Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Partnerzy






Poradniki

Sztuka czarno-białej fotografii - uzyskiwanie dramaturgii dzięki stosowaniu filtrów

20 listopada 2009
Torsten Andreas Hoffmann Komentarze: 4

6. Symulacja podczerwieni w Photoshopie CS2

Za pomocą mieszania kanałów można stworzyć wrażenie fotografii w podczerwieni. Należy pamiętać, że symulacja filtra podczerwonego — w przeciwieństwie do symulacji zastosowania filtrów absorbujących światło niebieskie — nie zawsze okaże się przekonująca. Spójrzmy na dwa przykłady zdjęć, które aż się proszą o odrobinę efektu podczerwonego.

Przykład pierwszy: wykraczanie poza 100% kanału koloru

Jeśli zastosować w mieszaniu kanałów zakres wykraczający poza 100% w kanale koloru, obiekty utracą w nim ostrość. Szczególnie takiego efektu poszukuje się w fotografii podczerwonej, gdyż film czuły na podczerwień ciekawie reaguje na chlorofil zawarty w zieleni liści. Żeby cyfrowo stworzyć wrażenie zdjęcia podczerwonego, zalecam ustawienie kanału zielonego na 180%. Tym samym zieleń stanie się bardzo jasna, częściowo „rozpuści się” i utraci ostrość. Jeśli teraz dodamy 20% w kanale czerwonym, a następnie odejmiemy 100% w kanale niebieskim (na przykład przez ustawienie suwaka w pozycji 100%), ogólny rezultat stanowić będzie ponownie mieszankę 100%. Mimo że zieleń drzew oraz trawy stanie się istotnie jaśniejsza, nie będzie przekonująca ze względu na brak ostrości. Problem ten rozwiąże umieszczenie na zdjęciu dość gruboziarnistej struktury. Zalecam rozmiar 50 dla struktury umieszczanej na obrazie. (Kliknięcie opcji redukującej nasycenie także i w tym przypadku spowoduje konwersję na czerń i biel). Tak duża ziarnistość (rozmiar 50) jest charakterystyczna dla filmu podczerwonego. Powstały obraz, widoczny na rysunku 3.12, jest dość atrakcyjny. Zieleń drzew, a szczególnie traw na łące jest znacznie jaśniejsza niż w przypadku obrazu przekonwertowanego przez skalę szarości (rysunek 3.11). Ogólne wrażenie sfotografowanego parku w Fürstenlager Auerbach na Mountain Highway jest raczej tajemnicze, niemal mistyczne. Drzewa sprawiają wrażenie, jakby pochylały się ku zagłębieniu, jakby zostały uchwycone obiektywem typu rybie oko. Tak naprawdę drzewa były pokrzywione, a efekt na zdjęciu został wzmocniony przez zastosowanie pełnoformatowego aparatu Canon EOS 5D z obiektywem szerokokątnym 17 mm.

Sztuka czarno-białej fotografii - uzyskiwanie dramaturgii dzięki stosowaniu filtrów - Symulacja podczerwieni w Photoshopie CS2
Rysunek 3.11. Ten sam obraz uzyskany po typowej konwersji na skalę szarości


----- R E K L A M A -----

Sztuka czarno-białej fotografii - uzyskiwanie dramaturgii dzięki stosowaniu filtrów - Symulacja podczerwieni w Photoshopie CS2
Rysunek 3.12. Efekt uzyskany dzięki wykorzystaniu mieszania kanałów oraz dodaniu ziarna przypomina fotografię zarejestrowaną na filmie czułym na podczerwień

Przykład drugi: podczerwień nadaje mistyczne wrażenie

Efekt podczerwieni jeszcze bardziej przyda się w przypadku starych irlandzkich ruin (rysunek 3.14). Tutaj bardzo wyraźnie widać, w porównaniu z konwersją obrazu na skalę szarości, rozjaśniający zieleń efekt działania filtra (rysunek 3.13).

Sztuka czarno-białej fotografii - uzyskiwanie dramaturgii dzięki stosowaniu filtrów - Symulacja podczerwieni w Photoshopie CS2
Rysunek 3.13.

Sztuka czarno-białej fotografii - uzyskiwanie dramaturgii dzięki stosowaniu filtrów - Symulacja podczerwieni w Photoshopie CS2
Rysunek 3.14.

Jeśli przypatrzyć się szczegółom w trawie, można zauważyć, że — w przeciwieństwie do obrazu, na którym trawa została zamieniona na skalę szarości (rysunek 3.15) — szczegóły straciły wyrazistość i wyglądają na przyćmione (rysunek 3.16). Efekt bardzo dobrze naśladuje sposób odzwierciedlania rzeczywistości przez podczerwień i świetnie pasuje do charakteru starych ruin, które znajdują się gdzieś w południowo-zachodniej Irlandii. Efekt mistycyzmu zdjęcia został bardzo istotnie zwiększony. Fotografię wykonano aparatem EOS 5D z obiektywem 17 – 40 mm ustawionym na ogniskową 17 mm.

Sztuka czarno-białej fotografii - uzyskiwanie dramaturgii dzięki stosowaniu filtrów - Symulacja podczerwieni w Photoshopie CS2
Rysunek 3.15. Typowa konwersja na skalę szarości (detal)

Sztuka czarno-białej fotografii - uzyskiwanie dramaturgii dzięki stosowaniu filtrów - Symulacja podczerwieni w Photoshopie CS2
Rysunek 3.16. Symulacja podczerwieni (detal)

W malowniczych krajobrazach Irlandii cały czas natykamy się na czarujące ruiny. Są one reliktem przeszłości, świadectwem poprzedniej epoki, dzięki któremu nawet dziś odczuwa się tajemnicę upływającego czasu. Efekt podczerwieni wzbogaca to wrażenie.

Uwaga
W programie Photoshop CS3 dostępna jest teraz funkcja symulacji podczerwieni, ale jej działanie jest dość ograniczone, przez co nie sprawdza się w przypadku wszystkich zdjęć, o czym przekonamy się w ostatnim rozdziale.