Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Słowniczek

RAW

W języku angielskim „raw” oznacza surowy. Osoby wtajemniczone w sztukę obróbki obrazu mówią, że pliki RAW są tym dla fotografii cyfrowej, czym obróbka negatywu w ciemni, dla fotografa. Tak jak może on zrobić z kliszą wszystko w procesie wywołania, tak pliki RAW można obrabiać w programach graficznych. Opisy te bardzo dobrze oddaje specyfikę tego formatu.


----- R E K L A M A -----


Termin „surowy” należy rozumieć, jako „niedomknięty obróbką”. Tylko pliki RAW przedstawiają dokładnie to, co rejestruje matryca, bez zbędnych interpolacji czy kompresji. Dlatego, chcąc wydobyć jak najwięcej detali z fotografii, zachowuje się ją w formacie RAW, który przewyższa pod tym względem pliki TIFF.
Ponadto pliki RAW posiadają w sobie informacje umożliwiające cofnięcie niektórych operacji, jakie wykonał za nas aparat podczas robienia zdjęcia, czego w plikach TIFF czy JPEG nie zrobimy. Do tych operacji należą miedzy innymi: balans bieli, wyostrzenie i inne.
Ze względu na to, że w pliki RAW potrafią zakodować 12 bitów/kanał informacji o kolorze (w aparacie Hasselblad H2 nawet 16 bitów/kanał), możliwe jest wydobycie szczegółów cieni i jasnych obszarów, niedostrzegalnych w innych formatach.

Pliki RAW ponadto zajmują o połowę mniej miejsca niż TIFF-y. W pliku TIFF, który ma głębię kolorów 8 bitów/kanał, czyli 24 bity (3 bajty, bo 8 bitów=1 bajt) na każdy piksel obrazu. Dla pliku o rozmiarach 3264x2448 pikseli (z 8Mpix matrycy) daje to plik o rozmiarach 3264*2448*3/1048576=22.86 MB. Plik RAW zawiera w sobie jedynie informacje sczytane z matrycy, przed podziałem na kanały. Więc każdy piksel ma przypisane 12bitów (1.5 bajta) informacji o kolorze, co w sumie daje plik o rozmiarach 11.43MB! Ponadto plik RAW wciąż posiada możliwość wygenerowania pliku, który będzie miał 12bit/kanał.

Pliki RAW umożliwiają dostęp do pełnego zakresu dynamiki tonalnej zdjęcia (czego oczywiście nie oferuje JPEG i TIFF). Bierze się to z dodatkowych 4 bitów na każdy kanał. Stanowią one zazwyczaj tzw. ukrytą informację w zdjęciu. Gdy edytujemy fotografię, monitor czy karta grafiki, nie jest w stanie wyświetlić więcej niż 8 bit/kanał, dlatego nasze oko nie dostrzega różnicy pomiędzy TIFF - em a RAW - em. Wystarczy zmienić ustawienie kanałów i kolorów, aby wydobyć te informacje, które w znaczący sposób mogą podnieść walory fotografii.

Jednakże pliki RAW dla każdego producenta mają różne rozszerzenia i informacje w nich są zapisywane n a różne sposoby. Z powodu braku ich kompatybilności istnieje bardzo mało programów do obróbki plików RAW z aparatów różnych producentów. Bodaj najlepszymi z nich są Adobe Photoshop CS, SharpRaw czy darmowy RawShooter. Jednak, w niektórych wypadkach nie potrafią one wydobyć 100% informacji z pliku, dlatego zaleca korzystanie z programów dostarczanych przez producenta, wraz z aparatem.