Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test aparatu

Leica M9 - test aparatu

10 września 2009
Arkadiusz Olech,  Krzysztof Mularczyk Komentarze: 118

8. Zakres tonalny

Widząc pełnoklatkową matrycę CCD o niedużej gęstości pikseli w M9, liczyliśmy po cichu na dobre wyniki pod względem dynamiki tonalnej. Z reguły na niskich czułościach CCD osiąga bowiem lepsze wyniki niż matryce typu CMOS. Jeszcze bardziej zaczęliśmy w to wierzyć, kiedy zauważyliśmy, że zdjęcia RAW zapisywane są w postaci 16-bitowej. Rzeczywistość nas nie rozczarowała.

Leica M9 - Zakres tonalny


Choć całkowity zakres tonalny utrzymuje się na średnim poziomie nieco powyżej 8 EV, to dynamika tonalna dla najlepszej jakości zdjęcia (SNR=0.1) wynosi w maksimum prawie 7.9 EV. Wartość ta osiągana jest na najniższej rzeczywistej czułości ISO 160 przy błędzie pomiaru szacowanym na około 0.2-0.3 EV. Na programowej czułości ISO 80 i czułości ISO 200 dynamika pozostaje nadal stosunkowo wysoka przekraczając poziom 7 EV. Wyniki dla czułości najwyższych są już gorsze, choć są podobnego rzędu co w przypadku 1Ds, A900 i D3x.


----- R E K L A M A -----

Maksymalna wartość DR plasuje M9 w czołówce najlepszych wyników w tej kategorii. Jej wynik jest najlepszy spośród testowanych u nas pełnoklatkowych aparatów, a ustępuje jedynie Sigmie DP1, której matryca typu Foveon osiagnęła w naszych pomiarach dynamikę tonalną na poziomie 8.5 EV.

Przypominamy, że powyższe wartości otrzymaliśmy jako wynik obliczeń programu Imatest na zdjęciach RAW tablicy Stouffer 4410 przekonwertowanych do 48-bitowych TIFF-ów.

Dodatkowo wykonaliśmy nocne zdjęcia, by sprawdzić dynamikę tonalną. Na czułościach ISO 160 i 1600, przysłonie f/11 i czasach odpowiednio 20 i 2 s. Pliki RAW zostały przekonwertowane do 48-bitowych TIFF-ów programem dcraw, a następnie w programie Adobe Lightroom zostały maksymalnie doświetlone o +4 EV i przyciemnione o -4 EV.

Leica M9 - Zakres tonalny


160 ISO
0 EV
+4 EV
M9
Leica M9 - Zakres tonalny Leica M9 - Zakres tonalny
D3x
Leica M9 - Zakres tonalny Leica M9 - Zakres tonalny
1600 ISO
M9
Leica M9 - Zakres tonalny Leica M9 - Zakres tonalny
D3x
Leica M9 - Zakres tonalny Leica M9 - Zakres tonalny


Powyższe wycinki sugerować mogą wnioski odmienne od tego co pokazały pomiary Imatestem. Minimalnie wyższa wartość dynamiki tonalnej w M9 w stosunku do D3x wcale nie uwidacznia się przy korygowaniu naszych zdjęć zarówno w przepaleniach (poniżej) jak i przy rozjaśnianiu (powyżej). Nie można nawet zgodzić się z tym, że zachowanie obu aparatów jest podobne. Na wycinkach rozjaśnionych widać bowiem wyraźną przewagę D3x nad M9. Czy to w takim razie podważa nasze pomiary?

Nie, ponieważ zdjęcia nocne wykonujemy z długimi czasami ekspozycji, a zakres tonalny mierzymy w studiu przy czasach rzędu ułamków sekundy. Matryca CCD w M9 nie radzi sobie najlepiej z długimi czasami ekspozycji. Mały korpus M9 i brak skutecznego odprowadzania ciepła może potęgować wzrastający szum przy długich ekspozycjach. O tym fakcie doskonale wiedzieli programiści, bo przy ekspozycjach dłuższych niż 2 sekundy automatycznie następuje redukcja zakłóceń. Wspominaliśmy już o tym w poprzednim rozdziale.

Zatem jeśli chcemy korzystać z dobrodziejstw CCD w M9, czyli wysokiej dynamiki tonalnej, to musimy ograniczyć się do używania standardowych czasów ekspozycji. W przeciwnym wypadku musimy się liczyć z większym niż zwykle wzrostem szumu, który będzie dokuczał jednak na najwyższych czułościach. Niskie ISO, jak widać na naszych wycinkach, jest jeszcze do zaakceptowania.

160 ISO
0 EV
-4 EV
M9
Leica M9 - Zakres tonalny Leica M9 - Zakres tonalny
D3x
Leica M9 - Zakres tonalny Leica M9 - Zakres tonalny
1600 ISO
M9
Leica M9 - Zakres tonalny Leica M9 - Zakres tonalny
D3x
Leica M9 - Zakres tonalny Leica M9 - Zakres tonalny