Sztuka czarno-białej fotografii - uzyskiwanie dramaturgii dzięki stosowaniu filtrów
5. Dramaturgia cyfrowych zdjęć w Photoshopie CS2 i wersjach wcześniejszych
Rysunek 3.7. |
Rysunek 3.8. Konwersja przy niebieskim kanale ustawionym na 100% |
Rysunek 3.9. Mieszanka 50% kanału czerwonego oraz 50% kanału niebieskiego daje efekt filtra pomarańczowego ustawionego na 100% |
Rysunek 3.10. Kanał czerwony ustawiony na 100% |
Niestety, dla zdjęć niezrobionych w formacie RAW po zmianach kontrastu za pomocą mieszania kanałów tonalność skali szarości nieba nie jest wystarczająco płynna. Jednak nawet w takim przypadku możemy zamaskować niepożądany efekt za pomocą narzędzi Photoshopa. Po dodaniu struktury ziarna do obrazu niebo o delikatnie niestabilnym wypełnieniu tonalnym będzie praktycznie niedostrzegalne. Struktura o ziarnie rozmiaru 14 z kontrastem 50% dość wiernie naśladuje zwykłe, analogowe zdjęcie zrobione na filmie 100 ASA. Jeśli dokonamy transformacji fotografii za pomocą Channel Mixer (Mieszanie kanałów) lub Desaturate (Zmniejsz nasycenie), ziarno będzie kolorowe. Jednak w dalszym ciągu należy usunąć kolor — albo za pomocą redukcji nasycenia, albo w trybie Grayscale (Skala szarości) po zastosowaniu kombinacji Filter/Texture/Grain (Filtr/Tekstura/Ziarno), nawet gdy dokonaliśmy już przerobienia fotografii na czarno-białą. Jest to wyłącznie postępowanie awaryjne. Znacznie lepiej jest fotografować w formacie RAW, gdyż po konwersji z zastosowaniem 100% kanału czerwonego w mieszaniu kanałów przejścia pozostaną łagodne.
Na tym zdjęciu punkt przyczepienia liny został zawarty w kompozycji, gdyż stanowi interesujący jej element. Bez niego zabrakłoby niezbędnego punktu przykuwającego wzrok widza.