.
Specyfikacja aparatu jest dostępna w naszej bazie:
Informacja prasowa
Firma Nikon prezentuje lustrzankę D7500 zbudowaną z myślą o rozszerzeniu możliwości fotograficznych i przeznaczoną dla entuzjastów fotografii. Zaawansowany, zgrabny aparat D7500 oferuje taką samą jakość zdjęć jak D500 - flagowa lustrzanka cyfrowa formatu DX firmy Nikon.
![]() |
Model D7500 z zaawansowaną technologią przetwarzania obrazu zamknięte w niewielkim, zgrabnym korpusie z pewnością zadowoli fotografujących, którzy nieustannie dążą do perfekcji. Podobnie jak w modelu D500 matryca CMOS formatu DX o rozdzielczości 20,9 mln pikseli w modelu D7500 oferuje zakres czułości ISO, który można rozszerzyć do niewiarygodnej wartości odpowiadającej ISO 1 640 000. Aparat jest wyposażony w procesor EXPEED 5 firmy Nikon, który oferuje szybsze przetwarzanie obrazu. Ponadto znaczne zwiększenie liczby pikseli czujnika RGB do 180 tys. wpłynęło na większą dokładność pomiaru. Filmowcy mogą rejestrować materiał wideo w rozdzielczości 4K/UHD.
Wbudowana w aparat elektroniczna redukcja drgań firmy Nikon, działająca przy nagrywaniu filmów Full HD/HD, przeciwdziała niepożądanym ruchom aparatu. Ulepszenia w zakresie ergonomii obejmują odchylany monitor z obsługą dotykową oraz głęboko wyprofilowany uchwyt umożliwiający stabilne i wyjątkowo wygodne trzymanie aparatu. Ten model to także pierwsza lustrzanka cyfrowa firmy Nikon z wbudowaną lampą błyskową, która obsługuje sterowany radiowo, zaawansowany bezprzewodowy system oświetlenia.
![]() |
Jordi Brinkman, Product Manager w firmie Nikon Europe, komentuje:
- D7500 to doskonały aparat klasy wyższej dla amatorów fotografii, którzy podziwiają możliwości modelu D500, ale nie potrzebują aż tylu profesjonalnych funkcji. Dostają oni tę samą, najlepszą w swojej klasie, jakość zdjęć co w modelu D500, zamkniętą w mniejszym korpusie, który łatwiej obsługiwać. Możliwość fotografowania w tempie 8 kl./s z pełnym śledzeniem AF/AE oznacza szybkość i precyzję niezbędną do rejestrowania doskonałych ujęć reporterskich. Ponadto aplikacja SnapBridge pozwala udostępniać te efektowne zdjęcia z dowolnego miejsca.
![]() |
Podsumowanie najważniejszych funkcji
- Jakość zdjęć flagowego modelu D500: matryca formatu DX o rozdzielczości 20,9 megapiksela. EXPEED 5. Czujnik pomiaru światła RGB ze 180 tys. pikseli.
- Fenomenalna czułość ISO: doskonałe działanie w słabym świetle w zakresie ISO 100–51 200 z możliwością rozszerzenia do ISO 1 640 000 (odpowiednik).
- Rewelacyjne rozpoznawanie obiektów: czujnik pomiaru ekspozycji RGB ze 180 tys. pikseli z zaawansowanym systemem rozpoznawania scenerii. Dokładne ustalanie ekspozycji nawet przy dynamicznych ujęciach.
- Pomiar chroniący jasne obszary przed prześwietleniem: nadaje priorytet najjaśniejszym obiektom w kadrze, pomagając uniknąć wypalonych obszarów świateł.
- Ekstremalna precyzja AF: 51-punktowy system AF zachowuje precyzję działania aż do imponującego poziomu -3 EV. Można śledzić obiekty, blokować na nich ekspozycję i utrzymywać je w polu ostrości — nawet jeśli jedyne źródło światła to księżyc.
- Kinowy materiał wideo 4K/UHD: można rejestrować materiał w rozdzielczości 4K/UHD z szybkością 30p lub w rozdzielczości Full HD (1080p) z maksymalną szybkością 50p/60p. Film poklatkowy: łatwe generowanie płynnych i dobrze naświetlonych filmów poklatkowych w rozdzielczości 4K/UHD i Full HD w aparacie, w pełnym formacie DX.
- 8 kl./s z pełnym śledzeniem AF/AE: można zrobić 50 zdjęć w formacie NEF (RAW) lub 100 zdjęć w formacie Large JPEG Fine w jednej szybkiej serii.
- Odchylany ekran i sterowanie dotykowe: zgrabny odchylany monitor o przekątnej 3,2 cala.
- Obsługa AF i spustu migawki za pośrednictwem dotykowych elementów sterujących podczas fotografowania w trybie podglądu na żywo.
- Wizjer optyczny z pryzmatem pentagonalnym: zapewnia niemal stuprocentowe pokrycie kadru. Picture Control – Auto: wbudowany w aparat system Picture Control jest wyposażony w osiem elementów sterujących, w tym nowy Picture Control – Auto, który optymalizuje kolor, kontrast i jasność odpowiednio do sceny. Automatyczna regulacja zmiennych podczas robienia wielu zdjęć.
- Poręczność formatu DX: korpus aparatu waży jedynie około 640 g, ma głęboko wyprofilowany uchwyt i jest odporny na warunki atmosferyczne. Obiektywy NIKKOR formatu DX są kompaktowe, a współczynnik kadrowania 1,5x podczas fotografowania z użyciem obiektywów formatu FX pozwala uzyskać efekt teleobiektywu.
- Możliwość rozbudowy: kompatybilność z szeroką gamą lamp błyskowych Nikon, a także mikrofonem stereofonicznym ME-1 i mikrofonem bezprzewodowym ME-W1.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Komentarz można dodać po zalogowaniu.
Zaloguj się. Jeżeli nie posiadasz jeszcze konta zarejestruj się.
W końcu! Zapowiada się całkiem dobry sprzęt.
i do tego narecze bieda-zoomow 18-xx(x) do spolki z kilkoma wariantami 55-xxx... a... no albo mozna stalki FX podpinac. tylko wtedy za podobna cene jest juz D610, wiec "leo why"? ;)
a tak serio... na papierze wyglada na bardzo solidna specyfikacje. teraz zeby tylko po kombo D500 + D7500 poszli po glowe i rzucili te brakujace uczciwe szkla DX. zoom UWA, stalka 24mm, stalka 16mm i porzadne 17-55 VR...
Coś dodali, coś zabrali...to takie mini D500, ale jeden slot SD, gorszy AF i ekranik. W sumie w tym segmencie to jest całkiem fajna propozycja, ale niektórzy się zdziwią tymi slotami, bo seria D7xxx miała od początku dwa...
Pytanie jaki będzie crop w 4K, bo na razie w specu nic o tym nie ma.
OK, znalazłem, crop 1.5x z 1.5x...no to peszek...
D500 daje calkiem ładne 4k, ale ciężko o obiektywy szerokie. 2,25x to więcej niż w MFT.
Pytanie tylko czy kogokolwiek obchodzą funkcje filmowe w Nikonach? :)
A co do jakości obrazu to... czy tylko mnie wydaje się to krok wstecz względem D7200...? Bo jeśli zmienili matrycę na tę z D500 tylko po to, żeby mógł nagrywać 4k to jest to dla mnie grube nieporozumienie...
Mój d7100 za jakiś rok pójdzie na emeryturę no i chyba widzę godnego następce :) A co do funkcji filmowych to właśnie próbuje sił w tym temacie i mam nadzieje że w tym względzie będzie lepiej niż w d7100.
Według mnie na papierze ten aparat wydaje się być bardzo fajnym sprzętem - prawie tak samo fajnym jak D500. Według mnie kluczowa będzie cena - jeżeli niska to Nikonowi spadnie sprzedaż D500, jeżeli wysoka to ... fajnie że pokazali następce D7200 :)
"Wbudowana w aparat elektroniczna redukcja drgań firmy Nikon, działająca przy nagrywaniu filmów Full HD/HD, przeciwdziała niepożądanym ruchom aparatu"
Toż to statyw!
@deel77
"Według mnie kluczowa będzie cena"
$1300 za samą puszkę.
700 USD mniej niż D500. Nie wiem czy to wystarczy, aby dobrze się sprzedawać. W video będzie też miał Power Aperture, 4K output over HDMI, flat picture profile, zebra pattern i Auto ISO.
A mnie zastanawia, czego mu brakuje względem D500, bo patrząc na parametry, to wydaje mi się... zbyt tani.
Na razie zauważyłem minus w drugą stronę: że D500 wykastrowali z "wbudowanej lampy, która obsługuje sterowany radiowo, zaawansowany bezprzewodowy system oświetlenia" :(
Naprawdę postanowili zabić sprzedaż D500?
A jak się jeszcze okaże, że ta nowa bateria EN-EL15a jest lepsza od tej w D500...
@wzrokowiec
"A mnie zastanawia, czego mu brakuje względem D500, bo patrząc na parametry, to wydaje mi się... zbyt tani."
Autofokus, wizjer, tryb seryjny, brak podwójnego slotu, ergonomia korpusu, wyświetlacz, to tak w skrócie.
@sloma_p
"Wykastrowali go z AF, dwóch slotów na karty i ekraniku (rozdziałki). Plus budowa nieco gorsza i bufor też trochę mniejszy."
@mate
"Autofokus, wizjer, tryb seryjny, brak podwójnego slotu, ergonomia korpusu, wyświetlacz, to tak w skrócie."
Właściwie, to interesuje mnie, czy jest lepszy od D300s. Bo D7200 nie był.
@ad1216
Wszystkie te fajne funkcje do wideo nic nie znaczą. Jak możesz się dowiedzieć z komentarzy pod GH5, jeżeli to nie jest mały obrazek to do wideo się nie nadaje. A crop x2.25 całkowicie ten sprzęt dyskwalifikuje do jakiegokolwiek filmowania. Toż to nawet 4/3 nie jest.
;-)
@ad1216
Przydałby się jeszcze focus peaking...
@sloma_p
@mate
Chętnie dopłaciłbym do D500 ze $200, żeby mieć "wbudowaną lampę, która obsługuje sterowany radiowo, zaawansowany bezprzewodowy system oświetlenia". A tutaj ją dali do aparatu o kilkaset dolarów tańszego???
Dobrze że nie cedzili nowości jak w innych seriach - najpierw ekranik gibany, potem dotykowy, potem dłuższa seria, potem nowy procesor, potem 4K...
Będzie zmora z morą - nawet w poprzedniku z 24 mpix się zdarza. No i tego slotu brak.
@wzrokowiec - od D300s będzie lepszy, pod każdym względem, może z wyjątkiem tego, że D300/s miały szkielet ze stopu magnezu,a tu masz włókno węglowe. I D300s miał dwa sloty na karty pamięci, ale pisałeś, że tego nie używasz. Pod względem IQ to jest niebo a ziemia, miałem D300 te sensory są z zupełnie innej epoki.
@wzrokowiec - co do tego sterowania - sterowanie jest optyczne w D7500 wbudowane, D500 oczywiście nie ma wbudowanej lampy. Do radiowego w obu przypadkach musisz kupić ten beznadziejny WT-10...
@sloma_p
"Do radiowego w obu przypadkach musisz kupić ten beznadziejny WT-10... "
Łeee, to d... a już myślałem, że wbudowana potrafi sterować SP-5000...
Potrafi, ale nie radiowo ;) Nikon skopał ten radiowy system maksymalnie...
Nigdy nie zrozumiem dlaczego nie mogli wsadzić WT-10 do środka D500.
@sloma_p
"Nikon skopał ten radiowy system maksymalnie"
Zgadzam się! :(
Świetna premiera. Jak dla mnie szkoda tylko dodatkowego slotu karty SD.
To będzie dobry następca mojego D7000.
Chyba pierwszy raz w historii jakiś producent zmniejszył rozdzielczość matrycy w porównaniu z poprzednikiem.
Ciekawe co stoi na przeszkodzie w użyciu tej matrycy z A6300/6500.
@PDamian
Podobno szczegółowość tej matrycy jest wyższa od poprzedniej.
Zresztą z paru testów, które sam robiłem na targach, też wynika, że zdjęcia z D500 mają wyższą szczegółowość od zdjęć z D5300.
@PDamian - bardzo dobrze, że użyli matrycy o mniejszej gęstości, dzięki temu użyteczne ISO jest wyższe.
@dcs - Pewnie mogliby użyć matrycy z A6500/6300, ale już mają naprawdę niezłą z D500, zawsze poprzez efekt skali będa ją mieli taniej - niewykluczone, że zobaczymy ją też w D5700 lub daj Boże bezlusterkowcu.
No dla amatorki sprzęt w sam raz, tak jak to pisze NIkon.
" [...] dla amatorów fotografii, [...]"
Nie każdy sprzęt musi być pro ;)
To ja w takim razie mam bardzo poważne pytanie:
Co w D500 jest warte różnicy w cenie między D7500 a D500?
W D500 i D7500 znajduje się matryca Sony IMX-321.
Nie zauważyłem w specyfikacji wspomagania mikroregulacji AF porównaniem z odczytem z LV.
1300$ ? prawie 2x droższy od 7200. Bez uszczelnień z jednym slotem . Funkcje filmowe przy tym co oferuje Panasonic szkoda gadać . Progres jest ale najbardziej czytelny to cenowy
@wzrokowiec
Wyższa szczegółowość powiadasz?
Rozdzielczość (MTF)
D500 7.12
D5300 7,81
D5500 7.98
Nie wiem co gorsze: 4K z line-skipping (Fujifilm X-T20) czy z cropem 1,5x (D500, D7500).
Sony z A6300 tak odjechało z jakością video 4K, że na jej tle te propozycje wyglądają blado.
No i AF w Sony w filmowaniu działa dobrze.
Ceny: link
"Nikon will ship the D7500 this summer in two kits: body-only for $1249, and $1749 with a 18-140mm F3.5-5.6G ED VR lens."
"the D7500 offers lower battery life than the D7200: CIPA rated 950 shots per charge vs 1110." link
Plotka
RICOH ROZWAŻA WYCOFANIE SIĘ Z BRANŻY APARATÓW link
"Japońska firma będzie radykalnie przeanalizować strategię produkcji i produkcji skoncentrowaną na kamerach przeznaczonych dla rynku detalicznego, w tym takich marek jak Pentax i GR. Opcje obejmują całkowite wycofanie z tego segmentu.
W Ameryce Ricoh odkłada 1000 pracowników, restrukturyzując sieć sprzedaży, aby zredukować nakładanie się na przedsiębiorstwa, które nabyła. W Japonii firma planuje zaoferować wcześniejszą emeryturę, w tym także pracownikom, którzy pozostali po starym wieku emerytalnym." link
@Diżejs - jest mikroregulacja z LV.
@kris - uszczelnienia są. Nikon nawet w pro puszkach nie pisze, że są WR - taką mają politykę.
@dcs - w A6300 odjechali z grzaniem ;) A z Fuji to porównuj X-T2 i tam 4K wygląda wg. wielu lepiej, niż w A6300/6500 - plus nie ma takiej rolling shutter... Nikon do filmowania to zawsze był śmiech na sali.
@ kris@79
"1300$ ? prawie 2x droższy od 7200. Bez uszczelnień"
"korpus aparatu waży jedynie około 640 g [...] i jest odporny na warunki atmosferyczne"
Stanieje przeciez, bez paniki.
@kris@79
"1300$ ? prawie 2x droższy od 7200."
Ale weź może porównuj ceny premier, a nie cenę sugerowaną w przedsprzedaży z ceną puszki, która jest od kilku lat na rynku, a D7200 wchodził z ceną $1200 za korpus.
Tak jak pisał sloma_p, uszczelnienia są, ale fakt, jednego slotu szkoda. Co do filmowania, to raczej było wiadome, są Sony i Panas i potem długo długo nic.
Nie ma 2 slotów. Dziadostwo za duże pieniądze. Nie będzie plastyki żadnej bo nie ma małego obrazka. Bokeh do bani na bank z tego samego powodu. Do tego wielki i ciężki. Do tego brzydki i nie ma focus peaking. Video z masakrycznym cropem. Zupełnie nie rozumiem po co coś takiego tworzyć w 2017 roku. Wiadomka, że musi być albo FuFu albo przynajmniej nazywać się Samsung NX. Żaden profesjonalista tego nie kupi xD
FuFu to było do 2016. Tera ma być medjum format :D Albo Samsung NX.
Taki okrojony d500. Na nastepce mojego d7100 się nie nadaje. Dlaczego ? Mniejsza rozdzielczość matrycy, brak dwóch slotow na karty, tylko uhs-1, okrojony AF. Na dodatek cena, niektórzy mówią ze jest mała bo o wiele tańszy niz d500. Ale porównując do konkurencji wcale tak tanio nie jest. Nikonie nie idź tą drogą...
Sorrki jest napisane że odporny na warunki , zmyliło mnie "Temperatura pracy od 0°C do +40°C"
JacekR- kiedyś to było raczej pewne, obecnie polityka cenowa nikona jedyne co przewiduje to podwyżki
@sloma_p
"w A6300 odjechali z grzaniem ;) A z Fuji to porównuj X-T2 i tam 4K wygląda wg. wielu lepiej, niż w A6300/6500 - plus nie ma takiej rolling shutter... Nikon do filmowania to zawsze był śmiech na sali."
bez przsady, X-T2 jest fajny, ale jakość w 4k jeszcze nie taka jak w A6500
link
Choć z tym grzaniem i rolling shutter to racja :)
@sloma_p
Dzięki za info. Na razie tylko na "techradar" zauważyłem, że to potwierdzili.
@matys
"Na nastepce mojego d7100 się nie nadaje. Dlaczego ? Mniejsza rozdzielczość matrycy"
Bez jaj, różnica w rozdzielczości liniowej to niecałe 10% 6000 pix vs 5568 pix po dłuższym boku.
"brak dwóch slotow na karty"
Tak, tego szkoda, zwłaszcza jak się daje 4K.
"okrojony AF"
Okrojony względem czego, D7100?
"Na dodatek cena"
Cena jest niemalże taka sama jak przy premierach D7100 i D7200, oba wchodziły z ceną $1200.
Według mnie bardzo dobry aparat. A ze slotami kart jest jak z gripem z dodatkową baterią, dobrze gdy jest grip, ale u mnie jest zepsuty już drugi rok i jakoś nie mam ochoty wymieniać na sprawny :) Człowiek szaleje z kilkoma klatkami na sekundę nawet wtedy, kiedy lepiej przyczaić się i oddać jeden, ale celny strzał...Tryb seryjny nie taki zawsze bardzo potrzebny, bywa że nadużywam i paradoksalnie tylko jedna bateria, jak i ograniczenie do jednego slotu nie powinno przeszkodzić w robieniu dobrych zdjęć :) Pro, którzy sprzedają zdjęcia tuż po ich zrobieniu mają aparaty pro.
@Didżejs - na DPR też jest to info.
@mate - ale tak szczerze, to to jakis szalony upgrejd z D7100 nie jest...OK lepszy bufor, uchylny ekranik dotykowy, SnapShit, nowszy światłomierz i lepszy tryb seryjny, kulawe 4K - ale to nie są jakieś rewolucyjne zmiany, jeśli ktoś na to czekał już dawno ma D500, no chyba, że budżet nie pozwalał...
@sloma_p
"ale tak szczerze, to to jakis szalony upgrejd z D7100 nie jest"
No nie jest, ale generalnie w ostatnich latach nie było takowego wśród lustrzanek z tego samego segmentu, które dzieliło 2-4 lata od poprzednika. Mimo wszystko dużo większy postęp notuje się pomiędzy kolejnymi generacjami bezluster (choć też nie wszystkich).
Wydaje się spoko, przynajmniej ergonomia bardzo się podoba. Wygląda na nieco mniejszy od D7200. Ale z 4K to jest niestety porażka, nie wyciągneli wniosków z błędów Canona który aktualizuje firmware do 5DIV ?
@mate - pełna zgoda ;)
Zupełnie nie rozumiem dlaczego Nikon nie zastosuje w swoich puszkach porządnego trybu video bez żadnych cropów? Przecież w ten sposób mogli by zdobyć sporo klientów.
Nie mają jak Canon w ofercie sprzętu filmowego, który musi cudować aby nie zmniejszać sobie zysków z działu cinema.
Pytanie, czy dożyliśmy czasów w których aparat fotograficzny -lustrzanka musi dawać wysoką jakość wideo żeby mógł się dobrze sprzedawać?
-Jak tak, to Nikon ma przerąbane.
Canon mimo braku (w aps-c) 4K posiada jednak, dzięki Dual Pixel, sprawny AF.
Co prawda w Canonach jakość klatki masakruje filtr AA i line-skipping,
ale przynajmniej ma się użyteczny AF w filmowaniu.
@PDamian "Plotka
RICOH ROZWAŻA WYCOFANIE SIĘ Z BRANŻY APARATÓW"
Ricoh błyskawicznie to zdementował.
Jeden slot na kartę to jest dla mnie wielki minus. Zawsze czuje się pewniej jak zapisuję każde zdjęcie na dwóch kartach jednocześnie. To znacznie zwiększa bezpieczeństwo.
Samsung też błyskawicznie dementował...
@RadekKW - ale teraz możesz przesłać JPGi przez SnapShit hehehehe :D
@maksiczek
Ale z dwoma slotami to nie chodzi o wykonywanie zdjęć seriami (przynajmniej nie tylko). Drugi slot może służyć jako backup danych dla pierwszej karty (gdzie dodatkowo można sobie zablokować opcję kasowania zdjęć), albo np. do rozdzielenia zdjęć i filmów na różne karty.
@RadekKw
"Zawsze czuje się pewniej jak zapisuję każde zdjęcie na dwóch kartach jednocześnie. To znacznie zwiększa bezpieczeństwo."
W fotografii amatorskiej? Bez przesady. W ciągu 12 lat nigdy nie padła mi karta pamięci. Fakt, zdarzały się błędy zapisu pojedynczych plików, ale zawsze zapisuję RAW+JPG i zawsze wtedy jeden z plików był dobry.
Ale gdybym zarabiał na fotografii, to oczywiście używałbym korpusu z dwoma kartami.
Kastracja tego modelu z drugiego slotu kart pamięci to strzał Nikona w kolano, dokładając strzał w stopę poprzez tryb filmowy to nic dziwnego, że ta firma zaczyna kuleć...
@berbeluch
Już widzę, jak wszyscy biegniecie do sklepu po karty i czytniki XQD, gdyby jednak Nikon zamontował Wam drugi slot, jak w D500 ;-)
@berbeluch - bez przesady. Zaawansowany amator przeżyje bez drugiego slotu karty pamięci, a profesjonalista i tak wybierze D500.
Extreme Pro firmy Sandisk, karta z gwarancją na 100 lat ! Moja była w kałuży podczas festiwalu muzycznego w deszcz pod sceną. Jako jedyna z pozostałych tańszych przetrwała pewnie już z 10 lat. A dzisiaj taką kartę 32 GB można już nabyć za sto kilkanaście złotych.
@xenon
"bez przesady. Zaawansowany amator przeżyje bez drugiego slotu karty pamięci,"
Uwielbiam takie opowiastki. Oczywiście, że przeżyje, przeżyje też bez wielu innych rzeczy, co nie zmienia faktu, że to krok w tył w stosunku do poprzednika.
@xenon
nie zgodzę się...
znam paru gości, którzy obskakują kotlety ze starszymi wersjami tego modelu...i teraz na pewno nie przesiądą się na nowszy model. Zresztą trzy poprzednie generacje miały dodatkowy slot a ta nie ma??? Dla mnie jest to wręcz głupie...
@ sloma_p "Samsung też błyskawicznie dementował..."
Kompletnie inna sytuacja. Ricoh mocno się zaangażował w restaurowanie marki Pentax, po K-1 zdążył już zaprezentować dwa naprawdę fajne korpusy APS-C. Powoli, ale systematycznie nadrabia zaległości w szkłach pod cyfrę, są zapowiedziane kolejne modele. Wygląda to wszystko dość poważnie, nie ma porównania z nagłą i szybką agonią działu fotograficznego Samsunga.
Poza tym Samsung to klasyczne koreańskie korpo, w którym wyniki finansowe są wszystkim, natomiast Pentax to japońska marka z tradycją. Robili aparaty jeszcze przed Nikonem i Canonem. Japonia inaczej podchodzi do tych spraw. Nagłe zarżnięcie Pentaksa z dnia na dzień, bo księgowemu nie zgadza się raport kwartalny, raczej nie wchodzi w grę.
Zrobiłem już w sumie ponad pół miliona zdjęć/pstryków, zaczynałem od lustrzanek olympusa i nie przypominam sobie, żeby był jakiś błąd choćby jednego pliku. Ale zawsze używałem dobrych kart, zaś ta z serii Extreme Pro jest zrobiona na tyle dobrze, że do dzisiaj mi działa i na tyle rewelacyjnie, że nigdy nie bałem się o utratę plików czy to w rawach czy jpegach. Tych ostatnich tez dużo robiłem, kiedy współpracowałem z lokalnych portalem informacyjnym, by ograniczyć zajmowane miejsce na dysku i żeby łatwiej było przeglądać zdjęcia w picassa, bo jednak oglądanie rawów poza PS czy innym programem do rawów jest nadal byle jakie. I tak z WOŚP potrafiłem zrobić 800/1000 pstryków i weź potem przeglądaj te rawy, Nie ma na czym. Dlatego zacząłem robić jpgi.I nigdy nie utraciłem żadnego pliku. Takie podsumowanie.
@maksiczek
Ale dual slot, to nie tylko backup, to tylko jedno z zastosowań. To po prostu podnosi wygodę zarządzania danymi na kartach. Można sobie podzielić robotę, że na jedną idą filmy, na drugą zdjęcia, można sobie rozdzielić raw na jedną jpg na drugą, można łatwo skopiować kartę na drugą z poziomu puszki, można łatwo wymienić karty nie przerywając np. rejestracji materiału itd. itd. Dual slot to nie jest dzisiaj żadna ekstrawagancja i wiele puszek podobnej klasy to ma, poprzednicy D7500 też mieli.
@up
No, może rozpędziłem się ciut za bardzo z tą palmą pierwszeństwa dla Pentaksa, ale tak czy owak jako producent aparatów fotograficznych mają już naprawdę długą i siwą brodę :)
@maksiczek
do czasu...potem będzie płacz...
Od "zawsze" używam kart SanDiska i jakieś pół roku temu padła mi po dwóch latach EXTREME SD SDHC 32GB SANDISK 45MB/s class 10. Dostałem oczywiście nową ale gdybym miał tylko jeden slot byłaby kicha na maxa...
Nikon D500 nie ma dwóch slotów SD.
Chcielibyście, żeby D7500 był lepszy od D500. Niedoczekanie!
;-)
@Moriarty
"Ricoh błyskawicznie to zdementował."
-odnośnie Our lineup of personal digital cameras is based on high-end models such as" GR "and all-sky camera" THETA ", waterproof action camera etc.
link
-ani słowa o Pentax i lustrzankach. ;)
Zawsze używam Extreme Pro Sandisk i to razy dwa, dla bezpieczeństwa. Wszystkie dane mam zawsze skopiowane. Jedni się ubezpieczają inni nie. Nigdy to zabezpieczenie mi się nie przydało ale to nie argument żeby z tego rezygnować.
@PDamian
Dzisiaj tryb wideo jest w aparat takim samym standardem jak live view czy AF. A dobry tryb 4K w aparacie zwiększa liczbę potencjalnych odbiorców produktu.
@RadekKw - jasne, nikt tu nie twierdzi, że dobrze się stało, że usunięto jeden slot ;) Sprawa jednak wygląda tak, że do Pro, którym to zabezpieczenie przyda się najbardziej, kierowany jest D500. 99% amatorów nie potrzebuje drugiego slotu, a że ktoś używa takiej puszki w celach zawodowych...cóż, jego sprawa.
@sloma_p
Dokładnie!
Moriarty:
Pentax już raz sam się zarżnął i miał szczęście bo nazwę i to co pozostało przejął Ricoh. Pentax jako firma fotograficzna miał długą i siwą brodę ale już kilka lat temu zaliczył nagły zgon.
@PDamian
Dzisiaj tryb wideo jest w aparat takim samym standardem jak live view czy AF. A dobry tryb 4K w aparacie zwiększa liczbę potencjalnych odbiorców produktu.
na bhphoto nie ma jeszcze ceny ?!
a D500 kosztuje tylko 1900 ( a nawet -100$ ) więc różnica w cenie to nie 700 ale tylko jakieś 550 $ ! musi stanieć szybko do około 1100$ a wtedy będzie bardzo dobrą alternatywą ( dla amatora zdecydowanie - vide lampa i video )
@sloma_p ".....od D300s będzie lepszy, pod każdym względem, może z wyjątkiem tego, że D300/s miały szkielet ze stopu magnezu,a tu masz włókno węglowe...."
Nie ma tu grama tzw. włókien węglowych.... Polycarbonate (poliwęglan) to tworzywo termoplastyczne, czyli potocznie plastik.......
Sam aparat, to ciekawa propozycja, zupełnie wystarczająca dla nawet zaawansowanego amatora i dobry następca D7100/7200.
szkoda tylko podówjnego slotu kart - widać cała linia 4 cyfrowa staje sie już całkiem amatorska ...
W D7100 jest ograniczenie video do 20 minut, potem przerywa nagranie i ponownie trzeba nacisnąć przycisk REC, można więc kupić do video kartę 64 GB, zmieszczą się 4 godziny nagrań, to naprawdę dużo, aparat będzie gorący jak węgiel w piecu.
Jest spora różnica w kartach, ja piszę o najlepszej karcie: Extreme Pro, z pro na końcu ! Kiedyś 32 GB kosztowało prawie 400 zł, dzisiaj troszkę ponad 100 zł, a warto mieć !
@afrod - z oficjalnych materiałów Nikona: "In addition, a monocoque structure made of a strong and durable carbon fiber composite material", także nie to nie jest plastik - Nikon od jakiegoś czasu już używa włókien węglowych do robienia szkieletu.
@maksiczek
"W D7100 jest ograniczenie video do 20 minut, potem przerywa nagranie i ponownie trzeba nacisnąć przycisk REC, można więc kupić do video kartę 64 GB, zmieszczą się 4 godziny nagrań"
Ale mowa jest o D7500, tutaj masz 4K i 18 MB/s, więc po co wyskakujesz z D7100?
"Jest spora różnica w kartach, ja piszę o najlepszej karcie: Extreme Pro, z pro na końcu !"
Łał, normalnie zaimponowałeś, serio z pro na końcu?!
Naprawdę myślisz, że tym kartom nie zdarzają się awarie?
Poza tym napiszę jeszcze raz, backup to tylko jedno z kilku możliwych zastosowań dla dual slot.
Mnie Pro akurat nie padła, ale Extreme owszem, miałem awarie mechaniczne - w jednej wyłamał się ten dzyndzel od blokowania zapisu (naprawione we własnym zakresie), a także jeden z tych plastikowych "rozdzielaczy" miedzy stykami - skutek był taki, że zablokowała się w czytniku, na tzw. "chama" wyszła, ale nie mam już zaufania do tych kart...
*Sereebo®, which is manufactured by Teijin Limited. This new material, which utilizes carbon fibers, is very lightweight without sacrificing strength or durability. As this material is well suited to use on camera exteriors because its surface is incredibly smooth with no carbon fiber bosses, it is the perfect cover material for cameras with a monocoque body structure.
"Since the first adoption of this high-stiffness carbon fiber reinforced thermoplastic for the D5300 in 2013, it has also been employed on the D750, D5600, D5500 and D3400." link
link
Tylko to jest materiał na powierzchnię. Być może do szkieletu używają tego samego ;)
Oki, doczytałem, do środka też to ładują ;)
D500 link
Canon od 60D, w 6D (i w nowym 80D) używa włókien szklanych
"Body Materials: Polycarbonate resin with glass fiber" link
O Boże ! To kup Extreme Pro 128 GB i nagrywaj tak długo, aż ci aparat zrobi się gorący jak kartofel w popiele ogniska ! Aparaty DSLR to nie są kamery...
A co do kart Pro, żebyś wiedział, że awaria nigdy mi się nie zdarzyła. Ale ja pracowałem m.in. na E30 olympusa, D7000, D7100 i bardzo dobrych kartach, więc skoro masz słabszy sprzęt, bardziej awaryjny, to co ci mogę poradzić ?... Po prostu zmień na lepszy i nie grzej aparatów jak kartofli w ognisku!
2 tygodnie temu padły mi dwie karty, tańsze modele bez pro, jest samo extreme, a druga transcendent i było to samo, plastik po prostu popękał, a pro nic a nic się nie stało i spor dłużej jej używam.
@maksiczek
"To kup Extreme Pro 128 GB i nagrywaj tak długo, aż ci aparat zrobi się gorący jak kartofel w popiele ogniska ! Aparaty DSLR to nie są kamery..."
Przestań się ciskać, ludzie ci tłumaczą po co przydają się dwa sloty w aparacie, a ty proponujesz zastąpić je większą kartą. Nie, to nie rozwiązuje większości kwestii.
@maksiczek
To tak jakbyś proponował zastąpienie macierzy dyskowej jednym większym dyskiem.
@PDamian "ani słowa o Pentax i lustrzankach. ;)"
Kiepsko szukałeś. Cytat z oficjalnego anglojęzycznego komunikatu Ricoha:
"Today there was an article saying that RICOH considers to shrink the camera business and withdraw from consumer products. This article is not based on RICOH's official announcement.
RICOH is focusing its resource on the high added value products such as PENTAX and GR that are appreciated by the existing users and photo hobbyists."
Całość tutaj: link
@ad1216
Pogłoski o śmierci Pentaksa są cokolwiek przesadzone ;).
Patrz mój komentarz piętro wyżej.
No właśnie.
"RICOH is focusing its resource on the high added value products such as PENTAX and GR that are appreciated by the existing users and photo hobbyists. RICOH is also a market leader of input devices in the VR or AR market with its "RICOH THETA" where we can see rapid growth, and will keep on expanding the business even more in this field. In addition, RICOH will develop and expand the imaging business in the solution business field for corporate, by creating new market utilizing its own camera technology."
-ani słowa o Pentax i lustrzankach.
RICOH koncentruje swoje zasoby na produktach o wysokiej wartości dodanej, takich jak PENTAX i GR, które są cenione przez istniejących użytkowników i fotografów hobbystów. RICOH jest również liderem na rynku urządzeń wejściowych na rynku VR lub AR z "RICOH THETA", gdzie możemy zobaczyć szybki wzrost i nadal będzie się rozwijać w tej dziedzinie. Ponadto firma RICOH rozwinie i będzie poszerzał działalność zajmującą się obrazowaniem w dziedzinie rozwiązań dla firm, tworząc nowy rynek wykorzystując własną technologię."
Plotki o Ricoh są tylko plotkami ale i tak spodziewam się jakichś sporych zmian na rynku - możę nawet w tym roku.
A w nawiazaniu do D7500 to zgodzę się z boratem. Nikon nie ma rynku kamer video więc ograniczanie funkcjonalności video w aparatach jest głupie. Można było by twierdzic że nie mają knowhow ale skoro Fuji potrafi to chyba i Nikon mógłby ?
@PDamian
Ty tak na serio? PENTAX to według Ciebie nie Pentax?... A może zabrakło Ci przy Pentaksie słowa "lustrzanka", bo, jak wiadomo, Pentax robi przede wszystkim... bo ja wiem? Może pralki i odkurzacze?...
Poddaję się. Funkcjonujemy najwyraźniej w odmiennych paradygmatach logicznych.
Muszę przyznać, że jak przeczytałem o produktach Pentax o wysokiej wartości dodanej, to od razu pomyślałem o rebrandowanych obiektywach Tamrona.
link
link -produkt o wysokiej wartości dodanej
link
link -produkt o wysokiej wartości dodanej
@focjusz "Plotki o Ricoh są tylko plotkami ale i tak spodziewam się jakichś sporych zmian na rynku - możę nawet w tym roku."
Producenci aparatów fotograficznych, nawet ci najwięksi - jak wszyscy tu dobrze wiemy - mają coraz bardziej pod górkę, Ricoh nie jest wyjątkiem. Jasne, że rynek będzie się przebudowywać, być może ktoś z niego wypadnie. Może nawet Ricoh, ale z dużym prawdopodobieństwem możemy założyć, że nie w najbliższej przyszłości - są w środku realizacji długofalowego planu odbudowy pozycji Pentaksa. Poza tym padły zobowiązania, obietnice, nie pozwoliliby sobie na utratę twarzy.
Ja mam cały czas nadzieję na bezlusterkowca FF. To dziwne, że dotąd tylko Sony zdobyło się na ten ruch (Leica to jakiś wszechświat równoległy), skoro wyraźnie widać po reakcji rynku, że ludzie to kupią. Może, sprzedając matryce FF, Sony zastrzega, że nie można ich użyć w bezlusterkowcach, bo chcą w ten sposób chronić swą niszę, aż okrzepnie?
Liczę na to, że przełamie tę stagnację Pentax. Ta marka słynie z odwagi, poza tym nie muszą się obawiać aż tak bardzo, jak być może obawia się Canikon, kanibalizacji lustrzanek, bo mają mniej do stracenia i więcej do ugrania. Bezlusterkowiec Pentax FF, w dodatku zgrabny - Sony A są niestety dość szpetne - to byłoby coś! :)
mam prośbę do wszystkich wprowadźmy nową kulturę językowa i przestańmy używać marketingowego słownictwa które nam wciskają firmy
np:
xenon
"@berbeluch - bez przesady. Zaawansowany amator przeżyje bez drugiego slotu karty pamięci, a profesjonalista i tak wybierze D500."
Kto to jest ten profesjonalista? Juz jakis czas temu pytałem. Zawodowiec wiemy kto to jest ? Człowiek który żyje z profesji którą się para . A kto to ten profesjonalista? Wg tego co piszecie to ludzie którzy wybierają najdroższy sprzęt / najwyższe modele ! Ale czy to jest po 1 profesjonalizm i po 2 czy faktycznie tak jest?
Otóż wg mnie i chyba nie tylko profesjonalista to osoba które profesjonalnie podchodzi do tego czym się zajmuje . Co również się wiąże z odpowiednim doborem sprzętu , ale tu wcale nie ma wymogu że to ma byc sprzęt najdroższy. Bardzo często i przykłady można mnożyć mniejszy może więcej .
A jak ktoś jednak nie potrafi żyć bez metek i podnieca się reklamami to polecam to porównanie
link
czyli amatorski sprzęt kontra najlepsze puchy Nikona :)
Co do aparatu w rekach profesjonalisty tez sprzęt będzie profesjonalny i co najważniejsze wystarczający do większości zleceń w rękach amatora hasselblad to tylko gadżet ;)
Moriarty:
Pentax to obecnie tylko nazwa handlowa linii produktów Ricoh a nie nazwa producenta aparatów fotograficznych. Niestety mimo przejecia przez Ricoh i posiadania wielu wielbicieli na optyczne.pl Pentaxowi nie udało się wyjść z pozycji niszowej na rynku foto.
@sloma_p - "99% amatorów nie potrzebuje drugiego slotu" - tylko widzisz, D7x00 to najwyższa amatorska seria APS-C. Ja przeszedłem z D5100 na D7200 z dwóch powodów:
- drugi slot na kartę
- grip
Teraz wyobraź sobie, że chcę kupić nową puszkę. Na aparat klasy D500 nie przejdę - zbyt drogi (gdybym chciał tyle wydać na aparat, kupiłbym D750), i już trochę zbyt ciężki. Albo wróciłbym do D5x00, albo zmienił system. Zresztą - kto wie, gdzie za 4 lata będą bezlusterkowce... to, że w obecnej formie za nimi nie przepadam, nie znaczy że zawsze tak będzie.
(precyzyjniej: najwyższa seria aparatów, przeznaczona dla, zapewne, co najwyżej kilku procent amatorów)
Ricoh zapłacił Hoya w 2011 roku za Pentax 10 mld jenów. link
Dokładnie tyle samo Ricoh straci w ostatnim roku podatkowym z powodu spadku sprzedaży aparatów.
"Ricoh Co., Ltd. ogłosił, że dokona rewizji prognoz spadkowych w roku podatkowym kończącym się 31 marca 2007 r. W dniu 11 kwietnia. Około 10 mld jenów (ponad 90 mln USD) ujmuje się jako odpis z tytułu utraty wartości. Ponieważ nie możemy oczekiwać przewidywanych zysków w branży aparatów cyfrowych." link
Będą dalej pompować kasę w Pentax?
@ad1216
A dlaczego? Dlatego, że to niezależni producenci optyki czynią dany system popularny. Do Nikona i Canona mamy masę Sigm, Tamronów, Tokin i innych mniej popularnych.
To samo jest zresztą w kwestii bezlusterkowców. Póki co nie są to zbyt opłacalne systemy, bo skazani jesteśmy albo na drogie szkła systemowe, albo ewentualnie jakieś manuale.
@DlaZabawy
"Ja przeszedłem z D5100 na D7200 z dwóch powodów:
- drugi slot na kartę
- grip"
Serio
Zacny instrument, ale posiadaczem być nie pragnę.
Możliwości przekraczają potrzeby.
Deczko niższa półka wystarcza
@DlaZabawy
"Ja przeszedłem z D5100 na D7200 z dwóch powodów:
- drugi slot na kartę
- grip"
Serio? Substytut wizjera i AF w D5100, kilkukrotnie mniejsze używalne ISO, mały bufor, powolna seria, mniejsza ilość elementów sterujących niż w niektórych kompaktach, brak korekty FF/BF i uszczelnień, ślimaczy LV bez możliwości zmiany parametrów mają dla Ciebie mniejsze znaczenie niż drugi slot?
@śwacław
- co do ilości przycisków i drugiego pokrętła - zgadzam się, że w D7200 jest lepiej i wygodniej, ale nie aż tyle żebym był skłonny tak dużo dopłacić; to samo z wizjerem (dopiero FF daje tu dużą poprawę)
- uszczelnienia są dobrym bonusem, ale w praktyce i tak nie wystawiam sprzętu na deszcz - też nie przekonałoby mnie to do aż tak dużej dopłaty
- LV jak dla mnie było bardziej funkcjonalne w D5100; dzięki odchylanemu na bok i obracalnemu ekranowi mogłem łatwo robić zdjęcia wysoko znad głowy, z poziomu gruntu, itd. - bardzo mi tego w D7200 brakuje
- co do BF/FF - jedno moje szkło wymagało korekty, Sigma USB Dock załatwił sprawę; UWA czy spacerzoom do zdjęć przy (typowo) f8 nie muszą być (jak dla mnie) nie wiadomo jak celne
- zdjęć seryjnych prawie nie robię, więc dla mnie niewielka różnica
- co do lepszego ISO, to na pewno nie kilkukrotnie (nie porównywałem, ale oceniam na trochę ponad 1 EV), poza tym kupno nowszego D5x00 poprawiłoby sytuację dokładnie tak samo
PDamian
Jest jakiś temat, w którym nie plujesz na Pentaksa?
Bijesz ludzi jeżdżących autami, których nie lubisz?
Byłeś z tym u lekarza ?
Tej marki już nie ma.
Ponieważ wątek o Pentaxie się rozwija pod Nikonem to i ja dołoze 3grosze.
Już wczesniej pisałem że DSLR są gałęzią usychajaca. Zarabia na niej Canon i tez Nikon ale ładowanie się tam na 3go jest co najmniej o 6 lat za póżne ( faktem jest że wtedy to była Hoya )
Dlatego gdyby Pentax wypuścił porządne bezlusterkowce RÓWNOLEGLE z lustrzankami ( to się nie wyklucza vide Sony i A99 ) to mogła by być oferta na która się wielu skusi. Nawet obecnie K-1 jest fajna opcją ( szkoda tylko AF) i może sobie go kupię niedługo - jako OSTATNIA lustrzankę ...
kapitan zoom,
żadna firma nie przyzna się do planu wycofania się z rynku dopóki nie pozbędzie się większości sprzętu z magazynów.
Olympus poinformował o zakończeniu produkcji obiektywów 4/3 dopiero 13 marca tego roku link -ponad 6 lat po ostatniej premierze w systemie.
Parę dni później 25 marca sklep getolympus.com zrobił przecenę obiektywów 4/3 o 50% link
np. ZUIKO LENS ED 300MM F2.8 for $6,999.99 $3,499.99 with deal
ZUIKO LENS ED 14-35MM F2.0 SWD $2,299.99 $1149.99 with deal
Który wycofujący się z biznesu producent weźmie na siebie taką stratę na już wyprodukowanym sprzęcie?
@dlaZabawy - niestety, prawo rynku - jak sam zauważyłeś, kilka procent, z czego część jednak szarpnie się na D500 :(
Wg. mnie, IMX-321 w body klasy amatorskiej, to spory progres.
Nie w wielości senseli jest siła, a w ich odpowieniej proporcji w stosunku do powierzchni sensora.
Poza tym, dodanie gibanego ekranu do następcy D7200, to też piękny prezent dla fotografujących z poziomu gruntu.
Na minus, brak drugiego slotu dla SD.
Nikon nareszcie coś fajnego wypuścił, D500 była poza zasięgiem większości fotoamatorów, D7500 wygląda super, parametry najwyższa półka, to że nie ma 2 kart pamięci - szkoda ale fotoamatorowi to nie potrzebne i dzięki temu wiemy do kogo jest kierowany ten aparat.
Dwa sloty na karty, to podobnie jak uszczelniany korpus - może i dobrze jak jest, ale jak nie ma to żadna tragedia. Od paru lat mam już dwa sloty, owszem kiedyś na jednej karcie z WiFi zapisywałem jpg w małej jakości aby mieć szybki podgląd na tablecie. Ale to raczej dla fanaberii jak dla realnej potrzeby. Specjalnego sensu nie widzę. Zapewne też sensu nie dostrzega większość fotografujących. Pytanie też jak dwa, to dlaczego nie więcej? Na jednej RAW, na drugiej JPG (ktoś robi JPG???) a na trzeciej video. Na czwartej byłby np. backup wszystkiego.....
espresso
"ktoś robi JPG???"
Nie, JPG to martwy format.
Ile mb zajmuje taki film w 4k o długości powiedzmy 2min? Jak zepsuć d70s żeby żona się nie domyśliła?
@espresso - Podobno ludzie dzielą się na tych, którzy robią kopie zapasowe i na tych, którzy będą robić kopie zapasowe...
Swoją drogą - ptaszki ćwierkają, że gripa też może nie być... link Ja rozumiem, że Nikon chce lepiej konkurować z bezlusterkowcami - ale dlaczego przez powielanie ich wad?
@up
Aparatu nie psuj, napraw żonę, żeby nie mieć takich dylematów. A 4K to ostatnia rzecz, którą powinno się brać pod uwagę przy zakupie nikona, bo byle smartfon pokaże lepszy AF w wideo.
krewzszafy
"d70s żeby żona się nie domyśliła?"
Dociśnij karte CF na maxa. Ale tak naprawdę od serca.
Duża szansa że CHR/Err/For pojawi się i już nie zniknie.
@focjusz: "Już wcześniej pisałem że DSLR są gałęzią usychająca." Chciało by się rzec akuku :-) Było tak, że pojawiły się bezlusterkowce i ich sprzedaż zaczęła rosnąć. No i metodą prostej ekstrapolacji stwierdzono, że wobec tego lustrzanki muszą wyginąć. Tylko, że to było wiele lat temu. A teraz objawem usychania gałęzi jest wypuszczanie przez Canona kolejnych lustrzanek, utrzymywanie dominującej pozycji lustrzanek w fotografii komercyjnej i to zapewne praktycznie monopolistycznej na poziomie 90 % sprzedawanych zdjęć. Oraz te, że raz jeszcze wypomnę 63% rynku na rzecz wrażego Kwanona.
Mniejsza o lustrzanki. Chodzi o fantazjowanie bez trzymania się jakiejś rzeczywistości.
Cena zabija. Od £1299 w Wielkiej Brytanii... Widocznie olej podrożał. A, zapewne, jak tona Nikona przystało, nie pożałowali 😂😂😂
Doc1965
"Od £1299 w Wielkiej Brytanii"
Jest wielu entuzjastów fotografii, którzy maja na tyle wolnych środków że są w stanie przeznaczyć je bez większego zgryzu na nowy produkt Nikon Co.
Poprawi im to samopoczucie i samoocenę i w nieco mniejszym (acz nie zaniedbywalnym) stopniu możliwość realizowania swojego hobby.
Obie strony będą zadowolone, więc w czym problem?
Właśnie przeczytałem, że D7500 nie wspiera obiektywów bez procesora :(
A trochę ich mam i bez problemu używałem z D300s.
Zatem kolejny argument za D500.
@krewzszafy
"Ile mb zajmuje taki film w 4k o długości powiedzmy 2min?"
18 MB/s w najlepszej jakości, czyli 2,1 GB w 2 min.
@wzrokowiec
"Właśnie przeczytałem, że D7500 nie wspiera obiektywów bez procesora"
Przecież serie czterocyfrowe nigdy nie wspierały chociażby pomiaru światła ze szkłami bez procesora, żadna nowość.
@mate
"Przecież serie czterocyfrowe nigdy nie wspierały chociażby pomiaru światła ze szkłami bez procesora"
No, patrz, tego nie wiedziałem. Czyli na D300s się skończyło?
Przy bagnecie jest potrzebna dźwignia do zamykania przysłony. Mam nadzieję, że D500 taką ma...
No jest w D500! Widać ją na zdjęciach bagnetu.
D500
Compatible lenses /.../ and non-CPU AI lenses (A and M modes only) link
D7200
Compatible lenses /../ and non-CPU AI lenses (A and M modes only) link
D7500
Compatible lenses /.../ and non-CPU AI lenses (M mode only) [ 8-) ] link
@wzrokowiec
"No, patrz, tego nie wiedziałem. Czyli na D300s się skończyło?"
Tak, w aps-c tylko seria 3-cyfrowa mierzyła światło ze szkłami bez procesora,
piszę o czasach od wyciepania śrubokręta, bo nie pamiętam już jak było za czasów D50/70. No i wszystkie ff.
"Przy bagnecie jest potrzebna dźwignia do zamykania przysłony. Mam nadzieję, że D500 taką ma"
To nie chodzi o popychacz przysłony, bo ten jest nawet w D3xxx, to jest ograniczenie programowe. Z czego wynika to nie powiem dokładnie, w każdym razie nie jest to przeszkoda techniczna. Bezlustro potrafi zmierzyć ekspozycję na podstawie światła docierającego do matrycy bez jakiegokolwiek obiektywu, nic nie stoi na przeszkodzie, aby czujnik ekspozycji w lustrzance potrafił to samo. Zresztą, lustrzanki Pentaksa też potrafią mierzyć ze wszystkim.
@sloma_p
ok. faktycznie dołożyli jakieś śladowe ilości włókien węglowych dla wzmocnienia termoplastycznego tworzywa sztucznego (nadal plastik). Niczym się to nie różni (technologicznie) od modyfikacji np. włóknami szklanymi (chyba u Canona) ale lepiej wygląda w materiałach promocyjnych. Takich "dodatków" nie może być wiele, bo utracono by własności termoplastyczne takiego kompozytu a to uniemożliwiłoby stosowanie taniej i masowej technologii wykonania elementów korpusu (zapewne na wtryskarkach ew. w formach odlewniczych).
Osobiście wolę metal...... (stopy magnezu, czy aluminium).
Inne zastosowania Sereebo®
link link
Carbon Fibre Reinforced Plastics. Lighter than aluminium and as strong as steel?
link
link
@PDamian
Sereebo®
Wow, nieźle!
link
Mz to lepsze niż gięte i nitowane lub skręcane blaszki szkieletów link
i lepsze niż zwykły plastik mirror box'a link -odlewy z aluminium wewnątrz są w najdroższych modelach.
@wzrokowiec
"Chętnie dopłaciłbym do D500 ze $200..."
To ja dorzucę jeszcze $200 za wpakowanie tego w obudowę od 7200.
Taki "D500 mini". Pewnie nie ja jeden bym kupił.
@wstepbronislaw
Też mi się wydaje, że jest zapotrzebowanie na mniejsze wersje profesjonalnych
aparatów. Mniejsze, ale nie wykastrowane. Jednak chyba nie można przesadzić. Sądzę, że nikt nie kupiłby aparatu o możliwościach D500 ale wielkości D3300 za to dwa razy droższego od D500...
@wzrokowiec
No nie wiem, czy jest zapotrzebowanie na małe profi.
Np. ja kilka razy przymierzałem się już do serii Sony S7 i wszystko pięknie na papierze, a w praktyce są to tak mało ergonomiczne korpusy, że nic z tego nie wyszło.
Może dla dziecka, albo jakiejś mimozy, to tak, ale miniaturyzacja nie jest dla pełnowymiarowych facetów. :)
Oczywiście literówka, bo nie chodzi o serię Sony S7, tylko A7 (A7R, A7R II).
Sony A99 II ma wszystko co trzeba, ale wciąż daję szansę Nikonowi na wypuszczenie godnego następcy D810.
Liczę, że nowe ciało Nikona odziedziczy system AF, po D5.
@Jonny
"miniaturyzacja nie jest dla pełnowymiarowych facetów"
Podam dwa przykłady, kiedy mi tego brakuje:
Po pierwsze zapasowy korpus - powinien być jak najmniejszy, bo jest tylko zapasowy.
Po drugie wyjazd z rodziną. Teraz muszę zabierać dwa aparaty - duży dla mnie i mały dla rodziny (duży jest dla rodziny za duży). A wystarczyłby jeden mały dla mnie i dla rodziny, gdyby umiał wszystko to, co duży.
@wzrokowiec
Doprawdy nie mam pomysłu, jak bezkarnie podpiąć pod takiego liliputa, jak Sony A7R II spoterskie szkła, choć przejściówki Sony E/Nikon F są całkiem niezłe ???
Dlatego za telekonwerter robi obecnie D500, który ma wszystko co trzeba.
Jednak pojawienie się D7500, w pewnym sensie robi małą rewolucję, bo oprócz gorszego AF, praktycznie dorównuje osiągom swojemu starszemu koledze, dlatego pewnie paru kolegów wystawi swoje pięćsetki na aukcyjnych portalach, kiedy okaże się w praniu, że D7500 daje radę.
A różnicę w cenie dorzucą np. do Sigmy A100-400, albo do spacerowej Sigmy A 24-70.
Widzę, że niektórym wydaje się, że metalowy stop ma zadanie wzmocnić korpus aparatu. :)
O, a jakie ma zadanie? Czysto marketingowe?
Na zachodnich forach zaczynają ten aparat nazywać Nikonem D5700... i ma to sens, bo to albo następca D5600, albo coś pomiędzy liniami D5x00 i D7x00.
@DlaZabawy
No nie żartuj, przecież ten aparat ma mniejszą rozdzielczość od D5600 i gorzej gibany ekran!
Toż to D2900 normalnie!
;-)
Co wy z tą rozdzielczością? 24.2 va 20.9 MPix to raptem 7% pikseli w danym wymiarze. Gibanie ekranu się akurat w D5x00 zmieniało.
Od linii D5x00 odróżnia go:
- motor AF
- drugie kółko
- górny wyświetlacz
- lepszy wizjer
- lepsza bateria
Od linii D7x00 odróżnia go:
- brak gripa
- tylko jeden slot na karty
- obudowa z gorszych materiałów (ja lepszych nie potrzebuję, ale wielu ludzi to boli)
- gorsza współpraca ze starymi szkłami (w bogatszych krajach, gdzie ludzie zaczęli przygody z lustrzankami wcześniej, dla wielu jest to problem)
- gibany ekran (akurat dla mnie to na plus, ale niektórzy tego wynalazku nie lubią)
AF, bufor, matryca - to są wszystko rzeczy, które w ramach jednej linii się zmieniają (zazwyczaj na plus)
Zupełnie nie potrafię zrozumieć, dlaczego czepiacie się tego aparatu :(
Może po prostu czekaliście na D7300, a Nikon pokazał D7500?
Spokojnie, D7300 kiedyś się pojawi i będzie miał matrycę o wysokiej rozdzielczości. Taką samą, jak D3700 i D5900.
Tutaj mamy D7500, który jest bliżej D500, czyli linii reporterskiej. Ta sama fantastyczna matryca o wysokiej czułości, tak samo ruchomy ekran, taki sam jeden slot na karty SD, świetna szybkostrzelność, itd...
Naprawdę oczekiwaliście aparatu pod każdym względem lepszego od D500 ale kosztującego połowę jego ceny?
@DlaZabawy
"Od linii D7x00 odróżnia go:
- gibany ekran (akurat dla mnie to na plus, ale niektórzy tego wynalazku nie lubią)"
Tego argument też nie rozumiem :(
Przecież można go nie odchylać. Sam się nie odchyli, bo chodzi bardzo ciasno - sprawdzałem w D500.
Nie - czekaliśmy na D7x00, dostaliśmy D6x00 w cenie D7x00.
@DlaZabawy
"czekaliśmy na D7x00, dostaliśmy D6x00 w cenie D7x00"
Napiszę raz jeszcze: źle patrzysz.
D7500 jest między D7x00 a D500, a nie między D5x00 a D7x00.
Nie jest.
D7x00 (wszystkie) oraz D500 - dwa sloty na karty pamięci, grip, pełna obsługa starszych obiektywów, obudowa częściowo aluminiowo-magnezowa
@DlaZabawy
Coś nie możecie się zdecydować co do tych obiektywów. Patrz w wpis @mate z 13 kwietnia 2017, 00:32
A D500 ma jeden slot na kartę SD!
Pokaż mi, który nowy aparat Nikona (nie starszy niż dwa lata) ma dwa sloty SD?
Żaden? No właśnie! Bo taka jest obecna polityka Nikona: amatorzy mają jeden slot SD, a profesjonaliści mają używać XQD.
Nie chcecie używać XQD? Rozumiem. Ja też nie chcę, bo są koszmarnie drogie i są z nimi problemy, np. nigdzie nie ma tanich czytników, jak te wbudowane w laptopach SD. Ale wówczas użytkownikowi D500 pozostaje jeden slot SD. I nie wyobrażam sobie, żeby w tańszej linii aparatów miałoby być pod tym względem lepiej. Niedoczekanie!
Do wad D7500 dodałbym jeszcze niższą rozdzielczość ekranu niż D5500/D5600/D7200 (bodajże żałosne 640x480 zamiast marnych 800x600).
A gibany ekranik jest koniecznością chociażby ze względu na 4K - jego odchylenie pomaga w odprowadzaniu ciepła od matrycy.
add.
Jednak starsze aparaty miały też LCD 640x480, tyle że RGBW (dodatkowy biały piksel dla zwiększenia jasności).
@wzrokowiec
A gdzie ja piszę o slocie XQD? Ja chcę mieć dwa sloty na karty i zapisywać zdjęcia na obydwu jednocześnie. W razie awarii jednej z kart (zdarzyło mi się... przez to przed wyprawą życia na Islandię pognałem do sklepu po D7200) nie stracę już więcej zdjęć - bo będę je miał na drugiej. Nie wyobrażam sobie, żeby zaawansowany amator (a do takich jest chyba skierowana seria D7x00), który właśnie wydał grube tysiące na foto-wycieczkę, nie zabezpieczał się przed utratą materiału.
Osobiście wolałbym 2xSDHC, ale SDHC+XQD, albo (lepiej) SDHC+CFast jak dla mnie też może być. To ustrojstwo nie oferuje mi żadnej możliwości.
"Naprawdę oczekiwaliście aparatu pod każdym względem lepszego od d500 ale kosztującego połowę jego ceny?"
Myślę, że nikt rozsądny takich wymagań nie ma. Rozczarowanie w mojej ocenie bierze się z tego, że Nikon dając nowemu modelowi takie a nie inne oznaczenie próbuje go pozycjonować jako następcę d7200 ale jednocześnie pozbawia go cech obecnych w serii 7xxx od zawsze: możliwości podpięcia gripa oraz redundantnych gniazd na karty (niechby to nawet była kombinacja XQD + SD).
Nikon chce przeorganizować swoją paletę produktów i to jest nawet całkiem sensowne: kiedy wychodziły modele d7100 i d7200 można było powiedzieć, że od jakiegoś czasu nie było "współczesnego" następcy D300s, teraz mamy w końcu d500, czyli absolutnie topowe body APS-C na rynku (które moim zdaniem przy obecnej cenie rynkowej jest na tle konkurencji wycenione bardzo fair i złego słowa na cenę tego modelu nie powiem) i pełnoprawny następca d7200 byłby funkcjonalnie zbyt blisko i mógłby kanibalizować sprzedaż d500. Wypuszczenie d5600 na sterydach jest zatem krokiem logicznym, ale niech on się "uczciwie" nazywa d6500 i ma cenę skalkulowaną adekwatnie do możliwości, pozycji w lineupie oraz konkurentów. Gdyby miał MSRP pomiędzy d5600 a d7200 (na wejściu) to nikt by nie pyszczył. Podobnie, nikt by nie pyszczył, gdyby te 2 cechy modeli semi-pro i pro, czyli podwójne gniazdo na karty i możliwość podpięcia gripa były w tym modelu obecne w obecnej cenie. Nikon poszedł w mojej ocenie najgorszą z tych 3 możliwych dróg.
@DlaZabawy
"Osobiście wolałbym 2xSDHC, ale SDHC+XQD, albo (lepiej) SDHC+CFast jak dla mnie też może być. To ustrojstwo nie oferuje mi żadnej możliwości."
No, ja nie dam pięć razy więcej za XQD, więc jeżeli kupię D500, to będę miał jeden slot na karty.
@MatthiasWro
A moim zdaniem cena D7500 jest zbyt niska w stosunku do D500.
Ale mnie w D500 kompletnie nie interesuje grip ani drugi slot na kartę.
@wzrokowiec - "No, ja nie dam pięć razy więcej za XQD" - dlatego napisałem, że wolałbym 2xSD. Ale rozumiem, że amatorzy zdjęć seryjnych pewnie woleliby coś szybszego, i na jedną czy dwie karty XQD czy CFast mógłbym się ostatecznie szarpnąć.
"A moim zdaniem cena D7500 jest zbyt niska w stosunku do D500.
Ale mnie w D500 kompletnie nie interesuje grip ani drugi slot na kartę."
Zwróć uwagę, że ja nie piszę o tym, czego mi subiektywnie w tym modelu brakuje, bo każdy ma inne potrzeby, niektórzy bardzo dziwne i niszowe. Akurat ten drugi slot i możliwość podpięcia gripa to obiektywne wyróżniki body pół- czy profesjonalnych.
@DlaZabawy
Karty SD są obecnie wystarczająco szybkie dla amatora. Nie znam aktualnego rekordu, ale widziałem już 300 czy 400 MB/s. Ja teraz używam 95 MB/s i mi wystarczy, bo nie robię serii dłuższych niż pomieści bufor.
Moim zdaniem nie ma co liczyć na 2xSD. Pomyśl - Nikon nie może wysyłać sygnału: "Jeżeli chcecie dwa sloty SD, to nie kupujcie D500, bo on tego nie ma, więc musicie kupić body dwa razy tańsze!" - absurd i ekonomiczny strzał w kolano. A widziałem już na forach takie porady, że lepiej kupić D7200, bo ma dwa sloty SD. Nikon nie miał wyjścia i musiał to przeciąć.
Natomiast na drugi slot XQD chyba też nie ma co liczyć, bo linia 7x00 jest za mało profesjonalna. Musisz kupić D500.
Te przesunięcie D7500 w kierunku D5600 gdy na rynku jest D500 jest sensownym krokiem.
I tak się dziwię, ze mają jeszcze 4 linie normalnych* lustrzanek aps-c.
* Mogli by spróbować zrobić coś podobnego do Df czy Pentax KP
łącząc w jedną linię D3x00 z D5x00.
...oczywiście łącząc też, zgodnie z pisownią, "mogli" z "by".
@MatthiasWro
"drugi slot i możliwość podpięcia gripa to obiektywne wyróżniki body pół- czy profesjonalnych."
No właśnie! Najwyraźniej Nikon pokazał, że linia D7x00 ma być linią amatorską.
A pół- i profesjonalna to D500 :P
A co do gripa, to naprawdę jest z tym jakiś problem? Widziałem w sklepach gripy od niezależnych producentów do D5300. Do 7500 też będą. Nie nadają się?
@PDamian
"się dziwię, ze mają jeszcze 4 linie normalnych* lustrzanek aps-c."
Nikon ma, bo Canon też ma ich od groma: 100D, 1200D, 800D, 80D i 7D.
1) brak 2 slotów na karty, 2) brak zewnętrznego battery-gripu
Brak tylko tych 2 cech powoduje, że D7500 nie jest ani młodszym bratem D500 ani następcą D7200.
To jest bardziej klasa D5xxx
@wzrokowiec
"A co do gripa, to naprawdę jest z tym jakiś problem? Widziałem w sklepach gripy od niezależnych producentów do D5300. Do 7500 też będą. Nie nadają się?"
d7500 nie ma złącza gripa od spodu, więc nawet jak jakiś producent zewnętrzny coś dosztukuje, to nie będziesz miał wyprowadzenia elektroniki, czyli możliwości wyzwalania, obsługi przysłony, wybierania punktu ostrości itp. Bez sensu.
I znowu: to nieistotne czy dla Ciebie konkretnie to nie jest problem czy jest, brak możliwości zastosowania gripa to po prostu obiektywna degradacja tego aparatu do linii amatorskiej.
"No właśnie! Najwyraźniej Nikon pokazał, że linia D7x00 ma być linią amatorską."
No, powtarzasz to co ja napisałem wyżej. To jest dokładnie moja diagnoza - zgadzamy się. Ja tylko mówię, że ludzie pyszczą, bo Nikon zdegradował ten aparat do półki amatorskiej, poniżej chociażby 7200, ale pozycjonuje go marketingowo jako następcę 7200. Tyle.
@wzrokowiec, @MatthiasWro - ja jestem amatorem (tylko i wyłącznie), i drugi slot na kartę jest dla mnie BARDZO ważną cechą porządnego, nawet amatorskiego aparatu.
O matko.
To tak jak u konkurencji.
W Canionie dwa sloty na karty są tylko w 7D II.
W poprzednich modelach aps-c był tylko jeden.
W Pętaksie -dwa sloty są tylko w K-3II
...i drugi pojawił się dopiero w K-3.
Czyli - konkurencja właśnie dodaje to, co Nikon od dawna miał, a teraz zabiera... to akurat pocieszające :)
Tani jest teraz D7100 link
(przy okazji - jeszcze godzinę temu nie miałem pojęcia, że Canon produkuje gripy nawet do ichniejszych odpowiedników D5x00...)
link
link Bigger RAW buffer: 50 vs 26 shots od 7D II ;)
link
Tyle kilo marudzenia, a jestem pewien, że będą się po D7500 ustawiały kolejki.
Właśnie dla tej tak krytykowanej przez Was genialnej matrycy Sony IMX-321 i ośmiu klatek na sekundę.
W końcu, liczy się w fotografii zdjęcie, a nie specyfikacja body.
Sony IMX-321 wypada w praktyce lepiej od Toshiby HEZ1 TOS-5105 i kropka.
zabawne jest tylko to że przy sony a6300/6500 wszyscy krytykowali tylko 1 slot SD i jako porownanie dawali vs Nikon 7200 czy Canon 7dmark2 itp, a jak teraz Nikon idzie w tym kierunku to nagle to nie ma w sumie żadnego znaczenia, przecież jeden slot wystarcza...
@Jonny
"Tyle kilo marudzenia, a jestem pewien, że będą się po D7500 ustawiały kolejki."
Ale przecież my marudzący zdajemy sobie sprawę, że marudzenie na niszowym forum niekoniecznie musi mieć przełożenie na globalne wyniki sprzedaży. Aczkolwiek jak tak czytam sobie opinie na zachodnich portalach, to nie tylko my tutaj, w tym biednym kraju, marudzimy - zawsze to jakieś pocieszenie ;-)
Inna sprawa, czy w obecnych czasach w ogóle po jakieś aparaty "ustawiają się kolejki". Jestem ciekawy jakby wyglądało porównanie sprzedaży topowych modeli w ujęciu ilościowym (a nie wartościowym) teraz i przed kilkoma laty, np. taki d500 vs d300s (powiedzmy liczba sprzedanych sztuk w rok po premierze) albo Canon 5d mark iv vs 5d mark ii...
@Azra3l
Popełniasz zabawny błąd logiczny zakładając, że ci co krytykowali Sony za 1 slot, i ci co teraz twierdzą, że fakt zdegradowania linii 7xxx do 1 slotu nie ma znaczenia to te same osoby.
@MatthiasWro
Fakt, typowe kolejki, to obecnie znak rozpoznawczy premier smartfonów spod znaku gryźniętego jabłka.
... ale litościwie spuśćmy na tę scenę, zasłonę milczenia. ;)
Natomiast rezerwują sobie ludziska sprzęt w przedsprzedaży i wcale nie są to małe liczby.
Pamiętam przed rokiem, Nikon nie mógł sprostać zapotrzebowaniu rynku na D500, a wszystkie egzemplarze tego aparatu, rozchodziły się szybciej, niż świeże maślane bułeczki.
Mam niejasne przeczucie, że z D7500 może być podobnie.
Rynek czekał na tańszą wersję D500, której cena ustabilizuje się na poziomie niewiele wyższym, niż 1000$.
Tymczasem w USA w sprzedaży FF Sony wskoczyło na 2 miejsce. Way to go Nikon, way to go...
@sloma_p
No i co się dziwisz ? :)
Sony A7R2 i A992, to liderzy pośród zaawansowanych body.
Sam się zastanawiam, czy nie kupić tego drugiego, nie mogę się tylko przekonać do obrazu z matrycy w wizjerze.
Jakoś nie moja bajka.
MatthiasWro
całkowicie się zgadzam co nie zmienia faktu, że to trochę to zabawne ile zależy od marki o jakiej się rozmawia ;)
@Jonny - ja się nie dziwię, choć nie zgadzam się, że to absolutnie liderzy. Wg. mnie D810 jest nadal najlepszą uniwersalną puszką na rynku, choć już się starzeje. Mnie obraz w wizjerze już tak bardzo nie przeszkadza, natomiast do ergonomii się nadal nie mogę przekonać. Może w wersjach III...
@Azra3l - nic nie zależy od marki: jeśli chodzi o Sony, to nie mogę teraz znaleźć, ale łatwo znalazłem swój post sprzed dwóch lat, kiedy wytknąłem Fuji zaledwie jeden slot na kartę: link (20 lutego 2015, 17:49).
Aparat, do którego zakupu się wtedy przymierzałem, zmaterializował się w postaci obecnie posiadanego przeze mnie D7200. Teraz Nikon postanowił w (tfu, tfu) D7500 pominąć drugi slot (i grip, ale to inna historia), więc jadę po nim jak po burej suce i zaczynam się rozglądać za jakimś systemem, którego twórcy mają w głowie coś więcej oprócz sieczki.
E tam, D7200 dobra puszka, a zawsze możesz się upgrejodwać do DPincet :D
Jasne, że dobra :) Trochę brakuje mi odchylanego ekranika, mógłby mieć też wbudowany GPS i normalnie działające WiFi (za Chiny Ludowe nie chce przesyłać RAWek...) - ale perfekcyjnego aparatu raczej nie znajdę :)
Tylko za 2-3 lata pewnie będzie już trochę sfatygowana i przestarzała - i jeśli przy następcy D7500 Nikon się nie poprawi, to...
D500 jest za drogi - za tę cenę mogę już kupić FF, i to bynajmniej nie najtańsze (a fotografuję rzeczy raczej statyczne, więc te hiper-autofokusy i super zdjęcia seryjne D500 są dla mnie średnio przydatne).
Ten segment ma refresh co 18 miesięcy - wiec za 3 lata to może już być D7700 i mieć ŁajFaj na tyle dobry, żeby od razu na tablet/telefon/kompa zrzucać ;) A nie sory, to Nikon ;)
Rozumiem Twój ból - dla mnie decyzja o rezygnacji z drugiego slotu też jest niefortunna, choć pewnie wielu osobom to rybka, bo nie używają.
@Jonny
"Nikon nie mógł sprostać zapotrzebowaniu rynku na D500"
No właśnie co do takich mglistych komunikatów to jestem mocno sceptyczny. To nic nie mówi o poziomie sprzedaży. Teraz praktycznie każdej premierze (z najnowszych pamiętam Panasonica GH5 i Olympusa EM1ii) towarzyszą takie wiadomości. A może producenci na kurczącym się rynku wypuszczają na premierę tysiące egzemplarzy a nie dziesiątki tysięcy, tak jak 5 lat temu? A może te komunikaty o "ogromnym zainteresowaniu i braku towaru w magazynie" to też ściema?
@MatthiasWro
Słuchaj, jeżeli chodzi akurat o D500, to pamiętam klimaty od momentu ogłoszenia tego modelu.
Chciałem mieć ten aparat i podobnie jak ja, myślała cała armia osób na całym świecie, dla których ta puszka była absolutnym objawieniem.
Powiesz, że drogo.
Owszem, nie tanio, ale niespełna 2000$ za pięćsetkę, czy 1250$ za D7500, to dla przeciętnego mieszkańca państw wysokorozwiniętych, naprawdę niekoniecznie dużo pieniędzy.
Skoro zatem ufam wiadomościom sprzed roku o gorączce na D500, to tym bardziej wierzę, że ci, którzy przed rokiem i obecnie, nie mogą sobie pozwolić na D500, spełnią choć częściowo swoje marzenia i kupią D7500.
@Jonny
"Powiesz, że drogo"
Skąd ci to przyszło do głowy? Już wyżej wprost napisałem, że nikona d500 uważam za wycenionego bardzo fair i konkurencyjnie. Zaznaczam, że nie odnoszę, jak wielu tu piszących, cen aparatów do tzw. "polskich zarobków" (polskiej średniej krajowej na przykład), tylko do oferty konkurencji: tego co w danej kwocie oferują inni porducenci lub ile kosztuje sprzęt konkurencji o najbardziej zbliżonych parametrach.
W tym sensie d500 nie jest dla mnie drogi (bo jest po prostu w wielu obszarach bezkompromisowo dobry i nic lepszego za te pieniądze się nie dostanie), d750 zaś - tak.
Ps: w ostatnim zdaniu chodziło o d7500 oczywiście.
Nawiasem mówiąc, Nikon D750 to świetny sprzęt, mimo kilku wpadek. :D
Choć już odrobinę leciwy.
Co do d750 to zgadzamy się - to jeden z moich aparatów, wciąż bardzo sobie chwalę, wpadki mnie ominęły ;-)
@Jonny
To nie @MatthiasWro pisał, że D500 jest za drogi, tylko @DlaZabawy.
Za drogi dla mnie, zwłaszcza jak na aparat APS-C - gdybym chciał tyle wydać, to kupowałbym FF. Bardzo rzadko fotografuję lustrzanką coś mocno dynamicznego, więc D500 niewiele mi daje.
Co nie wyklucza, że np. ptasiarze mogą mieć inne potrzeby, niż ja :)
@DlaZabawy
"D500 jest za drogi - za tę cenę mogę już kupić FF, i to bynajmniej nie najtańsze (a fotografuję rzeczy raczej statyczne, więc te hiper-autofokusy i super zdjęcia seryjne D500 są dla mnie średnio przydatne).
Mamy kompletnie różne wymagania.
Dla mnie D500 nie jest za drogi, jest w sam raz, a jego autofokus jest mi bardzo potrzebny.
Za to za drogi jest dla mnie grip i druga karta XQD - nie stać mnie na takie bajery.
Nie stać mnie również na FF, nawet na D610. FF jest dla mnie totalnie zbyt drogi. I wcale nie chodzi o body, tylko o obiektywy.
Są już podróby Battery Gripów do D500 link
link
@MatthiasWro
"d7500 nie ma złącza gripa od spodu, więc nawet jak jakiś producent zewnętrzny coś dosztukuje, to nie będziesz miał wyprowadzenia elektroniki, czyli możliwości wyzwalania, obsługi przysłony, wybierania punktu ostrości itp. Bez sensu."
OK. Nie znam się na tym, bo nigdy nie potrzebowałem pionowego gripa. Ale z tego co piszesz, to faktycznie słabo, bo taka podróba gripa będzie miała tylko spust migawki. Dla D5300 tak samo. To już chyba lepiej obracać aparat w ręce...
@PDamian
W przypadku Nikonów gripy firm trzecich się nie przyjmują - wyczerpują baterie, coś często nie styka itp. Po dobrych doświadczeniach z Newellem w kilku modelach Canona, kupiłem też taki tani zamiennik do d750, nie dało się na tym pracować, musiałem kupić oryginał. Przy okazji czytając fora przekonałem się, że z innymi modelami Nikona te podróby także źle współpracują.
@wzrokowiec
Jak nie ma wyprowadzenia elektroniki, to spust migawki też nie będzie działał, chyba że się ten grip połaczy z body zewnętrznym kablem, to robienie z aparatu Frankensztajna, dałbym pokój...
@wzrokowiec
Piszesz, że obiektywy FF są drogie, ale tak naprawdę nie ma dobrych obiektywów DXowych, no może poza Sigmami A18-35 i A50-150, które też tanie nie są.
W klasie niższej, pozostaje znowu Sigma 17-50 i praktycznie nic więcej.
Wszystko inne, to właściwie duto, a nie obiektywy.
W ogóle zabawa w fotografię nie jest tania, chyba że ktoś robi tylko wydruki 4"x6", to wtedy faktycznie wszystko jedno co się podepnie.
@wzrokowiec - no widzisz, a jak dla mnie ceny wielu obiektywów FF są całkiem przystępne.
Przykład: obecnie najczęściej uzywam N16-85 f3.5-5.6 (obecnie ok. 2600 zł). Ma już nastepcę, N16-80 f2.8-4 (ok. 4400 zł). A za ok. 3200 zł mogę mieć pełnoklatkowego N24-120 f4...
Moje 70-300 kryje FF - owszem, często skończy się na przycinaniu zdjęcia, ale mogę z tym żyć.
Z tego, co mam i używam, to chyba tylko Sigmy 18-35 f1.8 byłoby mi trochę szkoda.
Oczywiście, gdybym chciał szaleć z zoomami 2.8, to wyszłoby już bardzo drogo.
----
A wracając do tematu - Nikon ma problem. Owszem, jest pewna grupka ludzi 'a mi to czy tamto jest nieporzebne', ale na forach jest mnóstwo bardzo niezadowolonych klientów. Nic dziwnego, bo lista obciętych rzeczy jest dosyć długa... YouTuberzy też po Nikonie jadą:
link
link
link
A ja chyba wiem, skąd te braki chipsów w Japonii - manadżerowie Fuji i Sony po przeczytaniu specyfikacji D7500 postanowili uczcić tę premierę wielką imprezą dla wszystkich swoich pracowników :)
Jak dla mnie sprzęt super. Na pewno go kupię - max do końca roku. Poczekam tylko żeby zobaczyć co tym razem skopali.
Będę przesiadał się z D90 więc dla mnie różnica na plus będzie widoczna.
Jeden slot na kartę pamięci - nie przeszkadza
Wolałbym funkcjonalność górnego wyświetlacza jak w D90
Gibany ekranik z dotykiem dla mnie zbędny
Matryca z D500 to najlepsze co mogli zrobić, bałem się że dadzą jakieś 28MB. Wtedy pewnie myślałby o D7200
Co do martwego formatu JPG- ja tylko w takim zapisuję foty, ale mi są one potrzebne do netu. Robię strony www i czasem muszę przeszkolić użytkowników jak przeskalować fotki na stronę www. Większość normalnych ludzi nie ma pojęcia o istnieniu nie tylko RAW ale także JPG w którym to formacie zapisuje domyślnie fotki.
Ostatnio maja znajoma kupiła sobie aparacik za 6k + 2 obiektywy za 6k. Z ciekawości zapytałem co kupiła. Opowiedziała że Nikona z numerkiem zaczynającym się na 6. Nie ma pojęcia jakie ma obiektywy. Myślicie że zapisuje wszytko w RAW?
@grzesiek_w
Pozdrawiam kolegę po fachu!
@MatthiasWro
"Jak nie ma wyprowadzenia elektroniki, to spust migawki też nie będzie działał, chyba że się ten grip połaczy z body zewnętrznym kablem, to robienie z aparatu Frankensztajna, dałbym pokój..."
Oczywiście, że tam jest kabelek od wężyka spustowego. Inaczej nie da rady...
@DlaZabawy
"no widzisz, a jak dla mnie ceny wielu obiektywów FF są całkiem przystępne."
Faktycznie. Używasz zupełnie innych obiektywów niż ja.
Moim podstawowym obiektywem jest Nikkor 10-24. Pełnoklatkowego odpowiednika nie kupię za 1000 zł.
Odpowiednika 85 micro też tak tanio nie kupię.
Ceny teleobiektywów FX to koszmar.
I tak dalej. Mam mnóstwo DX-owych szkieł, z których jestem bardzo zadowolony.
FF to nie dla mnie.
@wzrokowiec
Piszę to absolutnie bez złośliwości, ale jeżeli zadowala Cię jakość obrazka ze szkieł Nikona dla formatu DX, to szkła FF, czy to Nikona, czy innych producentów, faktycznie nie są dla Ciebie.
A w sumie szkoda, bo dla przykładu Nikkor 85/1.8G, to obiektyw relatywnie niedrogi, a wręcz genialny, jak za takie pieniądze i wart każdej złotówki, jaką trzeba na niego wyłożyć.
... że nie wspomnę o Sigmach A35/1.4 i 50/1.4, albo stalkach Tamrona serii SP.
No, ale każdemu wedle potrzeb, jak powiadał klasyk tej filozofii. :)
@grzesiek_w
Jak to mówią: "Będzie Pan zadowolony.".
Jeżeli bowiem w D7500 nic nie skopano i matryca daje obrazek taki jak z D500, to jotpegi będziesz miał używalne do ISO 6400, a nawet 12800 z lekkim przymrużeniem oka.
@Jonny
:)))
Możliwe, że zastosowałem zbyt duży skrót myślowy, ale źle mnie zrozumiałeś :)
Oczywiście, że mam i używam Nikkora 85/1.8G i wszystkich niedrogich obiektywów tego typu. Chodziło mi o to, że pełnoklatkowe odpowiedniki są dużo droższe. Podałeś nawet świetny przykład, bo parametry Nikkora 85/1.8G bardzo mi odpowiadają i nie chciałbym z nich zrezygnować. Zatem na FF musiałbym użyć jakiegoś odpowiednika, którego nawet nie potrafię sobie w tej chwili wyobrazić.
A na jakość moich szkieł DX nie mogę narzekać, np. Nikkor 17-55/2,8G jest nie do pobicia, ale naprawdę nie o tym chciałem pisać wcześniej...
@wzrokowiec
Delikatnie odbiegamy od tematu, ale skoro mówisz o klocu Nikona 17-55/2.8, to powiem Ci, że zamiast dźwigać toto, ostre tylko w centrum kadru i praktycznie kompletnie nieużyteczne na ogniskowej 55 mm, wolałbym taszczyć Sigmę A18-35/1.8, użyteczną w całym zakresie i to w całym kadrze, nie tak jak wspomniany Nikkor, czy powszechnie lubiana za taniość Sigma 17-50/2.8, której użyteczność jest również mocno dyskusyjna, dlatego trzeba ten obiektyw traktować jako kompromis.
Nie chcę też wypominać Ci niekonsekwencji, jako że ponoć masz problem z ceną obiektywów FF, a jednak nabywasz takie "perełki" jak N17-55, gdy są dostępne znacznie mniej kosztowne i lepsze optycznie obiektywy.
Ten Nikkor 17-55/2.8 to parę tych Sigm przeżyje.
Sugerowanie, że jest nieużyteczny ...no cóż.
Można napisać, że Sigma 18-35/1.8 jest mało użyteczna jako zoom standardowy -bo tylko do 35mm, ...i brak jej zakresu tele, ...i trzeba inny obiektyw np. 50mm przepinać żeby ogarnąć temat.
@Jonny
Nie, nie, nie. Albo masz dzisiaj zły dzień, bo wyrzucili Cię z łóżka o świcie i kazali kroć warzywa na sałatkę ;) albo miałeś jakiegoś pecha do obiektywów.
Mój 17-55 jest genialnie ostry w całym zakresie i na każdej przysłonie. Chociaż właściwie nie ma sensu go przymykać, taki jest ostry. A Sigma 18-35 mi nie pasuje, bo 18 jest za wąskie a 35 za szerokie. Prędzej zamieniłbym na 16-80, ale jest za drogi i za mało ostry. Przynajmniej ten, który testowałem.
Sigmę 17-50 również testowałem i wybrałem Nikkora, którego (znów Cię muszę dobić) udało mi się kupić za dwa tysiące od fotografa, który pozbywał się swojej szklarni DX, bo musiał spłacić długi.
@wzrokowiec
No cóż, od zawsze byłem purystą sprzętowym i mnie np. N17-55 zupełnie nie leżał, może dlatego, że staram się unikać szklarni DX, jak największej zarazy.
Szeroki koniec obiektywów mam w pogardzie, jako że moja specjalizacja nie wymaga zakresu poniżej 35 mm i na DXowych, i na FXowych body.
A lubię szkła Sigmy i doprawdy nie wiem co trzeba by nimi robić, żeby skrócić ich trwałość, nie wiem zatem skąd pomysł, by kupować koniecznie obiektywy Nikona ?
Nie wiem jak z precyzją wykonania D7500, ale praktycznie na wszystkich body Nikona, którymi dysponuję, zoomy tej firmy zachowują się bardzo nieprzewidywalnie i nie można tego skorygować za pomocą mikroregulacji, ponieważ można przyporządkować jedynie jedną korektę do jednego obiektywu, a niektóre konstrukcje Nikona, np. 24-120/4, wymagają przynajmniej 4 korekcji, innej wartości (FF, BF) przy każdej ogniskowej.
Niestety zaczyna mnie taka postawa, było nie było niezłej firmy, zwyczajnie nudzić.
Wolę więc kupić stado szkieł Sigmy i USB-Docka, niż posyłać wiązanki mniej parlamentarnych określeń na cześć precyzji wykonania aparatów i obiektywów firmy Nikon.
Były niegdyś takie jazdy z Kijewami (Киев), ale miałem nadzieję, że takie wpadki należą już do przeszłości.
A świąt, rzeczywiście nie lubię. :)
@Jonny
Doprawdy musisz być straszny pechowcem. Wyobraź sobie, że żaden z kilkudziesięciu moich Nikkorów nie ma BF/FF na żadnym z trzech body. Zresztą jeden z moich aparatów nie ma regulacji AF, więc byłoby to dla mnie niedopuszczalne. Mam taką zasadę, że NIGDY nie kupuję obiektywów w ciemno. Należę do tych "szajbusów", którzy przychodzą do sklepu z tablicami testowymi i dokładnie sprawdzają wszystkie egzemplarze i wybierają najlepszą sztukę. Używane szkła też kupuję w ten sposób. Jadę do sprzedawcy i dokładnie testuję.
Pozdrawiam serdecznie.
@wzrokowiec
To powiedz jeszcze, skoro już tak sobie swobodnie rozmawiamy, gdzie jest taki sklep, w którym można dokonywać swobodnej selekcji obiektywów, a sprzedawca otwiera kolejne fabrycznie zapakowane pudełka i podaje Ci, byś Ty mógł je sobie przetestować jakim spyderem ? :D
Tylko konkretnie proszę. :)
@wzrokowiec
Podaj choćby adres takiej placówki handlowej, która dysponuje od ręki choćby dwoma obiektywami tego samego modelu ???
@Jonny
Większość obiektywów kupiłem w Fotojokerze w Toruniu. Nigdy nie miałem żadnego problemu z testowaniem szkieł przed zakupem. Wiele też na targach w Łodzi. Np. mięli tam sześć Nikkorów 85/1,8. Obecnie kupuję w AB Foto. Kiedy nie jestem zadowolony z obiektywu, to mogą sprowadzić inną sztukę. Żaden problem. Trudniej jest z testowaniem aparatów, ale również nie kupiłbym bez testów.
@wzrokowiec
Byłem na targach w Łodzi, ale nie widziałem sześciu sztuk N85/1.8, widocznie w tym czasie dali Ci do testowania. :)
@Jonny
Widocznie się spóźniłeś. Bo drugiego dnia zapytałem jak idzie sprzedaż, to usłyszałem, że pięć sztuk poszło, została jedna.
Często też słyszę od sprzedawców, że wystarczy zadzwonić i się dogadać, a sprowadzą.
Na złość ludziom robia? 3 lata po premerze NX1 nawet Nikon nie potrafi zaoferować coś przynajmniej równie dobrego a o lepszym szkoda nawet marzyć.