Sony Alpha DSLR-A450 - test aparatu
2. Budowa, jakość wykonania i funkcjonalność

Sony A450 z wyglądu bardzo przypomina A550 lub A500 i podobnie jak one prezentuje się pozytywnie. Wielkość korpusu i ciężar A450 przekonują, że mamy jednak do czynienia z zaawansowaną lustrzanką amatorską, a nie aparatem klasy entry level. Dobre wrażenie robi odpowiednio wyprofilowany, rozsądnych rozmiarów uchwyt. To co z wyglądu odróżnia A450 od A550 to brak uchylnego wyświetlacza i czarne wykończenie górnej części aparatu (A550 miał górną część w kolorze ciemno-srebrnym).
Pod względem jakości wykonania A450 robi dobre wrażenie. Co prawda, obudowa nowej lustrzanki Sony została wykonana głównie z tworzywa sztucznego, jednak w tym segmencie sprzętowym jest to w zasadzie standardem i A450 nie odstaje od konkurencji w tym zakresie. Sama konstrukcja aparatu zachowuje sztywność, a poszczególne elementy obudowy są dobrze do siebie dopasowane. Boczne części aparatu (w tym rękojeść) zostały wyłożone czarnym, chropowatym, gumowym materiałem. Również na tylnej ściance, w miejscu gdzie przypada kciuk, odnajdziemy gumową łatkę. Klapki zamykające kieszeń karty i komorę baterii oraz zaślepki złączy, otwierają i zamykają się bez problemów.
Zasilanie i gniazda
Sony Alpha 450 zasilany jest akumulatorem litowo-jonowym NP-FM500H „InfoLITHIUM”, o pojemności 1600 mAh i napięciu 7.2 V. Zgodnie z instrukcją aparatu wydajność akumulatora wynosi około 1050 zdjęć, jednak podczas testowania aparatu, w pełni naładowany akumulator wystarczał na wykonanie nawet do 1500 zdjęć, co można uznać za bardzo dobry wynik. Warto również wspomnieć, że podczas fotografowania informacja o aktualnej pojemności akumulatora jest wyświetlana w formie procentowej na głównym monitorze aparatu. Pozwala to na dokładną kontrolę zużycia akumulatora w danym momencie. Ładowanie akumulatora odbywa się za pomocą dostarczonej w zestawie ładowarki BC-VM10. Znajdująca się na jej obudowie dioda, która sygnalizuje proces ładowania, gaśnie w momencie zwykłego naładowania (zajmuje to około 175 min). Do pełnego naładowania akumulatora, konieczne jest pozostawienie go w ładowarce na kolejną godzinę. Aparat może także pracować z opcjonalnym zasilaczem sieciowym AC-PW10AM. Gniazdo zasilacza znajduje się po prawej stronie aparatu, pod niewielką gumową zaślepką.

Alpha 450 może współpracować z dwoma typami kart pamięci:
- Memory Stick PRO Duo lub PRO-HG Duo,
- SD/SDHC.

W Sony Alpha 450, poza wspomnianym wcześniej gniazdem zasilacza sieciowego DC IN, odnajdziemy również złącze USB 2.0 Hi-Speed, zapewniające komunikację aparatu z komputerem lub drukarką, złącze HDMI typu C oraz gniazdo na wężyk spustowy RM-S1AM lub RM-L1AM (niedostępne w zestawie). Warto również wspomnieć, że testowany aparat pozwala na zdalne sterowanie za pomocą pilota RMT-DSLR1, który podobnie jak wężyk spustowy trzeba nabyć oddzielnie.

Sony A450 pozwala na podpięcie opcjonalnego gripu VG-B50AM, który poza oczywistym podniesieniem komfortu pracy podczas wykonywania zdjęć pionowych, umożliwia także zastosowanie dwóch akumulatorów NP-FM500H.
Przyciski
Przyjrzyjmy się teraz bliżej przyciskom i pokrętłom, które znajdują się na obudowie A450. Zacznijmy od górnej ścianki aparatu.
![]() |
Po lewej stronie odnajdujemy pokrętło trybów pracy aparatu. Znajdują się na nim następujące pozycje:
- AUTO,
- P – tryb półautomatyczny,
- A – priorytet przysłony,
- S – priorytet migawki,
- M – tryb ręczny,
- Programy tematyczne:
- Zdjęcia nocne / nocny portret,
- Zachód słońca,
- Sport/akcja,
- Makro,
- Krajobraz,
- Portret,
- Bez lampy.
Po prawej stronie lampy błyskowej umieszczono przycisk MF CHECK LIVE VIEW, przełączający aparat w tryb podglądu na żywo (więcej informacji w części dotyczącej trybu Live View). Pod nim znajduje się przycisk D-RANGE, umożliwiający szybki dostęp do opcji związanych z funkcją zwiększania zakresu tonalnego i funkcji HDR. Na prawo od niego znajduje się przycisk wyboru trybu wyzwalania migawki (zdjęcia seryjne, samowyzwalacz, bracketing, bracketing balansu bieli, sterowanie pilotem), a dalej przycisk zapewniający szybki dostęp do ustawień czułości ISO. Na górnej ściance aparatu znajduje się także spust migawki oraz okalający go pierścień, służący do włączania i wyłączania aparatu. Poniżej nich, w górnej części uchwytu odnajdziemy pokrętło sterujące, które służy między innymi do zmiany czasu ekspozycji i wartości przysłony. Za jego pomocą można również zmieniać ustawienia parametrów dostępnych w menu funkcyjnym. Spójrzmy teraz na tylną ściankę aparatu.
![]() |
Po lewej stronie wizjera odnajdziemy dwa przyciski. Pierwszy z nich otwiera główne menu aparatu, a drugi oznaczony jako DISP służy do zmiany trybu wyświetlania informacji na monitorze. Po prawej stronie wizjera znajduje się niewielkie pokrętło regulacji dioptrii. Dalej znajduje się przycisk kompensacji ekspozycji, który w trybie odtwarzania wykorzystywany jest do pomniejszania zdjęć i włączania widoku miniaturek. W prawym górnym rogu znajduje się przycisk blokady ekspozycji AEL, który podczas korzystania z Live View służy również do powiększania wybranego fragmentu kadru w trybie ręcznego ustawiania ostrości. W trybie odtwarzania zdjęć pozwala on na powiększanie aktualnie wyświetlanego zdjęcia. Przechodząc w dół natrafiamy na przycisk menu funkcyjnego Fn (w trybie odtwarzania służy on do obracania zdjęć), poniżej którego znajduje się kontroler w kształcie pierścienia, wykorzystywany między innymi do poruszania się po menu, przeglądania zdjęć czy wyboru parametrów. Kontroler umożliwia również wybieranie i ustawiania ostrości na konkretnym punkcie autofokusu. Pośrodku kontrolera znajduje się przycisk AF. Po pierwsze, służy on do zatwierdzania wyborów podczas ustawień dokonywanych w menu. Po drugie, wykorzystywany jest do szybkiego ustawiania ostrości w oparciu o centralny punkt autofokusu. Poniżej kontrolera znajdują się jeszcze dwa przyciski. Pierwszy z nich służy do przełączania aparatu w tryb odtwarzania, a drugi do usuwania zdjęć.
![]() |
Z lewej strony korpusu, obok przycisku zwalniającego bagnet obiektywu, znajduje się przełącznik trybu ustawiania ostrości z automatycznego na ręczny i na odwrót. Jest on wykorzystywany w sytuacji, gdy do aparatu podłączamy obiektyw pozbawiony przełącznika trybu ostrości. Idąc w górę natrafimy na przycisk podnoszący wbudowaną lampę błyskową.
Menu
W Sony Alpha 450 odnajdziemy typowe dla lustrzanek tego producenta menu. Podobnie jak w A550 mamy 4 grupy zakładek ułożonych poziomo, a każda z zakładek zawiera taką liczbę elementów, że nie ma konieczności przewijania widoku w pionie. Poszczególne grupy zawierają: menu nagrywania (2 zakładki), menu ustawień własnych (1 zakładka), menu odtwarzania (1 zakładka) oraz menu ustawień (3 zakładki). Poniżej wyliczamy wszystkie elementy znajdujące się w poszczególnych zakładkach.
Menu nagrywania:
- rozmiar obrazu: L [14 Mpix], M [7.7 Mpix], S [3.5 Mpix],
- format obrazu – dwa formaty: 3:2 lub 16:9,
- jakość zdjęć – możliwość wyboru zapisu: RAW, RAW + JPEG, JPEG (wysoka jakość), JPEG (standardowa jakość),
- regulacja błysku (Błysk ADI, Przedbłysk TTL),
- wspomaganie AF,
- SteadyShot – stabilizacja obrazu,
- przestrzeń barw: sRGB lub AdobeRGB,
- redukcja szumów długich czasów naświetlania,
- redukcja szumów przy wysokich ISO.
![]() |
Menu ustawień własnych:
- Eye-Start AF – uruchamianie autofokusu przy zbliżeniu oka do wizjera,
- przycisk AEL,
- redukcja czerwonych oczu,
- regulacja czasu auto podglądu,
- ustawienia czujników przy wizjerze – reakcja LCD na zbliżenie oka do wizjera,
- linie siatki – wyświetlanie linii siatki w trybie ręcznego ustawiania ostrości.
![]() |
Menu odtwarzania:
- kasowanie,
- formatowanie,
- pokaz zdjęć,
- ochrona zdjęć,
- ustawienie wydruku,
- automatyczne obracanie zdjęć.
![]() |
Menu ustawień:
- jasność LCD,
- data i czas,
- oszczędzanie energii w trybie Live View,
- oszczędzanie energii przy korzystaniu z wizjera,
- sterowanie przez HDMI,
- język,
- ekran pomocy,
- numer pliku,
- nazwa katalogu,
- wybór katalogu,
- nowy katalog,
- połączenie USB,
- sygnały audio,
- czyszczenie matrycy,
- wersja,
- nastawy domyślne.
![]() |
Przycisk Fn otwiera menu funkcyjne, umożliwiające szybką zmianę wielu parametrów. Znaleźć można w nim następujące pozycje:
- tryb wyzwalania migawki,
- tryb błysku,
- tryb autofokusu,
- obszar AF,
- czułość ISO,
- tryb pomiaru światła,
- korekcja błysku,
- balans bieli,
- funkcja DR+ / HDR,
- strefa twórcza.
![]() |
Wyświetlacz
W Sony Alpha 450 zastosowano stały, 2.7-calowy wyświetlacz typu TFT o rozdzielczości 230 tys. punktów. Jasność wyświetlacza można regulować w 5-stopniowej skali. Obraz na monitorze jest kontrastowy oraz czytelny, aczkolwiek pewne zastrzeżenia można mieć do jego niskiej rozdzielczości. Dziwić może również fakt, że wyświetlacz ma przekątną o długości tylko 2.7 cala zwłaszcza, że na obudowie jest wystarczająco dużo miejsca na wyświetlacz 3-calowy.
Podczas fotografowania z użyciem wizjera monitor LCD służy do wyświetlania ekranu informacji o aktualnych nastawach parametrów fotografowania. Można wybierać spośród dwóch wariantów lub zrezygnować zupełnie z wyświetlania informacji, a do przechodzenia pomiędzy poszczególnymi wariantami służy przycisk DISP. W wariancie z ekranem graficznym jego główną część zajmują specjalne diagramy i ikony, ilustrujące zmianę czasu ekspozycji i wartości przysłony. W opcji z ekranem standardowym mamy podgląd większej ilości informacji, które wyświetlane są czytelnie w postaci tabelki. Po przyłożeniu oka do wizjera, zamontowany pod nim czujnik automatycznie wygasza ekran ustawień fotografowania.
Poniżej umieściliśmy zaczerpnięte z instrukcji obsługi: schemat ekranu graficznego oraz objaśnienia poszczególnych elementów.


Wygląd ekranu standardowego w trybie AUTO jest bardzo uproszczony i różni się od wyglądu w pozostałych trybach. Poniżej pokazujemy schematy ekranu w obu przypadkach oraz objaśnienia poszczególnych elementów.


W trybie przeglądania zdjęć dostępne są trzy możliwości ich wyświetlania. Poza samym zdjęciem możemy również wyświetlić podstawowe informacje na jego temat. Trzecia możliwość to wyświetlenie pomniejszonego zdjęcia razem ze skróconym EXIF-em i histogramami YRGB.
![]() |
Zdjęcia możemy również powiększać oraz oglądać w formie miniaturek.
![]() |
Live View
Tryb podglądu na żywo uruchamiamy przyciskiem MF CHECK LV położonym na górnej ściance aparatu. Jak wspominaliśmy we wstępie, w A450 mamy jedynie typowy tryb Live View, czyli podgląd z głównej matrycy aparatu. W testowanym aparacie nie zastosowano niestety dodatkowej matrycy znanej na przykład z modeli A550 czy A500 i umożliwiającej działanie funkcji Quick AF Live View System. W A450 w trybie podglądu na żywo ostrość możemy ustawiać ręcznie lub automatycznie, wykorzystując do tego przycisk AF (o ile przełącznik AF/MF na obiektywie i aparacie jest w pozycji AF). Należy jednak pamiętać o tym, że wciśnięcie przycisku AF powoduje opuszczenie lustra i rozpoczęcie ustawiania ostrości. W tym czasie obraz z ekranu znika, a przycisk AF powinniśmy trzymać tak długo, aż aparat nie potwierdzi prawidłowego ustawienia ostrości. Jeśli zwolnimy przycisk wcześniej, lustro automatycznie się podniesie, a ostrość z pewnością nie będzie ustawiona prawidłowo. Podczas pracy aparatu w trybie Live View, przyciskiem DISP można przełączać pomiędzy 3 wariantami widoków ekranu.
![]() |
W najprostszej opcji, poza aktualnym kadrem, widzimy również schemat punktów ostrości, a w dole ekranu czarną ramkę z aktualnym czasem ekspozycji, wartością przysłony, skalą kompensacji ekspozycji i wskaźnikiem drgań aparatu. W kolejnym wariancie wyświetlane są dodatkowe informacje w górnej części ekranu (tryb pracy aparatu, rodzaj i wielkość pliku, ikona rodzaju karty, liczba zdjęć możliwych do zapisania, wskaźnik zużycia akumulatora). Pozostały wariant zapewnia podgląd dodatkowych informacji w formie ikon wyświetlanych po obu stronach ekranu. Poniższy schemat prezentuje wygląd ekranu w trybie Live View z opisem wszystkich wyświetlanych elementów.


W trybie Live View dostępne jest również menu funkcyjne uruchamiane przyciskiem Fn i wyświetlane na tle aktualnie widocznego kadru. Warto również wspomnieć o możliwości 7- lub 14-krotnego powiększenia wybranego fragmentu kadru, co pozwala dokładnie sprawdzić czy fotografowany obiekt jest ostry lub ewentualnie precyzyjnie ustawić ostrość ręcznie.
![]() |
Trzeba przyznać, że tryb Live View w A450 nie jest szczególnie funkcjonalny. Automatyczne ustawianie ostrości przyciskiem AF trwa znacznie dłużej niż w przypadku Quick AF Live View System zastosowanym w A550 i A500. Tym samym tryb Live View w testowanej lustrzance nie nadaje się w zasadzie do fotografowania szybko zmieniających się scen. Można go jednak stosować z powodzeniem w sytuacjach gdy odległość do fotografowanego obiektu pozostaje stała lub zmienia się bardzo wolno. W takich przypadkach będziemy mogli spokojnie ustawić ostrość ręcznie lub będziemy mieli dość czasu na automatyczne ustawienie ostrości przyciskiem AF.
Brak funkcji szybkiego autofokusu w trybie podglądu na żywo w A450 zrównuje ten model w możliwościach Live View do konkurencji, u której żaden z modeli nie posiada takiego systemu jak Quick AF Live View System.
Wizjer
W A450 zastosowano lustrzany wizjer z o 95-procentowym polu widzenia i powiększeniu 0.83x (dla 50 mm). Odległość źrenicy wyjściowej wynosi 16.5 mm, a dioptraż regulować można w zakresie od −2.5 do +1 1/m. Ilość informacji wyświetlanych w wizjerze A450 jest niewielka, o czym można przekonać się spoglądając na poniższy schemat.

1. Obszar AF z punktami ostrości, szerokie pole AF, ograniczniki obszaru fotografowania w przypadku formatu obrazu 16:9.
2. Korekcja błysku, wskaźnik lampy błyskowej, bezprzewodowa lampa błyskowa, synchronizacja z krótkimi czasami ekspozycji, ręczne ustawianie ostrości, wskaźnik ostrości, czas otwarcia migawki, przysłona, skala EV, blokada AE, ostrzeżenie „Nie można robić zdjęć”, wskaźnik drgań aparatu, skala SteadyShot, format obrazu.























Optyczne.pl jest serwisem utrzymującym się dzięki wyświetlaniu reklam. Przychody z reklam pozwalają nam na pokrycie kosztów związanych z utrzymaniem serwerów, opłaceniem osób pracujących w redakcji, a także na zakup sprzętu komputerowego i wyposażenie studio, w którym prowadzimy testy.